Chilimielikin tykkää kasvattaa omat chilinsä

Aloittaja chilimieli, lokakuu 28, 2007, 04:10:46 ap

« edellinen - seuraava »

snu

Näyttää siltä, että olet siirtänyt taimet aika ajoissa suuriin purkkeihin. No, minä taas tuppaan siirtämään ihan liian myöhään...

Minä opin ns. kantapään kautta sellaisen asian, että chilistä tulee huomattavasti tukevammin pystyssä pysyvä, kun sen uuteen purkkiin siirrettäessä istuttaa niin syvälle, että sirkkalehtien kiinnityskohta on juuri ja juuri mullan yläpuolella. Muuten puska taipuu hyvin helposti varren alkamiskohdasta. Ehkä sen voisi istuttaa vieläkin syvemmälle?
Eksyminen on suotavaa.

chilimieli

Jep, parempi liian aikaisin, kuin liian myöhään. :D

Ideana myös antaa pinnan kunnolla kuivua (jota ei pikkuruukussa kykene tekemään), jotta saan juurikasvun kunnolla käyntiin. On muutenkin mukava päästä jo asettelemaan ruukut niille kuuluville vaikoille, samalla näkee onko edes kaikille tilaa valojen alla, vai pitääkö ostaa VIELÄ lisäväloa.. (tosin vielä 250w esl tulossa) :roll:

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "snu"... Ehkä sen voisi istuttaa vieläkin syvemmälle?

Mielenkiintoinen kysymys.
Tomaattien kanssahan tuota tehdään ja samaa heimoa ne ovat chilin kanssa.

Jos keväällä aikaisin kasvattaa tomaatintaimia ilman lisävaloa, niistä voi tulla hyvin honteloita ja kaatuilevia. Olen kuullut tarinoita, että tällainen varsi on laitettu kiepille maahan, vain latva maan pinnalla. Toiset istuttavat ne vaakasuoraan, peittävät mullalla ja taas vähän latvaa jätetään pinnalle. Lehdet riivitään pois maanalaisesta osastosta. Tomaatti ainakin kasvattaa juuria pitkin vartta, jos se joutuu maan kanssa kosketuksiin.

Meillä on vielä paljon kokeiltavaa, jos tähän aikaan vuodesta alamme taimia kasvattaa.  :lol:

calm

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"
Lainaus käyttäjältä: "snu"... Ehkä sen voisi istuttaa vieläkin syvemmälle?

Mielenkiintoinen kysymys. Tomaattien kanssahan tuota tehdään ja samaa heimoa ne ovat chilin kanssa.  Jos keväällä aikaisin kasvattaa tomaatintaimia ilman lisävaloa, niistä voi tulla hyvin honteloita ja kaatuilevia. Olen kuullut tarinoita, että tällainen varsi on laitettu kiepille maahan, vain latva maan pinnalla.

Iloisesti voi istuttaa ihan niin syvälle kuin lystää. Ainakin itselläni on vain sellaisia kokemuksia, että kyllä ne kovasti siitä mullan alle jääneestä varresta lähtevät juuria kasvattamaan. Tainnut olla pisimmillään joku 30 cm vartta, kun on jäänyt mullan alle Isompaan ruukkuun siirrossa.

chilimieli

:D Iltaa!

Ostin yhden uuden ruukun:
:lol: Aika söpö tämä yksi PIENI taimi tässä uudessa ruukussa.

Ja tässä taimitarha:

Ja itse ongelmaan:
Mikä tuota vanhusta vaivaa? Lehdet kellastuu ja tippuu, vettä annettu varovaisesti, vaan tämä oireilu ei lopu. Vai onko tässä nyt jotain vialla?

Habanerolla lehdissä laikkuja, näyttää myös huolestuttavalta. Onko tämäkään ihan normaalia tässä vaiheessa? Kaikki lehdet täynnä tummia laikkuja (isoja, laikun kohdalta lehti kuivunut)

Antakaa neuvoja.. :roll:

chilimieli

Nyt haban ongelma selvisi: Seitinalkuna kasvissa. :cry:
No, äkkiä kunnon "raidaus" ja suihkuun, toivottavasti riittää karkoittamaan punkit. :wink:

saulir

Lainaus käyttäjältä: "chilimieli"Nyt haban ongelma selvisi: Seitinalkuna kasvissa. :cry:
No, äkkiä kunnon "raidaus" ja suihkuun, toivottavasti riittää karkoittamaan punkit. :wink:

Kyllä ne raidilla lähtee...ainakin minulla on lähteny, kun lisäks oon poistanu saastuneet osat kasvista.

