Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

sorrii

Taisit hävitä äänestyksen raskaasti ...

Mä en yrittäisikään kasvattaa chiliä pelkällä keinovalolla. Olohuoneen nurkaan kantautuva hajavalo kaukaisista ikkunoista ei ole valoa. Toki jos on nurkka erkkeri-ikkunoiden välissä ;) ...

Eikö millään ikkunalla olisi tilaa? Talvellakin ikkunasta kuitenkin loimottaa luonnonvaloa vaikkei ihan etelään ikkuna olisi - kunhan ei ihan pohjoiseenkaan. Siinä riittää vähän pienempikin tuikku antamaan tarvittavan lisävalon ja keväällä kun alkaa aurinko paistella alkaa satoa ilmestyä maaliskuussa ...

Onhan moni chilikasvi ihan kelvollinen koristekasvi siinä kun joku muukin. Vai onko ikkunalaudat ja edustat varattu rouvan lasilintukokoelmalle ja peitetty jollain mummon salusiineilla? Mun mielestä chilit kuuluu ehdottomasti asunnon näkyvimmälle valoisalle paikalle: nurkissa voi kitua sitten jukkapalmut sum muut fiikukset ...

Keinovalon varassa jos on pakko [kuten höpöheinänkasvattajilla mm.] kasvattaa, niin miksei sitten samantien suljettu laatikko, kaappi, komero, teltta, joka vuorattu heijastinkalvolla tai kiiltävällä valkoisella, ja siellä sitten joku sopiva lamppu: ledi, esl, loisteputki - purkausvalaisimet vaatii sitten jo tehostetun ilmanvaihdonkin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

200w esli hyvällä heijastimella on aivan taatusti parempi kuin läjä 30- tai 45 -wattisia eslejä kaiken maailman patenttiheijastimilla. Siitä kun sitten lähtee pohtimaan sen valaisun hyötyä kasveille, niin aivan taatusti saa enemmän rahalleen vastinetta tommosella isolla eslillä. Toki, niissäkin on omat ongelmansa, hukkaan menee paljon tehoa, koska se valaisee myös sisustaansa. Siinä mielessä, ei ole natikan tai monimetallin voittanutta kasvien valaisussa. Taloyhtiöt ja vakuutusyhtiöt voivat tosin yskähdellä noiden natikoiden ja monimetallien paloturvallisuudesta, varsinkin vahingon jo satuttua. Eipä sillä, en uskalla eslejäkään pitää päällä, jos en ole itse kotona.

sorrii

Mun kannustava kommenttini Bilteman 45W eslistä perustui ajatukseen yhden kasvin valaisusta ja sitten myöhemmin ehkä kolmenkin, kun hommaa pari lisää.
Noita yksikertaisia heijastimia vastaava on aika helppo askarrella kunhan löytää sopivaa peltiä. Mä oon kerännyt heijastimia roskiksista [Hatanpään sairaalan romuroskis on aika hyvä paikka: isoja loistarirunkoja on siellä melkein aina ja niissä kiilloitettua alumiinia. Peltisakset saa B'stä 7,49€ Vanhoilla tavallisillakin pärjää ...

Jos/kun sitten nalkä kasvaa ja tarvii valaista 10 kasvia niin olen itse tehnyt ratkaisun hommata natikka. Eipä se kai paljon vaarallisempi ole, kunhan ei sijoita johonkin pitsiverhojen sekaan. Itsellä on kyllä aika vastuuttomastikin ollut valaisimia päiväkausia ajastimilla kun oon reissussa. Taloyhtiön suojelupäällikkö antoi luvan: minä.

Vaarallisin kodin laite tulipalojen suhteen on jääkaappi. Jääkaappipakastin yhdellä kompressorilla upotettuna kalusteisiin kun kerää pölyä taakse ja sitten tulee se odottamaton sähkövika joka sen sytyttää, niin palaa koko kämppä tai talo. Natikassa varmaan vaarallisin paikka on se virtalähde. En ole kuullut että niitä olisi syttynyt.

