lokakuu 06, 2024, 04:22:00 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Soman chilit

Aloittaja NaokiSoma, toukokuu 14, 2007, 10:22:56 ap

« edellinen - seuraava »

NaokiSoma

Jos joku haluaa päästä osalliseksi noista 0-2kk vanhoista taimistani, niin tuolta löytyy lisää tietoa ->
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?t=4252

NaokiSoma

Nyt kun ullakko on järjestetty ja 250W ESL loistaa siellä, niin on on aika siirtää viimeisetkin talvehtivat sen alle. Sitten parin viikon päästä voi tarkastella tilannetta uudelleen ja katsoa onko kasvua tullut.

Dutch-Habanero
:

Nuppuja näkyy jo; saapa nähdä haluaako tuo kukkia ihan urakalla vai satsaako mielummin kasvuun. Kuukauden verran on kulunut tuon tapituksesta, joten melko hyvää vauhtia on kyllä kasvanut!

Habanero Orange:

Tuossa näytti olevan ainakin yksi hedelmänalku tulossa. No, eiköhän se silti ehdi hyvin kasvaa ensi kesää varten. Huhtikuulla ajattelin vaihtaa siihen mullan, joten eiköhän silloin viimeistään tule kasvuspurtti.

Lemon Drop:

Tuo on jo ehtinyt kasvattaa muutaman hedelmänkin.

Ja täytyy kai tähän laittaa vielä kuva tuosta Galapagoensesta, niin on sitten ainakin itselle tallessa todiste siitä, että senkin sain itämän:

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"Tuo CGN 21477 käytti itämiseen aikaa pari kuukautta, jolloin multa pääsi tiivistymään sen verran, ettei itu enää päässyt kunnolla pukkaamaan juurtansa mullan sisään. Aina ei voi voittaa...

Ja eilen kuin järjestelin nuorison purkkeja huomasin, että tuo menehtynyt olikin se myöhemmin itänyt yksilö. Se ensimmäisenä itänyt kasvi alkaa olla kymmensenttinen ja 4 lehtipariakin jo. Kerrankos sitä erehtyy :oops:.

Taitanee siis olla merkki siitä, että tällekin keväälle on laitettuna liikaa lajikkeita, kun ei niistä pysy enää kärryillä :roll:.

Aji Bolivian sai eilen sirkkalehtensä auki; aikaa vierähti 14vrk kylvöstä.

Galapagoense ei näytä enää hyvältä... olisi ilmeisesti pitänyt sitten kuitenkin yrittää siirtää se itu multaan kuten ajatuksena oli. Itse en oikein kivivillan kanssa osaa elää; maanantaina vielä niin hyvännäköinen itu ei ole kasvanut yhtään ja häntäkin on muuttunut rusehtavaksi. Aina ei voi voittaa... Taitaa multa olla enemmänkin minulle sopiva kasvu- ja idätysalusta :?.

Ja tuossa edellistä oikeampi taulukko (nyt kun taimetkin on syynätty läpi...):

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Xbow"Aika kivan näköinen möhkö toi 7pod :D Rakettibensaako olet sile syöttänyt ? :lol:

Laitoin tuon 7podin Mimosaan ja ihan hyvin se siinä näyttää viihtyvän. Tarkoituksena on, että tuo olisi sille nyt viimeinen asuinsija (ainakin tälle vuodelle):

Taisi olla muistaakseni 23cm Mimosa, eli vastannee noin 26-30cm normaaliruukkua. Alkaisi nyt vain kasvattamaan välillä korkeuttakin, ettei mene pelkäksi leveyden lisäämiseksi :roll:.

NaokiSoma

Tässäpä kuvapäivitystä noista kolmesta pubescensista. Edelliseen päivitykseen (joka taisi olla 4vko:a sitten) on tapahtunut kaikille purkinvaihto viimeiseen leposijaan (ts. en enää tälle kesälle ala niitä siirtelemään). Kaikkiin purkkeihin laitoin lajikumppanutset yhteen, joten niille kasvu oli seuraava:
2* jugurttipurkki -> 2* puolilitrainen purkki -> 1* kymmenlitrainen astia
Kasvakoot nyt sitten siinä.

Chile de Seda:


Manzano Yellow
:


Rocoto:


Ainakaan vielä nuo kasvit eivät ole toisiaan kasvussa häirinneet, mutta on tuo lopullinen astia sen verran reilun kokoinen, ettei nyt kolmisen viikkoa siirron jälkeen ole tullut vielä juurille "rajaloukkauksia".

NaokiSoma

Nyt sain viimeinkin aikaiseksi tuon bonsaiksi tarkoitetun kasvin siirrettyä bonsai-ruukkuunsa.

Lähtötilanne oli seuraava:

Ja tähän päästiin:


Kun tuli samalla Japanista nuo bonsai-saksetkin hankittua, niin leikkelin sitten aika reilulla kädellä noita oksia lyhyemmiksi. Pääjuuresta napsaisin reilut pari senttiä pois; sen verran että itseänikin vähän hirvitti... Katsotaan nyt sitten kuoleeko tuo pois, vai alkaako kasvattamaan pienempiä lehtiä pienemmän juurakon vuoksi. Jos pitäisi lyödä vetoa niin en kauheita määriä laittaisi tuon selviämisen puolesta. Kuitenkin ensimmäisellä kasvilla täytyy testata paljonko niitä juuria ihan oikeasti voi leikellä. Tuon bonsai-ruukun syvyys on noin 6cm, joten se pääjuuri oli vähän niinkuin pakon sanelemana siis pätkäisty siihen 4cm pituuteen; olisikohan ollut ennen noin 10cm.

You live you learn ;) Enkä sitten ensi kerralla tiedän, mitä voi tehdä ja mitä ei voi.

Ja tuo kasvi näyttää vielä tosi karulta tuossa ruukussa, mutta jos se selviää niin pitänee sitten panostaa enemmän siihen estettiikkaan  :oops:.

NaokiSoma

Influenssa sitten iski, vaikka rokotteen syksyllä otinkin. Neljän päivän korkea kuume, joka ei edes talttunut 600mg Buranalla, vei tosiaankin mehut ihan kokonaan. Täytynee kai silti kirjailla tänne jotakin ylös, kun kerran tapahtumia on riittänyt.

Itäneet ovat uusina ainakin:
Mexican Bird Pepper (Tepin)
Aji Cristal x Rainforest
Starfish
Tabasco
Aji Norteno

Noista Tepin sai sirkkalehtensä auki eilen 25.2. ja muut tänään 26.2. Laskeskelen noihin itämisaikoja sitten kun jaksan avata excelin, mutta munista ei siihen tänään ole. Tepinillä taisi mennä noin 7vkoa ja Tabascolla 4vkoa. Muilla sitten vähemmän aikaa.

<offari>
Mikäli joku haluaa ilmaisen vinkin siitä, miten laihtua 7kg viikossa niin minulta saa :wink:. Varmaan noita viruksiakin löytyisi vielä kodin pinnoilta; pitäiskö kerätä talteen ja alkaa kauppaamaan! Taitaisi olla painonVartiat konkurssissa alta aikayksikön... :D

Ja veikkaan että painoa lähtee vielä lisääkin, kun ei mikään maistu vaikka kuumeesta on päästykin jo eroon *koputtaa puuta*. Alan olla nyt samassa painossa kuin viimeksi lukioaikoina, jolloin olin vielä mukana SM-tason urheilussa ja harjoittelin 7-9 kertaa viikossa.
</offari>

Red Candy

Syö vaan salaatinlehtiä niin kunto palautuu ja paino nousee, ne on taikaruokaa.

Mistä tulikin mieleen että annoitko sille Galapagoenselle mitään syötävää? Hm. Mua ihmetyttää nää chilit, eläimet ei syö chilejä vaan muita kasveja, ja chilit syö luu- ja verijauhoa. Paitsi vauvana multaa tai vesiviljelyravinneliuosta.

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Red Candy"Syö vaan salaatinlehtiä niin kunto palautuu ja paino nousee, ne on taikaruokaa.

Olen tehnyt sopimuksen pupujen kanssa, että en syö niiden ruokaa, eikä ne aja minun autollani :D.
Lainaus käyttäjältä: "Red Candy"Mistä tulikin mieleen että annoitko sille Galapagoenselle mitään syötävää?

En. Kyllä siemenessä itsessään on niin paljon energiaa, että itu pärjää sillä muutaman viikon. Juotavaa toki annoin.
Lainaus käyttäjältä: "Red Candy"... chilit syö luu- ja verijauhoa...

Oletko harkinnut lääkityksen vähentämistä?

Red Candy

:lol: noh noh, kasvit syö eläimiä ja eläimet syö kasveja... :?

Täysin poikkeuksettoman off topic: tuo salaatti on juuri heikossa tilassa olevalle ihmiselle sopivaa ruokaa, näennäisesti ei sisällä yhtään ravintoa mutta lehtivihreä ajaa kaikki pöpöt kropasta pakosalle, joten jos rouskuttelee vaikka pari kolme ruukkusalaattia putkeen niin flunssa on muisto vaan. :D

Bonsaisi näytti hyvältä myös(kuten kaikki muutkin, oletko siis ottanut kuvia vain hyvistä kasveista ja pimittänyt kaikki huonot vai oletko tosiaan oikeasti noin viherpeukalo?) ja estetiikassa ei ainakaan mun mielestä ole mitään vikaa.

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Red Candy"Bonsaisi näytti hyvältä myös(kuten kaikki muutkin, oletko siis ottanut kuvia vain hyvistä kasveista ja pimittänyt kaikki huonot vai oletko tosiaan oikeasti noin viherpeukalo?) ja estetiikassa ei ainakaan mun mielestä ole mitään vikaa.

Bonsai ei muuten enää näytä yhtään hyvältä... Taisi juuren pätkäisy olla sitten kasville liikaa :cry:. No, jos ei se tokene niin sitten syksyllä uutta yritystä.

Ja joo, kyllä olen kuvia räpsinyt ihan kaikista kasveista. Chilithän ovat todella helppoja kasvatettavia; ne eivät välitä vaikka hoitaisi välillä vähän huonomminkin. En kyllä usko, että noita chilejä kukaan saisi vahingossa tapettua.

Red Candy

No, itse en ole vielä uskaltanut yrittää minkään lajin bonsaita, opiskelen sitä vasta ja yritän hahmottaa mistä on kysymys. Jos kaikki lehdet tippuu, uusia juuria on ilmeisesti vaikea kasvattaa. Pienen juuritilan (ruukun) pitäisi kai automaattisesti saada aikaiseksi se, että uudet lehdet ovat pienikokoisempia kuin alkuperäiset? Olen lukenut että kastelua ja lannoitusta bonsait tarvitsevat ihan päivittäin, vaikka mun logiikka ei ymmärrä tuota että hyvin pienikokoinen puu tarvitsee paljon lannoitusta. Päivittäisen kastelun vielä tajuaa, kun kerran multatila ja juuret on pienet.

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Red Candy"Olen lukenut että kastelua ja lannoitusta bonsait tarvitsevat ihan päivittäin, vaikka mun logiikka ei ymmärrä tuota että hyvin pienikokoinen puu tarvitsee paljon lannoitusta. Päivittäisen kastelun vielä tajuaa, kun kerran multatila ja juuret on pienet.

Lannoitusta tarvitaan siksi, että pienestä multatilasta ravinteet on äkkiä syöty pois. Ja kastelu siis samasta syystä, eli vesikin loppuu nopeahkosti.

NaokiSoma

Kaikki ovat nyt viime aikoina nähneet nuoria taimia, kuten tähän vuodenaikaan kuuluukin, joten keräsin kuvatukset noista viimevuotisista.

Aji Benito
:

Olen pitänyt saksilla sen kompaktin kokoisena ilman tapitusta, sillä varsi oli mukavan puumainen kestäen varmasti isommankin määrän hedelmiä tänä kesänä.

Dutch-Habanero:

Toipui kohtuullisen nopeasti Joulun aikoihin tapahtuneesta tapituksesta ja kukkii jo ihan mukavasti. Tosin viileällä ullakolla ei taida hedelmää juurikaan tulla.

Lemon Drop:

Annoin tuon kukkia silloin joulukuussa, jotta kasvu hivenen hidastuisi ja onnistuinkin siinä kohtuullisen hyvin.

NuMex Suave Red:

Tuon saatua nuo hedelmät kypsiksi, pätkäisin sen eilen. Kasvakoot tuossa nyt siihen saakka, että sen voi päästää ulos ja samalla vaihtaa isompaan astiaan.

Orange Habanero:

Tuo oli pyöräyttänyt yhden hedelmänkin ihan huomaamatta.

Naga Morich:

Kohtuullisen kokoisia lehtiä :)!

Ja yhteiskuva ullakolta:

Etualalla pubet ja taempana muut.

Jospa tällä kuvamäärällä menisi nyt taas pari viikkoa :wink:.

Volitans

Hyvän kokoisia kasveja - kuinkas vanhoja nuo ovat?
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Volitans"Hyvän kokoisia kasveja - kuinkas vanhoja nuo ovat?

Aji Benito ja Dutch-Habanero ovat toissavuotisia ja muut viimevuotisia. Yhteiskuvassa etualalla olevat pubet ovat sitten marraskuussa idätettyjä.