EDIT: ja neemiä kun oon työntäny perään niin pysyneetkin poissa

chilimieli

Toivotaan, muuten alkaa tosissaan jännittää, että täytyykö alkaa karsia rakkaita kasvejani, ettei kaikilta henkeä saa otettua.

chilimieli

Itämään lähti tänään mitäs muutakaan, kuin nagoja! :wink:
Myös pari muuta siementä eksyi itäämään, osan aikaisemmin laitetuista nousemattomuuden vuoksi (mullasta).

Laittelen lähipäivinä kuvia ja listaa siitä, mitä kaikkia chilejä nyt kasvamassa olikaan.
Myös kaupan "tomaattipaprikaa" laitoin itämään. (kuulemma hyvää) :roll:
Täytynee muutenkin tilata TAAS lisää ruukkuja puutarhurinverstaasta, loppumaan kun jo alkavat.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: "chilimieli"
Täytynee muutenkin tilata TAAS lisää ruukkuja puutarhurinverstaasta, loppumaan kun jo alkavat.

anteeksi että utelen, äläkä käsitä pakkomainostamiseksi mutta sinähän asut turussa, kai olet tietoinen että viherpeukku avasi juuri liikkeen turkuun=saa mennä paikan päälle räpelöimään :)
Meillä määrää Nainen!

chilimieli

Lainaus käyttäjältä: "pertsa"

anteeksi että utelen, äläkä käsitä pakkomainostamiseksi mutta sinähän asut turussa, kai olet tietoinen että viherpeukku avasi juuri liikkeen turkuun=saa mennä paikan päälle räpelöimään :)

TOTTAKAI tiedän! :D
Olen käynytkin, vaan on tuolta verstaalta tullut ennenkin tilailtua, tottumuksesta ja halvoista hinnoista se on kiinni, peukulla ei muutenkaan taida olla ihan kunnon ruukkuja, mikäli nettisivuun ja muistiin on luottaminen. :roll:

chilimieli

Habanero ja PI 411531 näyttää taas elonmerkkejä, taisin selvitä tällä erää säikähdyksellä. :?

Myös taimitarhassa alkaa olla uuttaa kasvua huomattavissa: :D

chilimieli

Vielä ei mitään niin suurta edistystä ole, että jaksaisin kuvia päivitellä. :?
Mutta, jahka nagat nousevat mullasta, laitan uusia kuvia ja muuta infoa, mikäli on jotain uutta antaa. :wink:

chilimieli

Kuvia tilanteesta, en jaksa tällä erää kertoa/kirjoittaa, mikä on mikäkin, osasta purkkien kyljestä se jo selviikin, kaikki siemenet eivät itäneet, listaa itäneet kun on enemmän aikaa.

Tilanne:

Mikähän mahtaisi olla neuvoksi taimien kanssa, kasvukärjet kuivuvat ja lehtiä tipahtelee. :cry:

Volitans

Paahtaisikohan tuo patteri (radiaattori oikeammin) tuossa vieressä niin kuumana, että lämpötila yksinkertaisesti olisi pikkuiselle liikaa.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Volitans

Vika voisi myös löytyä kastelusta?

Jos kastelee pinnalta vain vähän kerrallaan, niin juuret kehittyvät pintaan ja pinnan kuivuessa koko kasvi kuivuu nopeasti.

Ei näy minkäänlaisia aluslautasia noilla pienemmillä. Tarpeeksi kastellessa vettä valuu kylllä ruukun pohjan reijistäkin jonkin verran.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

chilimieli

Annan AINA vettä, niin , että vesi tulee pohjasta ulos. :wink:
Patteri ei edes tunnu toimivan, kylmänä pysyy kesät-talvet. :lol:
Voi pikemminkin olla, että olen antanut LIIKAA vettä, täytyy kokeilla olla hetken antamatta sitä (viikon-pari)

Harvemmin pinta on edes ehtinyt kuivahtaa, kun jo olen antanut lisää kastelua. :?

Voisikohan vika olla sittenkin siinä? :wink:

Volitans

Harvemmin pinta on edes ehtinyt kuivahtaa, kun jo olen antanut lisää kastelua. :?

Voisikohan vika olla sittenkin siinä? :wink:

Mitä todennäköisemmin. Pinnan on hyvä antaa kuivahtaa välillä. Liian innokas kastelu on yleisin virhe :)
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

saulir

Yhdessä noista kuvista näkyy myös se että tuuletusluukku on vähän raollaan, jos tossa vetää, niin että kylmää ilmaa pääsee lehdille, sekin voi tehdä tuon. Alle 5 astetta on liian vähän, kuitenkin kasvit tykkää vähän viileämmästä yöaikana.

chilimieli

Tuo ikkuna on tuossa ihan sattumalta auki, ei ole tapana näin talvella. :D
Täytyy tosiaan vähentää kastelua. :wink:  :lol: