Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

Lartza

Terve,
Nyt 9W loisteputkella yhtä, kai Hungarian Hot Cherryä kasvattaneena aloin lamppujahtiin, ja löysin jo kaksikin polttimoa, joko Chilikaupan 75W E27 ESL 6400K tai Bilteman 45W E27 ESL 4000K.

Vinkkejä ottaisin vastaan mistä löytäisi jonkin kapistuksen joihin jompi kumpi noista sopisi?

Tampereen seudulla asustellaan joten tulee varmaan tuo Bilteman ESL haettua, mutta ikean ja muutaman muun liikkeen valaisimia selaillut eikä missään näytä olevan kohtuuhintaan mitään mihin nuo järkäleet sopisivat, tarkoitus siis pöydällä olla tuo valo. Kuulemma kun sen lampun pituus on sen 21 senttiä... chilikaupalla ei lue kokotietoja tuolle 75 wattiselle mutta pakko olla iso senkin.

Kalakukko

E27 on kantatyyppi, sillä löydät oikean valaisinkannan ja max W kohdasta tsekkaat et kestää tehotkin. Tosin tällä ei niin väliä omasta mielestäni, mutta katso nyt kuitenkin et sinnepäin edes..
Lampun koko rajoittaa heijastimen hankintaa, valaisinkanta ei välitä lampun pituudesta.

ponu83

Illat pimenee ja päivät lyhenee, eli on tullut aika miettiä talvivalaistusta. Ajatuksena olisi saada jopa jonkun verran satoa talven aikana. Lajeiksi olen alustavasti miettinyt seuraavia: Naga, Aji Cristal, Lemon Drop, Fatalii, Haba ja Madame Jeanette, eli yhteensä kuusi kasvia. Käsittääkseni chinenset ovat tuottoisia sisäkasveja, kunhan saavat riittävästi valoa? Muita ajatuksia ko. lajien soveltuvuudesta?

Tällä hetkellä vaihtoehtoina ovat 120W ledivalo tai 400W natikka. Onko riittävä valaistus satoa ajatellen? Led-ratkaisua puoltaa pienempi energiankulutus ja lampun lämpeämättömyys. Hinnaltaanhan se on toki hieman kalliimpi. Natikan kohdalla epäilyttää lämpöongelmat ja energiankulutus. Erityisesti lämmöntuotto epäilyttää siinä mielessä, että tohtiiko tuota jättää esim. vkl:ksi yksinään loimottamaan. Chilit tulevat chilihuoneeseen, eli valaistuksen väri on sinänsä yhdentekevää.

Natikoista löytyy hyviä kokemuksia täältä foorumilta, mutta onko kukaan kasvattanut onnistuneesti ledien avulla? Jotain juttua löysin pienemmistä led-lampuista, mutta noista +100W ledeistä on kovin vähän juttua.

Rel1990

Itselläkin talvikasvatus mielessä ja ajattelin hommata tehokkaan ledivalon. Jossain täällä foorumilla oli tehty taulukkoa eri valaistuksen riittävyydestä, muistaisiko joku mistä se löytyy?

sorrii

Mä en pitäisi lediä mitenkään natikkaa vastaavana jos sadontuotosta on toiveita.

Itsellä on ollut pari vuotta "kotimainen" laadukas 120wattinen, jolla olen lähinnä onnistunut talvettamaan huoneellisen kasveja. Satoa oon saanut oksiin jotka on ~max 30cm päässä valaisimesta.
250 wattisella ensimmäisellä natikallani jo sadotin sujuvasti kahta isompaa ja kahta pienempää [=amppelintapainen, hyllyllä] kasvia.

Mä oon pitänyt 2 vuoden aikana varmaan yli 50 viikonloppua natikkaa ajastimella keittiössäni - välillä parvekkeella ja pari kuukautta olohuoneessakin. Ajastimen taytyy olla jokseenkin luotettava. Itselle on kelvannut Clas Ohlsonin edullinen -tällä hetkellä 7,95€- ajastin. http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=161423164
Eipä ole pettanyt yksikään noista 6kpl joita on ollut 3 vuoden aikana - ja lisää tulee, ehkä.

