tammikuu 10, 2025, 14:59:13 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Valokuvaus

Aloittaja Toivo, marraskuu 22, 2006, 15:18:28 ip

« edellinen - seuraava »

MasaT

tammikuu 05, 2010, 17:31:12 ip #60 Viimeisin muokkaus: tammikuu 05, 2010, 17:38:46 ip käyttäjältä MasaT
Lainaus käyttäjältä: Kimppu - tammikuu 04, 2010, 20:32:29 ip
Kertokaapas lasivinkkejä...

Elikkä, pohjalla on kamerana Kanonin 400dee, jalustana Uniloc major 1600 ja saman firman kuulapää, painoa jalustasetillä melkosesti ja tukevuutta löytyy. Salama kanon 430EX softboxilla ja siirtojohdolla, joten saa vietyä salaman vaikka kohteen viereen. Kaukolaukaisin myös.

Uskaltaisiko sijottaa tonnin ja ostaa tuo MP-E 65/2.8 makroiluun? Mitä olen lukenut niin vaatii hyvän jalustan ja valaistuksen, joten ainakin ensimmäinen kriteeri täyttyy.. Mutta lukemani perusteella putki on hankala muutenkin... Onko jollaki mitään muuta käsitystä?  ;D Kasvit ja kukat on kuiten vähän helpompia kuvattavia kuin liikkuvat ötökät...

Tuo MP-E 65/2.8 vaatii käsitykseni mukaan aika paljon kokemusta ennestään makroiluun, sillähän saa kärpäsen päästäkin jo kaikki yksityiskohdat esiin, joten ihan ekaksi makroksi en ainakaan minä sitä suosittelisi.
Itsellä ei ole nyt kokemusta muista macro-objektiiveista, kuin tästä Tokinan 100mm macrosta.
Tässä  pari kuvaa rajaamattomana ja rajattuna, niin saat jonkinlaisen käsityksen.

Tuo nagan kukka ei ole kuin vajaan sentin levyinen.
Lisää tietoa objektiiveista saa vaikka täältä .

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Avon Barksdale - joulukuu 13, 2009, 20:30:10 ip
Riittääkö joku tollainen 75-300mm linssi? Entä jos hommaisin linssin kaveriksi telejatkeen? Ja sitten noi lyhenteet... IS on liian kallis mun budjetille. Onko USM ihan pakollinen vai onko vanhemmasta DC(?) johonkin vielä?

Tämä harrastus on muuten aika pohjaton rahakaivo. Tulee mieleen pyöräily. Kaksi fillaria tullut ostettua puolessa vuodessa ja järkyttävä kasa tavaraa.

Minulla on tuo canonin 55-250mm is ja ihan tyytyväinen olen ollut. Eikä maksa uusikaan enää paljon. Siitä seuraava 70-300mm is usm ei ole myöskään niin hinnalla pilattu. Is-lyhenne tarkoittaa kuvanvakaajaa ja USM sitä parasta linssimateriaalia mitä canoniin löytyy.
Pohjaton rahakaivo tosiaan on, kun nyt on käsissä uus käytetty 500D ja kohta sen lisäksi tulee Kenkon 1,4x telejatke. - Saattaa olla vähän huollettu Canon 1000d kohta myynnissä. ;)
Tuota telejatketta ei muuten kannata hommata jollei valovoima ole suurempi kuin 4. Minulle se tulee tuohon Tokinan 2.8 makroon.

Kimppu

Lainaus käyttäjältä: MasaT - tammikuu 05, 2010, 22:24:54 ip
Lainaus käyttäjältä: Avon Barksdale - joulukuu 13, 2009, 20:30:10 ip
Riittääkö joku tollainen 75-300mm linssi? Entä jos hommaisin linssin kaveriksi telejatkeen? Ja sitten noi lyhenteet... IS on liian kallis mun budjetille. Onko USM ihan pakollinen vai onko vanhemmasta DC(?) johonkin vielä?

Tämä harrastus on muuten aika pohjaton rahakaivo. Tulee mieleen pyöräily. Kaksi fillaria tullut ostettua puolessa vuodessa ja järkyttävä kasa tavaraa.

