tammikuu 26, 2025, 12:44:07 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Cornell 007 ja multasormi

Aloittaja cornell, tammikuu 03, 2007, 00:33:12 ap

« edellinen - seuraava »

cornell

Pistän kuvaa päivällä... vaalee se ei ole... yks mun tummimmista kasveista reilusti lannoitettuna... siro ja hento kyllä ... ehkä se hylkää podeja helpommin kuin jotkut muut baccat... oisko se vähän kylmänarka... mula ei toukokuussa palot pysyneet...
¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

Koko puskaa ei saa kunnolla kuvattua, kun se on likistyksissä muiden välissä ja päälatvat kasvavat erisuuntiin... oikeanpuoleinen kuva on muuten samasta kohtaa kuin ylempänä oleva kuva... 13 päivää välissä

PI260560

Vielä pink haba

Espelt

Ihan samanlaiselta mun puska näyttää ja edelleen tiputtaa kaikki marjat. Kukka on valkoisempi ts. nuo baccan täplät kukassa ovat paljon vaaleammat. Luulin jopa aluksi, että se ei olekaan bacca.
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

cornell

Alkukesän raikkaat ilmat jatkuvat, enkä pistä pahakseni... hellesäällä kasvari muuttuu saunaksi eli aurinkoinen 20 astetta olisi kasvatusten kannalta justhyvä... paitsi kello 11.30-13.00 voisi aina hieman pilvistyä ja tihuttaa vettä sen puoli tunti... selkeä alkuilta puolestaan lämmittäisi kasvarin mukavasti yötä kohti...

Hydroista: tilanne rasittaa hieman itseä... juhannuksen alla pääs pH säätö loppumaan ja tilalle pappilan hätävara eli jotain kalkinpoistoainetta, joka pakkauksen kuvailun perusteella oli 100% sitruunahappoa... reissusta kun palasin pH 7-8 ja hydroliuos oli sameaa ja hieman vaahtoavaa... alkuyö meni hydroja huuhdellen... 80 litraa ravinneliuosta hukkaan ja kun viimeviikolla vuosi 30 litraa pihalle niin kivasti on saanut vettä kantaa... onneksi kasvit suht. ok eli eiköhän tästä selvitä...

Kinkyt: kasvu pysähdyksisä ja osa kasveista aivan kaamean näköisiä (väärä pH jo reilun viikon)... Lannoitevahvuus n. 490 ppm ja K:N suhde 1.65-1.70... Kukinnassa on alkanut 2. aalto ja podia ilmestyy reilusti enemmän kuin toukokuun lopussa... ei se resonlämmitin ilmeisesti niin hirveästi auttanut ainakaan varhaiseen sadotuksen... toivottavasti saan pH:n säädettyä pikimiten ja normalisoitua tilanteen

trini seasoning, pink haba ja sweet datil

Baccat: samat pH ongelmat, mutta kasvit reagoivat vähemmän... PI260560 on tehnyt jo nyt vaikutuksen satoisuudellaan ja maukkailla podeillaan raakilevaiheessa... gumdrop ei kuki...PI 441551 alkaa päästä vauhtiin... harmi, että kasvi on muita jäljessä... viimevuonna tähän aikaan oli podeja jo hurjasti (http://i22.photobucket.com/albums/b312/outopilot/17-tsili.jpg)

Gumdrop, PI260560

Annuumit: reagoineet vähiten reson ongelmiin... pinokkioita kerätty jo joitain... värin ilmestymistä odotellaan kypsimpiin podeihin... kasvit ovat isoja ja raakileita ilmestyy yhä... olisiko kahdessa kasvissa n. 50 kasvavaa herelmää

Kasvarin tuottoisin nurkka... satoja podeja neliömetrillä...pinokkiot loistavat keltaisina, varhaista satoa

Turpeessa:
beaver dam ja aji kaleidoskope

Mattimyöhäiset... aji cristal ja cambucci

cornell

Ei pysty hillitä itseään ja tulee syötyä kaikki kypsyvät palot pois puskista ja jonkinverran myös raakoja... suurinosa puskista kun on niin mietoja, että voi kylmiltään rouskutella menemään...  :)

Tämän pohjalta seitsemästä miedosta chinense lajikkeesta alkukesän ykköseksi nousee maun ja varhaisen kypsymisen perusteella Aji Cachucha... maku on tosissaan hyvä ja puska on ainoana kypsyttänyt jo 4 hedelmää... Pink Habassa kaikki alkukesän palot ovat olleet siemenettömiä, mikä vaikuttanee makuun... täysverinen chinense aromi kuitenkin, joka vihreissä paloissa on vielä jotenkin raaka... Puerto Rican NB:n vihreät palot olivat todella aromikkaita... vihreä pikkupalko oli kuin huikka hajuvesipullosta! Saas nähä miten ne kypsyessään kehittyvät... muista lajikkeista ei saa vielä oikein selvää

Baccoista suosikki on PI260560... maku ei ole vihreänä lainkaan hassumpi... juuri ja juuri havaittava tulisuus... palot ovat täynnä siemeniä, jotka raakoina antavat tosi repean suutuntuman.. mie piän!
Kaleidoskope oli aika persoonaton raakana...

Beaver Dam oli yllättävän tulinen jo viisisenttisenä... makua ei kummemmin ollut... muutama palko kypsymässä

Alkukesästä jäi mieleen se, että tämmösessä kausihuoneessa kovin aikainen startti ei juurikaan nopeuta sadotusta ainakaan chinense lajikkeilla... lähes kaikki alkukesän palot ovat nimittäin siemenettömiä nysiä ja varsinainen sadotus pääsee käyntiin vasta kesäkuun puolivälin jälkeen... lähes puoli vuotta taimetetut plantut ovat tosin jo hirveän kokoisia joten sato-odotukset ovat tietty korkealla...

cornell

No ei menny ihan nappiin noi panoraamat vaparilla...

ihan kuin viileet kelit olisivat pelästyttäneet puskat kukkimaan ihan tosissaan :roll:

Gumdrop!!!, Murupi docex2

pH:t edelleen päin helvettiä... missä se peukun tilaus viiipyyy...
Chinense härölehtiä ja sadonalkua

Mullassa kasvu ilahduttavaa

Rocopica ja kaleidoskope, jossa paras hedelmä/lehti suhde!

Tuholaisia ei ole näkynyt joten mikäs tässä satoa kasvatellessa  :D

Hombre

Kohtuullisen kokoiselta näyttää tuo sinun kasvihuoneesi.
nimim. Kateellisena katsellaan... :D
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

cornell

No, laajakulma kyllä hämää, mutta juuri oikean kokoinen omaan käyttöön...

Yritetääns taas

Vihdoin pH kunnossa ja lämmöt kohdallaan... näitä kypsytellessä :D

Lemon cucumber aloitti vihdoin herelmöinnin

Osittain näiden Blumatin keraamisten venttiilien ansiosta tomaatit ja kurkut voivat kerrassaan hyvin...

Nike

Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

cornell

Samaa mieltä^ bädänks! :)

Vielä pari kuvaa... vähän väriä vihreydessä...eräs ystävä kertoi, että joillain Amazonasin alkuperäiskansoilla ei ole lainkaan sanaa vihreälle värille... kaikilla löytyi kuitenkin sana punaiselle, joka on vahva ja merkittävä väri... veri ja kypsät habanerot...antroposofit puolestaan kuulema vierastavat liian kirkkaan punaisia vahvan värisiä vihanneksia... liikaa vibaa... liikaa leveleitä...

Nike

Antroposofeista puheenollen; luin tuossa biodynaamisen liikkeen kirjoituksia jotka siis pohjautuvat R. Steinerin ideoihin: en ymmärtänyt sanaakaan, ja ainakaan en olisi arvannut että siinä puhuttiin maanviljelystä! Virtsassa on astraalivoimaa...
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

cornell

Juu; Steinerin maailma on hieman vaikeaselkoinen... mulla mättää siinä kaksi seikkaa
a) se on pitkälti yhden miehen visio... itse luotan enemmän uskomusjärjestelmiin jotka perustuvat yleisinhimillisiin havaintoihin elämästä ja eivät ole riippuvaisia juuri tietyn gurun tulkinnoista...

b) Steinerin tuntuu keskityvän niin hienojakoisiin energian tasoihin, että en voi käsittää miksi ne olisisvat ne olennaisimmat maailmassa, joka on täynnä paljon rajumpia energiakenttiä... esimerkkinä vesiviljely, jossa kasvi on varmasti erossa maa-energiosta, ravintonaan puhdistettuja kemikaaleja ja mahdollisesti kasvanut osittain sähkövalaisimen heikossa spektrissä... silti tuottaen runsaan ja hyvälaatuisen sadon!!! (ei ehkä astraali-vitaalisesti 8) )

Silti herran ideat kiinnostavat ainakin pintapuolisesti... ja poikiihan biodynamiikasta oivaltavia periaatteita, jotka voi hyväksyä ilman biodynaamista maailmankuvaa, kuten esim. maanviljely on maan hoitoa... kun maa on kunollista ja hyvin hoidettua, satokasvit kasvavat siinä hyvin, nerokasta... tää on just oikea näkökulma  :wink:

svalli

Lainaus käyttäjältä: "cornell"
Lemon cucumber aloitti vihdoin herelmöinnin

Joko eka kurkku on maistettu? Ne on parhaita sellaisina pienen sitruunan kokoisina. Jos hedelmä on muuttumassa tumman keltaiseksi, se on jo liian kypsä, jolloin sen siemenet on suuria ja kuori paksumpi.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

cornell

No ei ole, mutta kiitos tiedosta... tääl on ollut todella viileetä kaks viikkoa ja kurkutkin juroo, mutta nyt näyttää taas paremmalta... viimeyönä alkoi viimein lämmetä ja tänään on tapahtunut  aivan käsittämätön kasvupyrähdys... chilejäkin on punastunut vuorokauden aikana aivan uskomaton määrä...

Isoimmat lemonit alkavat olla sitruunan luokkaa joten ehkä jo illalla kokeilen... hieman harmissani olen odotellut lemon kurkkujen ilmestymistä, suoraa kurkkua kun on saanut poimia jo useamman kappaleen...nyt niitä on kypsymässä jo useampia, eli kärsivällisyys palkittaneen...

Puerto Rican no burn on muuten tosi aromikas ... palot eivät vain tunnu paisuvan kovin isoiksi...

svalli

Ne sitruunakurkut taitavat olla hitaampia tuottamaan kuin pitkat, mutta ainakin minun mielestani ne on odottamisen arvoisia. Joskus niita kurkkuja on vaikea loytaa vaalean varinsa takia lehtien joukosta, joten kannattaa tutkia puska tarkkaan.

Puerto Rican No Burn ja Trinidad Perfume ovat noista miedoista chinenseista pienimpia, mutta makua ja aromia niissa onkin sitten enemman kuin muissa. Pieneen palkoon on konsentroitunut kai yhta paljon aromia kuin isoihin.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

cornell

Lemon kurkkuja on maisteltu jo useampia ja tulevat muuten mehukkaammiksi kotikasvarissa kuin pitkät vastaavat... ja satoavat äkäseen...

Muuten tuntuu taas vaihteeksi kaikki menevän perssiilleen... hydrot pykii ja multakasvit ovat övereissä tahi vajareissa tahi molemmissa yhtäaikaa...

Ilmeisesti on niin, että chinense chilejä ei kannata yrittää liian viileessä sadottaa... lähes koko toukokuun kukinnan sato oli siemenetöntä pikkupalkoa, jossa aromia on vaihtelevasti... toinen kukinta ajoittui kesäkuun loppuun, jolloin mulla oli parin viikon pH ongelma ja nyt pelkään, että siinä hässäkässä osa pääsadostakin sitten jäi hedelmöittymättä, sillä osa podeista ei vaan kasva...

Lisäksi on kai se myönnettävä, että puskat ovat aika lehteviä, joka kertonee runsaanlaisesta typen käytöstä ja nyt puskat ovat jo niin isoja, että peittävät toisiaan... varjoon jääneet oksat pudottavat kukkiaan aivan hillittömästi...

Hydroissa on siis vähennetty typen määrää entisestään... lannoitus jotain tän kaltaista: N105 P37 K 220 Ca 63 ... K:N = 2.1

Lisäksi hydroissa joku mikrobi joka nostaa pH:ta eli peroksidikuuri päällä

Mitäs vielä, ainiin, tarvitaan pian varmaan putkimiestä

PI 260560 alkoi tiputtaa vimmatusti raakileita... joko puska on täysi tai mikrobi/pH ongelmat vaivaavat sitäkin... Gumdropilla jokainen syntynyt raakile on voitto... Pinokkio sadottaa, mutta ei kypsy millään... kyllähän noita salaatissa vihreenä syöpi...

PI260560 tiputtaa osan uusista raakileistaan

Kesän hitti Aji Cachucha...

cornell

Kaikuja kasvarista...

Kinky-Virtanen:
chinenset ne vaan ovat vekkuleita... kausi ei näytä onnistuvan aivan odotetusti...suurin osa podeista ei ole hedelmöittynyt kunnolla...vain 20-40% paloista kasvaa lajiketyypillisen muotoiseksi/kokoiseksi ja loput jäävät pikkunysiksi... Pääsato on alkanut nyt kypsyä ja puskista saa priimaa satoa saman mitä onnistuneessa turveviljelyssä eli joitain kymmeniä palkoja/ puska...

Isoja ja pikkupodeja sweet datil ja aji cachucha

Syyksi sadotuksen osittaiseen epäonnistumiseen pidän juhannuksen jälkeisiä kylmiä öitä yhdistettynä pH ongelmiin (7-8 n.15 vrk). Normaalisti kasvavat podit ovat pölyttyneet juuri ennen tätä ajanjaksoa... Myös samaan aikaan pölyttyneet annuumien palot ovat jääneet keskenkasvuisiksi... Lannoitteen osuutta tässä hässäkässä en pidä ratkaisevana, sillä baccat ja annuumit satoavat oikein mukavasti.... hieman korpee kuitenkin... noh anywaaayyyyyy...

Puskat ovat lisäksi aivan liian isoja kasvariini... tämä on johtanut yllättäviin varjostusongelmiin...kasvit peittävät toisiaan ja väittäisin, että ne satoaisivat nykyisessä sijainnissaan paremmin pienempinä... Virtasen päädyissä eniten valoa saavat puskat voivat selkeästi parhaiten

Lajikkeista aji cachucha on pysynyt suosikkina... makea, satoisa ja tolerantein kaikelle säätämiselle... chinense aromi ei kyllä ole kovinkaan voimakas... ainoa oikeasti täysin tuleton lajike. Pink habanerossa on aromi ja satoisuus hyvässä balanssissa... omien kämmäilyjen takia vaikea sanoa kuinka hyvää tää olisi oikein kasvatettuna... Trini perfume on ollut täysi floppi... paloissa kitkerä peruslaimea maku, ei mikään aromipommi kuten oletin...Trini seasoning on mulla onnistunut paljon paremmin...podit suurempia ja aromaattisempia... puska on vaan aika kellertävä ja nirsoilee todella herkästi... Puerto Rican aromi on todella voimakas... suosittelen, vaikka aika tuskainen kasvatettava

PI260560 satoisasta kulmasta ja PI 411511

Soranen:
Baccat kukoistavat ja Pinokkio annuum alkaa kypsytellä hirmu satoaan siinä ohessa...Oranssin värin mukana palkoihin leviää makua ja makeutta. Kahdesta puskasta on syöty koko kesä ja tuntuu etteivät palot juurikaan vähene...uusia tulee syötyjen tilalle. Tämä hydro pärjäilee kaikista vaikeuksista huolimatta hyvin. Gumdrop on petrannut todella hyvin ja oiva sato on siitäkin tulossa. Olen karsinut varmaan kolmasosan oksista ja silti se kurkottaa kasvarin kattoon jättimäisenä pensaana... todella iso!

Gumdrop

Kaleidoskop yllätti (iloisesti)... palot ovat tulisia...ei helvattu, ei pysty raakana syömään...kasvaa hiekkaturpeessa ja kaikkein paahteisimmalla paikalla... ei tätä voi syötävänä lajikkeena mainostaa!

BD ja Trini seasoning

NaokiSoma

Kuinka kauan noilla Beaver Dameilla meni loppujen lopuksi kypsymiseen? Minulla alkavat nyt tiputelemaan kaikki uudet hedelmän alut, eli kasvi taitaa olla omasta mielestään "täysi". Jos noita nyt poimisi raakana pois, niin olisiko siis vielä toiveita siitä, että saisi uudet hedelmät vielä kypsiksi ennen syksyn viileitä? Vai kannattaisiko vain tyytyä tuohon satoon, mitä minulla nyt on tulossa (~15 hedelmää/kasvi)?

cornell

15/kasvi on mielestäni hyvä sato... :shock:  palot kun ovat niin isoja... kypsyminen on hidasta ja kesti 2,5 kuukautta ! sanotaan 75-85 vrk... itse maistelin raakana sen verran, että vain 3 hedelmää jäi puskaan ... kukinta on mullakin alkanut uudestaan, mutta saattaa loppua kausi kesken... tosin loppukesän palot kypsyvät subjektiivisen kokemukseni perusteella nopeammin ...

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "cornell"15/kasvi on mielestäni hyvä sato... :shock:  palot kun ovat niin isoja... kypsyminen on hidasta ja kesti 2,5 kuukautta ! sanotaan 75-85 vrk... itse maistelin raakana sen verran, että vain 3 hedelmää jäi puskaan ... kukinta on mullakin alkanut uudestaan, mutta saattaa loppua kausi kesken... tosin loppukesän palot kypsyvät subjektiivisen kokemukseni perusteella nopeammin ...

Kiitokset tiedosta. Taidanpa sitten jättää nykyiset hedelmät puskaan kypsymään, sillä ainakin täällä Oulussa lokakuussa tulee jo usein lunta  :( Ei siis tarpeeksi aikaa toiselle satokierrokselle.