Jos ei se natikka ole ihan suljetussa laatikossa, teltassa tai kopissa, niin lämpö on vaan hyvästä: yön ja päivän ero on hyvä olla muutama aste, tietääkseni ...

Satotoiveiden kannalta mä en suosittelisi muita kuin baccatumeja ilman aitoa luonnonvaloa. Kaipa tiet vaikka chinenset jotain tuottaa riittävällä valolla, mutta baccoja kasvaa natikan valolla koko "seinällinen".
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

exa

Lainaus käyttäjältä: Lartza - elokuu 26, 2012, 16:51:17 ip
Terve,
Nyt 9W loisteputkella yhtä, kai Hungarian Hot Cherryä kasvattaneena aloin lamppujahtiin, ja löysin jo kaksikin polttimoa, joko Chilikaupan 75W E27 ESL 6400K tai Bilteman 45W E27 ESL 4000K.

Vinkkejä ottaisin vastaan mistä löytäisi jonkin kapistuksen joihin jompi kumpi noista sopisi?

Tampereen seudulla asustellaan joten tulee varmaan tuo Bilteman ESL haettua, mutta ikean ja muutaman muun liikkeen valaisimia selaillut eikä missään näytä olevan kohtuuhintaan mitään mihin nuo järkäleet sopisivat, tarkoitus siis pöydällä olla tuo valo. Kuulemma kun sen lampun pituus on sen 21 senttiä... chilikaupalla ei lue kokotietoja tuolle 75 wattiselle mutta pakko olla iso senkin.


Chilikaupan ESLi on varmasti parempi laadultaan ja värilämmöltään. Budjettisyistä kokemukseni rajoittuvat kuitenkin kyseisiin Bilteman 45-wattisiin energiansäästölamppuihin.

Mitä asentamiseen tulee, pöytälamppu ei ehkä ole se järkevin idea jo pelkästään polttimon massiivisen koon takia. Omasta mielestäni helpointa on ripustaa valonlähteet katosta. Suosittelen, että ostat Biltemasta samalla reissulla myös valmiiksi johdotettuja E27 lampunkantoja sekä koukut kattoripustusta varten. Heijastimen voit väkerrellä (esim. pahvi, 1L alumiinijuomatölkit) itse tai etsiskellä sopivaa esimerkiksi kirppareilta tahi kierrätyskeskuksista.

Noilla pointeilla voit vähentää menoja, joskin viritelmien visuaalinen puoli voi olla vähintään kotikutoinen. Riippuu vähän, että mitä tarkoitusta varten valoja oikeastaan haluat. Elegantit ja sisäsiistit koristevalaisimet vai kunhan nyt ei pimeässä tarvi kasviparkojen olla? Satohaaveita vai onko hengissä säilyminen tärkein?

Lainaus käyttäjältä: Ingeniero - elokuu 27, 2012, 07:41:06 ap
E27 on kantatyyppi, sillä löydät oikean valaisinkannan ja max W kohdasta tsekkaat et kestää tehotkin. Tosin tällä ei niin väliä omasta mielestäni, mutta katso nyt kuitenkin et sinnepäin edes..
Lampun koko rajoittaa heijastimen hankintaa, valaisinkanta ei välitä lampun pituudesta.


Jos ei maksimiwateista välitä niin kannattaa kuitenkin heijastinta hankkiessa pitää mielessä pari juttua. 45-wattinen ESL lämpenee jonkun verran (varsinkin Bilteman sellainen) eli tuuletusreikiä täytyy olla. Toisekseen heijastimen täytyisi (kannattaisi) olla todellakin heijastava. Esimerkiksi mattavalkoinen käy hyvin.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

sorrii

LainausJossain täällä foorumilla oli tehty taulukkoa eri valaistuksen riittävyydestä, muistaisiko joku mistä se löytyy?


