lokakuu 06, 2024, 06:22:22 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Noselessin chilivuosi 2008-2010

Aloittaja ottulo, tammikuu 24, 2008, 22:35:29 ip

« edellinen - seuraava »

Toni.A

Muutama ihan hyvän kokoinen PWH näyttäisi olevan kupissa. Omat ei ihan samoihin mittoihin päässeet!

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

ottulo

Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - lokakuu 02, 2010, 18:28:31 ip
Muutama ihan hyvän kokoinen PWH näyttäisi olevan kupissa. Omat ei ihan samoihin mittoihin päässeet!


Toi ylimpänä oleva "iso" oli 2 grammaa, kun pienemmät jäivät alle gramman (vaaka näytti nollaa). Harmi vaan ettei ole tarkempaa vaakaa, ei näe kymmenyksiä tolla mun vaa'alla.

jewe

Tuo sun Hungarian Hot Cherry ei kyllä ole sitä mitä pitäisi.

Itselläni kasvoi viime vuonna kyseinen chili ja marjat oli juuri kuvan mukaisia pieniä pyöreitä sileitä palloja halkaisijaltaan max. 2cm. En kauhesti lajista innostunut kun ei ollut oikein minkään makuinen ja pieni podi ihan täynnä siemeniä, tosin aika paksukuorinen. Pistin kaikki podit kuivuriin ja jauheeksi. 

ottulo

Lainaus käyttäjältä: jewe - lokakuu 02, 2010, 19:11:20 ip
Tuo sun Hungarian Hot Cherry ei kyllä ole sitä mitä pitäisi.

Itselläni kasvoi viime vuonna kyseinen chili ja marjat oli juuri kuvan mukaisia pieniä pyöreitä sileitä palloja halkaisijaltaan max. 2cm. En kauhesti lajista innostunut kun ei ollut oikein minkään makuinen ja pieni podi ihan täynnä siemeniä, tosin aika paksukuorinen. Pistin kaikki podit kuivuriin ja jauheeksi. 


Kuten tuossa aikasemmassa viestissä sanoinkin niin muistuttaa nagaa... Tuoksu on kypsässä hedelmässä makeampi, mutta se voi johtua siitä, että ehti kypsyä kauemmin. Pehmeä ja vähän mun nagoja paksumpi hedelmäliha, ja poltetta aika reippaasti.

ottulo

Toi meidän pienempi kissa jossakin vaiheessa tykkäsi kiusata mun nagapuskia, mutta kun laitoin halkaistun nagan siihen juurelle niin on sittemmin loppunut. Uudeksi kohteeksi löytyi tässä viimeisen parin viikon aikana kuivumassa olleet vaatteet, joita sai aamuisin keräillä lattialta. Koska kuivatusteline on makkarissa, päätettiin että kissat ei sinne sitten mene, ja pidettiin ovi kiinni. Kokeilu on nyt jatkunut pari yötä, ja tuloksia on saavutettu. 1. yö: kahvipöydällä olevista Bosseista toinen oli kipattu lattialle ja saatu kokonaan ulos purkista, turvetta levitelty ympäri lattiaa. No, oletin että se jää siihen. Tänään aamulla pääsin uudestaan siivoamaan:




Pahinta on se, että noita ei saa kiinni "itse teosta" kun touhuavat vain yöllä/kun ollaan ulkona. Joku konsti pitäis kehittää varmaan....

Mr_Green_

Inhoittavan tutulta näyttäis!! Itselläkin kissa teki tuhojaan vähän väliä...lähinnä söi kasvien lehtiä. Ja taimet kokonaisena!! PRKL!  :'( Itsellä asiaa helpotti tosiaan se, että sain kissan pari kertaa kiinni itse teosta..enää sen jälkeen ei mihinkään koskenut, kun huusin ja raivosin ja sumutin pullolla perään..se auttoi kun kissa näki miten tosissaan olin! =D Tosin kissa sitten päätti omatoimisesti muuttaa viereiseen rappuun...ikkunasta karkasi ja meni kattoa pitkin sinne..ja sinne myös jäi! =D Heh! Mutta toivotaan, että saat tuholaiset kuriin..  ;D

jla1710

Lainaus käyttäjältä: Noseless - lokakuu 21, 2010, 08:43:17 ap

Pahinta on se, että noita ei saa kiinni "itse teosta" kun touhuavat vain yöllä/kun ollaan ulkona. Joku konsti pitäis kehittää varmaan....


Tee niistä kissoista rukkaset.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

kuje

Lainaus käyttäjältä: Noseless - lokakuu 21, 2010, 08:43:17 ap
Toi meidän pienempi kissa jossakin vaiheessa tykkäsi kiusata mun nagapuskia, mutta kun laitoin halkaistun nagan siihen juurelle niin on sittemmin loppunut. Uudeksi kohteeksi löytyi tässä viimeisen parin viikon aikana kuivumassa olleet vaatteet, joita sai aamuisin keräillä lattialta. Koska kuivatusteline on makkarissa, päätettiin että kissat ei sinne sitten mene, ja pidettiin ovi kiinni. Kokeilu on nyt jatkunut pari yötä, ja tuloksia on saavutettu. 1. yö: kahvipöydällä olevista Bosseista toinen oli kipattu lattialle ja saatu kokonaan ulos purkista, turvetta levitelty ympäri lattiaa. No, oletin että se jää siihen. Tänään aamulla pääsin uudestaan siivoamaan:




Pahinta on se, että noita ei saa kiinni "itse teosta" kun touhuavat vain yöllä/kun ollaan ulkona. Joku konsti pitäis kehittää varmaan....


Mulla oli yks aamu samanlainen näky vastassa.
Oli kiva herätä kun koira tuli ulisemaan päälle ja sai huomata, että yksiön lattia oli täynnä multaa jota koira oli tassuissaan tuonut myös sänkyyn.
Ja kohteena se ainut Bhut Jolokia mikä kypsytteli podejaan. No koira oli onneks maistanut yhtä podia, jonka vuoksi varmaan ulisi. :D

Jos sitä Nagaa riittää, niin jätät jokasen ruukun juurelle pienen palan.

Macex

Lainaus käyttäjältä: Noseless - lokakuu 21, 2010, 08:43:17 ap
Pahinta on se, että noita ei saa kiinni "itse teosta" kun touhuavat vain yöllä/kun ollaan ulkona. Joku konsti pitäis kehittää varmaan....

Varoittele ensiksi KO kyltillä ja jos ei toimi, niin pistä asia toteen.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

kuje

Ihminen taitaa olla ainut eläin jolle pelkät tarrat riittää pelotteeksi. :P

Minbaari

Olikohan TunturiTigerilla vielä S&W myytävänä? Siis niihin kissoihin liittyen..  ;)
#816

kuje

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - lokakuu 21, 2010, 21:00:03 ip
Olikohan TunturiTigerilla vielä S&W myytävänä? Siis niihin kissoihin liittyen..  ;)


Aika raakaa peliä! ;D

ottulo

Viime yön sai plantut olla rauhassa, tais riittää toi nokan kopsuttelu multakasaan. Ei se siitä ainakaan tykännyt. ;D

Makkarissa on yksi naga, josta toi sama katti onnistu katkasemaan kaksi oksaa. Muutama viikko sitten halkaisin tuoreen nagan parista kohtaa ja jätin purkin reunalle, ei ole enää käynyt. Taitaa siis tepsiä. En vaan viitsisi noita nagoja silputa joka purkkiin, vaikka niitä onkin "tarpeeksi". Menee hukkaan hyvät nagat! :P

ottulo

No niin, taas vähän juttua. Kissat onnistu muutama päivä sitten pudottaa lancen täysin ylösalaisin lattialle. Tulos: puolenkymmentä katkennutta oksaa, joista tein kuusi pistokasta. En vielä tiedä juurtuuko, mutta koitetaan. "Emo"kasvissa on jo uutta lehteä, eli ei mitään vakavampaa sattunut.

Parin viikon sisään olen leikannut kuusi kasvia pieneksi ja bonchittanut, vaikka kasvua on vasta kahdessa. Muut ei näytä kovin hyviltä. Alla Harold St. Bart's, jossa uutta lehteä kahdessa alimmassa oksassa sekä ylhäällä rungon ja oksan välissä. Vähän kun kasvaa niin trimmailen kuolleet oksat pois sun muuta. Toisessa Nagassa ei ole oksia, vain vajaa 10cm tappi, josta pukkaa uutta lehteä. On vielä kesän jäljiltä isommassa purkissa, eli juuret kaikki tallella.

Kaikki PWH:t pääsi roskiksen puolelle podien irrottua, ja CAP 1473:t menossa samaan suuntaan. Parissa vielä pari podia kypsymässä. CAP 1144:llä (2 kpl) muuten sama tilanne, mutta niistä myös bonchiyritelmiä tulossa. Talveksi jää kasvamaan edellä mainittujen lisäksi taimet CGN 22185, vale-Hungarian Hot Cherry (Naga?), Olho de Peixe, Arriba a Saia sekä pieni C. exile. Olhossa on yksi kukkakin kiinni, mutta tuskin se siitä hedelmöittyy yhden 11W loistarin valossa.



^Nuo kun sain kirjotettua niin tuli siirrettyä pari bonchia muualle (muiden chilien joukkoon) ja saksittua aika paljon isompaa CAP 1144:ää. Siinä on nyt 3-4 kypsymässä olevaa podia, joten parin viikon sisään saan varmaan leikattua pieneksi.

ottulo

Uusi vuosi alkaa vanhan kuoppaamisella. Nyt kun lomareissu on ohi niin on varmempaa tietoa selvinneistä kasveista.

Oli oikea siirto viedä muutama bonchikokelas vanhemmille hoitoon: ne ovat kaikki elossa ja voivat kai hyvin. Uutta kasvua ei ole juurikaan, mutta eipä valoakaan. Näiden mukana oli C. exile-taimi, joka sekin on hengissä. Kotona omillaan olleet eivät selvinneet ihan yhtä hyvin. Lance kuivatti muutaman oksankärjen, mutta muuten on ok kunnossa. Kissa pudotti tuon jonkun verran ennen reissua, mikä myös vahingoitti oksia. Pieneksi leikatuista CAP 1144:set on ihan kunnossa, ja uusia lehtiäkin on tullut. Lehdettömiksi tikuiksi leikatut Arriba a Saia ja Olho de Peixe ovat kumpikin puskeneet ulos muutaman pienen lehden, ja piristyivät vielä, vaikka eilen olivatkin kuivahtaneen näköisiä.

Ylivuotiset kasvit kaudella 2011 ovat siis nämä:

C. exile (taimi)
CAP 1144 (2 kpl)
C. lanceolatum
Olho de Peixe
Arriba a Saia
Harold St. Barts' (bonchi)
CGN 22185
Mysteeri (naga?)


Muista kasveista elossa ovat varmasti yksi appelsiinin taimi sekä laskuvarjolyhtykukka. Kiivi näyttää tosi rapealta eli ei kai enää tokene, ja appelsiineista kaksi isompaa taisi menehtyä. Kaktuksista en osaa sanoa, enkä noista parista kukasta ole ihan varma. Seuraavalle kaudelle suunnitelmissa vähemmän kasveja, muutama uusi lajike, kasvatan isommiksi. Noita uusia lajikkeita on vaan siemeninä jo nyt ihan liikaa, joten tiukkaa taitaa tehdä. Listalle yritän mahduttaa chilien lisäksi tomaattia, gojia ja ehkä kardemummaa. Tarkemmat suunnitelmat sun muut tulee siinä vaiheessa, kun alan idättää. Hyvää kasvatuskautta!