NaokiSoma

Laitoin sitten eilen paprikoita vaille loput annuumit itämään. Tämän vuotinen valintani sattui seuraaviin lajikkeisiin:
Beaver Dam
Black Hungarian
Cili Merah
Cseresznye Paprika
Goats Weed

五色唐辛子小(Goshiki Tougarashi)
Hungarian Hot Wax
Hungarian Yellow Wax

巨霸朝天椒 (Ju Ba-chao Tian Jiao)
Peter Pepper Red

三鷹 (Santaka)
Szergedi 80


Beaver Dam on ainoa lajike, jota laitan viimevuotisista taas kasvamaan. Oli sellaista herkkua, että pakkohan sitä on saada lisää. Tänä vuonna laitoin 3vkoa aiemmin itämään, joten toiveena olisi saada sato kypsytettyä hivenen aiemmin kuin viime kesänä.

<offari>
Ja vaimolle laitoin tulemaan korianteria. Tuntuu hieman aikaiselta, mutta siemenpussissa luki taimikasvatuksen aloitukseksi maaliskuun.
</offari>

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"
Tänä vuonna laitoin 3vkoa aiemmin itämään, joten toiveena olisi saada sato kypsytettyä hivenen aiemmin kuin viime kesänä.


Mihinkäs aikaan viime vuonna satoa sait? Olivatko ulkona? Tuleeko lämmin kesä?

Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"
<offari>
Ja vaimolle laitoin tulemaan korianteria. Tuntuu hieman aikaiselta, mutta siemenpussissa luki taimikasvatuksen aloitukseksi maaliskuun.
</offari>


Ilmeisesti on tarkoitus käyttää korianteria tuoreena? Nuo siemenpussin ajat ovat varmaankin tarkoitettu siementen tuottoa ajatellen. Korianteri tekee aika nopeasti lehdet ja alkaa harmittavan aikaisin kukkimaankin - tuorekäytössä pitäisi niittää jo ennen tuota. Eli kannattaa kylvää erissä, vaikka parin viikon välein, niin riittää herkkua pitkin kesää.

Mielenkiintoisia lajikkeita. Siemenet kiinnostaisivat sitten ensi kautta ajatellen :)
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Volitans"
Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"
Tänä vuonna laitoin 3vkoa aiemmin itämään, joten toiveena olisi saada sato kypsytettyä hivenen aiemmin kuin viime kesänä.

Mihinkäs aikaan viime vuonna satoa sait? Olivatko ulkona? Tuleeko lämmin kesä?

Beaver Dameilla meni viime vuonna yli 80 päivää kukinnasta hedelmien kypsymiseen, joten kolme kuukautta kukinnasta pitäisi varata. Nuo hedelmäthän olivat kokoluokkaa 20x7cm, joten eipä niitä sisällä olisi saanut mihinkään mahtumaan. Päivittely tästäkin taitaa löytyä päiväkirjasta jostakin noin viidenneltä sivulta. Sammakkomieheksi minusta ei ole, joten ei hajuakaan millainen kesä tänä vuonna tulee...
Lainaus käyttäjältä: "Volitans"
Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"
<offari>
Ja vaimolle laitoin tulemaan korianteria. Tuntuu hieman aikaiselta, mutta siemenpussissa luki taimikasvatuksen aloitukseksi maaliskuun.
</offari>

Ilmeisesti on tarkoitus käyttää korianteria tuoreena? Nuo siemenpussin ajat ovat varmaankin tarkoitettu siementen tuottoa ajatellen. Korianteri tekee aika nopeasti lehdet ja alkaa harmittavan aikaisin kukkimaankin - tuorekäytössä pitäisi niittää jo ennen tuota. Eli kannattaa kylvää erissä, vaikka parin viikon välein, niin riittää herkkua pitkin kesää.

Itse asiassa tuota korianteria vaimo käyttelee mm. spagettikastikkeeseen (ja minulla ei ole hajuakaan mihin kaikkeen muuhun), joten tarkoituksena olisi saada sen verran satoa, että kuivattuna riittäisi koko talveksi. Ei siis väliä milloin tuo olisi valmista kerättäväksi.
Lainaus käyttäjältä: "Volitans"Mielenkiintoisia lajikkeita. Siemenet kiinnostaisivat sitten ensi kautta ajatellen :)

Katsotaanpa mitä tulee. Itse yritin valita noita annuum-lajikkeita pääasiassa Japani-Taiwan-Malesia akselilta; ja tietysti suurimmat herkut Unkarista!!

NaokiSoma

Jalapeno kisaa varten laittamani Jalapeno Early on tosiaankin nimensä mukainen. Jälleen eilen illalla nypin toistakymmentä nuppua pois. Yhden jätin ihan siksi, että yhden hedelmän kasvatus saattaisi hillitä sen suurinta kukkimisviettiä. Tai sitten jopa lisätä :roll:, no kokeilemalla se selviää. Parikymmensenttisellä kasvilla ei kuitenkaan itse kisassa pitkälle pötkitä  :oops:, joten lisää kokoa kovasti yritetään saada.