yhdistys ottaa vastaan minkä tahansa lajikkeen siemeniä

Aloittaja Pertsa, helmikuu 03, 2008, 14:29:30 ip

« edellinen - seuraava »

tonttu

Lainaus käyttäjältä: cola - heinäkuu 13, 2009, 17:57:52 ip
Siis minä olen sitä mieltä että on törkeää pyytää jääseniltä siemeniä. Näyttää muutenkin nuo siemenet olevan vähän sitä sun tätä niin itseäni ainakin vit....taisi  kun innoissani odottaisin aloituspakettia ja pitkän odottelun jälkeen kasveista tulee ties mitä shittiä  >:(
Ei se sitä tarkoita että vaikka aloittelija olisikin niin bashaa pitäisi heille alkuun jaella. Luulisi yhdistyksen tilaavan siemenensä jostain kunnon paikasta jolloin voisi ollaa varma mitä ihmisille tyrkkyttää.

Tilata? Ei, kai ny sentään. Miten ne tilatut siemenet sitten syntyy?

calm

Siis minä olen sitä mieltä että on törkeää pyytää jääseniltä siemeniä. Näyttää muutenkin nuo siemenet olevan vähän sitä sun tätä niin itseäni ainakin vit....taisi  kun innoissani odottaisin aloituspakettia ja pitkän odottelun jälkeen kasveista tulee ties mitä shittiä  >:(

Mistäs ne siemenet sitten yhdistykselle tulisi, jos ei jäseniltä? Kyseessä ei nyt kuitenkaan ole mikään suuri kaupallinen toimija isolla budjetilla, joka voisi siemeniä tukkumäärän tilata toiselta kaupalliselta toimijalta. Homma pyörii hyvin pitkälti ihmisten vapaaehtoisen ilmaistyön varassa, mihin nähden tulokset ovat melko hyvät jo nykyisellään. Chilitietämystä on saatu jaettua ja tapahtumien järjestelykin etenee.

Haluatko eritellä mikä aloituspaketissasi olleissa siemenissä oli 'ties mitä shittiä'?

snu

Kovin montaa sellaista toimijaa ei taida olla, joka pystyisi 100% varmuudella toimittamaan puhtaita lajikkeita. Ei ainakaan mitään mielenkiintoisempia baccoja tai rocotoja, villeistä puhumattakaan. Chilit ovat kuitenkin niin helposti itsepölyttyviä, että samassa kasvihuoneessa/parvekkeella/olohuoneessa kasvatetut eri lajit eivät kovin helpolla risteydy, joten jäsenienkin siemenet ovat usein puhtaita, sekä harvinaisempia ja mielenkiintoisempia, kuin jostain Plantagenista ostetut Jalapenot.
Eksyminen on suotavaa.

SahuriX

Ei se sitä tarkoita että vaikka aloittelija olisikin niin bashaa pitäisi heille alkuun jaella. Luulisi yhdistyksen tilaavan siemenensä jostain kunnon paikasta jolloin voisi ollaa varma mitä ihmisille tyrkkyttää.

Sellasten jotka ei halua mitä thansa shittiä kannattaa varmaan ilmoittaa ettei ota vastaan alotuspaketin siemeniä, uskoisin että moni aloitteleva harrastaja on tyytyväinen mihintahansa chilinsiemniin jos haluaa ruveta hifistelemään niin omapahan on asiansa kylvääkö shittisiemeniä...

Itseäni ainakin kiinnostaa kokeilla vähän epäselvewmpiäkin lajikkeita... Mulla kun on tarkotus vaan löytää itselle mieluisia lajikkeita oli ne sitten mitä tahasnsa sekamelskaa...

Toki pitää arvostaa lajikkeellisesti puhtaita lajikkeita, mutta niiden viljeleminen tarkoittaa käytännössä sitä etä kotiharrastajan on viljeltävä vain yhtä lajiketta kerrallaan...

Kuitenkin siemenpankin toiminta perustuu vapaaehtoistoimintaan...

Olisihan sekin mukavaa jos yhdistys tilaisi lajipuhtaita siemeniä jäsenille, vaan pitää sitten laskea mitä kustannuksia tulee ja kuinka moni on halukas ottamaan juuri sitä tiettyä lajiketta...
roskaposti@turha.tilaus.fi    http://yksi.fi/juha/      NRO:590

Volitans

Yhdistyksen siemenpankkiin otettavien siemenerien laatu selvitetään. Lajike, kasvattaja ja mahdollisuus ristipölytykseen vaikuttavat.

Lähes kaikki myytävätkin chilit ovat alttiita ristipölytykselle.

