Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

sorrii

tammikuu 05, 2014, 13:51:21 ip #3320 Viimeisin muokkaus: tammikuu 05, 2014, 13:56:00 ip käyttäjältä sorrii
LainausPitäs valita valoa chilille ja ois kaks vaihtoehtoa (muita ehdotuksia otetaan myös vastaan)


Noita 75W valaisimia ei enää ilmeisestikään saa. Chilitarvikkeellakin oli Elektrox-merkkisiä, eikä kuulemma enää toimiteta. Tampereen palmussa arvailivat että on joku uusi määräys esteenä ...

Itsellä on sellainen Secret Jardinin 2x55W ja se on kyllä hyvä. Kevyt ja kätevä. Samainen TP mainostaa noita tyyliin "vastaa 200W esliä". Saattaa olla liioittelua, mutta hyötysuhde näillä on selvästi parempi kuin yleensä esl'eillä: Secret Jardin väittää että kaksinkertainen "output lumens" verrattuna esl. Muistaisin nähneeni luvun ~85lumen/W kun esl'llä se on ~50lumen/W

Hyvä puoli on myös halvat putket ja hyvät vaihtoehdot väreissä: 2700K - 6400K - 9500K
Itsellä on juuri versomassa muutama edellisvuoden ylijäämätaimi(!!) jotka leikkasin alas: Tulee meinaan tiivistä kasvua ja haarautuu hulluna 9500K -valossa. 6400K valolla sain noista raakkikasveistakin muutaman podin täysin ilman luonnonvaloa. Ne jäivät vielä 9x9cm ruukkuihin keväällä  :D
Lisäksi värejä voi sekoittaa: toinen putki toista ... nje.

Pakko myöntää etten ole isoja esl'elä kokeillut, paitsi yhtä 125W/6400K jonka ostin Chilikaupan kojusta Chilifestillä: Ainakin kasvit piristyivät selvästi T-neonilla tuon 125W jälkeen!

MINÄ ostaisin T-Neonin! Ja aion toisen sellaisen tässä hommatakin keväällä taimille.

PS. Tampereella voi käydä katsomassa livenä Tampereen Palmun liikkeessä, jossa niitä on käytössä juurikin chilitaimilla, kunhan ei pelkää että tarttuu hampunhaju vaatteisiin  8) 8) ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

eWELHO

Eikö tuolta ituhippi.comistakaan saa noita neoneita?

sorrii

Eikös siinä ollut "ei toistaiseksi saatavilla" ?!?
Mä ostaisin heti sellaisen ison [2x75] ja parit varapolttimot jos olisi varastossa. Tää on mutua, mutta vaikuttaa että se 75W putken valmistus on lopetettu. Palmussakin on vielä varaputkia mutta ei valaisimia. Voi olla riski ettei parin vuoden päästä saa enää uusia putkia ...

Itse ostin viime keväänä 2x55W vain siksi että oli yksi kasvatuslaatikko kokeilussa johon 75W olisi olut pari senttiä liian pitkä ...  :-[ :-[
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

eWELHO

Kokeiles head&nature nettikauppaa ;)

oregaano

tammikuu 05, 2014, 16:25:37 ip #3324 Viimeisin muokkaus: tammikuu 05, 2014, 16:29:26 ip käyttäjältä oregaano
Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 05, 2014, 14:01:50 ip
Eikös siinä ollut "ei toistaiseksi saatavilla" ?!?
Mä ostaisin heti sellaisen ison [2x75] ja parit varapolttimot jos olisi varastossa. Tää on mutua, mutta vaikuttaa että se 75W putken valmistus on lopetettu. Palmussakin on vielä varaputkia mutta ei valaisimia. Voi olla riski ettei parin vuoden päästä saa enää uusia putkia ...