Varmaan viisasta on katsoa ettei ole paljoa palavaa materiaalia valaisimien lähellä yleensäkään ja on äänekäs palohälytin  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

exa

Lampun hankintaan kaikkein eniten vaikuttaa juurikin käyttötarkoitus eli se, kuinka monta kasvia aikoo talvettaa sekä haikaileeko talvisadon perään. Itse ajattelin ne pari Bilteman 45-wattista ostaessani, että riittäisi pitämään hengissä. Siitä se homma sitten levisi ja tuli mukaan loistarivalaisin. Jos olisin ennakoinut yhtä hyvin kuin Liikenneturvan mainoksissa niin olisin heti kättelyssä ostanut joko pari loisteputkivalaisinta tai oikeasti tehokkaan ESLin. Tässä harrastuksessa tuppaa vaan sukeltamaan ihan haluamattaankin syvemmälle ja aluksi nerokkaalta tuntunut ratkaisu jääkin pieneksi alta aikayksikön.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Ingeniero - elokuu 29, 2012, 17:32:40 ip
Nyt ollaan vertailtu vain kustannuksia minunkin osaltani  :)

Ei nyt mennyt noi laskut ihan putkeen... (loisteputkeen  8)) hehheh...
30W biltema esl maksaa 4€, uusi tertial (joka ylläri pylläri pitää sisällään myös kannan ja virtajohdon) 10€ -> kaavasi mukaan hinnaksi tulee silloin 0,47€/W.
Ja kuten mainittua, pikkuesleihin sopivia valaisimia ovat kirpparit (ja mahdollisesti omat kaapit) pullollaan, jolloin valaisimen saa vieläkin edullisemmin.

Ja jos olet joskus nähnyt 200W eslin tuollaisessa rimpulaheijastimessa, niin tiedät, että se roikkuu siinä kohtuu vaarallisen näköisesti. Käytössä kannan kuumentuessa ja metallin väsyessä se riipahtaa vielä pari astetta lisää. Kunnon tuettu heijastin maksaakin sitten jotain muuta kuin 22 euroa...

Jos samaan paikkaan pitäisi sijoittaa useampi pikkuesli, järkevämpää olisi tietysti hankkia vanhanaikainen loisteputkivalaisin. Siinä mennee koosta riippumatta hinta/watti kohtuu edulliseksi ja lisäksi tuotettu valo ei heijasta sisäänpäin, kuten esleissä. Loistarirunko, riippuen tuleeko sytyttimet ja virtajohto mukana, 0-10€ ja putket 4-6€ kpl -> maksimissaan 22€/116W = 0,19€/W.
Tai jos kasvatus ei tapahtu asuintiloissa: koteloitu spna polttimoineen 50€ -> 0,12€/W.

Ongelmaksi näissä kaikissa tulee mahdolliset esteettisyysvaatimukset. Itse ostin festeiltä Jannelta 75W spiraali-eslejä, jotka mahtuvat nätisti "normaaliin" kattovalaisimeen sisälle ja näin saa asuintilaankin tyylikkäästi suhteellisen paljon nätin väristä valoa.

exa

Meikäläisen wattihinta on aika paljon korkeampi kuin tuo parikyt senttiä 2x36w valaisimessa. Tosin sen ostin uutena jo muutamaan otteeseen mainitusta Biltemasta reilun kolmen kympin hintaan. Noin lyhyet putket ei tietty kustantaneet kauheuksia ja roikka löytyi kotoa. Ripustussysteemit taisivat rokottaa lompakosta vajaan kymmenen euroa (koukut ja kettinkiä, pysyy muuten taatusti katossa = ei palovaaraa). Niin ja siihen päälle vielä aikaisemmin könttänä ostettu törkyhalpa ajastin (tarvinneeko ostopaikkaa enää edes mainita?) niin kyllähän siitä hintaa kertyy reilusti yli puolen euroa.

