Chilimielikin tykkää kasvattaa omat chilinsä

Aloittaja chilimieli, lokakuu 28, 2007, 04:10:46 ap

« edellinen - seuraava »

chilimieli

:D Terppa!

On aika aloittaa oma päivyri osio.
Alkuun muistutan, että minulla on jo yksi cayane (?) täysikasvuisena.

Multana kasveilla käytän biolanin puutarha (halpis) multaa (sisältää turvetta ja hiekkaa) Lisään vielä, että ei oel kovin ravinteikasta, joten se on ainakin minulla toiminut erinomaisesti taimien kasvatuksessa.
Ravinteina: biobloom- ja grow. Muitakin litkuja löytyy, niitä tarpeen tullen. (bontsai- kesäkukka ym ravinteita, aina tarpeen mukaan. Myös merileväuutetta)

Hyväksi ravinnevajauksien täydentäjäksi olen todennut bonsai ravinteet (korkea Kalium arvo) (kokonaistyppi: 2, nitraattityppi: 1,3 , fosfori: 2 ja Kalium 5, joten toimii ravinnevajauksen "täsmä täydennyksessä" hyvin.

Valaistus: 250w purple ESL ja lisänä muita pienempiä energiansäästölamppuja tarpeen mukaan.
Itämään lähti viime viikon aikana:
Cap 832
Star fish
Aji habanero
PI 585267 "turbo pube"
PI 441551
Aji cristal (ainut, josta ei ole vielä elonmerkkejä)

Bolivian rainbow;n siemeniä myös itämässä (ollut jo varmaan kuukausia, ei tunnu millään nousevan, täytyy laitta uudet aluille)

Myös muita fataliilta ostettuja tulossa, kiitokset siemenistä kuuluu hänelle.

Taimina löytyy muutaman viime viikon ajalta nousseina:
Cap 220
red habanero (garibbean?)
PI 441531

Kahdella viimeisellä ikää saattaa olla jo kuukausi-pari  :roll:  (elän ajansiivellä, aikaa kuluu, kun tuntuu menneen viikko, aikaa onkin mennyt kuukausi)

Kuvia päivällä, rankka työpäivä takana, nyt nukkumaan. :wink: :D

Kuvia:

Elikkäs kuvassa kaikki tämän hetkiset, mullasta nousseet ja taimet + cayane:

Kuvassa habanero ja PI441531:

Cap220:

Cap832:

Muilla nousseilla tilanne sama kuin cap832:lla, joten en viitsinyt laittaa vielä kuvia. :wink:

chilimieli

Vimman iskettyä, tänään laitan itämään:
Bolivian rainbow
Champion
Bird`s eye baby
CAP 218
PI 446900
Cap 448
Harold`s St. Bart`s
Bubba
PI 585261 "ultra pube"
C02598 (c.baccatum)
:mrgreen: Saa nähdä, kuinka riittää valaistus. :roll:
Kesällä sitten parveke kukoistaa oikein kunnolla.

chilimieli

Ai niin, mikäli jotakuta kiinnostaa tuntemattoman lajikkeen siemenet, voin niitä antaa ensi kautta varten (esim. ulkokasvatukseen pelloksi) putkilollisen tuon cayennen(?) siemeniä. Siemeniä siis yksi putki tarjolla, jossa niitä on kymmeniä-satoja.

Mielenkiinnosta pyytäisin jotakin informaatiota taikka mieluiten kuvia kyseisten siemenien tuotoksista vasta lahjana. :wink: Siis sitten ajallaan.

Lajike sen verran kookas, että noilla (jos sattuu peltopilkun omistamaan taikka kotikunnalta on mahdollisuus vuokrata) saa jo valtavan sadon syksyksi.  :cayenne:  Ensimmäisenä kesänä omani teki kymmeniä chilejä ja ehti valmistaa muistaakseni ainakin kaksi satoa kesässä. :roll:

Olisi mukavin nähdä jonkun istuttaneen näitä juuri isomman määrän kesäksi ulos, näkisi hyvin mikä on kasvin keskiverto sato/koko.

