Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

papereeka88

Älä sekaannu noihin 15 w esleihin kun muutama 30w megaman hoitaa homman.Tietenkin jos kyseinen waitti määrä on liian iso niin sitten täytyy pienentää,mutta omat käyttö kokemukset noista megamanin30w esleistä on hyvät :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Yakuza

sori papereeka oli pakko :"elä sekaannut noihin 15v esseihin kun muutama 30v megamankin hoitaa homman :) .. luin hieman väärin näin aluksi mutta tosiaan samaa mieltä hänen kanssa olen asiasta Esleihhin liittyen ja  Ikke hieno viritelmä tuo punoksen sisällä oleva lamppu .. :) patenttia vaan tekemään ja myymään yksinoikeudella :)

Pihlajaviita

lokakuu 28, 2009, 17:50:51 ip #662 Viimeisin muokkaus: lokakuu 28, 2009, 18:25:32 ip käyttäjältä Markp

Tälläisen kaapin ajattelin rakentaa kasveilleni, jonka saisi kätevästi vanhan vaatekaapin rungosta tehtyä. Etuseinälle joko verhotanko+verhot tai tukevat sälekaihtimet. Kaapin alle tulisi vielä jotain lokerikkoja/ jalat jotta kasvit olisi hyvällä työnskentely korkeudella.

Mikäli tämän rakentaminen menee käytännössä liian vaikeaksi, niin luultavasti tyydyn ripustamaan valot ketjuilla katosta, chilien ylle jotka ovat suoraan laattialla tai matalalla hyllyllä.

Kätevin tapa on varmasti noi pitkät loisteputket, ymmärtääkseni myös parempi valoteho verrattuna ESLeihin hinta/ watti määrää vastaan. Korjatkaa jos olen väärässä.

Lainaus käyttäjältä: papereeka88 - lokakuu 28, 2009, 16:46:21 ip
Älä sekaannu noihin 15 w esleihin kun muutama 30w megaman hoitaa homman.Tietenkin jos kyseinen waitti määrä on liian iso niin sitten täytyy pienentää,mutta omat käyttö kokemukset noista megamanin30w esleistä on hyvät :)

e27 kanta 2€, 15w halppis ESLi 2€
e27 kanta 2€, 30w megaman 15€

Yhden 30w megaman setin hinnalla saa jo 4kpl 15v essiä, ja melkein uskallan väittää että 3:kin kappaletta 15 wattisia on parempi kuin 30 wattinen.
Mutta tosiaankin, korjatkaa toki jos olen väärässä. Itse en tiedä näistä valaisimista oikein mitään. Muutakuin että 45 ja 60w on enemmän kuin 30w.
Tuohon kaappiini olen kuitenkin suunnitellut 2-4 kpl 36/58 wattiset loisteputket, jotka jyrää ESLit menneen tullen(?).

papereeka88

niin no täällä on taidettu olla montaa mieltä noista halpis esleistä.itse en osaa niihin ottaa kantaa,kun ei ole kokemuksia eikä tietoa.Joku vain taisi jossakin kirjotuksessa kritisoida noiden halpis eslien valotehoa ja käyttöikää,mutta sen enempää en niihin ota kantaa.Tietenkin on hienoa,jos on löytynyt toimiva säästöratkaisu! :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

biblo

Airamin 30w eslejä myi moni prisma vielä hetki sitten 7,90e/kpl.Ja noissahan on valmistaja mielestäni yhteydessä megamanin lamppuihin jos oikein muistan.
"Grow food, not lawns"

nuthero

Itse olen ymmärtänyt, että esleillä saisi periaatteessa halvemmalla enemmän valoa kuin loisteputkista, mutta tarvittavan työn määrä, valon oikeanlaisuus ja käyttöikä ovat sitten ihan eri juttu. Tämmöisen eslin samantapainen versio kesti kuluttaja-lehden testissä keskiverrosti. Kyseessä oli siis eri bilteman lamppu, mutta luulen että näissä ei ole suuria eroja. Eli tuo maksaa 5€ ja siinä on 3x15w esliä, jotka varmaan yhdessä vastaavat valovirraltaan noin 3000 lumenia.
En myöskään osaa sanoa mitään näistä kirppiksien loisteputkista tai kierrätyskeskuksien vastaavista, mutta ainakin bauhausista saa 6-10€ 36w loistevalaisimen rungon ja putken. Itselläni on ollut 3 semmoista käytössä jo lähes 2kk, ja ovat toimineet hyvin.

biblo

Juu ja moni honkkari myy 15w eslejä 4kpl/8,90e joten tuosta ei jää kiinni.