Itse ostin viime keväänä 2x55W vain siksi että oli yksi kasvatuslaatikko kokeilussa johon 75W olisi olut pari senttiä liian pitkä ...  :-[ :-[


Ainoastaan 75w 6500K poltin on tällä hetkellä loppu, mutta 75w 9500K ja 2700K putkia löytyy varastosta heti. Ja tietenkin heijastinta+virtalähdettä löytyy!
T. ituhippi.com/Tomi

PP

tammikuu 05, 2014, 16:37:34 ip #3325 Viimeisin muokkaus: tammikuu 05, 2014, 17:52:03 ip käyttäjältä PP
Minä ottaisin ESLin sijaan 2x75 w putket sorriin sanoman paremman hyötysuhteen vuoksi. Lisäksi siinä on todennäköisesti parempi heijastin, koska pienen putken valo on helpompaa heijastaa kuin jättimäisen ESLin, ja tarvittaessa voi käyttää kahta erilaista putkea.

Neljäs seikka T-Neonin puolesta: ESLin kannan sisällä olevan elektroniikka voi hajota ennen putkien himmenemistä/hajoamista, mutta putkivalaisimessa elektroniikan voi vaihtaa.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 05, 2014, 16:37:34 ip
Minä ottaisin ESLin sijaan 2x75 w putket sorriin sanoman paremman hyötysuhteen vuoksi. Lisäksi siinä on todennäköisesti parempi heijastin, koska pienen putken valo on helpompaa heijastaa kuin jättimäisen ESLin, ja tarvittaessa voi käyttää kahta erilaista putkea.

Neljäs seikka T-Neonin puolesta: ESLin kannan sisällä olevan elektroniikka voi hajota ennen putkien himmenemistä/hajoamista, mutta putkivalaisimessa elektroniikan voi vaihtaa.


Eslimiehenä komppailen tässä ton putkivalaisimen puolesta. Eslissä on ne putket ympyrän muodossa, joten valaisuteho kärsii siitä selkeästi. Jos nyt hommaisin valoja, niin harkitsisin toiseen kertaan. Muuten silti ihan tyytyväinen olen noihin isoihin esleihinkin.

eWELHO

Mikä tai mitkä näistä polttimoista ois hyvä hankkii tohon t-neonii, 9500k, 6500k vaiko 2700k?
-Tietämätön

Jani M

Lainaus käyttäjältä: eWELHO - tammikuu 05, 2014, 20:34:15 ip
Mikä tai mitkä näistä polttimoista ois hyvä hankkii tohon t-neonii, 9500k, 6500k vaiko 2700k?
-Tietämätön


6500K on aika bueno. Päivänvalo on jotain 4650K tuntumassa, joten vähän kylmempää valoa se on. Oma kokemus on, että käy kasvatusvaloksi oikein loistavasti.

unenkuva

6400K ja 2700K kesken, paremmin saat satoa 6400K värillä.
En tiedä on kukaan testannut eroa 6400K ja 9500K välillä.

sorrii

Mulla on ne 9500K tällä hetkellä ollut käytössä leikatuilla kasveilla vajaan kuukauden. Aikaisemmin oli syksyn ajan 125W/6400K esl. Näkyy tosi selkeästi että kasvu on tiivistä ja tukevampaa nyt. Ja jokaikisestä lehdentyvestä lähtee uutta haaraa!

Uskoisin että 9500K on tosi näppärä valo taimille ja pistokkaille, kuten myyjät suositteleekin. 6400K putket oli kesän yli noilla raakki-kasveilla jotka joutui kasvamaan nurkassa parvekkeen ikkunan edessä käytännössä ilman luonnonvaloa. Tuli muutamia podeja Tobago Sweet, Fataliin Ylläri Chinensestä sekä jostain numero-chinensestä joka tuli kaupantekijäisinä Semillas'ilta. 100x40cm hyllyssä oli niitä taimesta asti pikkuruukuissa 12kpl eli aika ahtaasti ja huonolla hoidolla muuten. Ei se ihan surkea ainakaan ole tuo 2x55W ...

