e-Päiväkirja (Varoittavia esimerkkejä muille)

Aloittaja e-Boy, elokuu 31, 2007, 14:34:29 ip

« edellinen - seuraava »

escargo

Tee niin että hankit heti reilusti niitä siemeniä ja ripottelet niitä ympäri kämppää eri lämpötiloihin ja kokeilet vielä pitää kosteuden erilaisina. Pakkohan niistä jotain on tulla. Jos ei vieläkään onnistu niin vika täytyy olla mullassa? mulla on tuossa kans jokunen purkki itämässä, raportoin myöhemmin tuleeko niistä mitään.

e-Boy

Multana on muuten Pirkka tai Biolan Kukkamulta.
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "e-Boy"
Jogurttikuppien pohjissa on reikä kulmassa. Vettä lisään lautasille aina kun pinta on vähän laskenut.

Onko noitten kanssa enää mitään toivoa? Huomaako joku jonkin epäkohdan, mikä tässä mättää?

Sinähän liotat niitä koko ajan vedessä?

Oman laajan idätyskokeiluni sain juuri päätökseen. Kolmestakymmenestä siemenestä yli 20 on jo itänyt alle kahdessa viikossa:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=37416#37416

Uudemmassa kokeilussa käytin harvinaisempiakin lajikkeita ja puolet on itäneet vähän yli viikossa.

Jokin siis mättää pahasti. Lämpöä ja kosteutta liikaa, veikkaisin minä. Desinfioitko mullan?

e-Boy

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"
Sinähän liotat niitä koko ajan vedessä?

Oman laajan idätyskokeiluni sain juuri päätökseen. Kolmestakymmenestä siemenestä yli 20 on jo itänyt alle kahdessa viikossa:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=37416#37416

Uudemmassa kokeilussa käytin harvinaisempiakin lajikkeita ja puolet on itäneet vähän yli viikossa.

Jokin siis mättää pahasti. Lämpöä ja kosteutta liikaa, veikkaisin minä. Desinfioitko mullan?

Aluslautasella on siis kokoajan vettä. Hmm, meinaat siis, että on liian kosteaa? Näis se sitten taitaa olla. Pitää vissiin seuraavaksi koittaa ilman altakastelua kai.

Luinkin tuon kokeilusi tuloksen, hienoa työtä. :D En vain vielä ehtinyt kommentoida sitä.

En desinfioinut multaa, kuvittelin että se on jotain turhaa hifistelyä.  :lol: Mutta näköjään ei sitten olekaan. Onneksi siemeniä on vielä jäljellä, yritän tehdä nyt noitten jonkun sinun testin kohdassa 1-4 olevien  systeemien mukaisesti.  :)

....eli, kai tuon 1.kohdan mukaisesti about.
1.Käytän kukkamultaa, onkohan tuo Biolan ok? Vai onko erikseen myytävänä vielä jotain hiekkapitoistakin? Kaktusmultaakin olisi. Auttaisiko kevytsora sekoitettuna siihen?
2.Laitan mullan kippoon (en laita pohjaan reikää altakastelua varten tällä kertaa)
3.Keitän vettä ja kaadan mullan sekaan niin että se ui.
4.Kaadan ylimääräisen veden pois, niin ettei multa jää  uivaksi.
5.Siemen multaan (lähes pintaan, niin ettei ihan näy)
6.Kelmu päälle, tökin siihen reikiä. Vai olisko parempi olla tökkimättä ja vain tuulettaa kerran päivässä?
7.Ikkunalaudalle, jossa on about 21-24astetta
...koska tuota tarttis sitte kastella uudestaan?

Miltä kuulostaa?
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."

svalli

Suosittelisin purkkien rei-ittämistä kuitenkin. Sillä estät liian helposti tapahtuvan taimien hukuttamisen, sitten kun siemenet ovat itäneet. Kastele kylvöksesi sumuttamalla suihkupullolla mullan pintaan, kun se alkaa kuivua pinnasta. Yleensä se ei edes ehdi kuivaa, jos sinulla on kelmu siinä päällä ja vaikka kelmussa olisi muutama reikä.

Omissa kokeiluissani siemenet ovat itäneet hyvin, jos lämpötila on vaihdellut eli tasainen lämpö ei taida olla niin tärkeää. Viimekeväänäkin idätin loput siemenet jo kasvavia taimia valaisevan loisteputkivalaisimen päällä, mikä oli sammutettuna öisin. Tilanne siis vastasi luonnon oloja, sillä yleensähän maan lämpötila ehtii laskea öisin ja siemenet itävät ihan hyvin.

Mullan desinfioinnin voi suorittaa myös uunissa, niin silloin sitä ei tarvitse kastella ihan kuravelliksi.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Chilivaari

Kaktusmulta on noista parasta. Siinä on vähiten lannoitteita ja hiekkaa valmiiksi sekoitettuna.

Reiät ehdottomasti purkin pohjaan.
Desinfioinnin tein keittiön lavuaarissa. Kaadoin puoli litraa vettä vedenkeittimestä mullan päälle ja se valui pohjalta ulos. Kun multa jäähtyi, laitoin siemenet.

Mitään lisäkastelua en tarvinnut koko itämisen aikana. Alkuhuuhtelu riitti koko ajaksi. Huoneen kuiva ilma ja lämpötila voi aiheuttaa kastelun tarvetta. Jos pintamulta alkaa kuivua (sen näkee värin muutoksestakin), suihkuttelu auttaa tai sitten alakautta kevyt kastelu. Siemenille minä en kaada koskaan vettä.

e-Boy

Noniin, kiitos neuvoista. Laitan nyt sitten pohjaan reijän ja en lisäkastele liikaa tällä kertaa. Laitoin aamulla yhden Birds Eye Babyn siemenen likoon, illalla kylvän sen ja yhden liottamattoman samaa lajia olevan, katsotaan kumpi voittaa. :) Annuumi kun on, niin pitäis olla ainaki hyvä itämään.

Saas nähdä.  :?

Chilivaari

Onnea matkaan sitten. Tuo taitaa olla ainoa lajike kokeilemistani, jota EN ole saanut itämään oman Haban lisäksi. :cry:

snu

Tosi omituinen tuuri sulla tuon itämättömyyden kanssa. Mulla on suurin osa siemenistä itänyt, oli olot sitten melkein millaiset tahansa: kosteassa mullassa, aivan märässä mullassa ja pelkässä vedessäkin. Jotkut annuumit jopa pääsivät kuivahtamaan välillä, ja silti lähtivät vielä itämään. Idätysalustana on ollut niin kukkamulta kuin hiekkakin. Lämpötilat ovat olleet 22-28 astetta. Taimi on kasvanut valkoisessa, mustassa tai läpinäkyvässä purkissa, ja niitä on ainoastaan kuollut kuivuuteen. Parhaiten tuntuu kuitenkin itävän tietokoneen virtalähteen päällä vaihtelevassa lämpötilassa.
Eksyminen on suotavaa.

e-Boy

Lainaus käyttäjältä: "snu"Tosi omituinen tuuri sulla tuon itämättömyyden kanssa. Mulla on suurin osa siemenistä itänyt, oli olot sitten melkein millaiset tahansa: kosteassa mullassa, aivan märässä mullassa ja pelkässä vedessäkin. Jotkut annuumit jopa pääsivät kuivahtamaan välillä, ja silti lähtivät vielä itämään. Idätysalustana on ollut niin kukkamulta kuin hiekkakin. Lämpötilat ovat olleet 22-28 astetta. Taimi on kasvanut valkoisessa, mustassa tai läpinäkyvässä purkissa, ja niitä on ainoastaan kuollut kuivuuteen. Parhaiten tuntuu kuitenkin itävän tietokoneen virtalähteen päällä vaihtelevassa lämpötilassa.

On se kyllä kumma. Siemeniä tuossa satsissa oli itämässä kuitenkin 21 (7x3), eikä yksikään itänyt.

Mutta nyt yksityiskohtaisesti uusi idätys, saa sitten ainakin joku sanoa mikä meni vikaan.

Idätyskippo. laitan kaikkiaan kolme siementä: Yksi liotettu Birds Eye Baby, yksi liottamaton Birds Eye Baby ja yksi liottamaton Fatalii. Kipon alakulmassa on saksilla tehty viiste, josta liika vesi pääsee valumaan ulos.

Multana Biolanin Kaktusmultaa.

Kippo täyteen multaa. Vesi kiehuu taustalla vedenkeittimessä.

Lautanen alle. Kuumaa vettä multaan. Tyhjäsin lautasen pari kertaa pinnan laskettua ja kaasin lisää kiehuvaa vettä. Desinfioitu on.

Vesi on laskehtinut lautaselle. Pitäisikö se jättää lautaselle idätyksen ajaksi vai kaataa pois?

Nyt odottelen, että multa jäähtyy, sitten laitan siemenet.......

e-Boy

Siinä ne nyt on. Laitoin lisäksi ruukun keskelle yhden tuoreen Haban siemenen, yksi kilpailija lisää. Toivottavasti muut itää ennen sitä. Kelmu päälle. Vesi on vielä lautasella, kunnes joku sanoo että se kannattaa kaataa pois. Miten on?
:)

e-Boy

Noh, kaadoin lautaselta vedet pois. Tähänastisissa kokeiluissani on ollut aina vesi lautasella ja yksikään ei ole onnistunut, joten.....

En tehnyt vielä reikiä tuohon kelmuun, toisaalta se nyt ei ole kovin tiivis reunoilta. Koskahan nyt sitten tarttee lisätä vettä tuohon? Ja kastelenko ruiskuttelemalla mullan pintaa, vai laittamalla vettä lautaselle.

Vaihtelee muuten kummasti tuossa ikkunalla lämpötila 21-23 näin illalla, päivällä kun tuuletus oli päällä, näytti mittari 28astetta! Alla oleva patteri vaikuttaa...

Miltä näyttää nyt tämä koko idätys prosessi? (huomatkaa myös edellissivun lopussa oleva viesti)
Tekisittekö jotain eri tavalla?

Epäilyttää jo tämä homma, luulen ettei noistakaan tule yhtään mitään. Ja tämän jälkeen Fataliin siemeniä on jäljellä enää kaksi kappaletta, joten vähiin käy.... :?

escargo

Riittää että multa pysyy kosteana eli ei mitään vettä lautasella. Jos näyttää kuivuvan pinta niin suihkupullolla vähän vettä. Kelmuakaan ei tartte kunhan suihkautat sillon tällön. Näin mulla on onnistunut. Myöskin lämpötila ja sen vaihtelut on vähän kiistanalasia juttuja ja kaikki nuo peruslajikkeet luulisi itävän 20-30 asteessa, itämisaika on sitte se joka muuttuu. Malttia... kyllä sieltä jotain pukkaa aikanaan  :wink:

snu

Kelmun voi pitää siinä päällä, kunhan päivittäin hieman tuulettelee, että ilma vaihtuu. Kelmu vähentää ylimääräisten kasvajien pääsyä astiaan.

Vettä ei tarvita lautaselle, multa pysyy kelmun alla märkänä/kosteana varmaan ainakin 4 viikkoa.

Mittasiko tuo mittarisi mullan vai ilman lämpöä? Niissä on kuulemma yllättävän suuria eroja. Itse en kyllä ole multaa koskaan mittaillut, purkin ulkokylkiä kylläkin.

Mulla meni joidenkin siementen itämiseen kahdeksan viikkoa, eli 2 kuukautta. En muista mitkä ne olivat, mutta se kyllä lukee jossain päiväkirjassani, jos kiinnostaa. Starfish ja se joku numerosarja C0... olivat kai hitaimmat.

Ainiin, vielä piti kertoa, että olen tuota mullan desinfiointia käyttänyt ainoastaan kerran, silloin kun aloin lähdin idättämään Fataliilta ostettuja siemeniä. Se ehkä auttoi pitämään siemenet itämiskelpoisina sen kahdeksan viikkoa.
Eksyminen on suotavaa.

e-Boy

Lainaus käyttäjältä: "snu"
Vettä ei tarvita lautaselle, multa pysyy kelmun alla märkänä/kosteana varmaan ainakin 4 viikkoa.

Siitäkin huolimatta että pohjassa on reikä?

Mittasiko tuo mittarisi mullan vai ilman lämpöä? Niissä on kuulemma yllättävän suuria eroja. Itse en kyllä ole multaa koskaan mittaillut, purkin ulkokylkiä kylläkin.

Mittari vain oli ikkunalaudalla, eli ilman lämpöä.

Mulla meni joidenkin siementen itämiseen kahdeksan viikkoa, eli 2 kuukautta. En muista mitkä ne olivat, mutta se kyllä lukee jossain päiväkirjassani, jos kiinnostaa. Starfish ja se joku numerosarja C0... olivat kai hitaimmat.

Hmm, ei siis välttämättä kannata vielä roskiin heittää noita vanhojakaan idätyksiä.

Ainiin, vielä piti kertoa, että olen tuota mullan desinfiointia käyttänyt ainoastaan kerran, silloin kun aloin lähdin idättämään Fataliilta ostettuja siemeniä. Se ehkä auttoi pitämään siemenet itämiskelpoisina sen kahdeksan viikkoa.

...tosin noita lokakuun 4. laitettujen istutusten multia ei ole desinfioitu joten...  :roll:

Kiitos paljon näistä. :D
...ja lisää palautetta/taimia odotellessa.

Chilivaari

Jos kämpässä lentelee pikkuisia "kärpäsiä", kelmu tai kansi päällä on hyvä olla. Noita pikku harsosääskiä, ripsiäisiä vai mitä ne ovat, tulee muista viherkasveista, jos ne ovat märkiä. Äsken sain aika pöllähdyksen sellaisia isänpäiväkukan mukana marketista varmaankin. Ne taitavat munia multaan ja lisääntyä muutamassa päivässä. :twisted:

Täälläkin on peloteltu, että niiden toukat syövät mullassa kaiken elollisen, joten pahimmassa tapauksessa sieltä ei nouse mitään.
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?t=3990
Siksi se desinfiointi ja kansi päällä. Minä olen leikannut einesrasioiden muovikansista vähän multapurkkia isommat kannet. Ne on kätevämpiä kuin kelmu.

Ei mullan tarvitse olla märkää. Lievästi kostea riittää. Uskoisin tuon alkukastelun riittävän moneksi viikoksi.

PK

Harvoin olen nähnyt yksinkertaisista asioista tehtävän näin vaikeita ;)

e-Boy

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Jos kämpässä lentelee pikkuisia "kärpäsiä", kelmu tai kansi päällä on hyvä olla. Noita pikku harsosääskiä, ripsiäisiä vai mitä ne ovat, tulee muista viherkasveista, jos ne ovat märkiä. Äsken sain aika pöllähdyksen sellaisia isänpäiväkukan mukana marketista varmaankin. Ne taitavat munia multaan ja lisääntyä muutamassa päivässä. :twisted:

Täälläkin on peloteltu, että niiden toukat syövät mullassa kaiken elollisen, joten pahimmassa tapauksessa sieltä ei nouse mitään.
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?t=3990
Siksi se desinfiointi ja kansi päällä. Minä olen leikannut einesrasioiden muovikansista vähän multapurkkia isommat kannet. Ne on kätevämpiä kuin kelmu.

Ei mullan tarvitse olla märkää. Lievästi kostea riittää. Uskoisin tuon alkukastelun riittävän moneksi viikoksi.

Joo, kyllä niitä minikärpäsiä ainakin kesällä lenteli. Ok, yritän tällä kertaa olla tappamatta noita vedellä. :D Vaikka kyllähän vedessäkin voi idättää? Mutta sieltäkin se pitää ottaa pois heti kun itäminen on tapahtunut, ja mullassa sitä ei näe. Pitäisköhän kaivaa yks siemen ylös tuosta vanhasta istutuksesta ja kattoa onko se itänyt ja sitten tukehtunut liian märkään multaan.

Lainaus käyttäjältä: "PK"Harvoin olen nähnyt yksinkertaisista asioista tehtävän näin vaikeita ;)

Sitä mäki ihmettelen, luulin että idätys olis kuitenkin suht yksinkertaista puuhaa.  :lol: Vaan eipä ole ei. Siksi nyt pitää ruveta meikäläiselle vääntämään rautalangasta. Saapahan siinä sitte muutkin muntasoset "viherpeukalot" samalla kunnon aloittelijanohjeistusta, ja ehkä välttää samat virheet mitkä tässä tein. :)

snu

Ei kai sulla ole ollut siemenet liian syvällä? Korkeintaan parin millin syvyydessä saa olla. Mulla on välillä ollut ihan mullan pinnallakin, siitä niitä on hyvä tiirailla, että koska itävät. Ja ainakin annuumit itävät siinä pinnalla oikein hyvin.
Eksyminen on suotavaa.

e-Boy

Kyllä ne hyvin pinnassa pitäis olla. Juurikin tuon max. 2 milliä. Joistakin saattaa näkyä vähän reunakin.