tammikuu 26, 2025, 12:30:19 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Cornell 007 ja multasormi

Aloittaja cornell, tammikuu 03, 2007, 00:33:12 ap

« edellinen - seuraava »

cornell

Siirryin taimetuksen viimeiseen vaiheeseen, eli siirsin kasvit talon yläkerran eteläikkunan edustalle... kuukausi kasvihuonekauteen...

Kinkyt ottavat pituutta... latvonnan seurauksena kaikki ovat jotakuinkin samanpituisia... jälkeen jäänyt pink haba otti ilahduttavasti muut kiinni... latvotuille lajikkeille alkoi ilmestyä vaaleita läiskiä alalehtiin... ilmeisesti seurauksena kiihtyneestä uusien lehtien tuotannosta... samanlaiset läiskät ilmestyivät viimevuonna latvotuille baccatumeille

¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

Vilä pari kuvaa:

Nayde, Aji Cachuchan kukka

Viidakko

Turvetaimet

cornell

Pakenen taas töitä chilien pariin...

Turvekasvit ovat olleet aika heikolla huomiolla, tässä muutamia...

Beaver Dam... perinnelajike Itä- Euroopasta... reipas kasvuvoima ja nuput pullistelevat lupaavasti. Ajatuksenani on antaa osan lajikkeista kukkia ja palkoa hyvin aikaisin ja trimmata toinen osa isoiksi myöhäistä ja suurempaa satoa varten  :P  BD on ensikokeilussa ja pienempi sato riittää tällä kertaa... annan pikkuplantun siis kukkia. Taimi istutettu kylvöpotista 5 litran ruukkuun. Ruukussa  pohjalla sanomalehti- turveperliittiä- kanankakkapatteri (4-2-2)- turvetta täyteen... Kasvarissa uudelleenistutus

Pienin taimi... pitkään juronut Hebar, jonka sirkkalehdet katkesivat siemenen takerruttua niihin... ainokainen taimi kuitenkin selvisi elolle, toisin kuin vuoden ainoa pubescens jonka lemppasin kompostiin:(
Taimesta on tarkotus saada lähinnä maistiaisia. Suht nopea perinnelajike Itä- Euroopasta tämäkin. Uskaltaakohan tästä ottaa siiduja talteen? Onko se siemenkuoren takertuminen perinnöllinen vika?

Red Uganda kukkii täpöllä... kaikki kukat vain tippuvat kannastaan... altakatelu-Orthex ei jotennii toimi ja kasvualusta imaisi vesitilan nesteet itseensä... turve on tosi märkää..

Hydro-kinkyt saivat uudet liemet... N 119 P 35 K 203 Ca 86 Mg 29 S 37 EC nousi hieman edellisestä ja kukintaa yritän houkutella... K:N 1,7

Nutriforte toimii taimetuksessa...kasvuvauhti on ok, eikä vajareita ole... riittääkö fosfori sadotukseen? selvinnee aikanaan... Tripackin bloom jämät on varalla jos ei näytä onnistuvan...

Pink Haba

Herra 47

ku ittelläki noi pikkuset kasvais vielä ton näköisiks...  :)
oon mä vaan pikkuse kateelline ku on tollasii komeita pensaita jo nyt... ittel suurin  vast noin 20 cm korkea ja muut sit 1-9 cm... kasvavat kuiteskin
(suuri syy hitauteen vielä taitaa olla se että olivat mullas kasvamas elämansä ensi hetket ja nyt siirretty hydroon 2-3 viikkoa sitten)  :wink:
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

cornell

Tanks, se on niin iiisiii hydrolla... ja hyvillä geeneillä.... siis kasvien  :lol:

Itse asiassa olen kuitenkin riskeerannut itselle ehkä kaikkein kiinnostavimpien lajikkeiden kauden tällä lannoitekokeilulla... onneksi mitään vakavia ongelmia ei ole ilmaantunut...

Turvepuoli on vihdoin alkanut toimia jotennii ja satoakin saa toivottavasti...

H 47: toi .2 rainforest vaikuttaa värkiltä jonka kanssa sun ei tarvitse kauaa odottaa...

Herra 47

hyppääs nyt kuten naapurit sanois...  :wink:

pari 3 tainta on jo aloittanut ihan hyvin siin rainforestis juurien tekemisen... mutta ku siinä on 36 tainta ja suurimmalla osalla ei juuria näy vielä ku hiuka... (kuten omalla topicilla jo oon todennut rainforest ei oo ihan äänetön  :twisted: ja tahtois sen pian ainaki yöks hiljaiseks)

muut kai siittäkin kärsivällisyydellä selvitään (ja pahimmas tapauskses kuulonsuojaimet yöks.... korvatulppia en voi käyttää ku sit en pääse koskaa ajois töihi  :wink:

mutta ku kattoo ku joillaki on jo tuollaiset pensaat niin odottavan aika on pitkä  8)
kat ko kat kara puuhu

cornell

Vanha vihtahousu sentään... harrastin menestyksellä juuristontorjuntaa 30% vetyperoksidilla... Hydrokinkyjen juuret paloivat vaalean ruskeiksi reson vaihdon yhteydessä... taisi hieman lorahtaa liikaa ennaltaehkäisevää...  onneksi kasvit eivät päällisin puolin kärsineet lainkaan... aloittivat tosin kukinnan :) ... saattoi johtua myös kukitusliemistä...

Mitäs muuta... baccat övereissä, varsinkin gumdrop, ravinneliuos oli päässyt tiivistymään... laitoin uudet liemet:

N 114 P 33 K 189 Ca 84 Mg 27 S 35 Sum: 481 ppm~EC 1.6?

GUMDROP

Pitäis päästä kasvariin heti ensitilassa, mutta ilmat ovat hieman nihkeät...

cornell

PI 441551 latvottuna näyttää juuri siltä miltä bacca-taimen kuuluukin... hieman övereissä tosin, mutta pointtina oli varhainen haarautuminen ja isot lehdet

PI 441551

PI 260560 rupesi heti sekstailemaan kun K:N suhde nousi 1.7 arvoon... tosin se oli myös siinä iässä...

Chilejä juhannukseksi? RU Haba turpeessa, Sweet Datil hydrossa, Beaver Dam turpeessa

Pinokkio on venynyt törkeesti jouduttuaan hieman sivuun lampun alta. Kukinta alkaa ja nyt tarvittais VALOA... Tätä pitäisi lannoittaa rajummin, mutta koska baccat ovat saman reson takana, ei pysty... katotaan pitääkö kasvarissa kuitenkin erottaa baccat omaan resoon

Herra 47

mulla malagueta saman näköisesti lehdet kurtussa rainforestisku sulla pi441551 ja gumdrop... muut siinä olevat voi hyvin...

pitäis saada hankittua ampäri hydroja että sais niitä hiukan erilleen...  :wink:

mutta edelleen hyvän näkösii silejä...  :twisted:  ky käyp katteeks
kat ko kat kara puuhu

cornell

Yleensä ylöspäin rullaavat lehdet merkkaavat mulle liian alhaista pH:ta ... gumdrop on hieman vaikea kasvi mulle... hyvinhän se kasvaa, mutta kokoajan jotain häikkää lehdissä... pitää kattoa asettuuko käpristely vedellä laimentaen...

cornell

Juuri kun mä vakavasti mietin siirtymistä kasvihuoneeseen...

Tuli kuitenkin korjattua kasvarin rikkoutuneet lasit ja aloitettua siivous

cornell

Miestä viedähän niin ettei paljoa koneelle ehdi... Kasvihuoneeseen muutto n. viikko sitten. Hydrot ja osa multataimista harsoteltan sisässä styroksien päällä. Siirto-operaatio oli yhtä piinaa... kinkyt olivat todella sotkussa juurtensa kanssa... pelkäsin että ne kuivuisivat pahasti revittyäni juuriston... onneksi kaikki sujui kuitenkin ilman suurempia menetyksiä... osittain viileän sään ansiosta.

Tän kevään hitti on 250 W reson lämmitin/ akvaariolämmitin, jolla juuristo pysyy n. 20 asteisena kylmälläkin kelillä. Maksaa pari kymppiä ja toimii erinomaisesti hydron lämmityksessä 50l resossa.

Alkuperäinen Virtanen

Reson lämmititn; vesi 20, ilma 12 astetta, ulkona n. 6 astetta

Kasvit telttailemassa

cornell

Tänään oli vaan hyvä päivä... olo kuin oravalla... ei mitään erityistä syytä... kai se on vaan tää kesä... käki kukkui just ensimmäisen kerran Savossa

Päivitys on jäänyt pikkusen jälkeen... Kasvarikausi alkoi siis pian Vapun jälkeen ja kasvu on ollut pysähdyksissä aina näihin päiviin asti... KH ilman lämmöt ovat olleet yöllä 6-9 asteen tietämillä, mikä on saanut alkaneen kukinnan osittain pysähtymään, mutta pari lämpimämpää yötä ovat heti muuttaneet tilanteen...

Kasvit ovat tähän asti viettäneet yönsä harsopussissa 600W öljypatterin kera... tänään siirryin kesäasetuksiin ja seuraavina päivinä levitän kasvit varsinaisille kasvupaikoilleen... harso on käytössä aurinkosuojana...

Kasvit "harsoteltassa", harsot ylhäällä pilvisenä päivänä

PVC-Virtanen, parvekelaatikko Soranen ja perliitti-turve... siinä käytössä oleva kasvualustat

Valo- ja lämpötilaolojen muutosten lisäksi hydrot pyörivät vajaan viikon  miedoilla pH 7.5 litkuilla ja tämä oli osalle kasveista liikaa... varsinkin Trini seasoning ja - perfume reagoivat todella herkästi pH muutoksiin... kukat tippuvat ja lehdet rutussa... varsinaisia caribian diivoja...

Venähtänyt pinokkio-annuum sorasessa, nivelväli 15 -20 cm...

cornell

Hydrokinkyt:
Kaikki kukkivat... A. cachucha kiivaiten ja Murupi Doce heikoiten... palko ei oikein pysy vielä... siirtostressi ja varmaan liian kylmä öisin... cachuchassa joitain alkuja/ 200 kukkaa... parin lämpimän yön jälkeen näyttäisi palot tarttuvan myös pink habaan ja sweet datiliin...

AC kukassa, Pink kukkii, Pink Virtasessa

Jaaha, taisivat kuvat mennä aika mineiksi
Pientä aurinkoihottumaa osassa kasveista, sweet datil menetti suurimmat alalehtensä...damned... pakko oli jo maistaa a. cachuchan palkoa, vaan eipä siinä makua vielä ollut... :)

Yleiskuva

Soranen:
Siirretty oman reson alaisuuteen... 65l vetoinen kuten kinkyilläkin... 3 baccaa ja 2 pinokkio annuumia parvekelaatikoissa... ainoan ongelman tuo Gumdrop, joka on todella ravinneherkkä lajike!
Gumdrop: 1.5 m korkuinen, runsaasti haaroja, ei edes kunnon nuppuja, lehdet rutussa
PI260560: ravinnetolerantti, hento rimpula, kukkii jo kivasti, ensimmäiset palot alkavat pysyä
PI441551: nuputtelee kivasti, kasvanut todella keroon ilman kunnon tuentaa

Pinokkiot: alkavat päästä oikeuksiinsa, uusi kasvu tivistä ja rehevää, runsaasti palkoja tulossa... tän takia näitä annuumeja on joka vuosi kasvussa

PI260560

cornell

PDN ja Albenan raasku (annuum)

Kinkyjä

cornell

Kasvit alkavat toipua siirrosta!!! Kukkia on paljon jokapuolella ja poditkin tarttuvat planttuihin.

Laskin aiemmin kinkyjen tot ppm:n n. 490 tasolle ja vähensin hieman typpeä eivätkä kasvit näytä tykkäävän yhtään. Pitänee nostaa takasin 510 ppm tai hieman korkeammaksi, kun satokausikin alkaa ja ravinnetarve kasvaa :twisted:

Pinnk Haban palkoa, uutta kasvua Trini Perfumen varresta, Trini Seasoning,

Aji Cachucha, Puerto Rican no burn,

Pinokkion podeja

Hyvä hydro = iso hydro... asennusvaihe saattaa tosin teettää töitä :chili:

cornell

Mikä kesä!! Uskomattomat kelit ja kasvarissa olisi kuolettavan kuuma ilman DIY sadettajaa

Osat:
pikku uppopumppu 0,5 bar, 1 kpl VP:n pyöriviä pisarasadettimia, 6 metriä kymppiletkua, letkuklemmareita, 200l tynnyri ja pala rakennusmuovia sen vuoraamiseen + mekaaninenulkoajastin

Tynnyristä irtosi niin paljon ruostetta, että se piti suojata muovilla. Pikkupumpun tehot eivät riittäneet kuin yhden sprinklerin pyörittämiseen, mutta yhdestä lentää kivasti kasvarin paahteiseen päätyyn. Isompaan järjestelmään tarvittaisiin reilusti lisäpainetta.

Sadetus laskee lämpöjä tehokkaasti ja nostaa ilmankosteutta. Mekaanisesta ajastimesta saa minimillään sen vartin pätkän joten aika märäksi kasvusto menee... näilläkin keleillä mulla on vain kaksi suihkutusta puoli yhdeltä ja puoli neljältä... viileämmällä saatan jättää vain ton puoliyhden suihkutuksen, etteivät homeet iske podeihin...

Turvepuolen asennustyöt viivästyivät, mutta nyt on kaikki plantut paikallaan... 5 tomaattia, 4 kurkkua, butter nuss kurpitsa ja yrttejä chilien lisäksi

cornell

Yleistä NF lannoitteesta:
Kasvit ovat reheviä, mutta sato ei ole ainakaan vielä ihan sitä mitä tavoitellaan... leti/palko suhde on varsinkin kinkyillä aika heikko, sillä plantut ovat todella isoja! Ääripäinä annuumi -pinokkio pukkaa palkoa ihan simona ja murupi doce -kinky jolla pari pientä palonalkua koko puskassa... :?
Lannoitekokeilun tarkoitus oli mennä hydroilun perusteisiin ja kokeilla sadotusta ilman mitään ekstroja tai boosterita... toistaiseksi näyttää siltä, että subjektiivisesti arvioituna sato jää jälkeen GH Mato-Micro komboon verrattuna. Onko kyseessä humushappojen puute tarhurin neuvottomuus vai mikä?

Mutta peli ei ole vielä lopussa...

Kinkyt: palkoja kaikissa puskissa... nopein palkoja on aji cachucha... eniten palkoja on hieman yllättäen trini perfumessa... oma suosikki (ulkonäkö) pink haba... tosi hyvän näkönen, suht helppo kasvattaa ja satoa tulossa...

Pari kuvaa: pink, trini perfume ja beaver dam

cornell

Vaan johtuuko kinkyjen sadon keskinkertaisuus lannoitteesta, sillä Sorasessa on ihan toinen meininki... :)

Pinokkiot: kasvavat voimakkaasti ylöspäin, toisin kuin esim. ramiro -lajike. Raakana kellertävän vihreät, pitkänomaiset hedelmät tuovat mieleen sweet banana -lajikkeen (hyi hitto), mutta palot ovat paksumpia ja mehukkaita. Raakana maku mieto, mutta lupaus paremmasta maistuu kielellä...näitä jo syö ihan mielellään... oranssin värin myötä pitäisi myös maun voimistua. Ja se sato... ei voisi olla tyytyväisempi... kahdessa puskassa hengaa kolmisenkymmentä 5-15 cm palkoa, jotka tulee rapsastua salattiin ennen kuin ensimmäinenkään ramiro alkaa kypsyä Suomen-niemellä...lisää kukkia tulee tasaseen tahtiin... kuinka paljon palkoja nää puskat jaksaa kantaa?

PI260560: Hyvä jos lehtiä erottaa kukkamerestä... pikkupalkoja ilmestyy sinne tänne... palot venyvät kuitenkin tuskastuttavan hitaasti... olisko heinäkuussa valmista maistettavaksi? Tiputtelee jonkinverran nuppuja, vaikka lehdet näyttää hyviltä... En ole nähnyt vastaavaa nuputtelua koskaan!!! Todella paljon kukkaa...

Tää vanha kuva ei aivan kerro totuutta

PI441551: jäljessä muista baccoista... ekat kukat juuri pölyttyneet \o/... vimmevuoden hitti, paljon nuppuja paisuu

Gumdrop: ei edes nuppuja... likaa typpeä tai liikaa ravinteita... aion niitata tän viikonloppuna... ei sovi muiden baccojen seuraan! Todella ravinneherkkä ja valtava puska joka imee 50l reson tyhjiin parissa päivässä.

Turvekasveista kaleidoskope ja aji cristal ovat oikein hyvän näkösiä pieniä baccoja... kukitus päällä... tarkotus saada pruuvipalkoja eikä homosatoa

Lissää tuonnempana... blumat vielä asentamatta

Espelt

Lainaus käyttäjältä: "cornell"

PI260560: Hyvä jos lehtiä erottaa kukkamerestä... pikkupalkoja ilmestyy sinne tänne... palot venyvät kuitenkin tuskastuttavan hitaasti... olisko heinäkuussa valmista maistettavaksi? Tiputtelee jonkinverran nuppuja, vaikka lehdet näyttää hyviltä... En ole nähnyt vastaavaa nuputtelua koskaan!!! Todella paljon kukkaa...

T

Mulla PI 260560 teki ensimmäiset kukat sisällä ja pari podia kasvoi nopeasti noin sentin mittaisiksi ja sitten tippuivat pois. Tämän jälkeen ovat kaikki kukat varisseet säännöllisesti lattialle. Kasvaa puutarhaturpeessa (20l ämpäri) ja olen kokeillut antaa pelkkää vettä, vähän kekkilän punaista lannoitetta, paljon samaa tavaraa ja niin, meinas unohtua, turvetta on ryyditetty kanankakkarakeilla. Mikään ei auta.

Mun mielestäni tuo puska on ollut alusta lähtien lehdiltään vaaleampi kuin muut lajikkeet ja oksat ovat todella hentoja.

Voitko ottaa kuvan koko puskasta niin voin tehdä vertailua?
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-