lokakuu 06, 2024, 09:32:33 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


KEMIRAN HYDROLANNOS KIMPPATILAUS !

Aloittaja cornell, heinäkuu 19, 2007, 12:54:18 ip

« edellinen - seuraava »

Kärsä Babar

Pitää yrittää luoda kunnollinen käyttöohje vesiviljelyyn ja multaan.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Chilicutter

Tässä itsekseni tuumailin että josko antaisi pelkästään hydrolannoitetta,kukkiville ja jo podeja tuottaville chileille.
Minkälaiseen tulokseen sillä pääsisi?
Multa ja bubleri kasvatuksessa.
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

RottenMoose

Vieläkös löytyy lannoitetta myytäväksi?

Kärsä Babar

Löytyy kyllä. Kaikki kiinnostuneet laittakaa yksityisviestiä ihan rohkeesti vaan minulle. Annan kyllä yksityisesti lisätietoakin jos jokin on jäänyt epäselväksi.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

RikuS

Kärsä Babar laitoin yv:n Kemiran lannoitteesta.

Kärsä Babar

Lannoite on vaihtunut tähän: http://www.yara.fi/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=0&page_id=255&query=hydro&hiword=hydro%20
Aikaisempaa kemiran hydrolannosta ei enään valmisteta.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - toukokuu 25, 2009, 09:42:38 ap... Aikaisempaa kemiran hydrolannosta ei enään valmisteta.



Nyt kun tuli puheeksi, voit varmaan selventää minulle maallikolle noita merkintöjä. Linkittämässäsi tuotteessa on: Ferticare HYDRO (6-14-30) (puutarhan hydrolannos). Eli se olisi samaa kuin Puutarhan Hydro?
Kun katselen Puutarhan Hydroa sen omalta, kenties vanhalta sivulta, saan tällaisen NPK-sisällön: Puutarhan hydrolannos (NPK 6-6-26 )

Tuotteet ilmeisesti ovat samat, sillä niiden tarkempi sisällysluettelo näyttää samalta, mutta merkintä on muuttunut. Onko tämä joku uusi, kansainvälinen merkintä vanhan NPK:n tilalle?



tonttu

Kyllähän tuo nyt aika selkeästi näyttää siltä, että N-P-K arvo on erillainen...

Chilivaari

Jos tarkemmin katsot, niin tuo ulkomaalaisen niminen EI ole NPK, mutta mitä se on?


tonttu

No kyllä se vaan taitaa olla, niin  että alkuaineiden suhde toisiinsa on universaalisti pätevä menetelmä ilmoittaa pitoisuuksia. Linkki wikiin http://en.wikipedia.org/wiki/Fertilizer

Siellä tuo samainen NPK kummittelee. On muuten ihan mielenkiintoista lueskella menetelmistä, millä lannoitteita tehdään.

calm

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 25, 2009, 10:58:40 ap
Nyt kun tuli puheeksi, voit varmaan selventää minulle maallikolle noita merkintöjä. Linkittämässäsi tuotteessa on: Ferticare HYDRO (6-14-30) (puutarhan hydrolannos). Eli se olisi samaa kuin Puutarhan Hydro?
Kun katselen Puutarhan Hydroa sen omalta, kenties vanhalta sivulta, saan tällaisen NPK-sisällön: Puutarhan hydrolannos (NPK 6-6-26 )


Samaa tavaraa se on. Merkintä vaan on vaihtunut amerikkalaiseen eurooppalaisesta, kun omistaja valmistajalla on vaihtunut.

tonttu

Mikä sitten on tämä amerikkalainen tapa merkitä nämä asiat? En löytänyt siitä mitään faktaa.

calm

Ämerikkalaiset vertaavat oksidiyhdisteitä, eivät alkuaineita. Niiden pitäisi oikeasti käyttää merkintänä N-P2O5-K2O:ta, eikä N-P-K:ta. Ensimmäinen vastaantullut webbilähde väitti kertoimiksi muunnolle 1:0,44:0,83, jolla nyt ainakin melkein samat tulokset tulee hydrolannokselle kyllä.

