Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.3%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
62 (16.1%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (19%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
196 (51%)

Äänestäjiä yhteensä: 382

Gasol

sellasta asiaa kyselisin että onko kukaan käyttänyt mitään "kotikonsteja" lannoituksessa...esim sokeri, ruokasooda tai jotain muuta "pirkka" konstia :)
There are many religions in the world. I believe that i´ll have another beer.

TurboPuberteth

Ei nuo lannoitteet niin kalliita ole , että kannattaa itse ruveta kikkailemaan. esim. mun käyttämä puutarhan kesä oli jotain alle kympin ja sillä lannoittelee muutamaa puskaa monta vuotta...

Gasol

ookei...pitää ruveta hommailemaan :)
There are many religions in the world. I believe that i´ll have another beer.

Xbow

Puutarhan kesän lisäksi voisi puutarhan syksy olle hyvä kaveri. Toisista chileistä kun tulee kitkerän makusia, jos käyttää liikaa typpeä. Sanonnalla "Go easy with nitrogen" on monta merkitystä.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Atheos__

Olen lannoittanut chilejä Pirkka kukkalannoitteella jo pari kuukautta. Pari päivää sitten laitoin vahingossa tupla annoksen lannoitetta ja chilit ottivat kunnon kasvuspurtin. Mistä huomaa jos chilit saa lannoiteöverit?
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

jeQQ

Se heittää lehdet pois, ainakin mulla teki niin.

axo


Rach

Onko kellään kokemusta Substralin kasviravinteesta, joku vita plus -editio tällä kertaa? Voi kuulemma käyttää myös vesiviljelyyn ja näyttäis tosiaan siltä että ureaa tässä ei ole ollenkaan. Otinpas vain multakasveille kokeiluun tommosen kun silmään iski shittarissa...

Perhonen_Kärpänen

Miten käy chilin lannoitukseen sellainen tuote, kuin "Liquid plant food"

NPK 7-1-5

Chilivaari

Nuo kaksi näyttäisi voivan niputtaa, niin lähellä toisiaan ne ovat. Substral on 6-1,3-5.
En ole mikään lannoitusekspertti, mutta ei nuo mitenkään chileille tai yleensäkään hedelmää tuottaville kasveille ole tarkoitettu. Mielestäni on väärä paikka säästää se 7-8 euroa, minkä monen vuoden annos Puutarhan Kesää maksaa, jos alkaa lannoittaa kaapista löytyvällä, todennäköisesti kalliimmalla lannoitteella ja saa paljon lehtiä, pitkän hennon varren, mutta ei ehkä satoa lainkaan. Voi niistä toki joku toimiakin.

Tässä samassa keskustelussa tein jonkinlaista yhteenvetoa 15 sivua sitten kesällä 2008:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=2787.msg47480;topicseen#msg47480

Chilin erikoislannoitteissa ja chileille hyvin toimivissa lannoitteissa on selvästi enemmän kaliumia, viimeistä lukua, kuin typpeä eli ensimmäistä numeroa. Typpi kasvattaa vihreää kasvua, mutta ei huolehdi rungon kestävyydestä, eikä varsinkaan hedelmien tuotannosta. Sitä on viherkasvien ja nurmikon lannoitteissa paljon. Myös fosforia noissa on kovin vähän, eli taimien juurien kasvu ja kukinta voivat häiriytyä Tuommoisia ominaisuuksia niille olen nähnyt mainittavan. Typen vaikutuksia olen itsekin nähnyt ja se saattaa aiheuttaa hillitöntä pitkien versojen kasvua - mutta myös kasvun pysähtymistä. Ravinteiden keskinäiset suhteet ovat hienovaraisia kasvutekijöitä ja minusta nuo poikkeavat liian paljon valtavirrasta - eli saattavat aiheuttaa ongelmia ainakin runsaasti käytettynä.

hutilo94

Mitäs porukka suosittelee loisteputken alla asuville talvi chileille?
Annan niille kerran viikossa merileväuutetta, mutta mitä muuta pitäisi antaa?

Sen jo ymmärsin ettei liikaa typpeä saa lannoitteessa olla, mutta en haluaisi hirveää määrää erillaisia lannoite purkkeja huoneeseen notkumaan ???
mitääh?

Chilivaari

Kysyitpä kysymyksen, johon ei ole oikeaa vastausta. Se vähän riippuu...

Valon määrä ja kasvatuksen tavoite määräävät lannoituksen tarpeen. Jos sinulla on paljon valoa ja aiot jatkaa sadon tuottamista koko talven, tarvitsee chilisi runsaasti lannoitusta. Oikeastaan ihan niin kuin kesälläkin.  Jos taas pyrkimys on vain säilyttää ne yli talven ehkä leikattuna ja vähemmässä valossa, lannoitetta tarvitaan vain muutaman viikon välein.

Mullan laatu ratkaisee myös paljon. Jos pidät ne  kesän jäljiltä köyhtyneessä mullassa ja juuria täynnä olevissa ruukuissa, lannoitusta tarvitaan enemmän ihan hengissä pitämiseenkin. Jos taas annoit uutta multaa, siinä on tarpeeksi lannoitteita pahimmaksi talvikaudeksi.

Sitten vielä lämpötila. Jos talvisäilytys tapahtuu viileässä, lannoitetta ei juuri kaivata, eikä kasvuakaan paljon tapahdu.

Joku tasapainoinen yleislannoite ajaa asian, vaikkapa Puutarhan Kesä. Varsinaista Substralia tuskin pystyt riittävän vähän antamaan, mutta Eko voisi toimia.

hutilo94

Loisteputki on 36wattinen, ja tarkoitus olisi jotain ihan pientä satoa saada talvenaikana(ihan ensimmäiset maistijaiset 8)))
mitääh?

hutilo94

Ostin pienen pönikän ruukun voimaa, onko kokemuksia?
mitääh?

hutilo94

lokakuu 04, 2009, 09:55:27 ap #374 Viimeisin muokkaus: lokakuu 04, 2009, 09:58:08 ap käyttäjältä hutilo94
Lainaus käyttäjältä: hutilo94 - lokakuu 02, 2009, 15:47:38 ip
Ostin pienen pönikän ruukun voimaa, onko kokemuksia?


Huomasin että tuota Ruukun voimaa ja Merilevä uutetta ei kannata antaa yhtä aikaa pulon kyljessä suositeltua määrää.
Alkoivat käpristää lehtiensä takaosia(n. 11-15cm korkeat taimet), ikäväähän tuo on jos nuo tuosta kuolevat.
mitääh?

jeQQ

Ei ne siitä kuole. Itse tein rankan kokeilun kesällä ja tunkaisin suoraan rainbown lantaa multaan. Kasvi heitti lehdet pois, mutta lähti vajaan viikon jälkeen uuteen kasvuun.

papereeka88

Olen huomannut tuon saman asian merileväuutteen ja ruukun voima nesteen kanssa.Mutta kun käytät tuota ruukun voima nestettä niin on hyvä muistaa,että kyseinen lannoite ei sisällä lainkaan fosforia.Tämä olikin syy minkä takia siirryin puutarhan kesään ja hyvin on kasvit kasvanut.
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

GLOOMYFACE

olen tilaamassa lannoitetta viher peukusta. mitä kaikkea kannattaa tilata. olen edellisista viesteistä lukenut bio bizz fismix, bio grow, bloom ja alg-a-mig.. tarvitseeko näitä kaikkia ??? ja milloin pitää mitäkin antaa ja kuinka usein talvella/kesällä. tällä hetkellä keittiön ikkunalla seitsämän chiliä. osassa kukkia ja yhdessä jo yksi raakile.. keväällä laitoin kasvamaan ensimmäistä kertaa.. hyviä neuvoja kiitos

jeQQ

Osta Puutarhan kesää, sillä pärjää hyvin mullan kanssa!

papereeka88

Itse olen mennyt kanssa puutarhan kesällä ja biolanin merilevä uutteella.Hyvin chilit voi mitä nyt pientä liika lannoitusta näkyvissä.Useimmat kasvit kukkivat ja muutamassa on podejakin tulo päällä,joten kyllä se chilin kasvatus onnistuu hieman arkisemmilla lannoitteilla ;)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"