Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.3%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
62 (16.1%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (19%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
196 (51%)

Äänestäjiä yhteensä: 382

Chilicutter

Juu näytäs lannote vajaukselta.
Minkä kokoisessa ruukussa tuo majailee?
Ei ainakaan kuvassa näytä kovin isolta!
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

Pihlajaviita

marraskuu 06, 2009, 07:06:23 ap #401 Viimeisin muokkaus: marraskuu 06, 2009, 08:54:14 ap käyttäjältä Markp
Lainaus käyttäjältä: Chilicutter - marraskuu 06, 2009, 01:18:21 ap
Minkä kokoisessa ruukussa tuo majailee?
Ei ainakaan kuvassa näytä kovin isolta!


15 senttinen pauliina. Tiedän että on melko pieni, mutta toivottavasti tuolla pärjää kun kasvistakaan en halua kovin suurta ikkunalaudalleni. Tällähetkellä on 7 chiliä noissa Pauliina ruukuissa, 3 niistä on vähän isompia ruukkuja ja korkeutta kasvilla on selvästi enempi.
Kun tuossa syksyllä chilikuume iski, niin kaupan punaisista chileistä otin siemenet ja istuttelin ne, pari suippopaprikaakin tuossa kasvaa, mutta ruukunvaihdossa unohdin merkitä mitkä. Ovathan ne ihan saman näköisiä kasveja muuten. Kärsimättömänä istutin niihin ruukkuihin mitä kotoa löytyi jo valmiiksi. Turpeeseen, muttei mihinkään peruslannoitteiseen vain ihan tavalliseen turvepaalista kaivettuun. Joka tarkoitettu poltamiseen tai kuivikkeeksi eläimille. Turpeeseen sekotettu myös vähän kukkamultaa, niin vähäks aikaa on sitten lainoitetta riittänyt.

Puutarhan Kesällä varmaan salviäsin tuosta lannoitevajauksesa?
Viimeviikolla laitoin kymmenkunta Fataliilta ostettua siementä itämään. Näille pitäisi sitten varmaan käydä ostamassa isommat ruukut, jotka kyllä maksavat n. 5€ kappaleelta. Altakasteluruukkuja aion käyttää jatkossakin ja Pauliinat on inha hyvän näköisiä sisäkasveille.
5 litran elintarvike ämpäreitäkin löytyisi, joka kokonsa puolesta alkaa olemaan jo maksimi pelkästään ulkonäkönsa vuoksi. Näihin kuulemma saisi esim. Hongkongista altakastelujärjestelmiä euron kipale, ilman noita kasvit kuolisivat kuivuuteen omissa näpeissäni.

Chilicutter

Onhan se vähän pieni mutta kyllä sen tuossakin pitäis kasvaa.
Viime keväänä mulla muutama chili tuotti satoa puolikkaassa litran maitopurkissa.
Mutta se vaatii että lannoitus on kohdallaan.
Sato vaan jää pieneksi pienessä ruukussa.
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Markp - marraskuu 06, 2009, 07:06:23 ap... Turpeeseen, muttei mihinkään peruslannoitteiseen vain ihan tavalliseen turvepaalista kaivettuun. Joka tarkoitettu poltamiseen tai kuivikkeeksi eläimille.


Tuossahan ei lannoitteita ole lainkaan ja se on hyvin hapanta. Idätellyt olen tuollaisessa, mutta huonosti siinä kasvaa, jää kitukasvuiseksi. Se vaatisi kourallisen kanan-P:tä ja vähän kalkkia.

Jotkut chilit ovat herkempiä pH:n vaihteluille. Vuoristosta kotoisin olevat saattavat kestää jopa pitää happamesta turpeesta, rannikon kasvit ehkä eivät.

Quini

En löytänyt aikaisemmista kirjoituksista: Mutta onko jollakulla kokemusta näistä? Käy sekä vesisiljelyyn että multaan

Viherpeukku Pro setti -

Paketti sisältää :
1 x Viherpeukku Pro Kasvu 3-1-5
1 x Viherpeukku Pro Kukinta 0-3-5
1 x Viherpeukku Pro Plus 4-0-0

Masasaurus

Minulla on ollut tuo viherpeukun setti käytössä. Nyt alkaa olla pullot lopussa. On toiminut ihan hyvin vesiviljelyssä ja kookoskuidussa. Mullassa en ole testannut. Taulukoita ym en ole väkertänyt, mutta sato ym. tuntuu olevan matomicro tai puutarhankesä settien kanssa suunnilleen samaa luokkaa. Tullut sellainen kuva, että ei ole juurikaan eroja noissa lannoitteissa jos ei ruveta hifistelemään. Purkin ohjeiden mukaan olen laittanut kaikkia lannoitteita.

Quini

ok. Hyvä homma. Mulla on aikaisemmat vesiviljelylitkut lopussa, ja toi ei ois nyt pahan hintainen setti. Eli ei kun Peukkuun. Osa kasveista on mullassa joten menis samat tökötit molempiin viljelyksiin.