Mulle on tullut käsitys että 2700K on jokseenkin turha. Eikä nuo taimiputketkaan välttämättömiä ole jos säästää eikä nimenomaan yritä kasvatella pieniä tiiviitä koristepensaita ...
6400K'lla kasvaa taimet nopeammin mutta ei haaraudu niin paljon .... mutuilisin minä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

Minä en ole huomannut juuri eroa 2700K eslin ja 6500K eslin alla kasvaneiden välillä. 2700K ärsyttää vaan silmää pahemmin.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Jani M - tammikuu 06, 2014, 10:32:43 ap
Minä en ole huomannut juuri eroa 2700K eslin ja 6500K eslin alla kasvaneiden välillä. 2700K ärsyttää vaan silmää pahemmin.


Chilivaarihan tuota testaili ja sai paremman tuloksen kylmemmillä valoilla.

Blade

Mulla on käyttössä 2 kpl kahden putken 590mm loisteputkirungot Biltemasta.
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Valaisimet-ja-lamput/Sisavalaistus/Loisteputkivalaisin--D-merkitty-IP65-359805/

Ovatko nuo Bilteman 18W 6500K putket hyvät kasvatukseen vai onko kenelläkään suositella noihin rungoihin parempia ratkaisuja?
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Valaisimet-ja-lamput/Loisteputket/Loisteputki-G13-44775/

Miquel

Olen taimille käyttänyt noita 18w putkia ja ihan moitteetta on kasvattanut. Lamppu jää pieneksi nopeasti mutta taimikasvatuksessa tosiaan erinomainen valaisemaan n. 40x80cm alueen.
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Blade

Ok, hyvä tietää, kiitoksia. Oletko muuten sitten taimivaiheen jälkeen enään käyttänyt niitä vai kokonaan uudet valot sitten?

Miquel

Isommille kasveille isompia lamppuja. 18W lampuista ei kannata kymmeniä euroja maksaa vaan järkevämpää on sijoittaa rahat uusiin valaisimiin. Niitä on hyvä olla useampia kulloisenkin tarpeen mukaan.
Toisaalta taas muutamille pikkutaimille ei ole järkevää käyttää 600W natikkaa.  :D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

JBöö

Mites Osramin 80w Floraset? Käykö ensihätään taimille? Löytyisi pari nurkista...

Jani M

Lainaus käyttäjältä: JBöö - tammikuu 09, 2014, 19:59:42 ip
Mites Osramin 80w Floraset? Käykö ensihätään taimille? Löytyisi pari nurkista...


Käy, älä kuitenkaan laita liian lähelle, ne lämpenee melkoisesti. Hyötysuhde niissä ei ole kovin hyvä.

Chilikallu

Tuossa kun oli keskustelua siitä, että halvat mekaaniset ajastimet toimivat joillakin lampuilla hyvin ja joillakin taas kärjet palavat kiinni. Mulla on kahdessa paikassa sisäkasvatuksessa yhteensä neljätoista eri kokoista chiliä. Toisessa paikassa on pelkästään kiinan ledejä pitkä rivi ja toisessa lisäksi yksi 120W ledipaneeli. Viimeksi mainittu vekotin jostain syystä polttaa kärjet kun ajastin katkaisee virran.

Ei kun lueskelemaan tekun aikaisia kirjoja ja kyseessä on induktanssin aiheuttama kipinä, kun sähköä katkaistaan. Siis lisäsin lamppujen ja ajastimen väliin pienen kontaktorin, mutta kärjet paloivat silti. No kontaktorin käämihän se vasta induktanssi onkin, joten laitoin käämin yli sarjaan 33 ohmisen vastuksen ja 100 nanosen konkan, minkä pitäisi poistaa kipinä.

Ilmeisesti toimii. Mutta 120W ledipaneelissa on ehkä suurin syy palamiseen nuo tuulettimien induktanssit. On todennäköistä, että halvoilla mekaanisilla ajastimilla tulee toimeen ilman kontaktoriakin, jos kipinöinnin poistaa vastus-kondensaattori yhdistelmällä. Mielummin etukäteen, koska palaneet kärjet heikentävät luotettavuutta.