lokakuu 06, 2024, 05:26:47 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Soman chilit

Aloittaja NaokiSoma, toukokuu 14, 2007, 10:22:56 ap

« edellinen - seuraava »

snu

Gmailin tunnuksilla saa myös 100MB ilmaista (ja mainoksetonta) kotisivutilaa, jonne saa uppia vapaasti kuvia. Ainakin mulla on toiminut moitteettomasti, ja nopeasti. On vielä helppokäyttöinenkin.
#419
Eksyminen on suotavaa.

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"On tuo imagesäkki niin täynnä, että on tuskaa saada sieltä kuvia ulos.  :lol:

Niin, on varmasti tuskaa saada sieltä kuvia ulos, mutta takaan että näin illalla sinne uppaaminen on vielä turhauttavampaa puuhaa...
Lainaus käyttäjältä: "snu"Gmailin tunnuksilla saa myös 100MB ilmaista (ja mainoksetonta) kotisivutilaa, jonne saa uppia vapaasti kuvia. Ainakin mulla on toiminut moitteettomasti, ja nopeasti. On vielä helppokäyttöinenkin.

Tuo 100MB vain ei riitä mihinkään. Kohtuullisella koolla tuohon ei mahdu kuin alle 100 kuvaa.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"... Tuo 100MB vain ei riitä mihinkään. Kohtuullisella koolla tuohon ei mahdu kuin alle 100 kuvaa.

:wink:  :wink:  :lol:

Tuo nyt on mitä suurimmassa määrin asennekysymys. Maksimiresoluutiossa ei ehkä mahdukaan, mutta nettikokoisena kyllä. Minun viime vuoden päiväkirjani 44 kuvaa veivät 1,2 megaa. Tarkistin juuri.

Tuon kokoisia mahtuisi 4000 kpl.

snu

Toisaalta, tarvitseeko kuvan olla niin suuri? Mun päiväkirjassa olevat kuvat ovat jotain 100kB luokkaa, minusta niiden laatu on aivan tarpeeksi hyvä foorumi-käyttöön.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Xbow

Aika kivan näköinen möhkö toi 7pod :D Rakettibensaako olet sile syöttänyt ? :lol: Juu, minullakin on jo 2 pubea ( Ultra Pube sekä Locato ) ryhtyneet haarautumaan, molemmat 10 senttisinä.

ImageShack oli mielestäni kohtuu ok palvelu ( tosin latausajat joskus vähän pitkiä ), mutta nykyään sponsoreiden mainostuspolitiikka siinä saitissa on ns. navan alapuolelta -> mikäli joskus lätkin sinne kuvia, pistän suoria linkkejä niin ei tarvitse tukea mulqvisteja. Silloin toki on hyvinkin mahdollista että kuva korvataan sammakolla. Popupin eston kiertomekanismit ( nämä pitäisi kieltää lailla ) sekoittaapi kotikoneeni wanhan office ohjelmiston ja laittaa sen aina asentamaan jotain hienoa, mitä ei löydy.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"
Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"... Tuo 100MB vain ei riitä mihinkään. Kohtuullisella koolla tuohon ei mahdu kuin alle 100 kuvaa.

Tuo nyt on mitä suurimmassa määrin asennekysymys. Maksimiresoluutiossa ei ehkä mahdukaan, mutta nettikokoisena kyllä. Minun viime vuoden päiväkirjani 44 kuvaa veivät 1,2 megaa. Tarkistin juuri.

Tuon kokoisia mahtuisi 4000 kpl.

Lainaus käyttäjältä: "snu"Toisaalta, tarvitseeko kuvan olla niin suuri? Mun päiväkirjassa olevat kuvat ovat jotain 100kB luokkaa, minusta niiden laatu on aivan tarpeeksi hyvä foorumi-käyttöön.

Niin, itse vain taidan olla liian perfektionisti. Silloin tällöin hatuttaa joidenkin pienet kuvat ja itse haluan taata sen ettei ainakaan kenellekään muulle tule minun kuvistani samanlaista oloa...

Tosin näyttää siltä, että joitakin saattaa hatuttaa sitten nuo minun kuvieni liian iso koko...  :oops: Pahoittelen sitä, mutta tapojani en aio muuttaa.

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Xbow"Aika kivan näköinen möhkö toi 7pod :D Rakettibensaako olet sile syöttänyt ? :lol:

Tosiaan, se että olen vaihtanut sille isomman astian jo kahdesti (puoleentoista kuukauteen) on auttanut kasvussa. Edellisen juuripaakun ympärille on tullut aina lisää peruslannoitettua multaa, jolloin juuret pyrkivät nopeasti levittäytymään sinne uuden mullan puolelle :wink:.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"... näyttää siltä, että joitakin saattaa hatuttaa sitten nuo minun kuvieni liian iso koko...  :oops: Pahoittelen sitä, mutta tapojani en aio muuttaa.

Ei ole tarvetta muuttaa, eikä minua hatuta.  :wink:
Joskus vain nuo kuvasäkkien palvelut tökkivät. Niinhän kaikki internetpalvelut tekevät.

Moniarvoinen ja monen näköinen foorumi on rautaa. Chilinkasvatus on kuitenkin pääasia. Olen sinulta ja päiväkirjastasi saanut monet hyvät neuvot. Nimenomaan kuvat ovat selventäneet asiaa. Kiitos niistä.

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Joskus vain nuo kuvasäkkien palvelut tökkivät. Niinhän kaikki internetpalvelut tekevät.

Vinkkinä kaikille ImageShackin kanssa painiville! Olen huomannut, että meillä keskipäivällä sen palvellin toimii parhaiten kun suurin osa ameriikkalaisista on unten mailla.

NaokiSoma

Viikonloppu sitten meni Vaasassa Chiliyhdistyksen vuosikokouksessa. Hauskaa oli, mutta tärkein asia oli se että saatiin paljon uusia ideoita ja jopa joitakin päätöksiäkin tehtyä koskien seuraavaa vuotta. Virallisen osan ulkopuolella varsinkin Filagoon tutustuminen oli itselleni tapaamisen huippukohtia; ihanaa huomata, että yhdistyksen jäsenillä on muitakin yhteisiä kiinnostuksen aiheita kuin chilit. Ja täytyy myöntää, etten ole pitkään aikaan nähnyt niin vilpittömän iloista ihmistä kuin squattram Naga-vodkapullon kanssa 8). Hyvä että maistui, tuli itsellekin tosi hyvä mieli kun kerrankin onnistuin maustamisessa.

Sen verran päätin tehdä omalta osaltani hyvää chiliyhdistyksen hyväksikin, että otin yhdistyksen siemenpankista c.galapagoensen siemenen ja yritän siitä kasvattaa terhakan kasvin, josta saataisiin multiploitua siemeniä siemenpankkiin; nyt kun ne siemenetkin ovat siellä siististi loogisessa järjestyksessä :wink:.

Oletan, että tuo Galapagoense on hidas itämään, joten en edes aio yrittää sen idättämistä mullassa. Siksipä laitoin sen itämään kivivillakuutioon (kiitokset calmille siitä). Marraskuussa kylvämäni chacoensen itämiseen meni pari kuukautta ja itämispurkin multaa silloin tällöin suihkupullolla suihkuttaessani multa tiivistyi hennon taimen juurille erittäin tiiviiksi. Jospa nyt pääsisin eroon vastaavasta tilanteesta.

EDIT:
Lisäksi haluaisin kiittää Vemonia herkullisista Fataleista ja Rocotoista. Taidan itsekin käyttää ensi syksynä kurkkusäilökelientä oman etikkaliemen sijaan.

Herra 47

joo tuo naga vodka oli tosi hyvää... pitää myöntää vaikka olisin itse pitänyt tulisemmasta  :wink:  mutta maku oli aivan ehdoton  :D
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "herra 47"joo tuo naga vodka oli tosi hyvää... pitää myöntää vaikka olisin itse pitänyt tulisemmasta  :wink:  mutta maku oli aivan ehdoton  :D

Niin, teinkin sitä normaaleja ihmisiä silmälläpitäen; kukaan muu ei muuten moittinut sitä tulisuuden puutteesta. Tulisuus ei ole aina se tärkein valtti vaan tosiaan maku :wink:.

Herra 47

Joo se maku oli kyllä todella hyvä :) ja perjantai illan source annoksen (johon kyllä tipahdin ihan täysin ja tuli wc:n lattia materiaalia tutkittua tunnin ajan...) ja lauantaina sen tupla fataliin jälkeen en kyllä maistanut koko illan aikana tulisuutta missään enää ;)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

NaokiSoma

Nyt viime aikoina on kaikki huomio kiinnittynyt noihin uusiin taimiin, mutta ennen tuon ison ESL:n kattoon virittämistä katsoin vielä mitä noille viime vuotisille kasveille kuuluu yläkerrassa.

Fatalii Red:

Tuolla ullakolla on edelleen koko ajan alle 15ºC, mutta silti näyttää tulevan ihan mukavasti hedelmän alkuja. Kuinkahan kauan noilla menee kypsymiseen tuolla viileydessä...

Naga Morich:

Viimeinenkin hedelmä alkaa nyt olla kypsä, joten taitaa olla aika pätkäistä tuo viimeinenkin oksa lyhyeksi.

NuMex Suave Red:

Tuossakin on kypsymässä muutama hedelmä. Jos ne olivat kesälläkin miltei tulettomia, niin mikähän on tilanne nyt...

PI 441583:

Kunhan nuo viimeisetkin hedelmät muutuvat punaisiksi, niin laitan puskan matalaksi. Sitä mukaa, kun kypsyneitä on tullut, olen noita "tyhjiä" oksia katkonut ja melko hyvin näyttää kasvi yrittävän kasvattaa jo uusiakin oksia alaosaan :).

NaokiSoma

Laitoin eilisen ja toissapäivän aikana itämään sitten baccatumit sekä muutama satunnainen muu lajike tälle vuodelle. Seuraavat pääsivät multaan->

c.baccatum:
Aji Amarillo
Aji Bolivian
Aji Cristal
Aji Cristal x Rainforest F2
Aji Mirasol
Aji Norteno
Aji Rojo
Balloon (Peri Peri)
Bubba
Starfish
Vette


c.frutescens:
Tabasco

c.annuum x c.chinense:
Serrano Monte d'Oro (stabiloitunut Serranon ja Habaneron risteytys)

Katsotaanpa sitten mitä noista seuraa... Annuumit laitan itämään joskus myöhemmin; aikaisintaan kuukauden kuluttua. Ensimmäisen satsin jälkeen on muutamia ylimääräisiä taimia, joita ei raaski heittää pois, joten nyt laitoin siemeniä siihen malliin että itävyyden pitäisi olla kaikilla 100% :wink:. Ja kun niin ei tule olemaan, niin sitten parin viikon päästä laitellaan lisää siemeniä niihin purkkeihin, joissa ituja ei näy.

NaokiSoma

Bonsai-projekti ei ole ainakaan vielä näyttänyt kuoleman merkkejä. Noin 15cm pituisen pääjuuren katkaisin noin 4cm pituiseksi tuossa kuukausi takaperin ja itse kasvi ei ole siitä välittänyt tippaakaan. Kauniin sinisen bonsai-astiankin sille valitsin (kun ei täältä löytynyt, niin piti sitten hankkia Japanista saakka) ja nyt se on periaatteessa siirtoa vailla. Katsotaanpa jaksaisiko ensi viikolla siirtää... Se vaatii jäisen multapussin etsimistä ulkoa lumen alta ja sitten sen sulattamista. *Huoh*


Thechilemanin kasvatuskisaa varten laittamani Jalapeno kasvaa hitaasti mutta varmasti:

Kisaan lähdin motolla:"Kaikki hyvin, kunhan en jää viimeiseksi." :wink:

NaokiSoma

Nuo chinenset ovat kasvaneet jo sen kokoisiksi, että alkaisi olla aika siirrolle isompiin purkkeihin->

Cumari:


Habanero Manzano:


Red Savina:


Noissa alkaa olla nuppujakin jo, mutta en käy niitä nyppimään. Eiköhän luonto tiedä, mitä pitäisi tehdä. Jos ensimmäiset alkavat tippumaan, niin sitten voisi harkita muidenkin poistamista.

NaokiSoma

Viime viikolla kylvetyistä siemenistä on nyt itänyt noin 5/25. Eilen ensimmäisenä sirkkalehtensä avasi Bubba (6vrk) ja heti tänä aamuna perässä seurasi Aji Rojo (7vrk).

Nyt jo kolmas Habanero Mustard on itänyt ja edelleen on vaikeuksia saada siemenen kuorta pois päästä. Kaksi edellistä itua kuoli, kun siemen ei tippunut reilussa viikossa. Ehkäpä tällä kertaa yritän auttaa poloista; kun kerran nuo kaikki näyttävät kärsivän samasta ongelmasta ja aiemmat sisarukset eivät pelkällä odottamisella pelastuneet.

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"Viime viikolla kylvetyistä siemenistä on nyt itänyt noin 5/25. Eilen ensimmäisenä sirkkalehtensä avasi Bubba (6vrk) ja heti tänä aamuna perässä seurasi Aji Rojo (7vrk).
Ja eilen iltapäivällä sirkkalehdet oli saanut auki myös ainoa kylvämäni Serrano Monte d'Oron siemen. Sen itävyysprosentti pompsahti siis ihan hetkessä sataan. Kyseisellä lajikkeella kesti myöskin siis 7vrk.

NaokiSoma

Nyt itäneet ovat tästä viimeisimmästä idätyssatsista:
Aji Amarillo
Aji Bolivian
Aji Cristal
(sirkkalehdet 11vrk)
Aji Mirasol (sirkkalehdet 10vrk)
Aji Rojo
Balloon
Bubba

Sekä kaksi viikkoa sitten laittamani Galapagoense näyttäisi elonmerkkejä :shock:. Luulin sen olevan hankala idätettävä. Taidan harkita sen siirtämistä multaan, mikäli juuri ei ehdi tarttua kivivillakuutioon kiinni; luotan kasvatustaitoihini mullassa kuitenkin sen verran enemmän...

Tuossa vielä taulukoituna tämänhetkinen tilanne:


Tuo CGN 21477 käytti itämiseen aikaa pari kuukautta, jolloin multa pääsi tiivistymään sen verran, ettei itu enää päässyt kunnolla pukkaamaan juurtansa mullan sisään. Aina ei voi voittaa...