"Chilien valaisu" -otiskolla oli ennen ketju, muistaakseni! Se on jostain syystä poistettu, kadonnut .. jotain.
Kärsä siinä oli tehnyt taulukon valon riittävyydestä kasveille suurinpiirtein:
1 kasvi 30W esl
2 kasvia 50W esl ... jne

Talompoikaisjärjellä tai mun mutu-tunteellani kirkas esl pitää olla max 30cm päässä kasvista .. mieluummin ehkä 10cm päässä latvasta. [Alle 25W eslillä ei ainakaan satoa kannata odotella ihmmeemmin] -> 1 kasvi ; Avaruusgeometrinen luonnonlaki sorrii'n trigonometriaopin mukaan.
50wattinen [ja vastaavasti isommat] on senverta kirkkaampia että etäisyys voi olla vähän enemmän; isompi heijastin hajoittaa valoa laajemmalle => 2 kasvia
Samoin loisteputki jossa putkia pari rinnakkain: pitkä putki ei latvoja heti polta vaikka vähän koskisikin ... 120cm/2-3 putkea => 3-4 kasvia: satoa tulee lähinnä latvoihin ..
Pikkunatikoilla ja monimetalleilla [70 tai 150W] voi jo etäisyys olla ~½ metriä tai ylikin => "monta" pientä tai yksi iso kasvi tuottaa jo ihan oikeesti vähän ..
250W ja 400W natikoilla sitten valaisee jo yli neliön alan ja lajien valontarpeesta/koosta riippuen vähintään 4 kasvia ... Ei silti vastaa kesäaurinkoa.

MUN kokemukset ledeistä on senverran ristiriitaiset, etti pitäisi sanoa juuta/jaata; kerron silti aivoituksiani. Perin naurettava väite kerrassaan on että 120W ledi vastaisi 400W tai edes 250W natikkaa ... ei, ei, ei. MUN [edelleen vain mun] kokemukseni on että ledi on hyvä lepokauden valo! Ehkä taimivalokin, mutten tiedä. En tosiaan tiedä. Kokeilen ....
Arvaan että 120W ledillä VOI tulla satoa 2 puskasta umpilaatikossa ja valo oltava max. 30-40cm päässä latvoista.
Mä sain toissa syksynä 2 podia isosta TSMB'stä [en olisi enempää toivonutkaan, jälkikäteen]
Viime kesänä sen alla oli Bhut Jolokia ja White Habanero ilman luonnonvaloa, jotka molemmat teki jokusen podin niihin oksiin jotka oli lähimpänä valoa:
Samat puskat teki tänä kesänä kymmeniä podeja ikkunanalaudalla ilman sähkövaloa ...

Mun arvioni on että se 120 wattinen vastaisi 200W natikkaa optimaalisesti sijoitettuna. Hyötysuhe sähkölaskun perusteella siis parempi.
Hyötysuhde lyhytnäköisen chilipään laskuopilla huonompi, kun sen hinnalla saa 2 isoa natikkaa kerralla ja sähkölasku tulee vasta ensi kuussa  8) ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ponu83

Tosiaan jäi mainitsematta tuossa aiemmassa viestissä, että kasvit saavat luonnonvaloa lännen puoleisesta ikkunasta. Eli ihan pelkästään keinovalon varassa en ole.

sorrii

PS: Tossa edellisessä postauksessa on tiet annos kyynisyyttä ja turhautumista kun oon hassannut satasia, ellen peräti tuhansia rahaa kokeiluihin, joiden loppupäätelmä on mulle ettei varsinaisesti kannattaisi keinovalolla massiivisia satoja yrittääkään! Talven yli pärjäisin minä kesän sadolla säilöttynä ja kuivattuna. Paria pientä puskaa olisi tyylikästä pitää tuottamassa tuoretta satoa ikkunanlaudalla ... HAH!

Sitten heräsin ja huomasin että talvetan pikku kaksiossani 50 risupuskaa taistellen tyttöystävän ja miljoonan punkin, ripsiäisen sekä kirvan kanssa ...

LainausTosiaan jäi mainitsematta tuossa aiemmassa viestissä, että kasvit saavat luonnonvaloa lännen puoleisesta ikkunasta. Eli ihan pelkästään keinovalon varassa en ole.


Kyllähän se valo lännestä auttaa saman kuin mulla idästä: yhdessä loisteputkien kanssa tulee vähän satoa lukuunottamatta ehkä marras-helmikuun väliä. Mä hommasin ihan hiljattain 100W ledin, jossa 60 asteen linssit, eli se valokeila kattaa yhden puskan ikkunalla ja valo ikkunan päällä: Mainiki on kokeilla miten toimii luonnonvalo ja ledi yhdessä. Haittapuoli on että isojen ledien vakituulettimet huutaa niin että pitää tosiaan olla suljetussa huoneessa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: sorrii - elokuu 27, 2012, 22:26:06 ip
LainausJossain täällä foorumilla oli tehty taulukkoa eri valaistuksen riittävyydestä, muistaisiko joku mistä se löytyy?


"Chilien valaisu" -otiskolla oli ennen ketju, muistaakseni! Se on jostain syystä poistettu, kadonnut .. jotain.
Kärsä siinä oli tehnyt taulukon valon riittävyydestä kasveille suurinpiirtein:
1 kasvi 30W esl
2 kasvia 50W esl ... jne



Joku älypää moderaattori taisi yhdistää nämä kaksi samantapaista ketjua ja samalla hukkasi tiedon.
Hyi hyi! Ajattelematonta toimintaa.


Kärsän yhteenveto oli ennen ketjun avausviestissä, nyt se on siirretty sivulle 50.


Laittakaa nyt joku pysyvä kirjanmerkki sinne!!!!
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=2568.msg91739#msg91739


ponu83

Kiitokset vaarille tuosta linkistä. Itsekin muistelin nähneeni tuon listauksen joskus aiemmin, mutta eipä sitä enää löytynytkään, kun koitin etsiä. Led-lampuista löytyi itseasiassa aika paljon tietoa täältä foorumilta ja tällä hetkellä olen kallistumassa SPNAn tai MMn.

//Offtopic: Tuo foorumin haku ei jostain syystä toimi kunnolla (tai sitten en vaan osaa). Joka tapauksessa mielestäni kätevämpi tapa on etsiä googlen kautta "site:" parametrin avulla.

Lartza

Lainaus käyttäjältä: exa - elokuu 27, 2012, 21:58:17 ip
Noilla pointeilla voit vähentää menoja, joskin viritelmien visuaalinen puoli voi olla vähintään kotikutoinen. Riippuu vähän, että mitä tarkoitusta varten valoja oikeastaan haluat. Elegantit ja sisäsiistit koristevalaisimet vai kunhan nyt ei pimeässä tarvi kasviparkojen olla? Satohaaveita vai onko hengissä säilyminen tärkein?


Tota katosta ripustamista on tullu pohdittua (tai seinästä lähinnä, katto niin korkeella) mutta saa nähdä selviääkö tuo kasvi edes tuholaisistaan, siihen asti nyt odotan lamppuun investointia. Ja kunhan sadon saisi poimittua niin olisi viimeinen ruukunvaihto, ja sitten sijoittuu kasvi varmaan tuosta pöydältä lattialle loppujen lopuksi.

Ja tosiaan ei se talvisato haittaisi mutta kuhan nyt edes hengissä pysyy, ja ehkä talvella idätysvalo oisi samalla. Voi olla sitten että menee 20-30W marketti ESL:n puolelle niin mahtuisi melkeen mihin tahansa tuo sitten :) pitää pohtia rahatilannetta ja sijoittaa sitten sen mukaan johonkin ratkaisuun, siihen asti mennään tuolla yhdeksällä watilla, kiitoksia neuvoista.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Lartza - elokuu 28, 2012, 08:14:31 ap
Voi olla sitten että menee 20-30W marketti ESL:n puolelle niin mahtuisi melkeen mihin tahansa tuo sitten :) pitää pohtia rahatilannetta ja sijoittaa sitten sen mukaan johonkin ratkaisuun, siihen asti mennään tuolla yhdeksällä watilla, kiitoksia neuvoista.



Minä jättäsin ne markettieslit ja bilteman eslit hyllyyn ja sijoittaisin sillä rahalla esimerkiksi pari 250w esliä loimottaan. Ne ei nyt niin kalliita edes ole.

sorrii

Eeii pidä väheksyä Biltemankaan eslejä!
Mä kasvattelin viime keväänä ~80 taimea 30cm mittaan yhden 45 wattisen alla - hyvässä heijastimessa toki: innokkaimmat kashmiry [ketjukirjeestä] ja cheyenne alkoivat siinä jopa tekemään podeja! Tukevia ja tiheitä taimia tuli lähes kaikista ..
Kasvit olivat kivivillakuutiossa/jiffyissä kolmella 20x30cm taimialustalla; Lamppu HydrophonicsEU'n Megalux-V -heijastimessa; valo noin 20cm latvojen yläpuolella; kahdella sivulla pahvit joissa heijastinkalvot ..
Tuo 45wattinen oli ehdottomasti positiivinen yllätys: huomattavasti kirkkaammat putket kuin pienemmässä 30wattisessa ja puolet isompi...

250wattinen toki on paljon tehokkaampi, mutta kuluttaa virtaakin yhtä paljon kuin 250W natikka ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Jarok - elokuu 28, 2012, 21:56:04 ip
Minä jättäsin ne markettieslit ja bilteman eslit hyllyyn ja sijoittaisin sillä rahalla esimerkiksi pari 250w esliä loimottaan. Ne ei nyt niin kalliita edes ole.


"Sillä rahalla" ?

+200w esli kustantaa 65-100€, samalla rahalla saa 10-16 30w esliä Biltemasta. Eli bilteman eslit tulevat karkeasti laskien puolet halvemmaksi.

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Kalakukko

Hankit niihin 10-16 esliisi sitten ne kannat ja pistokkeetkin ilmeisesti? Huomattavasti helpompi laittaa yksi lamppu palamaan, kuin 15..vai.

sorrii

LainausHankit niihin 10-16 esliisi sitten ne kannat ja pistokkeetkin ilmeisesti? Huomattavasti helpompi laittaa yksi lamppu palamaan, kuin 15..vai.


Juu/ei!
Ei se pitkän päälle ole kovin kätevää hamstrata jotain 30 watinkaan esl'ejä kovin montaa kun on aika sotku niiden johtojen, jatkojohtojen, jakajien, ajastimien ym. kanssa. Itse mä aloin alussa hommailemaan pitkiä loistarivaloja kirppareilta ja kierrätyksestä; ostimpa yhden uudenkin Biltemasta. Sitten pusikon laajentuessa aloin ripustelemaan [Bilteman ja Honkkarin] 25 wattisia eslejä nurkkiin. Halpis-ajastimia ostelin 3kpl paketeissa. Nekin parissa kuukaudessa alkoivat jumittelemaan yksitellen. Hintaahan kyllä kertyy jokaisesta lampunkannasta ja ketjunpätkästäkin joilla niitä ripustelin ...

Melkein taivashan siinä aukeni kun ostin ekan 250W natikan käytettynä [50€] Exotic Gardenista: Yhdellä lampulla sai jopa satoa "huoneellisesta" puskia.
Ajastimeksi valikoitui Clas Ohlsonin digiajastin joka toimii paremmin kuin junan vessa, ovet ja lippuautomaatit yhteensä ...
Natikkahan sitten on kyllä vaihtunut pariin kertaan sekoillessa, ja on nyt 400W säädettävällä digipowerilla ja Diamond-heijastimella.
[600W menisi mulla yli tarpeen pienissä tiloissani!]

Nythän noita pikkuvalaisimia, putkia, heijastimia ja muuta roinaa on laatikoissa ympäriinsä pöytien ja sänkyjen alla ja käyttämättömänäkin pitkiä loistarivaloja joka ikkunalla eikä lopullisesta ratkaisusta ole vielä näkynyt muita merkkejä kuin se Sonlight-400 + Diamond  8)

Tän hetken ajatus mulla on että yksi kunnon natikka loimottaa aina keittiössä tai parvekkeella;
[syksyn sadon boostaus pakkasiin asti lasitetulla "puolilämpimällä" partsilla]
Yksittäisillä koristepuskilla sekä taimikasvatuksen alussa ovat Bilteman 45 wattiset aika paikallaan; nyt on yksi käytössä ja 5 odottaa kaapissa ...
Kasvatuskaapin meinaan talveksi askarrella 120W ledin kera. Sitten nähdään ...

Mä en ole innostunut noista isoista yli 100W esleistä, kun melkein samaan hintaan saa jo sen natikan tai monimetallin eikä sähkölaskussa juur eroja tule. Taitaa päinvastoin natikan hinta/hyötysuhde olla parempi, samoinkuin elinkaarikustannus: natikassahan tarvii vaihtaa vain se lamppu parin vuoden välein, jonka saa vaikkapa Kärsältä parilla kympillä.

Ledejä on tullut aika huonolla menestyksellä kokeiltua: 120W paneli on ollut pari vuotta ja toimii mulla lähinnä elossapitovalona koko huoneelliselle kasveja. 15 wattinen passiivijäähdytetty spotti on ollut yllättävän hyvä ja niitä voisi ripustaa useampiakin sinne tänne ikkunoille, mutta maksavat vähä liikaa. Nyt on uutena kokeilussa 100W ledi kapealla valokeilalla [60 astetta] jonka sain vastaanpanemattomalla tarjouksella: Siihen vaan on PAKKO tehdä modaus eli vaihtaa hiljaisempi tuuletus. Näkee sitten talven jälkeen oliko jotain järkeä .... tässäkään.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Kalakukko

elokuu 29, 2012, 13:27:50 ip #2837 Viimeisin muokkaus: elokuu 30, 2012, 12:49:37 ip käyttäjältä Ingeniero
Lainaus käyttäjältä: hubert - elokuu 29, 2012, 10:56:42 ap
Lainaus käyttäjältä: Ingeniero - elokuu 29, 2012, 10:10:22 ap
Hankit niihin 10-16 esliisi sitten ne kannat ja pistokkeetkin ilmeisesti? Huomattavasti helpompi laittaa yksi lamppu palamaan, kuin 15..vai.

Tässä oli todella komean miehen kuva


Ja noiden kuvien laittamisen voisi lopettaa hiljalleen, koskee myös sinua. Tekee melko idioottimaisen kuvan foorumista, kun yhtäkkiä kaikki tunkee facepalmeja ympäri foorumia ja boostaa omaa egoansa tällä tavoin.

Mitä tulee aiheeseen, niin:
- Jos toinen ehdottaa et laittaa yhden 300W ESL:n ja toisen idea on säästää rahaa ja ostaa 10 30W:n energiansäästölamppua (ESL), niin kyllä tuohon varmaan voi oman mielipiteensä asian kätevyydestä laittaa?

Perkele ku ois saanut vanhan nickin pidettyä niin ei hypittäisi silmille koko ajan, tulee kantapään kautta koettua nyt tämän foorumin käytöstavat aloittelijoita kohtaan >:(

E: Niin ehdotus oli 2x250W ja vastatarjous säkillinen 30W lamppuja..

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Ingeniero - elokuu 29, 2012, 13:27:50 ip
Perkele ku ois saanut vanhan nickin pidettyä niin ei hypittäisi silmille koko ajan, tulee kantapään kautta koettua nyt tämän foorumin käytöstavat aloittelijoita kohtaan >:(


Jos kyseessä olisi ollut aloittelija, niin en kuvaa olisi laittanut. Mutta koska tämä ei todellakaan ole ensimmäinen typerä, vääriin johtopäätöksiin perustuva ja toisten suuhun sanoja tunkeva postauksesi, niin katsoin pienen vittuilun olevan paikallaan.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - elokuu 29, 2012, 09:34:11 ap
Lainaus käyttäjältä: Jarok - elokuu 28, 2012, 21:56:04 ip
Minä jättäsin ne markettieslit ja bilteman eslit hyllyyn ja sijoittaisin sillä rahalla esimerkiksi pari 250w esliä loimottaan. Ne ei nyt niin kalliita edes ole.