Masasaurus

Parit kysymykset.
Elikkäs tuosta puutarhan kesästä ensin:
Minulla on ollut käytössä sitä pinkkiä normi puutarhankesää ja nyt oli kaupassa vain havukasviversiota eli vihreää. Onko noissa muuta eroa kuin ph? Ja kumpi on chileille parempi. Ja voiko noita molempia käyttää?

Toisena seuraavaa:
Suurin osa chileistä kookoskuidussa joten heräteostoksena menin ostamaan bionovan kookoskuitulannoitteita pavunvarresta (kun turussa ei enään peukkua ole). Onko kellään kokemuksia tuosta bionovan kookoskuitusetistä (coco nova a + b, bn-zym, bn x-cel ja vitrasol)?

Kohtahan huomaan itsekin toimiiko nuo vaiko ei. Mutta jos joku jo tietää niin kertokaa toki. Habanero ja Scarlet Lantern alkavat varmaan kypsyä kohta. Eli kuukauden sisään tiedän jo ainakin jotakin.

Ashrak

Onko lehdissä ilmentyvät hieman vaaleammat laikut jokin ravinnepuutos? Vai liikalannoitus? Nyt menee kasteluveden mukana Puutarhan kesää noin ½tl per reilu litra vettä. Elikkäs ohjeen mukaan.
Ötököitä ei pitäisi olla, katselin jo suurennuslasin kanssa.  ;D

Mieli%

Eikös oikea annos ole siinä 1ml/litra, tuossa puolikkaassa teelusikallisessa ~2,5ml.

Kilp

Itse olen antanut Puutarhan Kesää 1,25ml/1l annostuksella kahden viikon välein, annostuksessa auttaa 1ml mitta jonka sain Citymarketin keittiömittapaketista. Tuohon altakasteluruukkuun menee noin 0,5l vettä ja sitä saa täytettellä kerran viikossa jolloin vesisäiliö ehtii olla kuivana 2-3 päivää ennen seuraavaa täyttöä. Paketin oheistama annostus ei ainakaan kaktusmullan ja lecasoran kanssa toiminut. Vielä kolmen viikon sykleillä olin huomaavinani lannoitusvajareita toisen viikon jälkeen, mutta näin joka toinen viikko Puutarhan Kesää ja toinen Merileväuutetta tuntuu kasvu olevan tasaista.

Siitäkin huolimatta että kasvi haarautuu, tuottaa uusia lehtiä vähän joka raosta, kukkii tasaisesti ja kantaa neljää chiliä (isoin ~10cm, itse kasvi on vain 40cm korkea) tuota alalehtien kellastumista ja tippumista tapahtuu hitaasti mutta varmasti... Ensikertalaisen epäily on, että tällä alalehtien exoduksella on enemmän tekemistä valon puutteen (2x30W ESL) kanssa kuin lannoitushäiriöiden.

Ashrak

joulukuu 18, 2009, 17:54:06 ip #411 Viimeisin muokkaus: joulukuu 18, 2009, 19:21:15 ip käyttäjältä Ashrak
Lainaus käyttäjältä: Mieli% - joulukuu 18, 2009, 15:06:20 ip
Eikös oikea annos ole siinä 1ml/litra, tuossa puolikkaassa teelusikallisessa ~2,5ml.

Purkin kylessä lulee ½tl (2.5g) per 2L vettä. Eli hieman ohjetta vahvempana olen laittanut. Ja lannoitevettä menee joka kerta, olisiko syytä laittaa välillä ihan puhtaat vedet ilman lannokkeita? Eipä noi muuten näytä kärsiviltä, laikutkin todella haaleaita. vaikeasti havaittavia. Ainut on jalapeno joka vähän kipristelee ylälehtiään (ylöspäin) liekkö sitten mistä...

Chilivaari

joulukuu 18, 2009, 19:13:59 ip #412 Viimeisin muokkaus: tammikuu 30, 2010, 11:52:35 ap käyttäjältä Chilivaari
Paketin ohjehan on 1,25 g eli tässä tapauksessa myös 1,25 ml litraan vettä joka kastelukerralla sisäkasveille. Jostakin syystä puutarhassa riittää 0,5 ml/l. Mikähän syy tähän voisi olla? Joka tapauksessa minä olen pyöristänyt tuon 1 ml/l ja pahimpien helteiden aikana olen lisännyt vettä. Silloin haihdutus on niin kovaa.

Lainaus käyttäjältä: Kilp - joulukuu 18, 2009, 17:10:37 ip... Paketin oheistama annostus ei ainakaan kaktusmullan ja lecasoran kanssa toiminut. Vielä kolmen viikon sykleillä olin huomaavinani lannoitusvajareita toisen viikon jälkeen, mutta näin joka toinen viikko Puutarhan Kesää ja toinen Merileväuutetta tuntuu kasvu olevan tasaista.

Et kai nyt viittaa talvikauden ohjeisiin?
Nehän on huonekasveille, joita vain pidetään hengissä hämärän talven yli. Ne eivät kasva. Jos haluat chiliesi kasvavan, lisää ihmeessä annostusta. Jos valoa on riittävästi, lannoitus voi olla kesän lukemissa.

Kilp

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - joulukuu 18, 2009, 19:13:59 ip
Lainaus käyttäjältä: Kilp - joulukuu 18, 2009, 17:10:37 ip... Paketin oheistama annostus ei ainakaan kaktusmullan ja lecasoran kanssa toiminut. Vielä kolmen viikon sykleillä olin huomaavinani lannoitusvajareita toisen viikon jälkeen, mutta näin joka toinen viikko Puutarhan Kesää ja toinen Merileväuutetta tuntuu kasvu olevan tasaista.

Et kai nyt viittaa talvikauden ohjeisiin?
Nehän on huonekasveille, joita vain pidetään hengissä hämärän talven yli. Ne eivät kasva. Jos haluat chiliesi kasvavan, lisää ihmeessä annostusta. Jos valoa on riittävästi, lannoitus voi olla kesän lukemissa.

Juurikin näin, tämä tuli opittua kantapään kautta ;D

Mieli%

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - joulukuu 18, 2009, 19:13:59 ip
Et kai nyt viittaa talvikauden ohjeisiin?
Nehän on huonekasveille, joita vain pidetään hengissä hämärän talven yli. Ne eivät kasva. Jos haluat chiliesi kasvavan, lisää ihmeessä annostusta. Jos valoa on riittävästi, lannoitus voi olla kesän lukemissa.


Mitäs määrää suosittelet growhow puutarhan kesälle 120w led + 2x15w kasvieslin alla ikkunalla.
Lueskelin täältä aiemmin, että annos olisi 1ml/l.
Pitäisikö runtata 1 yksilöön hieman reilummin ja kuulostella tilannetta.

Ashrak

Lainaus käyttäjältä: Mieli% - joulukuu 19, 2009, 14:10:59 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - joulukuu 18, 2009, 19:13:59 ip
Et kai nyt viittaa talvikauden ohjeisiin?
Nehän on huonekasveille, joita vain pidetään hengissä hämärän talven yli. Ne eivät kasva. Jos haluat chiliesi kasvavan, lisää ihmeessä annostusta. Jos valoa on riittävästi, lannoitus voi olla kesän lukemissa.


Mitäs määrää suosittelet growhow puutarhan kesälle 120w led + 2x15w kasvieslin alla ikkunalla.
Lueskelin täältä aiemmin, että annos olisi 1ml/l.
Pitäisikö runtata 1 yksilöön hieman reilummin ja kuulostella tilannetta.


Omista kokemuksista kyseisellä tökötillä. Olen laittanut ~2g per 1.5L vettä. Valoina 2x23w+1x32w ja tuntuu olevan vähän liian väkevää.  Voisi sinun voimakkaammalla valaistuksella olla aika sopiva. (vahva MUTU)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Mieli% - joulukuu 19, 2009, 14:10:59 ip... Mitäs määrää suosittelet growhow puutarhan kesälle 120w led + 2x15w kasvieslin alla ikkunalla.


Noiden ledien vaikutuksista minulla ei ole mitään havaintoa ja etäisyyshän lopulta määrää tehon. Niillähän ilmeisesti voi myös polttaa kasvit lähietäisyydeltä, jos ovat kapeakeilaisia.

En näe erityistä syytä lannoituksen annoksen nostamiseen, mutta toisaalta, monet chilit kestävät kyllä viisinkertaistakin lannoitusta, joten kokeilla voit. Eivät ne äkkiä kuole, vaan oireita alkaa näkyä lehdissä. Enemmän vaikuttaa typen lisäys suhteessa muihin ravinteisiin. Sillä saa äkkiä pitkää kasvua, joka sitten on höttöä sisältä. Minusta Puutarhan Kesän ravinnesuhteet ovat aika ihanteelliset.

papereeka88

Yhdyn tuohon puutarhan kesän tukemiseen.Itse olen nyt ensimmäisen kauden lannoitellut sillä ja helppoa on kuin heinän teko(vaikke en sitä osaakaan).Kun noudatat purkin kyljessä olevia ohjeita pitäisi homma mennä ihan hyvin.Ainakaan itselläni ei ole ollut ongelmia,tuota paljon puhuttua ödeemaa lukuun ottamatta.Ommat valaisuni onvat mielestäni amatööri/harrastelija tasoa (2x50w esli ja 2x30 esli)Eikä kasvit ole ainakaan vielä övereihin kuolleet :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Ashrak

Onko tämä kenties liikalannoituksen merkkejä? Vai jokin ravinnepuutos? Kasteluveden mukana mennyt howgrow puutarhan kesää suhteella 2g per 1.5L vettä.



Ötököitä en nähnyt. Moisia laikkuja löytyy melkein joka kasvista  :o

^^outolintu^^

Voiko tuota puutarhan kesää käyttää miten hyvin/huonosti vesiviljelyn eri muodoissa?