tonttu

Minun tarttisi kohta kastella nuo minun multakasvatit. Tontun tuliset topicista näkee kuviakin, joskin hieman vanhoja. Mutta tosiaan tuommoisille isommille taimille ja 2-3 lehtiparia omaaville pikkuisille pitäisi lannoitus aloittaa. (Isommat ovat olleet vesikuurilla Saksasta muuton johdosta) Tein tänä iltana stokkiliuokset 1dl/1 litra vettä. Kertokaas nyt pässille, kun olen surffannut silmät ristiin hakutuloksia, että millä suhteella aloitan tuon kastelun? Vedetään vielä niin pässin tasolle, että kuinka monta millilitraa kumpaakin litkua ruiskaisisin tommoiseen 2L kastelukannuun :-P Elikkäs tosiaan millä annoksella olisi hyvä lähteä kokeilemaan näitä uusia litkujani?

tonttu

Nyt yön levänneenä lueskelin vielä kerran noita juttuja ja tulin seuraavanlaisen ehdotuksen äärelle:
2L kastelukannuun pikkuisille 0.05% liuos. Elikkäs toisinsanoen tuota 10% stokkia menisi 10ml ja Salpietaria 5ml. Olenko täysin väärässä vai uskaltaako näillä annoksilla aloittaa?

Chilivaari

toukokuu 29, 2009, 11:20:44 ap #115 Viimeisin muokkaus: toukokuu 29, 2009, 11:31:20 ap käyttäjältä Chilivaari
Puhuttaisiinko vain ml/litraan? Jokainen saa itse kertoa sen haluamallaan sekoitussuhteella ja kannun koolla.

Mutta joo, tuo vaikuttaa turvalliselta ja toimii jo lannoitteena. Minä aloitin tuplasti vahvemmalla, 1 ml hydrolannosta, 0,5 salpietaria litraan kasteluvettä. Kasvu on ripeää, eikä siitä varsinaisia haittoja ole esiintynyt, ellei sellaiseksi lasketa rotevien lajikkeiden liiallista kasvua tarjolla olevaan tilaan nähden. Olisi voinut tietysti aloittaa myöhemmin tai kasvattaa vähän vähemmän taimia. Jos salpietarin osuutta nostaa vähänkin, ongelmia alkaa esiintyä, eli sitä voi mieluummin pudottaa, tai molempia vähän vähemmän. Rocotot ovat saaneet tätä harvemmin.

Kuten Kalat69 tuolla päiväkirjassaan kertoi, salpietarin sisältämästä kalkista voi tulla ongelma kraanaveden kanssa, kun sekin voi olla voimakkaasti kalkittua ja pH nousee. Itse en ole tuollaisen vielä törmännyt, mutta minulla onkin hapanta luonnonturvetta, jota lisäilen ruukun pohjalle ja vuoristokasveille myös multaan sekoitettuna. Eivät ole siitä pahastuneet.

Semmoinen vihje vielä, että varastoliuokset on kätevää tehdä erilaiset. Jos hydron sekoittaa 1:5, mutta salpietarin 1:10 molempia voi antaa samalla mitalla.

tonttu

Juu, puhutaan vain, minä vaan olin eilen niin tiltissä noitten muunnoksien kanssa, et tänään oikeen naurattaa... homma ratkes 5min sisällä ja ilmeisesti oikein, kun eilen jumitin 2h silmät ristissä etsien vastausta :-P Eihän sitä löydy jos pää on jo niin jumissa, ettei osaa laskea :-)

Elikkä taidan laittaa tuon pienemmän annoksen noille pikkuisille ja isoille kasveille annan tota ehdottamaasi tuplalitkua.

Lähetääns vääntää valmista lannoitusrautalanka mallia, jonka vois vaikka lukita omaks topiciks. Periaatteena siis määrittää semmoiset turvalliset annokset, millä hommaan on hyvä lähteä. Kyllähän sitä allekirjoittanutkin on loppukaudesta aloittanut lannoitteilla tehopuskemisen, mutta se on oma juttunsa.

Stokkiliuos 10% 1dl tavaraa 1 litraan vettä.