Minulla on tuo canonin 55-250mm is ja ihan tyytyväinen olen ollut. Eikä maksa uusikaan enää paljon. Siitä seuraava 70-300mm is usm ei ole myöskään niin hinnalla pilattu. Is-lyhenne tarkoittaa kuvanvakaajaa ja USM sitä parasta linssimateriaalia mitä canoniin löytyy.
Pohjaton rahakaivo tosiaan on, kun nyt on käsissä uus käytetty 500D ja kohta sen lisäksi tulee Kenkon 1,4x telejatke. - Saattaa olla vähän huollettu Canon 1000d kohta myynnissä. ;)
Tuota telejatketta ei muuten kannata hommata jollei valovoima ole suurempi kuin 4. Minulle se tulee tuohon Tokinan 2.8 makroon.

Juu itekki suosittelen ennemmin tuon kuvanvakaajattoman 70-300mm tilalle tuota 55-250 IS:ää.
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

Kimppu

Kiitosta mallikuvasta Masa!

Vaihtoehtoina tuon mp-e:n kanssa on ollut niin Canonin 100/2.8, 180/3.5, ja sigmalta muutamakin eri putki, ja loittorenkaita niitten lisäksi. Houkuttaa aikalailla tuo lasi kyllä mutta tosiaan kuten sieki sanoit niin vaikeaksi sitä on haukuttu...

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

MasaT

tammikuu 05, 2010, 23:24:08 ip #64 Viimeisin muokkaus: tammikuu 06, 2010, 09:08:00 ap käyttäjältä MasaT
Tuolla 55-250 is,llä on tullut otettua yhdet sun toisetkin perhos- ja sudarikuvat viime kesänä ja on varmaan muutenkin mainio tilannekuviin.
Canonin 100/2.8 voi olla tokinaa parempi, mutta siinä on se pieni hintaero. Sigman 150mm taitaa olla suosituin makroputki mutta miten sopii chilien kuvaamiseen?- Ei kokemusta.

Kimppu

Jatketaan ny vielä tuosta 55-250mm IS:stä.  :D

Oman päiväkirjani kuvista suuri osa on otettu juurikin tuolla em. lasilla, ja muutenkin tulee käytettyä melkeinpä eniten, tosin joskus runkoon kiinnittyy sisällä myös 50/1.4, koska aina ei tuota isompaa mötikkää jaksa piettää nokalla...

Makroilukin siis hoidettu tuolla teletsuumilla, tässä pari esimerkkikuvaa kesältä, lähemmäs pitäisi päästä... Näitä ei ole cropattu yhtään.

http://img193.imageshack.us/img193/873/leafz.jpg

MasaT

Jatkan nyt kuitenkin, kun on hyvä aihe. Tämä kuva on myös otettu tuolla obiskalla. Tosin on rajattu vähän.

jla1710

Tuolla linkissä oleva kuva (puskien perässä) on otettu Canon EF 50mm f/1.8 (ja parilla loittorenkaalla), joka siis maksaa alle satasen. Loittorenkaiden kanssa pääsee tosi lähelle mutta tarkennus on sitten tosi tarkkaa touhua. Ja tarkkuus alue on TODELLA lyhyt = alle millin kaikilla sarjan loittorenkailla. Mutta lähelle pääsee ja saa isoja kuvia pienistä asioista. Mieleni tekisi ostaa oikea makro linssi ja jokin laajakulma...

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6668.msg80590#msg80590
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

bluesman

Mulla on käytössä Nikonin D100, ennen digiaikaa F1 ja F2 joissa käytin 135mm teleä+loittorenkaita. Kyllähän sai filmiä palamaan.
Nyt hommasin 60mm 1:1 MicroNikkoron (makro-objektiivi) mutta välillä käyän 120mm 1:4 Medical-Nikkoria jossa linssissä itsessään rengassalama.
Tää kuva ja siitä suurennus on otettu käsivaralta. Sopii musta hyvin esim.juuri hyönteiskuvaukseen kunei tärähdystä juurikaan huomaa.

kyris

Itse hankin pari vuotta sitten potretti ja makrolasiksi Canonin 50mm 2.5 lasin.

