Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

Caide

Lainaus käyttäjältä: Chilikallu - tammikuu 10, 2014, 22:44:26 ip
Tuossa kun oli keskustelua siitä, että halvat mekaaniset ajastimet toimivat joillakin lampuilla hyvin ja joillakin taas kärjet palavat kiinni. Mulla on kahdessa paikassa sisäkasvatuksessa yhteensä neljätoista eri kokoista chiliä. Toisessa paikassa on pelkästään kiinan ledejä pitkä rivi ja toisessa lisäksi yksi 120W ledipaneeli. Viimeksi mainittu vekotin jostain syystä polttaa kärjet kun ajastin katkaisee virran.

Ei kun lueskelemaan tekun aikaisia kirjoja ja kyseessä on induktanssin aiheuttama kipinä, kun sähköä katkaistaan. Siis lisäsin lamppujen ja ajastimen väliin pienen kontaktorin, mutta kärjet paloivat silti. No kontaktorin käämihän se vasta induktanssi onkin, joten laitoin käämin yli sarjaan 33 ohmisen vastuksen ja 100 nanosen konkan, minkä pitäisi poistaa kipinä.

Ilmeisesti toimii. Mutta 120W ledipaneelissa on ehkä suurin syy palamiseen nuo tuulettimien induktanssit. On todennäköistä, että halvoilla mekaanisilla ajastimilla tulee toimeen ilman kontaktoriakin, jos kipinöinnin poistaa vastus-kondensaattori yhdistelmällä. Mielummin etukäteen, koska palaneet kärjet heikentävät luotettavuutta.

Mulla on kyllä sellainen kokemus, että se kuorma kun on liian suuri, niin ajastimet ei aina kestä. Kun kärki aukeaa, niin se aina lyö kipinän, pienemmällä virralla pienemmän kipinän.. Tosiaan jos valaisimet on kontaktorissa kiinni, eli virta menee sen kontaktorin kautta valoille ja ajastimen läpi menee vain ohjausvirtapiiri, mikä ohjaa kontaktoria, niin ajastimet harvoin hajoaa, koska sen läpi menevä virta on häviävän pieni.

Miquel

Itse en pelkkää kuormaa syyttäisi. Lampuilla ei saa likikään sellaisia kuormia ajastimelle kun autoa lämmittäessä tulee kun käytössä on samanaikaisesti lohko+sisätilalämmitin... Kertaakaan ei ole ajatin kärynnyt kuitenkaan näiden kanssa, myöskään vanhemmilla back in the days kun täällä autojaan lämmittelivät?
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

PP

Lainaus käyttäjältä: Miquel - tammikuu 12, 2014, 16:58:46 ip
Itse en pelkkää kuormaa syyttäisi. Lampuilla ei saa likikään sellaisia kuormia ajastimelle kun autoa lämmittäessä tulee kun käytössä on samanaikaisesti lohko+sisätilalämmitin... Kertaakaan ei ole ajatin kärynnyt kuitenkaan näiden kanssa, myöskään vanhemmilla back in the days kun täällä autojaan lämmittelivät?


Samaa mieltä. Induktanssien aiheuttamat virtapiikit on suurin syy.

Caide

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 12, 2014, 17:35:41 ip
Lainaus käyttäjältä: Miquel - tammikuu 12, 2014, 16:58:46 ip
Itse en pelkkää kuormaa syyttäisi. Lampuilla ei saa likikään sellaisia kuormia ajastimelle kun autoa lämmittäessä tulee kun käytössä on samanaikaisesti lohko+sisätilalämmitin... Kertaakaan ei ole ajatin kärynnyt kuitenkaan näiden kanssa, myöskään vanhemmilla back in the days kun täällä autojaan lämmittelivät?


Samaa mieltä. Induktanssien aiheuttamat virtapiikit on suurin syy.

Väärä sananvalinta, ei siis pelkästään kuorma, mutta virta. Homma kuitenkin toimii, kun ottaa kontaktorit käyttöön.

Chilikallu

Tulin siihen tulokseen, että mekaaninen ajastin kestää hyvin resistiivistä kuormaa, esimerkiksi juuri auton lämmitys. Sensijaan kärjet eivät kestä kipinää, mikä induktanssin ansiosta tulee kärkien väliin virtaa katkaistaessa. Vaikka syötin kontaktoria, niin sen induktanssi myös aiheutti kärkien kiinnijäämisen. 100 nanoa konkka ja 33 ohminen vastus sarjassa poisti kipinän ja nyt pelaa.

Niin, siis seuraava projektini on poraa pieneen alumiinkoteloon reikiä ja laittaa kontaktori siihen. Kanteen pistorasia ajastinta varten ja läpivienti, johon tulee lyhyt shukopistikkeellinen johto mikä kytketään ajastimeen ja toinen pää ohjaamaan kontaktoria. Kärkien yli kondensaattori ja vastus sarjassa. Toiseen päätyyn shukopistorasia ja toiseen liitäntäjohto.

Ei ole vaikea, mutta kasvattajilta niistä pyydetään kuulemma 200€, joten itte tehtynä se maksaa muutaman kympin. 

Caide

En kyllä muista 15 vuoden aikana montaakaan relettä, kun olisi hajonnut kontaktaktoria ohjatessa. Kuitenkin niitä on joskus jopa satoja jossain isommissa rakennuksissa valaistusta ohjaamassa. Taitaa olla sulla jotain halvempia malleja käytössä?

Chilikallu

Juu Caide, rele onkin hieman erilainen kapine. Mun kilowatin lähettimeni rele on kestänyt 45 vuotta ja tehot ja kipinät ovat valtavia, ite ostin vekottimen kymmenkunta vuotta sitten. Mutta tällaiset halvat mekaaniset ajastimet toimivat hyvin auton lohkolämmittimen kanssa, kun se on pelkkä vastus.

Mulle oli vähän ylläri, että jos kuormassa oli induktanssia, siis käämejä, niin vaikka ajastin muuten kytkeytyi pois, niin kärjet olivat palaneet kiinni, eikä valot sammuneetkaan. No, laitoin kontaktorin kytkemään valaistuksen ja ohjasin sitä mekaanisella ajastimella. Sama juttu, kärjet paloivat kiinni. Nimen omaan virtaa katkaistaessa syntyy kipinä, taisi olla vastasähkömotorinen voima tai jotain sellaista.

Kun laitoin kontaktorin käämin napojen väliin 100 nanofaradisen konkan ja 33 ohmisen vastuksen sarjassa, niin jo vot pelaa. Sähkötekniikassa käytettävät releet ja kontaktorit ovat laadultaan toista luokkaa kuin nämä halvat ajastimet. Mutta aina sitä keinot keksitään.

Blade

Lainaus käyttäjältä: Whili - helmikuu 15, 2012, 08:37:34 ap

Vielä kerran Biltema ESL 30W



Haisevia lämpövaurioita  >:(



Riittävästi herkkää elekroniikkaa  ???

Mullakin oli tuossa tämän kauden alkuun startterina isomman puutteessa joskus ostettu 30W Biltema esli, mutta sen ei tarvinnu kauankaan(1h?) olla kiinni, kunnes se kävi niin kuumaksi ettei sitä kärsiny enään käsin koskea. Yhteensä kolmesta bilteeman 45-wattisesta on kokemusta edelliskaudelta ja nykyseltä, eikä niiden kanssa ole vastaavaa ylikuumentumista esiintynyt...

Otoskoko on pieni, mutta onko tälläista kuumenemisvikaa satunnaisesti vain noissa 30Wssa?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Blade - tammikuu 22, 2014, 23:48:49 ip
Lainaus käyttäjältä: Whili - helmikuu 15, 2012, 08:37:34 ap

Vielä kerran Biltema ESL 30W

Haisevia lämpövaurioita  >:(

Riittävästi herkkää elekroniikkaa  ???

Mullakin oli tuossa tämän kauden alkuun startterina isomman puutteessa joskus ostettu 30W Biltema esli, mutta sen ei tarvinnu kauankaan(1h?) olla kiinni, kunnes se kävi niin kuumaksi ettei sitä kärsiny enään käsin koskea. Yhteensä kolmesta bilteeman 45-wattisesta on kokemusta edelliskaudelta ja nykyseltä, eikä niiden kanssa ole vastaavaa ylikuumentumista esiintynyt...

Otoskoko on pieni, mutta onko tälläista kuumenemisvikaa satunnaisesti vain noissa 30Wssa?


Yksikään 45-wattinen ei ole minulla kuumennut mitenkään erityisesti.

Habanervous

Lainaus käyttäjältä: Chilikallu - tammikuu 20, 2014, 02:54:31 ap
Tulin siihen tulokseen, että mekaaninen ajastin kestää hyvin resistiivistä kuormaa, esimerkiksi juuri auton lämmitys. Sensijaan kärjet eivät kestä kipinää, mikä induktanssin ansiosta tulee kärkien väliin virtaa katkaistaessa. Vaikka syötin kontaktoria, niin sen induktanssi myös aiheutti kärkien kiinnijäämisen. 100 nanoa konkka ja 33 ohminen vastus sarjassa poisti kipinän ja nyt pelaa.

