tammikuu 26, 2025, 12:53:15 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Cornell 007 ja multasormi

Aloittaja cornell, tammikuu 03, 2007, 00:33:12 ap

« edellinen - seuraava »

cornell

Here we go again.... ; )

Paikallaan aloittaa hyvän uudenvuoden toivotuksilla! Olkoon tuleva vuosi satoisa!

Kiitos kaikille siemeniä auliisti lahjoittaneille/vaihtaneille... suurin osa vaihdokeista nähnee loisteputkien häikäisevän loisteen huhtikuuhun mennessä. Tattis myös foorumin ylläpitäjille ja kaikille chilinisteille meiningistä!

Perinteinen alotuskuva:

Idättelen tommosessa varastolaatikossa, 28.2 mittarissa lämpöä, alla palaa 36w tuplaputket, joiden valossa kaikesta yrityksestä huolimatta eloon jäänyt vuotinen Red Uganda Haba

Viimekautena tapahtui varsinainen sisäänajo chilimaailmaan ja seuraavaksi syvennytään n. 15 uuteen lajikkeeseen... chinensejä tulee olemaan kasvussa reilusti viimevuotista (1kpl) enemmän... mä maistoin ensimmäistä kertaa kunnolla habaneroa syksyllä 2006 (oma kasvattamaa ja kokonainen kerrallaan tietty) ja yllätyin todella positiivisesti .. omat mielikuvat chinensiksistä olivat aivan väärät...

2.1.07 lähtikin kasvuun 6 lajiketta kinkkejä... maitoparta kun olen, niin miedoimmasta mahdollisesta päästä tietty... kun muut kylvää Nagaa mie pistän itään: Trini Perfume; Trini Seasoning; Aji Cachucha; Pink Haba; Puerto Rican No Burn ja Sweet Datil... menossa taimetushydroista Virtaseen kasvihuoneeseen

Samoin kylvin Grif 9345 C. puben, joka menee multiin

Lisää jyviä lähtee likoon jossain vaiheessa tätä kuuta... malttamattomana odotan perulaisen tutun paluuta joululomalta... lupasi tuoda Isoäidin Rocotosta siemeniä ja mahdollisesti jotahin muutakin :)

Sama kasvihuone käytössä kuin aiemmin. Haasteena on lisätä ilmankosteutta ja alentaa päivälämpöjä. Tämä vaatinee hieman investointeja, mutta muuten tämä kausi mennään pienellä budjetilla... juuri mittään ei osteta... paitsi jotain kasvuntehostetta kokeiluun..

Ok, cool runnings
C.
¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

4.1. lähti itämään Murupi Doce ja Pimenta da Neyde... props!

Hieman suunnitelmista...

Hydroja tulossa varmasti kaksi: 6-8 paikkainen Virtanen ja parvekelaatikko Soranen neljälle. Virtanen täyttyy kinkeistä, jotka siis jo itävät. Hydro on sisäänajettu eikä vaadi kummempaa rakentelua. Viimekesästä viisastuneena reservin koko kasvaa takas 60 litraan.

Parvekelaatikoihin tullee 2x2 kpl annuumeita pääasiassa tuorekäyttöön... lajikkeita en ole kuitenkaan päättänyt... jotain aikaista... toisaalta jos intoudun BJ kisaan, jimmy vie yhden paikan Sorasesta... en kyllä ole mielettömän innostunut siitä lajikkeena  :?

Svallin Beaver Dam on vahvasti ehdolla... Meinasin Reimeriltä jotain vihannespaprikaa tilata, mutten ole varma.. jokin F1 lajike 60-65 päivän kypsymisajalla olisi paikallaan noiden 100+ chinenseksien rinnalle.. viimekesän annuumeista sweet banana oli tosi laimea ja ramiro überlangsam

Kolmas hydro ? jos, niin baccoja (2 kpl)

Multiin menossa:
Kaleidoskope
PI 260560
PI 441551
Gumdrop
Aji Cristal
Aji Benito (jos selviää)
Red Uganda Haba
Pari pubea (Grif 9345 + ?)
MR. Infernon Rocopica

Lannoitteina Nutriforten tomaatti-mansikka kastelulannos ja vajaa GH: n flora tripack. Turveseokseen meinasin kekkilän kanan k:ta 4-2-2 ja biolanin syksyn PK:ta 0-2-12

cornell

Itäneitä 8 päivän jälkeen:
1= itänyt; x = ei vielä itänyt; 0= siemen tuhoutunut/ epäkelpo

pink haba 1, x, 0
Grif 9345  1, x, x,

Itäneitä 6 päivän jälkeen:

murupi doce 1, 1, x
Pim de Ney   1, x,

Heikko lämpötilakontrolli vaikuttaa varmasti asiaan... kuumottaa... jotain eloa saisi pian ruveta näkymään..

Tälläsin itseni muuten mailmankartalle, tosin hieman väärään kaupunginosaan, mutta riittävällä tarkkuudella kuitenkin:
http://www.thechileman.org/worldmap.php?PHPSESSID=d1ad02f1e33034f3dce591520c795eb3

EDIT: tota listaa on lähes mahdoton editoida, eli pitänee tehdä se uusiksi, sillä kaikki lajit eivät pidä paikkaansa

cornell

Yksi yö voi tehdä ihmeitä! useita sirkkajuuria ilmestyi näkyviin...

Itäneet siidut kpl/ itämään pistetyt:
Pink haba              2/3
Murupi D               2/3
AJI Chacuca          2/3
Puerto R no burn   1/3
Trini seasoning      1/3
Pimenta Da Neyde 1/2
grif 9345               3/3

itämättä
Rocopica              0/2
Trini perfume        0/4
Sweet datil           0/4

Tilasin Nicy's Nursery:stä: Big Jimiä ja Arubaa... toimii jopa Nordean Visa Electronilla ja 8,4 euroo maksoi (aruba oli kallis lajike)

http://www.nickys-nursery.co.uk/

E: Arubasta Reimerin sivuilla... 65 days. Capsicum annuum. (F1) Plant produces good yields of 7 ½" long by 2 ¼" wide elongated sweet bell peppers. Peppers turn from lime green, to orange, to red when mature. Can be used fresh at any color stage. Excellent for stir frys, salads, and gourmet dishes. pk/10

Hombre

Mites toi griffi on lähtenyt?
Mulla kesti toisella reilu viikko ja toisella meni sitten jo kuukausi, 3 siementä ei itänyt ollenkaan.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

cornell

Grif 9345    3/3 eli kaikki lähtivät 9 päivässä... mulla itäminen tarkoittaa sirkkajuuren työntymistä ulos sidusta... sirkkataimia ei ole pystyssä vielä kuin pari... tällä lajikkeella en idättäisi kuukautta (ellei lämmöt ole liikaa alakanttiin), niin nopeasti tuntuu eloisa jyvä itävän

cornell

Eipä tässä ihmeitä, pidetään päiväkirjaa elossa.

Kaikki chinenset itivät hyvin sweet datilia lukuunottamatta... voi olla että syynä oli epätasainen lämpö ja kärsimättömyys, mutta heitin itämättömät pois ja uudet kehiin... nyt näyttää paremmalta ja itua pukkaa viikossa.

Itäneillä taimilla on hidas vauhti, sillä yläkerran kasvatustila on hieman liian viileä kinkeille (ainakin öisin)...  6 hydrotaimea ruukutettu ja extrataimet turpeessa:

Pink Haba, Murupi Doce, Aji Cachucha, Puerto Rican No Burn, Trini season ja Trini Perfume:

Mullassa samojen lisäksi: Pimenta Da Neyde, Grif 9345 rocoto ja Rocopica:

Red Uganda kärsii 16-18 asteen yölämmöistä, mutta sitkee sissi:

Alkaa olla aika ruveta idättelemään baccoja ja pian myös vihanneslajikkeita...

Aloitin tänään Matokuurin hydrotaimilla. Tarkoituksena saada ne kasvamaan ennen varsinaiseen taimetushydron siirtämistä.

cornell

Chinenset: Miedot siirretty taimetushydroon, viimeisenä itänyt sweet datil mukana... kaikki miedot kinkit siis selvisivät taimetukseen.

Baccat: itämään 27.1. Mukana jo aiemmin mainitut lajikkeet: PI441551, PI260560, Kaleidoskop, Aji cristal, Gumdrop, Aji Panca (chinense?) ja Chapeu De Bispo. Kaksi viimeisintä peitatuista siemenistä, toivottavasti ei tule ongelmia villassa, kun siemenpusseissa oli hirviät pääkallonkuvat :?

Annuumit: 27.1 Beaver Dam itämään... Myöhemmin kolmannessa aallossa vielä vihannespaprikoita (+ BR ja ehkä BJ)

Pubet: Grif 3945 yksi taimi selvisi turpeeseen, jossa sen elo on vaakalaudalla... taimi on friikin olonen (keskimäinen kuva ed. postissa), mutta toivottavasti lähtee kasvuun. Rocopicat itivät 3+ viikossa ja kaksi taimea turpeessa, loistavaa! Perulaiset rocotot (3) eivät ole näyttäneet elonmerkkejä, harmi... alkaa olla jo myöhä uusia pistää

Ylimääräisiä Pube -taimia otetaan vastaan ! Voisin vaihtaa vaikka mietoihin chinense taimiin... Ensi viikonloppuna Helsingissä, muuten Kuopiossa.. PM

EDIT: taimetushylly

Kävin teollisuusetolassa muissa merkrissä ja sieltä löytyi hukkapala tukevaa polyeteenilevyä, josta sai pikkurahalla passelin kannen matalaan muuttolaatikko hydroon

cornell

Neljän päivän reissu ja selvää kasvua havaittavissa:

Hydro -chinenset: neljännet kasvulehdet tulossa ja juuria kasvaa ravinneliuokseen... idätyksen aloituksesta 30- 33 päivää, eli olen hiton tyytyväinen taimetuksen tahtiin. Selviä vajareita eli lisäsin ravinteita

http://i22.photobucket.com/albums/b312/outopilot/9-5.jpg

Turve -chinenset: reissun johdosta ylikastelin ja taimet kasvaneet vain hieman. Vasta toiset kasvulehdet esillä/tulossa, mutta ovat hydrotaimia selvästi tummemman vihreitä.
http://i22.photobucket.com/albums/b312/outopilot/12-5.jpg

Talvetettu RU -haba: pukkaa nuppuja! lehtipinta-alaa alle A5 verran

Baccat: itäneet yllättävän vaisusti. Vasta parilla sirkat esillä.

Annuumit: Beaver Jam itää. Sain aikaista vihanneslajiketta nimeltä Pinokkio. F ykönen ja kypsyy keltasesta oranssiksi alle 60 päiväs (?)
http://i22.photobucket.com/albums/b312/outopilot/15-5.jpg

(Niin, se Nicys nursery:n tilaus ei skulannutkaan Nordean VISA elektronilla, joten siidut jäivät ostamatta... Aruba voisi kuitenkin olla kokeilemisen arvoinen lajike)

Fatalii

Hmm. empä puhuis 16-18 asteen yölämmöistä kärsimyksinä... Peppers: The Domesticated Capsicums opuksenkin mukaan suurimmat sadot saatiin aikaan kun yölämmöt laskivat sopivan alas, jopa kymmenen asteen tienoille, ainakin hydrokellarissa tuntuvat viihtyvän kun lämpö laskee yöksi noinkin alas kuin 10 astetta...

Dutch-Haba F1 ainakin kukkii kiitettävästi ko. olosuhteissa: http://picasaweb.google.com/fatalii.net/DutchHabaneroEBB/photo#5021484726892965938
:)
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

cornell

Hyvä kommentti. Tommosista puolihuolimattomista heitoista lähtee joskus oivat kelat liikkeelle... loppujenlopuksi, eipä noita kasvatuslämpötiloja ole paljoa tullut mietittyä... kylmäkammo kun vaivaa, niin sitä tapaa ajattella, että mitä lämpimämpi sen parempi! ... vaikka periaatteessa tietää, ettei näin ole.  

Viime keväänä lämmitin yläkertaa lähinnä natikalla ja yöt olivat toisinaan aika viileitä eli näyttäisi se taimetuskin noissa lämpötiloissa onnistuvan, kunhan idättää lämpimässä.

Lainausempä puhuis 16-18 asteen yölämmöistä kärsimyksinä

Ite kyllä itse kärsin noista lämpötiloista, kun joudun öisin konetta naputtaan villatakki niskassa teetä juoden... :wink:

cornell

Nyt se iski... jokavuotinen jumitusvaihe... juuri kun kaikki eteni niiiin mukavasti... taimet jumivat sekä hydrossa että turpeessa....

Hydrokinkit: pH rupesi heijaamaan... lähinnä laskemaan ja hydrossa alkoi kasvaa joku mikrobi... litkut vaihdettu ja päivittäinen H2O2 kuuri päälle... pH laskun ja hieman viileiden lämpötilojen (13-20) ja uuden valaistuksen aikaansaaman stressin johdosta nuoret kasvulehdet ja kasvupisteet ovat olleet läpikuultavan vaaleita jo toista viikkoa... pientä toipumista havaittavissa

Hydrosoranen asennettu 23.2. Viisi taimea: 2 x pinokkio (annuum), PI260560, PI 441551 ja Gumdrop (baccatum)

Turpeessa: Rocopica voi ehkä parhaiten, Beaver dam aloittaa kasvuaan

Kaikki lajikkeet on nyt idätetty tai itämässä. Tämän vuoden teemana on ollut huono itävyys... useista lajikkeista olen joutunut pistämään toisen satsin itämään jotta saisin kasveja elolle... prosentti jäänee 50 tietämille :shock: Suurin pettymys oli Perun tuliaisten täysi 0 -itävyys.

Istutusta vielä odottavat  Aji cristal, Chapeu De Bispo, Albena ja Bolivian rainbow

Kuvia ei saa ladattua... photobuckettiin ei ole saanut yhteyttä vähään aikaan..

Ameriikan paketti tuli:

http://www.growingedge.com/store/books_multimedia/view_item.php?PID=6&ref=http://www.growingedge.com%2Fstore%2Fbooks_multimedia.php%3F

en kerkeä nyt enempiä kirjailemaan, mutta hintaansa nähden lievä pettymys.. toisin kuin otsikko lupailee, käsittelee lähinnä kellopaprikan viljelyä

cornell

Pari kuvaa... blondi hydro-chinense

Soranen asukkeineen juuri valmistuttuaan

Yllämainitun opuksen mukaan tilasin näytenumeron The Growing Edge lehteä... ihan mielenkiintoinen tapaus... mukava lueskella näistä asioista muualtakin kuin netistä. Itse lehti on kuitenkin hieman suttuisempi kuin lehden siloitellut nettisivut. Ammattilaistason juttuja ei kuitenkaan paljoa ole, toisin kuin kaikesta hehkutuksesta ja kirjoittajien titteleistä johtuen odotin. Eipä tässä mitään ammattilaisia olla, mutta osa jutuista on kirjoitettu aika löysästi ja esim. uusimmassa numerossa ollut keinotekoiseen valaistukseen keskittynyt artikkeli ei sisältänyt kertakaikkiaan mitään uutta tietoa asiasta. Jokunen hyvä juttu per lehti kuitenkin löytyy. Ja niin, ameriikanlehdissä on kauheasti mainoksia, jotka olivat kerrankin mielenkiintoisia! Mahtavaa selailla aikakausilehteä, jonka sivut pullistelevat erilaisia hydroja , lamppuja, ravinteita ja kasvunlisiä tyrkyttävää mainontaa...

http://www.growingedge.com/magazine/index.html

cornell

Kinkki siskokset alkavat jälleen vihertää... mahtavaa...

Aji Cachucha 18.2.

27.2.

cornell

Eka kinkki sisko alkoi nuputella hydrossa ... Murupi Doce vaikuttaa erittäin elinvoimaselta kasvilta

Sorasessa selvää vajausta ravinnepitoisuudessa... siirryin täysvahvuiseen kasvatusliemeen Nutriforten ohjeen mukaan. Itse annostelen nutriforten liuottamalla aina täyden mitta-astian litraan vettä ja annostelemalla sieltä vaadittu määrä resoon... jämät huonekasveille (laimennettuna)

Turvekasvit juroo ja hitosti taimia vielä istuttamatta... Chapeu De Bispo on erittäin elinvoimasen olonen bacca ja jos se on yhtään kuin PI 441551 niin kyllä kelpaa...

Hydroarkku:

Hylly:

cornell

jeeee, kevät tullee, enkä malttanut olla surauttamatta Natikkaista tulille viikonloppuna... sain lievän migreenin asennusiltana... tuli ilmeisesti tuijoteltua rehuja hieman liian pitkään :lol:

Pirullistä säätämistä ravinteiden kanssa... sujautin vahingossa kaksinkertaset vege -vahvuudet Nutrifortea Soraseen ja oon joutunut paikkailemaan mokaa alkuviikon...

Sweet kinkit: kasvavat kiitettävästi, hieman övereissä MA/MI 2/3 ml/L annostelusta ja olen lisäillyt lähinnä vettä... Mato loppui, joten siirtyminen NF ravinteisiin edessä... jurahduksia tiedossa? Yritän olla niille hellä :wink: Trini Perfume ja Puerto Rican no burn kiskoivat itsensä muita pidemmiksi, joten latvoin ne... Murupi Doce haaroo ja leviää ihan pitämättömänä... taimet ovat jo aika isoja...

http://i22.photobucket.com/albums/b312/outopilot/16-11.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b312/outopilot/8-11.jpg

Soranen: alkanut pelittää, osalla taimista on tosin liikakastelun oireita... ei ole ennen tullut vastaan hydrossa... tarkoittanee sitä, että kierrätän liuosta liian harvoin (öisin) ja hapettomuus iskee juuriin, jotka ovat kavaneet pohjalle jäävään 2 cm vesikerrokseen...

Edestä taakse: Gumdrop, PI 441551, PI 260560, 2x pinoccio
Multakasvit: Rocopica, Kaleidoskope, Gumdrop, PR no burn, Pimenta da Neyde, Beaver Dam, Sweet Datil ja rocoto nysä

http://i22.photobucket.com/albums/b312/outopilot/15-9.jpg
Gumdrop

Uskalsin antaa runsaasti extraturvetaimia kaverille... yksi kasvi kutakin lajiketta on tarkoitus siirtää kasvariin.Turvekasvit voivat paremmin intensivisen lannoituksen johdosta... Beaver Dam kasvaa silmissä

Koska tämä vuosi menee tuhotessa varastoon kertynyttä materiaalia seuraava projekti on perliittipohjaisen "hydron" suunnittelu ja toteutus. Aji cristal ja pari tomaattia (pakko yrittää vielä uudestaan!!) tulossa siihen... kun tuli nimittäin joskus 70 l perliittiä ostettua

cornell

Kinkeille lannoitteen vaihto... saas nähä kuin käy... noudatin luonteelleni epätavallista tarkkuutta ja kaiken pitäisi täsmätä nyt... :roll: Taimetus hydro vaihtui Orthex muuttolaatikkoon, liuosta 25 L ja NF ravinteita pitäis olla ppm  N 101 P 28 K 160 Ca 76 Mg 25 S 32 (sis. ruokalusikallinen Mg-sulfaattia!) Totaali ppm vähän yli 400, kun se Mato/Micro 2+3 ohjeella asettuu vajaaseen 500 ppm arvoon. Eli laimensin hieman kokonaispitoisuutta aiemmasta. Samalla erottelin juuristot toisistaan varovasti repien...

Pumppuna Eheimin ilmadiffuusori... suosittelen... toimii kuin junan vessa... ja kaiken lisäksi sen ominaispaino on hyvin lähellä vettä, joten pienen suodaitinkotelon (joka estää juurten kiertymisen akselin ympäri) kanssa pumppu kelluu itsestään pinnan alla

Kuvassa ei ole sitä suodatinkoteloa

Soranen on jälleen asettunut, mutta lehtiin jää merkit PH laskusta... ilmeisesti jotain mikrobeja jälleen... olen nykyään sillä kannalla, että taimetushydroissa kannattaa käyttää vetyperoksidia... litkujakaan ei tarvitse vaihtaa niin usein. Baccat ovat alkaneet kasvaa ja lehdissä enemmän väriä...

cornell

Chilinurkkaus alkaa täyttyä... huoneilmassa on selvästi enemmän kosteutta kuin muualla kämpässä.

Kinkyt ovat jo hieman ahtaalla...toisaalta näin ne venyvät hieman pitemmiksi ja ilmavimmiksi kasvihuonetta varten... kuvassa siis 7 taimea... oikeassa takanurkassa pink haba meinaa jäädä jälkeen, sillä sen juurruttaminen hieman epäonnistui ja koko kasvi on yhden paksun juuren varassa... vas. takanurkassa juuri latvottu trini seasoning... Vaihto NF litkuihin tapahtui ilman suurempia onkelmia... kasvu jatkuu lehdet rutussa

Red Uganda haba... lopetin nyppimisen... jos kukat pysyy kukkikoon

Sorasessa oli ilmeisesti typen puutosta, joten lisäsin sitä

Pari taimea:
Beaver Dam, Aji Cristal, Gumdrop ja PI441551

cornell

Sorasessa taimetus on ohi ja se viriteltiin lopulliseen muotoonsa 2 x tuplalaatikot. Taimetus oli aika tuskaisaa... ulosvirtaavan veden läpivienti kun oli kyljessä, jäi laatikon pohjalle ilmeisesti liikaa vettä tai jotain, sillä annuumi pinokkioille ilmestyi lehtiin vesistressin (ylikastelun) oireita... lisäksi niiden juuret olivat aivan mitättömät...

Nyt taimet on istutettu pohjasta reijitettyihin ylälaatikoihn ja baccat latvottu haarautumiskohdan alapuolelta. Reilu kuukausi aikaa lisätä lehtipinta-alaa... aikataulussa ollaan

Kinkysiskot pulskistuvat... olen aika hämmästynyt siitä erosta millä ne ravinteita hyödyntävät... osa puskista on lähes sinisenä ja osalla typpivajarien oireita! outoa...

että sellasta

cornell