Ehdoitus/hakemus TÄHÄN ketjuun, saampahan edes yhden vastauksen tänne joltakulta muulta kuin itseltäni.

Chilivaari

Mitä pidit Cayennen mausta?
Sinullahan tuo näytti rehottavan aika kookkaana. Minulla jäi surkeaksi tumpiksi, mutta syy oli aivan liian pieni ruukku.

chilimieli

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Mitä pidit Cayennen mausta?
Sinullahan tuo näytti rehottavan aika kookkaana. Minulla jäi surkeaksi tumpiksi, mutta syy oli aivan liian pieni ruukku.

Melko kipakka, tulisuutta saisi olla enemmänkin, maussa jotenkin erottaa ravinteen/ muun tunkkaisen sivumaun, joka ei minua miellytä.

Muuten hyvä lajike, jauheen tekemiseen vain ei kovin sopiva, pienen lihaisuutensa tähden, kuori on niin paksua, ettei se "jauhaudu" kovin helposti. :wink:

chilimieli

Ilokseni sain huomata ensimmäisen myöhemmin itämään lähteneistä nouseen jo pintaan. :wink:  PI 446900 on hän, pian alan siirtämään taimia isompaan astiaan, ja lisäilen valoa. (23w ja 15w eslin alla ovat) :lol:

ChaiN

no on kyllä melkonen puu toi yks...

onko yhen vuoden ikänen vai vanhempi?

Talvi kasvatus on kyllä mahtavaa.. poistaa kaamosmasennusta tehokkaasti..
oispa aina Kesä...
mut Jossain paistaa aina...

chilimieli

Lainaus käyttäjältä: "ChaiN"no on kyllä melkonen puu toi yks...

onko yhen vuoden ikänen vai vanhempi?

Talvi kasvatus on kyllä mahtavaa.. poistaa kaamosmasennusta tehokkaasti..

Näin on, on kyllä ystävät naureskellut valoja ja sitä, kuinka huone säihkyy talvipakkasella. :lol:

Tässä kuussa tulee kaksi vuotta ikää täyteen. :wink:
Hyvin on tosiaan kasvanut 10litrasessa ämpärissä, mikäli kiinnostaa, on minulla antaa siemeniä.

chilimieli

Päivän ostoksiin eksyi paketti näitä:
Kuvan laatu heikko, koittakaa kestää
:lol:
Kuvassa siis red habaneroja 100g

Kauppamatkalla sitten vähän koijasin kaveria ja sanoin, ettei maku nyt niin tulinen ole, että maistappa yksi. No, tottakai kaverin oli maistettava, hetken suussa puolikasta pideltyään, pois sylkäisy ja: "mitä h*****tiä sä mulle syötät!" :lol:  Voi sitä riemua, ystävällä meinas lentää silmät päästä.

Sen siitä saa, kun on liian utelias ja koittaa näyttää, että pystyy syömään mitä vaan.

Myös Lingham`sin chilikastiketta tarttui pullo mukaan, ihan vain hamppareita varten. Enemmän saisi kyllä olla tulisuutta.
Kuvia:

Mikä mahtaa vaivata habaneroani? "Kuivia laikkuja" joissakin lehdissä, kasvu pysähdyksissä. :cry:

Parempi kuva:

chilimieli

Onko kellään tietoa noista läiskistä?, jäi vaivaamaan... :D

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "chilimieli"Onko kellään tietoa noista läiskistä?, jäi vaivaamaan... :D

Itsellänikin on noita sekä Fataliissa, Habanerossa, että yhdessä Nagassa. Veikkaisin noiden olevan jotain chinensen oikutteluja. Harrykin tukee sitä olettamusta->
http://www.h-bomb.biz/coppermine/displayimage.php?album=lastup&cat=29&pos=4

Ei nuo kuitenkaan mitenkään näytä häiritsevän itse kasvia;m kasvu on ollut ihan normaalia. Olen napsinut noita läiskäisiä lehtiä pois sitä mukaa kun viitä olen havainnut ja varsinkin Fataliissa on melko vähänlaisesti lehtiä jäljellä.

chilimieli

Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"
Lainaus käyttäjältä: "chilimieli"Onko kellään tietoa noista läiskistä?, jäi vaivaamaan... :D

Itsellänikin on noita sekä Fataliissa, Habanerossa, että yhdessä Nagassa. Veikkaisin noiden olevan jotain chinensen oikutteluja. Harrykin tukee sitä olettamusta->
http://www.h-bomb.biz/coppermine/displayimage.php?album=lastup&cat=29&pos=4

Ei nuo kuitenkaan mitenkään näytä häiritsevän itse kasvia;m kasvu on ollut ihan normaalia. Olen napsinut noita läiskäisiä lehtiä pois sitä mukaa kun viitä olen havainnut ja varsinkin Fataliissa on melko vähänlaisesti lehtiä jäljellä.

Mahtaisiko syynä voida olla myös biobizzin leafcoat sumute, jolla olen kasveja sumutellut. Ohjeen mukaan pitäisi sopia kaikkiin kasveihin ja vaikuttaa niin, että sumuteltua alkaisi tuottamaan lehtiä koalla vaihdilla. (jopa 100% lisää kasvua) :D

Voiko kyseinen tuote siis olla haitaksi chileilleni?

snu

Kokeileppa puolittaa liuoksen väkevyys, chilit kun ei muutenkaan tykkää kovin vahvoista aineista.

Miten usein olet suihkutellut?
Eksyminen on suotavaa.

chilimieli

Lainaus käyttäjältä: "snu"Kokeileppa puolittaa liuoksen väkevyys, chilit kun ei muutenkaan tykkää kovin vahvoista aineista.

Miten usein olet suihkutellut?

Kerran-pari viikossa, tuota en mielellään laimenna, luulen pilaantuvan melko nopeasti laimennettuna. :?

Täytynee jättää hetkeksi pois sumuttelu tuolla ja jatkaa myöhemmin kerran viikossa sumuttelulla. :lol:

snu

Google löysi tuollaisen:
http://www.basementlighting.com/Merchant2/merchant.mv?page=1/prod/bblc

Siellä puhutaan kerran viikossa sumuttelusta, joten en yhtään ihmettelisi, vaikka sekin olisi chinenseille liikaa.
Eksyminen on suotavaa.

chilimieli

Suurin osa taimista jo siinä viheessa, että odottelevat suurempaan ruukkuun muuttoa, muutamaa vielä odottelen nousevan mullista. :roll:

Kysymys: Erotatkos taimia: :lol:

Vielä yksi kypsymässä oleva chili, syksyn jäljiltä näytti löytyvän:

Ja kuvaa habanerosta kumppaneineen:

ChaiN

kyllähän tuolta taimet erottaa. muut kasvit rehottaa. niinku pitääki.
btw onko sulla ripsiäis ongelmia..? itellä kärpäspaperit täynnä niitä.
oispa aina Kesä...
mut Jossain paistaa aina...

chilimieli

Onhan noita, paperit myös tummana ripsiäisistä. Nyt onneksi alkaa jo rauhoittua, luulen kylmyydellä olevan osuutensa asialle. :roll:

Samaa ongelmaa oli viime talvenkin alkupuolella ja joulukuun alussa ihan yhtäkkiä katosivat kokonaan. :D

snu

Lainaus käyttäjältä: "chilimieli"Samaa ongelmaa oli viime talvenkin alkupuolella ja joulukuun alussa ihan yhtäkkiä katosivat kokonaan. :D

Eli toivoa siis on meillä muillakin...
Eksyminen on suotavaa.

chilimieli

Osa taimista siirretty isompiin astioihin, mullasta nousemattomien kohdalla aletaan jo luopua toivosta. :roll: