tammikuu 09, 2025, 22:39:01 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Disneyn kasvihuone

Aloittaja svalli, maaliskuu 26, 2007, 01:43:16 ap

« edellinen - seuraava »

svalli

Terveiset maailman turistirysakeskuksesta eli Floridan Orlandosta. Viikon yhdistetty loma- ja tyoreissu on onnellisesti takanapain. Disney-puistoista vierailimme vain Epcotissa, missa on kaikenlaisia tiede-esityksia. Puistossa on myos Nestlen rahoittama pieni kasvihuone-esittely, jonka lapi kavimme kiertoajelulla.

Kasvihuoneissa kasvoi kasveja monenlaisissa systeemeissa. Mielenkiintoisimpia olivat nama salaatinkasvatus putket:

Kasvoihan siella paprikoitakin...

ja todellinen tomaattipuu verkkoon kasvatettuna.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Aessu

Tommoset paprika-hydrot olis varmaan kivat :D (siis mikäli oikein tulkitsin ja tuo oli jonkinlainen hydro-systeemi).
http://www.youtube.com/watch?v=OD4JPEyayus
Tuotetun tekstin määrä on suoraan verrannollinen nautittuun alkoholimäärään.

tknummelin

Jesse vieköön tuota tomaattipuuta!  :shock: Shokeeraava näky!

Anu

Holy.. harmi kun isäntä vastustaa tommosen ison kasvihuoneen vuokraamista (sais vuokrattua joltain työtutulta).

Säleikköomenapuusta olen kyllä kuullut, mutta että tomaatti! Pitäisköhän kokeilla..

Espelt

Mä olin kyllä kuvitellut, että tomaatti on yksivuotinen rehu :shock:
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

Toni

Lainaus käyttäjältä: "Espelt"Mä olin kyllä kuvitellut, että tomaatti on yksivuotinen rehu :shock:

Samoin! :D Kyllä ne meilläkin pihalla aina kuolee syksyisin... Jospa niitä on erilaisia lajikkeita.

Janne

Vai onko tomaatti samalla tavalla "yksivuotinen" kuin chilit, eli oikeasti monivuotinen?
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

svalli

Lainaus käyttäjältä: "Janne"Vai onko tomaatti samalla tavalla "yksivuotinen" kuin chilit, eli oikeasti monivuotinen?

Tomaattejahan on kahdenlaisia; determinaatteja ja indeterminaatteja. Determinaatit (suomeksi kai pensastomaatit) tekevät tietyn määrän hedelmiä, jonka jälkeen kasvu loppuu ja kasvi näivettyy. Indeterminaatit (runkotomaatit) jatkavat kasvuaan niin kauan kuin vaan lämmintä ja valoa riittää, eli jos pakkasia ei tule, ne olisivat monivuotisia.

Mulla on kasvimaalla tullut indeterminaateista lajeista monimetrisiä köynnöksiä, jotka olen kietonut tolppien välissä kulkeviin naruihin. Ei ole koskaan tullut mieleen rakentaa tuollaista vaakatasossa olevaa verkkoa. Silleen saisi mukavan puutarhakatoksen jonka alla voisi istua ja lukea puutarhakirjoja ja samalla napostella tomaatteja katoksesta.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Tuakko

Mites noiden chilien kanssa; ymmärtääkö ne mitään tuollaisten lankojen tai keppien päälle, jos haluaa niitä manipuloida kasvamaan tiettyyn suuntaan. Ois kätevää, jos ei tarvitsisi nippusiteillä ohjailla.
Hauskaa pitää olla ja paukkuakin saa.
                       - Katto-Kassinen, aikamme anarkisti

JartsaP

Tomaatit ja chilit, niin kuin yleensä tropiikin ja subtropiikin kasvit, eivät ole yksivuotisia siitä yksinkertaisesta syystä, että niiden kotiseuduilla ei ole selkeitä vuodenaikoja. Eihän ne osaa kuolla talveksi, kun eivät semmoisesta mitään tiedä. Meillä niitä kasvatetaan yksivuotisina, kun niiden talvettaminen olisi suhteettoman hankalaa, ja koska ne kasvaisivat epämukavan suuriksi monivuotisina. Pensastomaatit voivat tosiaan käyttäytyä Svallin kertomalla tavalla, mutta sellainen käytös lienee niihin jalostettu tarkoituksella, jotta ne parhaiten hyödyntäisivät lyhyen kasvukauden ja pysyisivät mukavan kompakteina. Villeistä tomaattilajikkeista jotkut lienevät pensasmaisia (kuten itselläni viime kesänä kasvimaalla rehottanut galapagoslainen S. cheesmaniae) ja toiset taas pitkiä köynnöksiä, ja viljellyissä tomaateissa on varmaan monien niiden geenejä. Eri villitomaattien perimän lisäämisellä viljelylajikkeisiin on tavoiteltu kompaktin kasvun lisäksi muitakin hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten suolaveden sietokykyä, kylmänkestoa, tautien ja tuholaisten kestävyyttä, säilyvyyttä jne.

Hieno "tomaattipuu" tosiaan kuvassa. Harmi, ettei täällä meillä tuollaisten kasvattamiseen ole mitään mahdollisuuksia.

Koisokasveista on varmaan vielä paljon oppimista ja hyödynnettävää, mutta trooppisten koisokasvien kasvattaminen meillä tahtoo välillä olla kovin hankalaa ja kallista, siksi olisi toivottavaa että esimerkiksi etelä-amerikkalaiset panostaisivat vieläkin enemmän niiden tutkimiseen ja kehittämiseen.