Annosteluohjeet stokkiliuoksella:
Multakasvatus

Vegetatiivinen vaihe:
Ensilannoitus: 5ml NPK ja 2,5ml salpietari litraan vettä
Normaaliannos: 10ml NPK ja 5ml salpietari litraan vettä

Kukitus:
TÄYDENTÄKÄÄ

Talvea kohti:

talvi:

Hydrolios:

Tämäkin siis täydentäkää, itse vasta kohta aloitan kokeilut :-P

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: tonttu - toukokuu 29, 2009, 11:36:00 ap
Normaaliannos: 10ml NPK ja 5ml salpietari litraan vettä



Please, ei noin!
Jos nyt aloittelija lukee tämän, eikä ymmärrä mitä stokki on tai hyppää sen rivin yli, hän pilaa kasvinsa ylilannoituksella. Yksi yhteinen mittayksikkö olisi poikaa ja olen yrittänyt ehdottaa ml/litra. Gramma on vaikeammin mitattavissa useimmille. Jätetään varastoliuoksen laimennuskertoimet  ja kastelukannun tai reson koot tästä pois. Ne on sitten yksinkertaista kertolaskua.

Varastoliuoksen sekoitussuhteen voi valita kannun koon ja käytettävän mitan mukaan mahdollisimman helposti annosteltavaksi. Esimerkiksi minulla on ulkona 10 l kannu, johon laitan 0,5 dl lannoitteita, jotka olen sekoittanut veteen hydron 1:5, salpietarin 1:10. Helppoa, kun kumpaakin saa laittaa saman vakiomitan. Varastoliuoksia sekoitetaan harvemmin ja silloin voi vähän vaivata päätään, mutta ulkona kentällä ei. Annoksen voi tietysti kirjoittaa paksulla tussilla pullojen kylkeen.   ;)

Muistaakseni Kärsä suositteli vähän pienempää annosta, meidän annostemme puolivälistä.

tonttu

No juu, voidaanhan me nyt sitten vääntää tästäkin... Tosin samaiselle aloittelijalle voi mennä pasmat sekaisin sen kanssa, että 1ml kiinteää ainetta on aika vaikeasti mitattavissa, elikkä jonkin näköinen stokki liuos olisi ehkä hyvä kuitenkin ottaa mittojen pohjaksi. Itse voisin sanoa, että olen tämän hydrolannoksen käytön kanssa aloittelija. Ja minusta tuntuu tältä. Aikaisemmin olen käyttänyt viherpeukun tuotteita hydrossa ja mullassa, mutta siitä on jo viitisen vuotta aikaa.

Mutta sinällään aika sama millä mennään, tuo 1/10 seos on vaan helposti mitattavissa ja nesteitä on lääkeruiskulla kiva annostella.

Edelleenkin tuo minun teksti tuossa oli aloitusyritys, jotta saadaan selkeä viitekehys aikaiseksi tuolle lannoitteen käytölle, lopullisesta muodosta siis vaan ehdotusta vääntämään :-)

Chilivaari

Minusta tuollaisia ohjeita ei oikeastaan voi esittää, koska kaikki riippuu kasvista, lämmöstä ja ennen kaikkea valon määrästä. Keskimääräisiä ohjeita voi esittää, mutta niidenkin pohjalta joku tekee isoja virheitä esimerkiksi syytämällä tuollaiset määrät lannoitetta pubescenseilleen marraskuussa.

Selvähän se, että nuo on sekoitettava veteen ja se tekee lopullisen annostuksen helpommaksi.  Minä olen tähdännyt maustemittojen tai desimitan käyttöön laimennuksissani. Niitä suhteita on vain tässäkin ketjussa näkynyt iloisesti sekaisin 1:3 - 1:10 sekä lisäksi kymmenen litran annoksia. Meni niistä minunkin pääni sekaisin.
 
Yksinkertaistaen varastoliuoksen teko on kuitenkin niin helppoa, että otetaan desi lannoitetta, kaadetaan puolen litran pulloon ja se täytetään vedellä. Nyt annos on tietysti viisinkertainen. Jos desi sekoitetaan litran pulloon, annostellaan sitä kymmenkertainen määrä. Eihän noissa mihinkään desimaalien tarkkuuteen tarvitse pyrkiä, kunhan ei moninkertaisia virheitä tee.  :D