Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.3%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
62 (16.1%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (19%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
196 (51%)

Äänestäjiä yhteensä: 382

Vihtakauppias

Itse käytän Bio Bizzin Bio Growia ja Bloomia multa kasvatuksessa ja välillä annan Biolanin merileväuutetta. Mutta tulevassa hydrossa meinaan käyttää GHE:n One Part Total Gro ja Bloomia :)
Chilin kapsaisiini, mmmm mikä ihana polte<3

homekorva

Lainaus käyttäjältä: Vihtakauppias - lokakuu 19, 2009, 18:04:27 ip
Itse käytän Bio Bizzin Bio Growia ja Bloomia multa kasvatuksessa ja välillä annan Biolanin merileväuutetta.


Millaisella annostuksella lannoitat BioBizzin kanssa?

BioBizzin ohjeen mukaan pitäisi antaa 2-5ml/l jokaisella kastelukerralla, mutta järkeni sanoo että se on aivan hullua  :o



axo

Mä oon antanu tota Bio Bizziä 4ml/l joka toisella tai kolmannella kastelukerralla, hyvin on toiminu.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: naali - marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap
Elikkäs minua rupesi askaruttamaan tuo lannotuspolitiikka. Toki chearchilla löytyi aiheesta jotain mutta pistetään kuitenkin jonkin sortin galluppi pystyyn.

Eli millä lannotat ja miten?



Moro,

Itse olen käyttänyt puutarhamultaa ja lannoitukseen Y1, hyvin ovat kasvaneet.

Y1 lannosta ei tarvii paljon laittaa.

Lannoitus esim. Habanerolle on vähän erillainen, koska oman kokemuksen mukaan niille saa laittaa huomattavasti enemmän lannoitetta.

Erkka

P.S. Viime tammikuussa idätetystä habanerosta noin 60 palkoa kerätty ja lisää tulossa =)
"There was always a powerful comfort in knowing he was out there somewhere in the night, roaring drunk, guzzling high-octane whiskey and railing against a world amok with complacency and hypocrisy."

bittipippuri

Tällainen aloittelijan hömelö kysymys. Miksi ja miten merileväuutetta?

wille

Lainaus käyttäjältä: bittipippuri - lokakuu 29, 2009, 12:12:55 ip
Tällainen aloittelijan hömelö kysymys. Miksi ja miten merileväuutetta?


Suonette anteeksi laiskuuteni, lainaus suoraan biolanin sivuilta:

-Merilevä parantaa kasvien vedenottokykyä.
-Merilevä lisää mukula-, sipuli- ja juurikasvien satoa edistämällä kasvin yhteyttämistä sekä lisäämällä tärkkelyksen ja sokerin tuotantoa.
-Merileväuutteen sytokiniinit hidastavat kasvien vanhenemisprosessia ja glysiinibetaiinin on osoitettu suojaavan kasveja hallalta.
-Kasvin lehdille annettavien merileväruiskutusten on todettu vähentävän härmän ja harmaahomeen esiintymistä (mm. koriste- ja marjakasveilla) sekä parantavan kasvin vastustuskykyä tuholaisia vastaan.

Kastelu

Anna joka kastelukerta kasteluveden mukana 10 ml uutetta vesilitraa kohti. Sopii myös altakasteluruukkuihin, jolloin annostellaan säiliön täytön yhteydessä 5 ml uutetta vesilitraa kohti.

Suihkutus
Sekoita 5 ml uutetta vesilitraa kohti. Suihkuta lehvästö mieluiten viikottain, kasvuhäiriöstä kärsivät kasvit useamminkin. Suihkuta kasveja ajoittain myös pelkällä vedellä.

Merileväuutetta käytetään myös puutarhakasveille. Sopiva käyttöväkevyys on 1-2 % (1-2 dl uutetta/10 l vettä).


Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

lumi1234

puutarhan kesä? saako sillä aikaan kasvua...? kokemuksia anyone?

wille

Lainaus käyttäjältä: lumi1234 - lokakuu 31, 2009, 09:58:45 ap
puutarhan kesä? saako sillä aikaan kasvua...? kokemuksia anyone?


Kyllähän tuosta Puutarhan Kesästä on täällä höpisty paljonkin. Hyvin se tuntuu chileille toimivan. Itse lannoittelin koko viime kesän PK:lla ja tulokset olivat mainioita. Ja onhan toi huomattavasti helpompaa käyttää kuin esimerkiksi Bio-Bizzit. Teelusikallinen kymppälitraseen kastelukannuun ja eikun kastelemaan.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Ashrak

marraskuu 04, 2009, 14:24:19 ip #388 Viimeisin muokkaus: marraskuu 04, 2009, 14:52:33 ip käyttäjältä Ashrak
Menin tuossa laittamaan vähän tujua kasteluvettä ja samalla ehkä liikaakin. Substrallia meni varmaan 5-10x suositusta vahvempana. Nyt näkyy lehdissä näppylöitä (kristalloituu). Vettä olen nyt vain antanut mutta silti nuupottaa. Pelottaa tuo liikakastelu (varmaan kastelen nyt liian vähän?), mistä tiedätte oikean kastelumäärän? Kuinka usein ja kuinka paljon? Ruukku n. 1L ja kaktusmultaa. Huonelämpö ~25c, valona 2x androw 23w Fullspectrum ESL.

Edit: Laitetaan vielä kuva. (modeemivaroitus 1200x1600 ; 300kt)

http://www.telemail.fi/ashrak/sala/chili/chili3.jpg

Eli mitkä on ne merkit mitä kannattaa tähyillä jos miettii sopivia määriä vettä ja lannoitusta?

bittipippuri

Siihen kasteluun varmaan kehittyy mutu tuntuma ajan kanssa, mutta ainakin itse olen yhden rotiskon kanssa huomannut, että kuivuessaan sen lehdet tosiaan alkavat lurpottamaan ja muuttuvat jotenkin nahistuneen tuntuisiksi käteen. Tämä oireilu ei ole ollut vakavaa ja on helpottanut tuntien sisällä siitä, kun olen vettä antanut. Ainakin välttyy liikakastelulta, jota on siinä mielessä vähän hankalampi korjata, että kosteuden poistaminen on vähän tempukkaampaa kuin lisääminen. :)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Ashrak - marraskuu 04, 2009, 14:24:19 ip... Nyt näkyy lehdissä näppylöitä (kristalloituu). Vettä olen nyt vain antanut mutta silti nuupottaa. Pelottaa tuo liikakastelu (varmaan kastelen nyt liian vähän?), mistä tiedätte oikean kastelumäärän?


Viime syksynä sain samanlaista kristallia sisään tuodun chilin lehdille, kun jatkoin lannoitusta, vaikka sisävalossa se ei enää kasvanut yhtä ripeästi. Ne lehdet eivät koskaan parantuneet, vaan putosivat pois, kun uusia terveitä oli kasvanut. Ei se kuolemaksi kuitenkaan ole.

Kastelun tarve kannattaa opetella ruukun painosta. Helposti sen opit. Kokeile päivittäin ja anna mennä aika kuivaksi niin, että lehdet jo vähän veltostuvat. Kun sitten kastelet kunnolla, huomaat varmaan eron. Hankkiutuisin eroon kaktusmullasta, kun sinun kuitenkin kohta pitää siirtää tuo isompaan ruukkuun. Oikeassa mullassa on ravinteita, eikä kasvi ole niin paljon sinun armoillasi kuin hiekassa kasvaessaan. Toki siinäkin voi tarkalla lannoituksella onnistua, mutta se on vaikeampaa.

Ja anna vettä alakautta, että juuret kasvavat syvälle. Usein pinnalta kastellussa voi olla heikot juuret pintamullassa, joka kuivuu helposti.

Ashrak

marraskuu 04, 2009, 18:46:44 ip #391 Viimeisin muokkaus: marraskuu 04, 2009, 18:52:35 ip käyttäjältä Ashrak
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - marraskuu 04, 2009, 18:16:57 ip
Lainaus käyttäjältä: Ashrak - marraskuu 04, 2009, 14:24:19 ip... Nyt näkyy lehdissä näppylöitä (kristalloituu). Vettä olen nyt vain antanut mutta silti nuupottaa. Pelottaa tuo liikakastelu (varmaan kastelen nyt liian vähän?), mistä tiedätte oikean kastelumäärän?


Viime syksynä sain samanlaista kristallia sisään tuodun chilin lehdille, kun jatkoin lannoitusta, vaikka sisävalossa se ei enää kasvanut yhtä ripeästi. Ne lehdet eivät koskaan parantuneet, vaan putosivat pois, kun uusia terveitä oli kasvanut. Ei se kuolemaksi kuitenkaan ole.

Kastelun tarve kannattaa opetella ruukun painosta. Helposti sen opit. Kokeile päivittäin ja anna mennä aika kuivaksi niin, että lehdet jo vähän veltostuvat. Kun sitten kastelet kunnolla, huomaat varmaan eron. Hankkiutuisin eroon kaktusmullasta, kun sinun kuitenkin kohta pitää siirtää tuo isompaan ruukkuun. Oikeassa mullassa on ravinteita, eikä kasvi ole niin paljon sinun armoillasi kuin hiekassa kasvaessaan. Toki siinäkin voi tarkalla lannoituksella onnistua, mutta se on vaikeampaa.

Ja anna vettä alakautta, että juuret kasvavat syvälle. Usein pinnalta kastellussa voi olla heikot juuret pintamullassa, joka kuivuu helposti.


Kiitoksia vaari, taas hieman viisaampana.  :D

Ihanko normaalia mustaa multaa? Altakasteluruukkuja löytyy, pitääkö jotain erikoista tehdä jos tuota altakastelua käyttää, vai vaan mullat ja risu ruukkuun et vettä pohjalle?

Chilivaari

Näiden termien kanssa menee sekaisin. EN tarkoita missään nimessä altakasteluruukkua. Niiden kanssa monilla on ollut lannoitusongelmia. Tai kasteluongelmia. Aivan tavallinen muoviruukku tai keramiikka, jossa on pohjassa reikä ja alla lautanen. Ellei lautasia ole, elintarvikepakkauksista löytyy helposti eri kokoisia muovirasioita. Aluslautaselle sitten vettä, niin kasvi hörppii tarvitsemansa siitä muutamassa tunnissa, ellei ihan heti.

Musta multa on pahassa maineessa täällä ja muuallakin kasvisivustoilla. Se kuulemma tamppaantuu liian tiiviiksi ja lannoitus on heitellyt aivan liian paljon. Itse en ole sitä kokeillut, mutta melkein mikä tahansa muu kukkamulta käy ja kestomullat (taas altakasteluun tarkoitetut) ovat hyviä.

Tuolta sivuilta löydät jotakin taannoisesta varsin rajoittuneesta multatestistäni:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg42949;topicseen#msg42949
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg43949#msg43949

ottoboi

itse kanssa komppaan Chilivaaria, ei mustamultaa (vaikka itsekkin ekat chilini kasvatin mustamullassa :D), vaan tällainen tavallinen turve ja hiekkapitoinen kukkamulta (esim. Rainbow:n) on mulla ainaki toiminut ihan hyvin, saa kasvit tarpeeksi kuohkean kasvualustan..
Ja vielä aiheeseen liittyen, että Substralia ei kanssa olla suositeltu lainkaan ;)

Chilicutter

Multa/hiekka/turve sekoitus on hyvä
Kasvaa chilit kyllä pelkässä turpeessakin.
Pelkän turpeen varjopuolia on Liikakastelulla saa aikaan suon josta chilit ei tykkää.
Kuivuu nopeasti kun kastelee varovasti...muuten loistava kasvualusta.
Käytän itse irtoturvetta,jota on pihalla vielä 10 kuutioo ,,,,,,ei mitään pellettejä.
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

Ashrak

Kiitokset vinkeistä. Kastelin nyt testiksi tuon oikein märäksi ja taimihan virkosi. Eli kyseessä oli kuivuus. Hieman kipristää lehtiään muttei muuten näytä haittaavan vahva lannotus. Ruukkua vaihdan kohtsilleen ja teen tollaisen lautasmallin. Kannattaisiko pohjalle laittaa pieni kerros lecasoraa, voisin kuvitella että sillä saisi torjuttua liikakastelua ja mullan ylivetistymistä?

Chilivaari

En ole nähnyt sorakerrosta tarpeelliseksi, jos pohjassa on reikä ja kastelu alakautta. Eihän siellä silloin vesi makaa, ellet makuuta sitä lautasella. Parvekeruukuissa (niissä pitkissä) kevytsora saattaa häiritä altakastelua ja jotkut ruukunvalmistajat jopa kieltävät sen käytön pohjalla. Sen kautta ei vesi imeydy yhtä hyvin kuin mullassa.

Salaojituksenahan sitä kevytsoraa markkinoidaan ja saattoi tuo savipitoisessa tiiviissä mullassa olla tarpeenkin, mutta nykyiset hiekkapitoiset mullat eivät sitä kaipaa. En ole huomannut siitä mitään etua. Juurethan kuitenkin valtaavat melko pian sen pohjan. Jos multa on tiivistä, soraa voi sekoittaa mukaan keventämään sitä.

papereeka88

Itse tutkailin tuossa kesällä kun aloitin omat kasvatteluni 2 eri multaa ja niistä sekä lekasorasta tehtyä seosta.Säännöllisesti sitten innokkaana mittailin kasvien kasvua ja totesin,että: Kekkilän kaktus/taimi mullassa ja kekkilän kestomullassa olleet kasvit kasvoivat aivan yhtä hyvin kun taas näistä kahdesta ja lekasorasta tehdyssä sekoituksessa kasvu rupesi jäämään jälkeen vaikka saivat täysin samanlaista hoitoa.Itselläni on ollut ruukkujen pohjalla lekasoraa salaojituksena ja hyvin chilit ovat siinäkin pärjänneet.En osaa sitten sanoa onko siitä enemmän hyötyä kun ei ojitetusta ruukusta?
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Pihlajaviita

marraskuu 05, 2009, 20:36:29 ip #398 Viimeisin muokkaus: marraskuu 05, 2009, 20:38:02 ip käyttäjältä Markp
Yksi chileistäni on alkanut pudotella lehtiänsä, jotka ovat jo kellertyneet n. viikon ajan. Viereiset kasvit voivat ihan hyvin vaikka hoitomenetelmät ovat samoja. Lannoitusta ei ole ollut aikoihin, mutta reilu kk sitten saivat annokset substralin lannoite puikkoja. Merileväuutettä pieniä määriä altakasteluveden mukana.
Viereisissä kasveissa on jo satoa tulossa, mutta tässä kyseisessä yksilössä kukinta on hyvin heikkoa joka kuihtuu nopasti.


Alaosassa kellertävät lehdet, latvoissa vähän rypistyneet vihreät lehdet ja runkot ovat muuttaneet väriä punertavaksi. Kuvia alempana.

Onkohan kyseessä jonkinlainen (millainen?) ravinnonpuute vai olisiko sitä saatu jostain liikaa? Puutarhan kesää olen harkinnut ostavani, mutta kyseistä tuotetta ei löydy paikallisista kaupoista niin ei ole tultua ostettua, vielä.







papereeka88

KAsvissa on nuppuja ja kukkia?Ja jos lannoitetta ei ole ollut aikohin niin saattaisi olla fosforin puutos?Myös typen puutos voisi tulla kysymykseen?
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"