"Sillä rahalla" ?
+200w esli kustantaa 65-100€, samalla rahalla saa 10-16 30w esliä Biltemasta. Eli bilteman eslit tulevat karkeasti laskien puolet halvemmaksi.


Räyhiksen kommentti koski pelkästään rahallista vertausta: ei ottanut kantaa lamppujen asentamiseen tai järkevyyteen.

Lainaus käyttäjältä: Ingeniero - elokuu 29, 2012, 13:27:50 ip
Mitä tulee aiheeseen, niin:
- Jos toinen ehdottaa et laittaa yhden 300W ESL:n ja toisen idea on säästää rahaa ja ostaa 10 30W:n energiansäästölamppua (ESL), niin kyllä tuohon varmaan voi oman mielipiteensä asian kätevyydestä laittaa?

Järkevyys ja käytännöllisyys on aika tapaus- ja tuurikohtaista. Jos on suuri tila ja paljon kasveja, niin yksi/kaksi suuritehoista lamppua on varmaankin järkevämpää. Niinkuin sorrii jo kirjoittelikin, silloin on tosin kyseenalaista kannattaako sijoittaa (tuurilla) esl:iin vai valita pitkäikäisempi ja varmempitoiminen spna/mm-lamppu. Varsinki kerrostaloasunnoissa on kasvit usein ripoteltu ikkunoiden eteen, jolloin monta pienempää esl:iä lie fiksumpaa, kuin yksi suuri.

200W+ esl vaatii nelikymppisen kannan ja mallinsa takia poikittaisen asennuksen ja todella suuren heijastimen. Polttimon raskauden lisäksi täytyy valaisimessa olla lisätuki.
Nämä 30 watin eslit taasen voi asentaa vaikka tertial-tyyliseen pöytävalaisimeen, jotka eivät uutenakaan paljon maksa ja toisin kuin isolle eslille sopivia valaisimia, näitä löytää hyvin helposti kirppiksiltä ja romppareilta.

Alkuperäisen kysyjän tapauksessa oli kaiken lisäksi kyse yhdestä ainoasta kasvista. Silloin ei varmasti ole kannattavaa hankkia 100-150 euron jättimäistä esl-valaisinta.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - huhtikuu 04, 2010, 09:52:04 ap
Kuinka paljon tarvitsen keinovaloa jos auringon valoa ei ole saatavilla?
Olettaen että kasvatus tapahtuu ruukussa jonka halkaisija on n.30cm, valoa tarvitaan seuraavanlaisesti:
1 ruukku = 30w esl                                sähkölaskua tulee tunnissa n.0,003€ kuukaudessa (420t)n.1,26€
2 ruukkua = 50-85 esl/2-4x18w loisteputket                                   n.0,005-0,008€ (esl)            n.2,1-3,36€
3 ruukkua = 125w esl                                                                 n.0,0125€ (esl)                   n.5,25€
4 ruukkua = 200w esl/ 2-4x 36w loisteputket                                  n.0,02€                             n.8,4€
5 ruukkua = 250w esl                                                                 n.0,025€                            n.10,5€
6-10 ruukkua = 250w spna                                                          n.0,025€                            n.10,5€
10-20 ruukkua = 400w spna                                                         n.0,04€                             n.16,8€
20-30 ruukkua = 600w spna                                                         n.0,06€                             n.25,2€
 
Jos ikkunat ovat aurinkoisella puolella taloa ja auringon valoa saa yli 8 tuntia päivässä niin ei ole tarpeen käyttää keinovaloa. Täysin ilman auringon valoa ainakin 14-20 tuntia vuorokaudessa valoa.

Hehkulamppuja ja halogeenilamppuja ei tule käyttää kasvatuksessa, koska niistä ei ole mitään hyötyä kasveille ja ne aiheuttavat tulipalovaaran.

Loisteputkien alle voi laittaa niin paljon kasveja kun niitä mahtuu, mutta jos putkia ei ole useempaa vierekkäin ei niin välttämättä saa satoakaan aikaiseksi.

Heijastimia kannattaa käyttää ihan ehdottomasti valaisussa, muuten menee valoa menee turhaan hukkaan.