Ja nyt tuntuu, ettei tuo 2x36w riitä mihinkään vaan vierelle pitäisi saada toinen! Sillä investoinnilla voisi saada talvetettavat jo satoamaankin. Tulee meinaan pirusti enemmän hyötyä kun laittaa monta putkea vierekkäin verrattuna siihen, että ostaa kolmen metrin pituisia putkia. Kaksi tuommoista loisteputkivalaisinta olisi yhteenlaskettuna sitten vajaat 150 wattia.

Siitä pääseekin minua askarruttaneeseen kyssäriin. Jotenkin itse olen järkeillyt, että neljä 36-wattista putkea vierekkäin valaisee suuremman alan (tasaisemmin) kuin yksi vaikkapa 150-wattinen eslin möllykkä. 200-wattisesta en sitten enää tiedä, siinä alkaa oleen virtaa jo jonkun verran. Toisaalta jos valaistusalaa miettii niin paras vaihtoehto on ilmeisesti spna. Siinä sitten astuu taas kuvioihin kasvanut sähkönkulutus, heikentynyt paloturvallisuus ja valon värilämpötila. Itse ainakin viihdyn sinisemmässä valossa mutta makuasioitahan nuo on. Omaan silmään sopisi varmaan semmonen monimetalli paremmin, mutta siinä on taas lisää niitä turvallisuusseikkoja pohdittavaksi.

Menee aika monisyiseksi tämä valaistus, eikö  :D? Ja sitten vielä ne ledit ja rikkiplasmalamput...

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Jani M

Lainaus käyttäjältä: hubert - elokuu 29, 2012, 21:24:28 ip
Ja jos olet joskus nähnyt 200W eslin tuollaisessa rimpulaheijastimessa, niin tiedät, että se roikkuu siinä kohtuu vaarallisen näköisesti. Käytössä kannan kuumentuessa ja metallin väsyessä se riipahtaa vielä pari astetta lisää. Kunnon tuettu heijastin maksaakin sitten jotain muuta kuin 22 euroa...


Erittäin totta. Itselläni on suht halpa heijastin, johon olen itse tehnyt jämerämmästä tavarasta sen kannatinraudan kannalle. Lamppu ei juurikaan riipu, sen verran tietysti, mitä E40 -kannan sisusten toleranssit antaa myöten. Tuossa heijastimessa nyt on muutama muukin modifikaatio, kuten lampun yläpuolella pieni rivoitus, joka päästää kuumenneen ilman nousemaan heijastimen läpi.

Mutta joo. Geneerisesti siis dissailen pieniä eslejä, niiden tilalle suosittelen yhtä (tai useampaa) isompaa tai sitten loisteputkia. Loisteputkirunkoja löytyy toisinaan ihan 5-10e hintaan käytettynä, ja putket ovat todellakin edullisia ja niissä on valinnanvaraa värilämpötilan ja värintoiston puolella. Jos on valmis kestämään kusenkeltaista valoa ja naapurien kyräilyä, niin sitten natikka. Monimetalli taas värisävyltään heti paljon parempi, mutta nissä on sitten omat vaaransa. Puhutaan siis makuasioista valaistuksenkin tapauksessa. Ledivalaisimet vielä toistaiseksi tökkii pahasti, jostakin syystä minulle tulee fyysisesti pahoinvoiva olo sen sävyisessä valossa. Eli jos kasvit ovat osankaan vuotta oleskelutiloissa, valon värisävyllä on todellinen merkitys viihtyvyyden kannalta.

Oma hommansa on sitten myös valaisimien estetiikan hoitamisessa. Oma avopuoliso valittelee noiden isojen eslien kanssa sitä, että itse valonlähde näkyy heijastimen alta ja on turhan kirkas yksittäinen kohde, joka aiheuttaa sitten päänsärkyä. Toki omiinkin silmiin vihlasee, kun katsoo tuota valoa. Pitäisi siis jonkinlainen esteettinen kotelointi kehitellä noille, vaikka sitten alumiinista. Tämä tietysti olisi useimmiten valmiiksi mietitty asia esimerkiksi loisteputkien kanssa, koska lähtökohtaisesti loisteputkivalaisimet sijoitetaan näkyvälle paikalle.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: exa - elokuu 29, 2012, 21:47:05 ip
Meikäläisen wattihinta on aika paljon korkeampi kuin tuo parikyt senttiä 2x36w valaisimessa...

Jep, tarkoitin tuossa sellaisia koulujen/toimistojen katossa möllöttäviä valkoisia 2x58W laatikkovalaisimia. Ne eivät asuintiloissa välttämättä estetiikkavaatimuksia täytä varsinkaan tuossa nollan euron jätelava -kunnossa.

Lainaus käyttäjältä: exa - elokuu 29, 2012, 21:47:05 ip
Siitä pääseekin minua askarruttaneeseen kyssäriin. Jotenkin itse olen järkeillyt, että neljä 36-wattista putkea vierekkäin valaisee suuremman alan (tasaisemmin) kuin yksi vaikkapa 150-wattinen eslin möllykkä.

Kyllä se näin taitaa olla. Riippuu tietysti paljon heijastimista. Jos eslissä on joku superhypertimanttisiipi-heijastin, niin kai siitäkin kohtuu isolle alalle saa tasaisesti valoa. Taitavat vaan eslit ottaa luxeissa edelleen takkiin perinteisiltä paksuilta putkilta.

Lainaus käyttäjältä: exa - elokuu 29, 2012, 21:47:05 ip
200-wattisesta en sitten enää tiedä, siinä alkaa oleen virtaa jo jonkun verran. Toisaalta jos valaistusalaa miettii niin paras vaihtoehto on ilmeisesti spna. Siinä sitten astuu taas kuvioihin kasvanut sähkönkulutus, heikentynyt paloturvallisuus ja valon värilämpötila. Itse ainakin viihdyn sinisemmässä valossa mutta makuasioitahan nuo on. Omaan silmään sopisi varmaan semmonen monimetalli paremmin, mutta siinä on taas lisää niitä turvallisuusseikkoja pohdittavaksi.

Ei kai se 400W spna sen enempää sähköä vie kuin vaikka kaksi 200W esliä. Jos ripustus on kunnossa ja mahdollinen irrallinen virtalähde järkevässä paikassa, ei spna ymmärtääkseni palovaarallinen ole. Eslejä sen sijaan taitaa ajoittain rähähdellä...

Lainaus käyttäjältä: exa - elokuu 29, 2012, 21:47:05 ip
Menee aika monisyiseksi tämä valaistus, eikö  :D? Ja sitten vielä ne ledit ja rikkiplasmalamput...

Jos voittaisin lotossa, niin yksi ensimmäisistä ostoksista olisi peräkärryllinen rikkiplasmoja!  ;D

biblo

Viimeisin 400w SPNA jonka hankin, kulutti mittauksen mukaan 428-436w eli ne ulkoiset komponentikin vähäsen vie. Jokseenkaan tuossa kohtaa ei merkitsevästi.

Vakuutusyhtiöstä kysyin tuollaisen käyttämisestä sisätiloista niin eipä sieltä tullut muuta kuin siitä vaan. Vastaa kuulemma rakennusvalaisinta(halogen) ja niitähän palaa joka päivä jossain kämpässä.

Toista se sitten varmasti on jos joku pentti perusinssi tekee jotain itseteinjasäästin-modeja. Minä löin koukuilla koteloidun lampun kattoon ja ennen tätä testattiin reilu 25kg puntilla ettei nuo liikkuneet mihinkään suuntaan.


Jokainen toki tavallaan.
"Grow food, not lawns"

Kalakukko

Lainaus käyttäjältä: hubert - elokuu 29, 2012, 21:24:28 ip
Lainaus käyttäjältä: Ingeniero - elokuu 29, 2012, 17:32:40 ip
Nyt ollaan vertailtu vain kustannuksia minunkin osaltani  :)

Ei nyt mennyt noi laskut ihan putkeen... (loisteputkeen  8)) hehheh...
30W biltema esl maksaa 4€, uusi tertial (joka ylläri pylläri pitää sisällään myös kannan ja virtajohdon) 10€ -> kaavasi mukaan hinnaksi tulee silloin 0,47€/W.
Ja kuten mainittua, pikkuesleihin sopivia valaisimia ovat kirpparit (ja mahdollisesti omat kaapit) pullollaan, jolloin valaisimen saa vieläkin edullisemmin.

Ja jos olet joskus nähnyt 200W eslin tuollaisessa rimpulaheijastimessa, niin tiedät, että se roikkuu siinä kohtuu vaarallisen näköisesti. Käytössä kannan kuumentuessa ja metallin väsyessä se riipahtaa vielä pari astetta lisää. Kunnon tuettu heijastin maksaakin sitten jotain muuta kuin 22 euroa...

Jos samaan paikkaan pitäisi sijoittaa useampi pikkuesli, järkevämpää olisi tietysti hankkia vanhanaikainen loisteputkivalaisin. Siinä mennee koosta riippumatta hinta/watti kohtuu edulliseksi ja lisäksi tuotettu valo ei heijasta sisäänpäin, kuten esleissä. Loistarirunko, riippuen tuleeko sytyttimet ja virtajohto mukana, 0-10€ ja putket 4-6€ kpl -> maksimissaan 22€/116W = 0,19€/W.
Tai jos kasvatus ei tapahtu asuintiloissa: koteloitu spna polttimoineen 50€ -> 0,12€/W.

Ongelmaksi näissä kaikissa tulee mahdolliset esteettisyysvaatimukset. Itse ostin festeiltä Jannelta 75W spiraali-eslejä, jotka mahtuvat nätisti "normaaliin" kattovalaisimeen sisälle ja näin saa asuintilaankin tyylikkäästi suhteellisen paljon nätin väristä valoa.


Takerruit sitten lukemiin vain omalta kannaltasi? Entä jos pudotetaan 200W esl ebay-hintoihin, niin saadaan siitäkin 30% pois tukematta suomalaista harrastepuotia?

Räyhääjä, älä suotta tuo vanhempiani mukaan keskusteluun, kun et heitä ole koskaan tavannut. Vaikka vinkkailetkin silmää, ei se oikeuta sua kirjoittamaan ihan mitä haluat.

Kärsä Babar

Nyt on keskustelusta jo jouduttu poistamaan useampi viesti. Keskustelu rupesi menemään henkilökohtaisuuksiin.

Lamppu asioista voin sanoa:
Jokainen ostakoot sen kokoisia lamppuja ja niin paljon kun se itsestä hyvältä tuntuu.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

jaolsten

-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

elokuu 30, 2012, 12:25:49 ip #2852 Viimeisin muokkaus: elokuu 30, 2012, 12:38:34 ip käyttäjältä jaolsten
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 27, 2012, 23:35:32 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - elokuu 27, 2012, 22:26:06 ip
LainausJossain täällä foorumilla oli tehty taulukkoa eri valaistuksen riittävyydestä, muistaisiko joku mistä se löytyy?


"Chilien valaisu" -otiskolla oli ennen ketju, muistaakseni! Se on jostain syystä poistettu, kadonnut .. jotain.
Kärsä siinä oli tehnyt taulukon valon riittävyydestä kasveille suurinpiirtein:
1 kasvi 30W esl
2 kasvia 50W esl ... jne


Joku älypää moderaattori taisi yhdistää nämä kaksi samantapaista ketjua ja samalla hukkasi tiedon.
Hyi hyi! Ajattelematonta toimintaa.


Kärsän yhteenveto oli ennen ketjun avausviestissä, nyt se on siirretty sivulle 50.


Laittakaa nyt joku pysyvä kirjanmerkki sinne!!!!
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=2568.msg91739#msg91739

Kopioin tuon samaisen taulukon nyt tuonne avausviestiin.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

ponu83

Pitkän harkinnan jälkeen taidan kuitenkin päätyä 120W lediin. Laitan sitten tarpeen vaatiessa pari aiemmin hankittua 30W esliä kaveriksi, jos näyttää ettei tuo yksinään riitä mihinkään.

Seuraava ongelma on led-valaisimen valinta. Täällä on monella Led Finlandin valoja käytössä ja porukka on ilmeisesti ollut tyytyväistä suurimmaksi osaksi. Huomasin kuitenkin tuolla torin puolella ensi-ilta.comin Green Chili led-valaisimet. Onko näistä kellään kokemuksia? Haulla en pikaisesti löytänyt mitään aiheeseen liittyvää pl. nuo torin puolen viestit.

jaolsten

Led Finland pelittää mulla ainakin ihan hyvin, tosin tuon vanhan mallin hurina kyllä häiritsee jos on kovin lähellä korvaa. Esim. Zabi kuitenkin tuunasi ledistään äänettömän lisäämällä lämmönpoistopintaa ja kuristamalla tuulettimeen tulevaa virtaa. Kannattaa taas tutustua foorumilta löytyvään tietoon huolella ennen noin suuria investointeja!
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

ponu83

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - elokuu 30, 2012, 19:30:43 ip
Led Finland pelittää mulla ainakin ihan hyvin, tosin tuon vanhan mallin hurina kyllä häiritsee jos on kovin lähellä korvaa. Esim. Zabi kuitenkin tuunasi ledistään äänettömän lisäämällä lämmönpoistopintaa ja kuristamalla tuulettimeen tulevaa virtaa. Kannattaa taas tutustua foorumilta löytyvään tietoon huolella ennen noin suuria investointeja!


Tuolta Led Finlandin sivuilta sain sellaisen käsityksen, että uudet mallit olisi varustettu 2W ledeillä ja hiljaisemmilla tuulettimilla. Lähetin toki kyselyä asiasta. Onko sulla valistunutta arvausta/tietoa miten monta kasvia tuon alle voi laittaa, jotta saa talvella satoa? Kasvit tulevat ikkunan eteen, eli pelkän keinovalon varassa ne ei ole.

jaolsten

Mulla Bolivian Rainbow teki kymmeniä marjoja tuon alla. Itse pitäisin tuon alla kuusi kasvia, jotka ovat kymmenen litran ämpärissa. Eli sillä valaisee melko tehokkaasti tuollaisen 1m*1,5m alueen.

Toisaalta kannattaa pitää jotain toistakin valaisinta ledin vierellä, että sini-punavalo hieman pehmenee ja kasvit saa ns. "laajemmin" spektriä. Jotkut nutisee tietty mun amatöörimäisestä termistön käytöstä, mutta itsellä paremmin on toiminut Led+loistari, led+ESL, LED+natikka, kuin pelkkä led. Siis ihan selkeesti paremmin.

Ja joo, nuo uudet Led-finlandit ovat hiljaisempia. Mutta jos käytettynä ostat, niin osaat ottaa asian huomioon.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

masaiman

Joutuu nyt heittämään vähän tyhmää kysymystä kun en haulla löydä enkä rehellisesti aio kahlata tätä lankaa läpi...