Niin, siis seuraava projektini on poraa pieneen alumiinkoteloon reikiä ja laittaa kontaktori siihen. Kanteen pistorasia ajastinta varten ja läpivienti, johon tulee lyhyt shukopistikkeellinen johto mikä kytketään ajastimeen ja toinen pää ohjaamaan kontaktoria. Kärkien yli kondensaattori ja vastus sarjassa. Toiseen päätyyn shukopistorasia ja toiseen liitäntäjohto.
0
Ei ole vaikea, mutta kasvattajilta niistä pyydetään kuulemma 200€, joten itte tehtynä se maksaa muutaman kympin.


Voi olla että kahvipäissäni menin ihan pysäkille mutta eikös kyseessä ole rc-suodin joka poistaa aallolta aallon päälle ratsastavaa aaltoa? Tehtaissahan nimenomaan suojataan kyseisillä suodattimilla valastuksen aiheuttamia "aaltovikoja"?

mcl

Mulla on 2 kpl noita 45w ja yksi 30w biltema eslejä.Eipä ne mitenkään erityisesti lämpene mutta yksi niistä 45w haisee aivan schaiballe,tulin siihen päätökseen että haju tulee tuosta valkoisesta liimasta(?).

Ihan toimivia mutta kyllä ebayn kautta kiinasta tilatut 5500k 45w ovat paljon parempia.Silmiin nähden kirkkaampia,parhaiten kasvavat kasvit ovat juuri olleet näiden eslien alla.
http://www.ebay.com/itm/140894889310?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Chilikallu

Lainaus käyttäjältä: Habanervous - tammikuu 23, 2014, 12:41:39 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilikallu - tammikuu 20, 2014, 02:54:31 ap
Tulin siihen tulokseen, että mekaaninen ajastin kestää hyvin resistiivistä kuormaa, esimerkiksi juuri auton lämmitys. Sensijaan kärjet eivät kestä kipinää, mikä induktanssin ansiosta tulee kärkien väliin virtaa katkaistaessa.


Voi olla että kahvipäissäni menin ihan pysäkille mutta eikös kyseessä ole rc-suodin joka poistaa aallolta aallon päälle ratsastavaa aaltoa? Tehtaissahan nimenomaan suojataan kyseisillä suodattimilla valastuksen aiheuttamia "aaltovikoja"?

RC-suodattimilla voi tehdä hyvinkin paljon. Kondensaattori läpäisee vaihtosähköä ja vastus rajoittaa kondensaattorin latautumista. Tässä tapauksessa kun induktanssi potkasee virtaa katkaistaessa takaisin, niin RC-suodin tappaa syntyvän kipinän.

eWELHO

Moi
Löysin kirpputorilta 36w loistarin onko kannattava hankinta?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: eWELHO - tammikuu 24, 2014, 20:53:00 ip
Moi
Löysin kirpputorilta 36w loistarin onko kannattava hankinta?


Loisteputket ovat oiva keino valaista chilejä.

eWELHO

Voiko siihen samaan runkoon laittaa järeenpää putkea?

PP

Lainaus käyttäjältä: eWELHO - tammikuu 24, 2014, 21:01:11 ip
Voiko siihen samaan runkoon laittaa järeenpää putkea?


Ei. Samanmittaiset putket on samantehoisia. Valontuotannossa on eroja putkien laadub mukaan.

eWELHO

Onko 36wattia tarpeeksi Jos haluaa satoa?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: eWELHO - tammikuu 24, 2014, 21:09:10 ip
Onko 36wattia tarpeeksi Jos haluaa satoa?


Riippuu niin kasvista. Jotain satoa kyllä tuolla voi saada aikaan, ainakin maistiaisia.

eWELHO


Chilikallu

Lainaus käyttäjältä: Jani M - tammikuu 24, 2014, 21:18:19 ip
Lainaus käyttäjältä: eWELHO - tammikuu 24, 2014, 21:09:10 ip
Onko 36wattia tarpeeksi Jos haluaa satoa?


Riippuu niin kasvista. Jotain satoa kyllä tuolla voi saada aikaan, ainakin maistiaisia.

Mulla on pari 45 Wattista ESLiä ja rivi kiinan Ledejä ja kasveja yheksän. Ja bodituotanto on niin valtavaa että kuivaamista piisaa. Sekoittamalla sopivasti sini-punaisia, coolwhite valkosia ja pari tujakkaa ESLiä, niin pääsee aika mukaviin tuloksiin. En ole ajatellut natikoita, koska joudun olemaan paljon pois ja natikka on asteikossani turhan epävarma laite.

Watteja on yhteensä 45+45+15+20+120+20=295 eli kolmisensataa wattia ja tavoittena on, että kasvien kohdalla olisi pilvisen päivän luksimäärä. Näillä se onnistuu.