Ei halvimpia, mutta olen ollut tyytyväinen.

jla1710

Ei näy noissa kuvaboxin tai flickerin kuvissa exif tiedot kun taas tuossa photobucketin ja imageshackin kuvissa ne näkyy. Onko tietoa mistä johtuu?

kyris

Kyllä mun kuvissa Flickrissä on exif tiedot (http://www.flickr.com/photos/kyrohonka/2342017760/meta/in/set-72157606233505244)

Löytyy sieltä additional informatonin kohdasta kameran mallin alta kohdasta more properties

Macc

Is-lyhenne tarkoittaa kuvanvakaajaa ja USM sitä parasta linssimateriaalia mitä canoniin löytyy.

Nyt täytyy korjata virheellinen tieto: tuo USM on lyhenne sanoista UltraSonic Motor, ja viittaa linssin tarkennusmoottorin tyyppiin. Makrokuvauksessa moottorin tyypillä ei yleensä liene suurtakaan merkitystä, moni kuvaaja kun tarkentaa manuaalisesti.

Sori häiriö, jatkakaa.   ;D

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Macc - tammikuu 08, 2010, 13:37:05 ip
Is-lyhenne tarkoittaa kuvanvakaajaa ja USM sitä parasta linssimateriaalia mitä canoniin löytyy.

Nyt täytyy korjata virheellinen tieto: tuo USM on lyhenne sanoista UltraSonic Motor, ja viittaa linssin tarkennusmoottorin tyyppiin. Makrokuvauksessa moottorin tyypillä ei yleensä liene suurtakaan merkitystä, moni kuvaaja kun tarkentaa manuaalisesti.

Kiitos!!

biblo

Lainaus käyttäjältä: MasaT - tammikuu 08, 2010, 15:27:04 ip

Kiitos!!

Ja parhautta/ammattitason kakkuloitaa edustaa L-sarja-> http://www.the-digital-picture.com/Canon-Lenses/Canon-L-Lens-Series.aspx

Tosin eipä ne kakkulat ammattilaista tee.. ::)
"Grow food, not lawns"

MasaT

Lainaus käyttäjältä: biblo - tammikuu 08, 2010, 17:03:03 ip
Lainaus käyttäjältä: MasaT - tammikuu 08, 2010, 15:27:04 ip

Kiitos!!

Ja parhautta/ammattitason kakkuloitaa edustaa L-sarja-> http://www.the-digital-picture.com/Canon-Lenses/Canon-L-Lens-Series.aspx

Tosin eipä ne kakkulat ammattilaista tee.. ::)

Jos tuossa olisi vielä U-lyhenne niin siitähän tulisi L-USM-U.
-Oon ollut hieman hajamielinen viimeaikoina. Anteeks.

jla1710

Lainaus käyttäjältä: kyris - tammikuu 08, 2010, 10:15:49 ap
Kyllä mun kuvissa Flickrissä on exif tiedot (http://www.flickr.com/photos/kyrohonka/2342017760/meta/in/set-72157606233505244)

Löytyy sieltä additional informatonin kohdasta kameran mallin alta kohdasta more properties

Tarkoitinkin lähinnä noita tänne sieltä linkitettyjä kuvia = siis tällä sivulla olevat sinun kuvat. Ne näyttävät olevan Flickerin palvelimella mutta se exif tieto ei tule tänne asti kun sitä kuvalta kysyy.

kyris

Johtunee siitä, että Flickr ei tallenna exif tietoja kuvaan, vaan omaan kantaansa, jolloin ne saa vain Filickrin omasta palvelusta. Kyseessä on siis ominaisuus.

MasaT

Hienoo kyris, että oot taas meidän mukana! Pistetään hienoja kuvia. ;)

Chilivaari

Tuohon makrokuvauskeskusteluun jatkoksi loittoputkia: http://chilivaari.blogspot.com/2010/01/lahikuvaukseen-lisaa-laatua.html

Tämä juttu vakuutti minut kamerani "kittizoomin" riittävyydestä lähikuvauksessa: http://www.digitarvike.fi/index_linkit.php?sivu=loitto