Eli mulla nyt olisi tuolla autotallissa abaut kuution kasa noita 400 wattisia elohopeahöyryvalaisimia, joten en viittis sijoittaa ~150 euroa natikkaan kerta noillakin ymmärtääkseni kasvattelee. Ajattelin modata yhden (osaan kyllä  ;)) niin, että irroitan sen hemmetin suuren kuvun siitä muuntajamurikasta, tod.näk. koteloin muuntajan uudelleen ja siirrän itse lampun esim. pitkittäin halkaistusta metallitynnyristä tehtävään heijastimeen saadakseni sen "kyljelleen", käytössä oleva tila ei ole järin korkea (yletyn kantapäät maassa kattoon). Noista hyötysuhteista olikin aiemmin puhetta, mutten muista enää, eli minkäs kokoista natikkaa tollanen suunnilleen "vastaa"? Eh-lamput kaiketi kehittävät myös lämpöä, koska niiden täytyy "lämmetä" saavuttaakseen täyden tehonsa, lämpiääkö tuollainen ihan natriumlampun tasoille asti? Voiko/onko Eh-polttimolla taipumusta räjähtää, ts. pitäisköhän siihen viritellä suojalasi, noissa hallinkatto-tyyppisissä valaisimissa ei ole. Sekä mahtaako muuntajan ja itse lampun välisillä johdoilla olla maksimimittaa? Käsittääkseni eh-lampun "toisiokäämi" on se itse lamppu, joten johtimien ei luulisi olevan suotavaa olla kovin pitkät, mutta parikyt senttiä lienee vielä hyväksyttävissä...

Valaisimet ovat siis malliltaan tämän tyylisiä:

...mutta ns. vaarinaikaisia ja kokometallikuvulla.

Paintilla nopeesti hutastuna ajattelin siis jotain tämän tapaista ratkaisua:


sorrii

Enpä tohon sähkötekniikkaan osaa kommentoida ...

Mutta miksi ihmeessä haluat nuo kuvut pois!?! Tuollainen parabolinen kupu on hyvä ja hieno! Mun käsittääkseni heijastimena jokseenkin optimaalinen. Ja mahdoton värkätä itse.
Vai onko kyse vaan siitä matalasta tilasta??
Heijastimen kyky suunnata valo tasaisesti on arvokas ominaisuus, jota on vaikea askarrella itse. Tuollainen puolipyöreä heijastin hajottaa sen valon liki 90 asteen kulmassa, jolloin iso osa menee ympäristöön; parabolinen heijastin [sen voisi taitava pellinkääntäjä tehdä tuohon vaakaheijastimeen itsekin] suuntaa pääosan valosta alas - ei sivuille.

MÄ haluaisin tuollaisia kupuja heti muutaman: Olen suunnitellut yrittää pellistä viritellä -tyyliin sateenvarjo- heijastimia keskikokoisille esleille [bilteman 45W; chilikaupan 75W] Tuollaisen kuvun kun kiillottaisi tai maalaisia kiiltävällä valkoisella [takapuoli sisustuksen mukaan - leppäkerttukuviolla esim ;) ] niin saisi myös estetiikan vaatimukset täyttävän valaisimen vaikka olohuoneen nurkkaan ...

Mä muistelisin, että elohopealamppu on kuitenkin aika lähellä monimetallin valotehoja [~50% natikan valosta] joten jos ei kymmeniä kuukausia laske eteenpäin sitä sähkölaskua niin varmaan kannattaa käyttää. Käytetyn natikankin tiet saa muutamalla kympillä. Mutuilisin, että 400W natikka vastaa kuitenkin jopa kahta tuollaista elohopeahörykonetta, joten säästöä tulee sorrii'n talousmatematiikalla ~10€/kk. EH'n valo on toki sitten miellyttävämpää ihmissilmälle ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

masaiman

syyskuu 01, 2012, 12:26:56 ip #2859 Viimeisin muokkaus: syyskuu 01, 2012, 12:29:00 ip käyttäjältä Mattson
Tuo kupuhässäkkä kiinni tuossa muuntajakotelossa on liki metrin korkuinen, ei millään mahdu olemaan siellä.

Just nyt ainakaan ei näytä olevan oikeen myynnissä sopivaa käytettyä natikkaa, jos jollain on 400/600w koteloitu valaisin turhana, privaa kiitos. Ja jos sorrii maksaa posti/mh-rahtikulut niin voin panna vaikka muutaman tollasen kuvun tulemaan muuten ilmatteeks. Vähän joutus varmaan viritteleen kun on siellä tyvipäässä tietysti iso reikä.