Loisteputkilla saa valoa isommalle alueelle helpommin ja mukavamman värisävyn.
"Grow food, not lawns"

jeQQ

On ne myös helpompi virittää, kun ei tarvi niin tuhottoman montaa johtoa..

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: nuthero - lokakuu 29, 2009, 14:43:15 ip
Itse olen ymmärtänyt, että esleillä saisi periaatteessa halvemmalla enemmän valoa kuin loisteputkista...

:) ;) :D ;D
Saahan sitä ymmärtää mitä tahansa, mutta kuukausi sitten tässä samassa ketjussa raportoin juuri tuosta tehoerosta. Loisteputki on useita kymmeniä prosentteja tehokkaampi. Se on myös kestävämpi ja halvempi ja värisävyjä on paremmin valittavissa.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=2568.msg74521#msg74521

nuthero

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - lokakuu 29, 2009, 15:51:24 ip
Itse olen ymmärtänyt, että esleillä saisi periaatteessa halvemmalla enemmän valoa kuin loisteputkista...

Saahan sitä ymmärtää mitä tahansa, mutta kuukausi sitten tässä samassa ketjussa raportoin juuri tuosta tehoerosta. Loisteputki on useita kymmeniä prosentteja tehokkaampi. Se on myös kestävämpi ja halvempi ja värisävyjä on paremmin valittavissa.

Tarkoitan että saisi enemmän lumeneita verrattuna mitä maksaa kaupan hyllyltä. Sähkön hintaa en tosiaan ottanut mukaan laskuihini.
Olen myös samaa mieltä, että loisteputket ovat kestävämpiä, halvempia ja niissä on paremmin eri värisävyjä (chileille, tai silmille). On myös helpompi ostaa suoraan esim. 120cm pitkä loisteputki, kun rakentelemaan jotain valaisinta, missä olisi eslejä peräkkäin. Huono puoli on vain se, että uudet loistevalaisimien rungot eivät ole mitään halpoja, ellei sitten osta käytettynä (josta ei ole kokemusta, miten toimivia ovat). Tuntuu vain että jotkut täällä foorumilla haluavat säästää rahaa, eikä vaivaa. Minä tosin päädyin niihin loisteputkiin juuri sen helppouden näihin normaaleihin esleihin verrattuna.

sorrii

Tiedähäntä kannattaako noita lumeneita tuijotella; lumeneilla ilmoitetaan sitä valonvoimaa, jonka ihminen silmillään näkee. Kasvien käyttämät aaltopituudet on ihmisen näön ala- ja ylärajoilla eli punaista ~2700K ja sinistä ~6500K. Joku viisas heitti kerran nyrkkisäännön (siis kasvivalolle!) että parhaissa lampuissa on korkeat watit ja mahdollisimman vähän lumeneita: silloin niissä on siis todennäköisimmin mahdollisimman suuri osuus punaista ja sinistä valoa; vihreä jota kasvi hyljeksii (heijastaa pois!) on sitten vähemmän ....
Itselläni on ollut tässä nyt yhden kauden käytössä muutama 36W putki sekä 23-24watin ESL'ja. Isot putket osin kirpparikamaa, osa Bauhausin halpoja listavalaismia (n.8€/kpl lamppuineen) joita olen liittänyt 2 kpl yhteen ja lisännyt romukaupasta (Rautasoini) löytämäni heijastimet. Putkia saa Biltemasta halvalla 2700K warmwhite ja 6400 daylight. Biltemasta saa myös 23W ESL'ja ja Hongkong -tavaratalosta löysin 6400K [Saphir työvalaisimen varaosia] (daylight) 24 wattisia, molemmat ~5€/kpl. Melkoiset johtoviidakot on toki mun kasvinurkkauksissani; ja tiet ajastimet jaettuna sopivasti aina muutamalle lampulle -ja tuulettimelle!- ryhmittäin. Nuo halvat ajastimet tuppaa välillä jumittamaan, joten on hyvä jakaa vähän kuormaa.

Jos nyt vertaa loisteputkia ja noita verrattain tehokkaita ESL'ja niin toimii siinä jotenkin ihmisaistit: loisteputkea voi tuijotella suoraan kohti vaikka ihan läheltä; ESL'a katsoessa pitää jo vähän siristää silmiä; aurinkoa kohtihan ei sitten ole terveellistä juuri vilkaistakaan ...
Isommalle kasviryhmälle -varsinkin kun ovat suht suorassa linjassa latvoiltaan- on iso loisteputki hyvä. Kun sitten haluaa jollekin tietylle kasville tehovaloa, voi pistää tollaisen ESL'n ihan lähelle (parikymmetä senttiä). Jos ei ole heijastinta/varjostinta lampulla, niin alumiinifolio (Pirkka - vahva alumiinifolio X-) loistavaa tavaraa näppäräkätiselle.

Kesän/syksyn sato oli ihan tyydyttävä eritotenkin kun mun puskani eivät juuri päivänvaloa nähneet kun oli talo julkisivuremontissa kesän.

Niinja: Mikäänhän ei ole niin tärkeää kuin chilitarhan hoito. Ei siinä tarvitse kovin viisas olla. Kasvit tarvitsee talonpoikaisjärkeä ja paaalljjjonn rakkautta. Kivahan on, jos tykkää shoppailla, käydä ostamassa Pavunvarresta tai Viherpeukusta hienoja lannoitteita ja vaikka ihmelamppujakin. Nyt kuitenkin mun kokemukseni on lannoitteitten osalta sellainen, että Bio Bizzin Grow-Bloom-Topmax-Alg-A-Mic kuurilla tuli melkein yhtä hyvä sato kuin "Puutarhan kesä havukasveille" ja Kekkilän puutarhamulta + 30% lecasoraa ...
Hedelmää teki parhaiten ne kasviraukat jolle ei riittänyt omia loiteputkia vaan joutuivat värjöttelemään ikkunanlaudalla muiden takana. Kolmas sato muuten kypsymässä Aji Cristalia, jotka leikkasin välillä alas kesäkuussa ja elokuun lopussa. ;D

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jeQQ

Mulla toimii ihan hyvin nuo putket, mitkä tuli bauhasin 8.90e valolistan mukana. Oiskohan 4700K? Kasvanut noin kuukaudessa rontti 20cm:ksi. Pari puskee nuppuakin.

nuthero

lokakuu 29, 2009, 20:11:48 ip #672 Viimeisin muokkaus: lokakuu 29, 2009, 20:14:08 ip käyttäjältä nuthero
Lainaus käyttäjältä: jeQQ
Mulla toimii ihan hyvin nuo putket, mitkä tuli bauhasin 8.90e valolistan mukana. Oiskohan 4700K? Kasvanut noin kuukaudessa rontti 20cm:ksi. Pari puskee nuppuakin.

Mun mielestä niissä putkien suojapahveissa luki coolwhite 742, eli jos nyt olen oikein käsittänyt, niin se 742 meinaa sitä, että 7=värintoistokyky on 70-79% ja 42 sitä, että värilämpötila 4200K. Mutta jotkut viisaammat, korjatkaa ihmeessä jos puhun puuta heinää.

Onko sulla micro&mato ravinteena siinä ebbissä? Vai puhuitko ihan multachileistä? Mulla tuntuu aji c. ja naga kasvavan paljon hitaammin, kun ovat suunnilleen saman ikäisiä, mutta vain viisi lehtiparia kummassakin.

Edit: Ainiin: voihan niissä putkissa erojakin varmaan olla.

jeQQ

Joo niinhän taisikin olla. ;)

Lantana on tuo Kemiran hydrolanta, suhteellisen väkevällä mixillä. EBB:ssä on annuumia, baccatumia, chinenseä, pubea ja jopa prae on mukana touhuissa. Kaikki samaan aikaan idätetyt kasvit ovat suunnilleen samankokoisia(Annuum, bacca, chinense ja prea), poikkeuksena turbo pube(red), joka on haarautunut ja lähtee varmaan kasvamaan tuon yellowin(istutettu ebbiin reilusti aikaisemmin) tapaan sivuille.

Hanz

Nyt kun kerran on kovasti puhetta aiheesta, niin mitä mieltä olette megamanin(muistaakseni) 15w kasilampusta/energiansäästölampusta. Erin värinen valo siitä ainakin tulee, ja pakkauksessa oli tietoa siitä aallonpituudesta, mutta onko toiminut hyvin käytännössä?

sorrii

Megamanin Artco valaisin tuntuu "toimivan" ok: Heijastin on kirkas ja hyvä eli sopiva valokeila yhdelle isolle kasville n ½m'n päästä. Heijastimen materiaali epäilyttää, kun vaikuttaa aika onnettoman pehmeällä lakalla maalatun. Siis luulen että himmentyy nopeasti jos on varomaton jonkun mikrokuituliinan kanssa. Valon väri on aika "cool" eli sellainen rauhallinen violetti, joka varsinkin rainbown väri tuo mukavasti esiin. Ei toki mikään työ- tai sisustusvalo. Värintoistoindeksi varmaan joku 5 tai 6. Edelliseen siis vastaus: esmes. 842 tosiaan tarkoittaa värintoisto 8 (9 on kai paras?) ja kelvineitä 42-sataa.
Viimeisessä Bauhausin listavalossa muuten oli 6400K putki, jossa sitä värintoistoa ei oo merkitty. Näillä kylmillä se on yleensä se 9. Warm whitella vain 8. Työvalothan on yleensä ideaali 5600K (muistaakseni).
Sitä Megaman kasvilamppua eli valaisinta oli ja on kai vieläkin Hong Kongissa 19.90 hintaan ja Kodin 1'sessä 24,90€. Ihan hyvä kauppa, kun se pelkkä lamppu makselee melkein kympin. 15W taitaa olla. Itse uskoisin, että siinä valokäyrässä on perää, ja kun lamppu heijastaa vain sinistä ja punaista valoa 15W teholla saattaa se kasville hyödyllinen valo olla yhtä hyvä tai parempikin kuin jollain 25W normi eslillä.
Mulla oli keväällä keittiön ikkunalla taimilla lisävalona Osramin Fluora kasvi-loisteputki jossa on tunnusluku 77. Ihan violetti väri teki keittiöön sellaisen hautausmaan kukkakojun tunnelman, joka kans teki aika professionaalin olon  ::) Kyllä ne kasvit kasvoi ja voi hyvin. Tiedäsitten olisivatko voineet huonommin jollain päivänvalolampulla?!?
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Pihlajaviita

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - lokakuu 29, 2009, 15:51:24 ip

4 x 15W Eslit vie 54wattia mittarin mukaan, kun taas 2x 18w suora loisteputki vie 48-50 wattia. Mikäli valmistajein antamat lumenimäärät pitävät edes jokseenkin paikkansa, niin tuo lumeni/ watti määrä taitaa olla lähes identtinen.

Tosin vertailiussa olleiden loisteputkien sytyttimet olivat vanhoja, kun taas ESLit ovat viikon vanhoja.

CyberDog

Ja lumenit mittaa ihmissilmän herkkyysspektrin mukaisesti, mikä on sitten melkein kääntäen verrannollinen fotosynteesin herkkyysspektriin.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Markp - lokakuu 30, 2009, 12:31:34 ip... 2x 18w suora loisteputki vie 48-50 wattia.

Noin pieniä loisteputkia on aika turha mittailla, ei kai niin pieniä chilien kasvatteluun juuri käytetä. Loisteputkien hyötysuhde on paljon parempi pidemmillä putkilla, mutta jostakin kumman syystä ESL ei seuraa tätä kaavaa.

Loisteputki (120 cm tai pidempi) tuottaa n. 90 lumenia watilla, tehoputket yli 100, mutta nämä saattavat olla ikävän värisiä silmälle. ESL:n teholukemat jäävät 50-60 tasolle. Mutta kuten todettu, tuossa jäämme valmistajien omien ilmoitusten varaan. Puolueettomia mittauksia ei juuri löydä. Loisteputkissa ei ole otettu huomioon muun elektroniikan sähkönkulutusta, koska sitä ei tuotetiedoissa ilmoiteta. Jos se vaikuttaa noin paljon, kuin mittauksissasi ilmenee, se rehellisyyden nimissä pitäisi ilmoittaa. Onkohan kukaan mittaillut uusien laisteputkivalaisimien kulutusta suhteessa ilmoitettuun tehoon?

Rince

Lainaus käyttäjältä: Markp - lokakuu 30, 2009, 12:31:34 ip
4 x 15W Eslit vie 54wattia mittarin mukaan, kun taas 2x 18w suora loisteputki vie 48-50 wattia. Mikäli valmistajein antamat lumenimäärät pitävät edes jokseenkin paikkansa, niin tuo lumeni/ watti määrä taitaa olla lähes identtinen.

Tosin vertailiussa olleiden loisteputkien sytyttimet olivat vanhoja, kun taas ESLit ovat viikon vanhoja.

Testasin omia eslejäni: Uusi Osramin "15W" esli kulutti 17W, ja vanha nimetön "17W" esli kulutti samoin 17W.  ;D

18W loisteputkivalaisimessa taas on merkintä "20W", eli tuo olisi siis valaisimen kokonaiskulutus huomioiden liitäntälaite (en ole mitannut, sillä se on kiinteästi asennettu). Sinun mainitsemasi 48-50W kuulostaa erittäin suurelta 2x18W valaisimelle.

(Halpoihin kuluttajakäyttöön tarkoittettuihin mittareihin ei pidä liikaa luottaa, kun mitataan induktiivisia kuormia kuten loisteputkia)