lokakuu 06, 2024, 07:13:28 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Itäneet siemenet

Aloittaja Bermann_7, tammikuu 20, 2008, 17:31:23 ip

« edellinen - seuraava »

Bermann_7

Hmm... Jälkiviisaus on kivaa, tässä esimerkki:
Menin uteliaana ronkkimaan yhden idätyspurkkini multaa ja kaivoin esiin (loppujen lopuksi) kaikki siemenet. Viimeinen löytämäni oli itänyt! No, paniikinomaisesti tasoittelin mullan, tein pienen poteron hammastikulla ja asetin itäneen siemenen kuoppaan niin, että valkoisen hännän mutka on hieman mullan pinnalla. Vettä perään ja rukousasentoon! Vaan eipä noussut.

Luulisi, että kerrasta oppisi, mutta uteliaisuus voitti, ja toistin tempun toiselle purkille, samalla lopputuloksella; yksi itänyt siemen. Laitoin takaisin multiin, ja nyt on taas kaikki poppakonstit käytössä ja peukut pystyssä........

Täytyy kai yrittää olla kärsivällisempi... No, suurin osa kokeilemistani lajikeista on kuitenkin itänyt ja voi hyvin.

Jaa, kai tässä joku kysymyskin pitäisi esittää. Miksei kahta?
1. Voiko kaikkein pienimmät (pelkkä niskalenkki) taimet kuolla liian kylmään (23 C, tuulettimen kanssa) ?
2. Pienet taimet eivät kuulemma kestä kuivaa, joten päivittäinen kastelu on kai suotavaa (?) Missä vaiheessa kastelua voi vähän järkeistää, ja saako mullan pinnan antaa kuivahtaa ilman että kasvi kuolee?
So it goes.
-KV

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Bermann_7"... Täytyy kai yrittää olla kärsivällisempi...

Jaa, kai tässä joku kysymyskin pitäisi esittää. Miksei kahta?
1. Voiko kaikkein pienimmät (pelkkä niskalenkki) taimet kuolla liian kylmään (23 C, tuulettimen kanssa) ?
2. Pienet taimet eivät kuulemma kestä kuivaa, joten päivittäinen kastelu on kai suotavaa (?) Missä vaiheessa kastelua voi vähän järkeistää, ja saako mullan pinnan antaa kuivahtaa ilman että kasvi kuolee?

Tässä kärsimättömille kehittelemäni idätysmetodi:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?t=3937&postdays=0&postorder=asc&start=75
Märän talouspaperin välistä voi myös vilkuilla kehitystä melko turvallisesti.  :lol:
Ja tietysti on kivivillakuutiot.

1) Ei voi, mutta ei ne todella tuuletusta tarvitse. Vasta monta viikkoa myöhemmin on sen aika, jos silloinkaan. Itse en ole koskaan edes kokeillut koneellista tuuletusta. Jos kasvi kasvaa holtittoman pitkäksi ja ohueksi, leikkaan puolet pois.
2) Saa antaa kuivahtaa. Se on jopa hyväksi juurien kehitykselle. Juuri on useiden senttien syvyydessä jo silloin kun sirkkalehdet aukeavat ja tunkeutuu syvemmälle, ellei muuten löydä kosteutta. Äkilliset muutokset vain voivat olla pahasta.

Bermann_7

Kiitokset vinkeistä, nyt vain heräsi sellainen kysymys tuota idätysmetodia läpikäydessä, että onko kovin kohtalokasta, jos siemenkotelo jää kiinni sirkkalehtiin, ja tulisiko seiä yrittää avittaa pois? Olen lukenut, että veden suihkiminen pehmentää koteloa, ja helpottaa sen irtoamista... Onko muita keinoja, ja ovatko tarpeellisia vaiko vahingollisia?
So it goes.
-KV

Kofaggare

Lainaus käyttäjältä: "Bermann_7"Kiitokset vinkeistä, nyt vain heräsi sellainen kysymys tuota idätysmetodia läpikäydessä, että onko kovin kohtalokasta, jos siemenkotelo jää kiinni sirkkalehtiin, ja tulisiko seiä yrittää avittaa pois? Olen lukenut, että veden suihkiminen pehmentää koteloa, ja helpottaa sen irtoamista... Onko muita keinoja, ja ovatko tarpeellisia vaiko vahingollisia?


Itsellänikin jäi siemen kiinni sirkkalehtiin, mutta annoin sen olla niiden päässä niin kauan, kunnes taimi oli kasvanut siihen vaiheeseen, että lehtien pitäisi aueta. Vähän aikaa siementä heilutin suunnasta toiseen ja lopulta oikeeseen suuntaan vetäessäni se irtosi nätisti ja näin jo muutaman tunnin jälkeen lehdet olivat auenneet. Ainakaan vielä ei ole näkynyt mitään vahinkoa syntyneen.

AirMan

Lainaus käyttäjältä: "Kofaggare"Vähän aikaa siementä heilutin suunnasta toiseen ja lopulta oikeeseen suuntaan vetäessäni se irtosi nätisti ja näin jo muutaman tunnin jälkeen lehdet olivat auenneet. Ainakaan vielä ei ole näkynyt mitään vahinkoa syntyneen.

Minä nappasin jostain taimesta sen siemenen kuoren irti melko väkivaltaisesti. Sirkkalehdistä tuli hieman repaleiset, mutta ei sekään tuntunut kasvua haittaavan. Eihän se lehtien muoto ole ratkaiseva, vaan pinta-ala.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

Bermann_7

Heips.
Päätin pelastaa kaksi Aji Benitoani, ja revin niiden päästä siemenet irti saadakseni sirkkalehdet esille. Kyllä, olin kastellut siemeniä, ja ne olivat pehmenneitä. Kyllä olin varovainen, ja pyörittelin hieman siementä ennen vetämistä. Yhdessä kotaa mogasin, ja nyt toinen benito retkottaa mullassa, sirkkalehdet esillä (:)<-->:() En hoksannut pitää poloisen varresta kiinni vetäessäni siementä! AARGH! sehän tuli pari milliä ylöspäin, juurineen. PRKL. Olishan se pitänyt hoksata, että siinä käy niin.......
No, jospa se siitä vielä tokenee... Mutta ottakaahan muut amatöörit opiksenne ;)
So it goes.
-KV

Chilivaari

Enpä ole noin paljon voimaa käyttänyt. Useimmiten ne kyllä irtoavat ihan itsekseen - ennemmin tai myöhemmin.

Laita se irronnut varsi (jossa toivottavasti on vähän juuria) syvään märkään multaan, paljon entistä syvempään ja muovipussi kasvin päälle. Tuo helpottaa sen hommaa uusien juurien kasvattamisessa aika tavalla.

Bermann_7

Jätin multaan vain... siinä se makaili eilisillan, tänä aamuna taas pystyssä.... vähän on murjotun näköinen, mutta elossa, toistaiseksi....
So it goes.
-KV

Hombre

Lainaus käyttäjältä: "Bermann_7"No, paniikinomaisesti tasoittelin mullan, tein pienen poteron hammastikulla ja asetin itäneen siemenen kuoppaan niin, että valkoisen hännän mutka on hieman mullan pinnalla. Vettä perään ja rukousasentoon! Vaan eipä noussut.



Se on muuten sitten kasvin juuri, se "valkoinen häntä" Eli laitapa toisin päin se sinne multaan :lol: Ei siis niin, että on häntä pystyssä ja siemen kuopassa :wink:
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Bermann_7

[/quote]
Se on muuten sitten kasvin juuri, se "valkoinen häntä" Eli laitapa toisin päin se sinne multaan :lol: Ei siis niin, että on häntä pystyssä ja siemen kuopassa :wink:[/quote]

Onko Noin? Kun kaivoin sen veitikan esiin, siinä oli vain se yksi valkoinen häntä, joka oli siis mutkalla. Ottaen huomioon, että kasvi tulee pinnalle mutka edellä, kuvittelin (ja kuvittelen edelleen) että tuo valkoinen häntä on kasvin yläkroppa. Idea kuulostaa kyllä oudolta :?  koska kuvittelisi juurien olevan tärkeämpiä.
Toisaalta, se siemen, jonka asettelin multaan tuo valkoinen mutka ylöspäin, on nyt kehittynyt hieman; Mutka on nyt violetti, ja paksumpi.

Lisäys: Revin koko siemenen uudelleen maasta (Se osoittautui Bosseksi, enkä halua enempää niitä; tilani ovat rajalliset) ja tuon nykyisin violetin mutkan päähän oli alkanut kasvaa ohutta valkoista rihmaa, suoraan alastäin :( olin siis väärässä. Se oli juuri.
So it goes.
-KV

Doe_J

Mulla on vähän sellainen tuntuma että juuri siemenestä esiin tullut juuren kärki olisi aika herkkä vauriolle. Silloin tällöin siemenet pääsee juuri sille asteelle että juurta pilkistää noin milli kuoresta mutta itäminen keskeytyy. Se saattaa toki olla joku siemenen oma aborttimekanismi, mutta en mahdottomana pitäisi malttamatonta puutarhuriakaan joka ronkkii multaa nähdäkseen joko on itäneitä ja samalla teloo taimenalun.

Kärsä Babar

Yleensähän ne vahingot tulee siitä jos niitä menee sorkkiin. Kärsivällisyyttä vähän kehiin niin hyvä tulee
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

snu

Tai sitten vaan kylvää ne siihen mullan pinnalle, tai Chilivaarin talouspaperi-idätyksellä.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Kärsä Babar

Täytyy kyllä sanoo että mikään ei ole niin yksinkerteista kuin laittaa siemen sentin syvyyteen ja odottaa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Herra 47

Idättäneenä monella tapaa olen parhaimmaksi todennut jo ensimmäisellä kerralla 4 vuotta sitten tuon talous paperi homman... Siten että pakaste parhaan pohjalle paperi joka kastellaan läpimäräksi ja hieman yli... Siemenet pinnalle ja kansi kiinni... Sitten vain joka päivä kurkkimaan joko olis itänyt... Jolloin tuulettu samalla... ;) ja huomaa jos kosteutta tarvitsee lisätä...
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Raineri Sipinen

Elikkäs itäneen kasvin annetaan olla rauhassa idätys olosuhteissa ja siirretään valon alle (ts. mikäli eri paikassa, kuin idätys) vasta kun se on ns. pystyssä, ei siis lenkillä?

Bermann_7

hehe :D täytyy myöntää, että itseäkin hieman huvittaa tämä suunnaton uteliaisuus/epätietoisuus/asioista-väärillä-termeillä-puhuminen jne.

No, kiitos kuitenkin valaisevasta vastauksestasi.Hyvä että joku on perehtynyt aiheeseen ;) kuten joku tarkkasilmäinen on huomannut, olen itse perustanut kasvatusmetodini lähinnä kuulopuheisiin, perstuntumaan ja empiirisellä tutkimuksella saatuun tietoon, jos "kasvatusmetodeista" voi edes puhua; ensimmäinen chilifriikkivuoteni alkoi juuri, ja olen vasta idättänyt kourallisen siemeniä.
So it goes.
-KV

Bermann_7

Otan tuon kohteliaisuutena :D
Ja mitä innostukseen tulee, olen itse vankasti tätä mieltä: Uteliaisuus on ihmisen luontainen ominaisuus. Innostus on terveellinen perversio, josta on helppo kehittää mukava harrastus, josta on vielä helpompi kehittää vaikea sosiaalis-fyysis-psyykkinen sairaus.

Nimimerkillä "taivoitteena on"
So it goes.
-KV

AirMan

Lainaus käyttäjältä: "ChiliPark"
Itu tarvitsee valoa vasta silloin kun siinä on sirkkalehdet auki.

Kai se kuitenkin yhteyttämisen alkaa jo siinä vaiheessa, kun siinä mutkassa alkaa näkymään vihreää väriä? Yhteyttämisen teho taitaa kuitenkin olla melko vähäinen, jos pinta-alaa on vain se, mitä ohuesta muutaman millin mittaisesta idunpätkästä löytyy.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

Man0Sand

Panin viitisen päivää sitten ensimmäiset chilinsiemeneni itämään ja pari ensimmäistä alkaa näyttää elonmerkkejä. Olen noudatellut Infernon kasvatusopasta eli pitänyt purkkien päällä rei'itettyä kelmua. Oppaassa aika pontevasti sanotaan, että kelmu pitäisi poistaa heti itämisen tapahduttua, niin sitä vaan mietin että kuinka tarkkaa tämän kanssa on? Minulla kun on samassa purkissa useampia siemeniä, niin kannattaako muilta siemeniltä ottaa pois "ideaaliset" olosuhteet vai antaa kelmun vielä olla kunnes kaikki siemenet ovat itäneet?