Jatkossa tulee mukaan siemeneräkohtainen arvostelu, jonka avulla saadaan tietoa siitä, miten siemenet ovat itäneet ja onko niistä kasvanut luvatun laisia chilejä. Palvelu, jota en tiedä yhdelläkään kaupallisella toimijalla olevan.

jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Atheos__

Onkos noiden aloituspakettien lähetys katkolla? Jäseneksi liityin kesäkuun alussa mutta siemenpakettia ei ole vielä näkynyt.
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Linda

Mä liityin viime viikolla jäseneksi, maksoin jäsenmaksun (ja aloituspaketin 31.7.) ja tänään yhdistykseltä kirje siementen kera postilaatikkoon eli kyllä ainakin tänne tuo aloituspaketti löysi tiensä :)
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

Aji Inferno

Pieni kommentointi tähän väliin... En usko, että yhdistyksen tehtävänä on toimia siemenkauppana. Suomestakin saa hyvin kohtuukustannuksin tilattua valtava valikoima laatusiemeniä - esimerkkinä vaikka monelle tuttu Fatalii. Aloituspaketti on hyvä tapa auttaa harrastuksen alkuun, ja siksi on tärkeää, että siinä on hyvälaatuisia siemeniä helposti kasvatettavista, käyttökelpoisista lajikkeista. Ne taas ovat peruslajikkeita, eivät erikoisuuksia - sellaisia saa muualta, toisilta harrastajilta ja siemenkaupoista.

Mitä tulee jonkun kommenttiin siitä, että on törkeää pyytää yhdistyksen jäseniltä siemeniä, en olisi ihan samaa mieltä. Tämähän on yhteistä harrastamista. Yhdistys palvelee jäseniään, mutta se on vain väline siinä. Yhdistys on yhtä kuin sen jäsenistö. Jos haluamme yhdistykseltä asioita, silloin meidän itsemmekin pitää panostaa sen toimintaan. Ja mikäs helpompi ja mukavampikin tapa siihen kuin esim. kasvattamiemme lajikkeiden siementen ja yhteisen tietämyksemme jakaminen yhdistyksen kautta?

Toki yhdistyksen roolista on ja voi olla monenlaisia käsityksiä. En haluaisi kasvattaa siitä raskasta ja byrokraattista monsteria, joka tekee aivan kaikkea. Uskon paljon enemmän verkostoitumiseen ja yhteistyöhön. Ehkä ideaali tämän siemenkysymyksen suhteen olisikin se, että aivan peruslajikkeita jaettaisiin yhdistyksen oman väen voimin, oman kasvatuksen tuloksena - ja tekisimme hyvää yhteistyötä Fataliin ja muiden kanssa, jotta erikoisempaakin kasvatettavaa löytyy kun (!) ruokahalu kasvaa! :)

kyris

Hietavuon kanssa samoilla linjoilla. Ideaalisimmillaan katsoisin siemenpankin toimivan siemeniä säilövänä geenipankkina. Suomessahan kasvaa tajuton määrä harvinaisia chilejä. Villi chilit ovat jopa täällä kokeneet inflaatiota. Osalle Lancelatum on yksi chili muiden joukossa.

Siemenpankki voisi osaltaan toimia harvinaisempien chilien vaalijana.

Toki siinä sivussa se voisi toimia aloituspakettien varastona.

Täytyy myös ottaa huomioon, että siemenkauppa on bisnestä. Ja voittoa tavoittelemattomana yhdistyksenä siinä on omat mm. verotukseen liittyvät kiemuransa. Jo siksi yhteistyö esim. Fataliin kanssa olisi fiksumpaa kuin kilpailu kaupallisilla markkinoilla.

Hieman ihmettelen myös, että olisi jotenkin törkeää pyytää jäseniltä siemeniä. Kuten Hietavuo totesi, tämä on yhteistä harrastamista. Vaikka viimeiset chilimeetit/vuosikokoukset ovat olleet loistavia tapahtumia, kaiholla muistelen esim. Suomenlinnan ja Tampereen (TKK:n jonkun killan saunassa pidettyä) meettejä. Chilit olivat niissä pääosassa, ja siemenet ja taimet vaihtoivat ahkeraan omistajia.

Yhdistystoiminta on byrokratiaa. Hallituksen puuhamiehet allekirjoittavat taatusti tämä. (Ja yhtä varmasti kiroavat) Eli paluuta vanhaan ei ole. Tavallaan onneksi, mutta myös ikävä kyllä.

Oma kasvatustyylini ei ole tarpeeksi kurinalainen, jotta siemenpankkiin lähettäisin siemeniä. Mutta aloituspaketteihin saanen vielä tänä syksynä ainakin Lemon Droppia lähetetyksi.

"Ylimääräisiä" siemeniä kannattaa jaella jo ihan itsekkäistä syistä. Mitä enemmän chilejä kasvatetaan, sitä enemmän meille tarjotaan palveluita ja tuotteita. Ei Kesko hyvää hyvyyttään ole niitä chilituotteita hyllyilleen ole laittanut. Siellä on vain haistettu markkinarako.

Chilien lahjoitus yhdistykselle on siis itseasiassa aika itsekäs teko... Suosittelen olemaan itsekäs  :D

bluesman

Olisko yhdistyksellä liittymislahjasiementen tarvetta? Mulla olis muutamaa lajiketta kerättynä vähän enempi.

Volitans

Lainaus käyttäjältä: bluesman - lokakuu 30, 2009, 22:14:10 ip
Olisko yhdistyksellä liittymislahjasiementen tarvetta? Mulla olis muutamaa lajiketta kerättynä vähän enempi.

Olis juu. Voipi lähettää yhdistykselle. Tilinumeroa mukaan, niin saapi postikulut yhdistykseltä.

Siemenistä mahdollisimman tarkat tiedot mukaan.

Ens vuoden alussa olis tarkoitus pitää kampanja ja houkutella lisää harrastajia mukaan. Siihen tarvittaisiin paljon siemeniä jakoon.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Chilicutter

Jäsenille näkyvä, muille ei

Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa???????????????????
Millon tonne siemenpankkiin oikein pääsee????????????????????
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

Filago

marraskuu 15, 2009, 23:19:55 ip #32 Viimeisin muokkaus: marraskuu 15, 2009, 23:34:27 ip käyttäjältä Filago
Lainaus käyttäjältä: Chilicutter - marraskuu 04, 2009, 23:04:06 ip
Jäsenille näkyvä, muille ei

Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa???????????????????
Millon tonne siemenpankkiin oikein pääsee????????????????????

Siemenpankkiosioon on saatu tekstiä. Kirjautukaa ja käykääpä lukemassa.

Ja Chilicutterille: tässä kaipaamasi osoite:

Lahjoitukset lähetetään suoraan siemenpankin hoitajalle:

Chiliyhdistys ry. / Siemenpankki
c/o Samuel Herkert
Ruopankatu 1 b 12
15100  LAHTI

ja vielä:

Siemenpankkiin otetaan vastaan lahjoituksia, jotta saadaan tarpeeksi kattava valikoima siemeniä heti alkuun. Lahjoitukset ovat erittäin tärkeitä tässä vaiheessa toimintaa. Nyt otetaan vastaan paketoimattomia siemeniä, jatkossa siemenet pitää pussittaa itse yhdistyksen ohjeistuksen mukaisesti, jotta työmäärää saadaan jaettua.

Siemenistä tulee olla kattavat tiedot: Lajike, siementen alkuperä, siementen keräysajankohta (vuoden tarkkuus riittää) sekä arvio ristipölytyksen mahdollisuudesta.

Terveisin Filago, joka meinaa laittaa itsekin paketin menemään..

bluesman

joulukuu 18, 2009, 06:32:21 ap #33 Viimeisin muokkaus: joulukuu 19, 2009, 07:03:36 ap käyttäjältä bluesman
 Mahtoikohan lähettämäni lahjasiemeniksi tarkoitettu satsi tulla perille? Kuoren sisään en laittanut tietojani enkä siementen itävyystietoja. Testasin starfishit sekä punaisena poimitut että vihreänä poimitut (joiden siemeniä ei ole mukana), itävyys 8/10, sama criolla sellalla. Muita en testannut mutta uskoisin itävän. Ainakin habat ovat itäneet 90% asteella. Raakana poimituista starfisheistä iti 3/10, siis kasvin ulkopuolella punertuneista.

..TOMPPA..

Minä voisin lahjoittaa vaikka männyn käpyjä ja sinapinsiemeniä..

Tarvittaessa voin kyllä keksiä muutakin mukavaa "lahjoitettavaa    ;D ;D ;D ;D

tso

elokuu 24, 2011, 22:12:40 ip #35 Viimeisin muokkaus: syyskuu 19, 2011, 16:28:44 ip käyttäjältä tso
Vitsit sikseen... siemenpankki muutti osoitetta. Se kuuluisa joku vaihtaa varmaan tiedon myös yhdistyksen sivuille. Kannoin Chilifesteiltä kotiin jäkiekkopelikassiliisen siemeniä.

Kuten monet yhdistyksen alkuajoista mukana olleet ja yhdistystä perustamassa olleet, chiliharrastus perustui paikallisiin miitteihin ja chilifoorumilla tapahtuneeseen keskusteluun.

Me Pirkanmaalla olemme halunneet lähteä herättelemään ajatusta paikallisjaostoista, paikallistoiminnasta ja chiliyhdistyksen olemisena .ry kattojärjestönä. Chilifesteillä meidän paikallisjaoston porukkaa oli iso lauma vapaaehtoisina, mikä mahdollisti onnistuneen festin, vaikka jossain korjattavaa onkin. Paikallisjaostossa lupauduin hoitamaan chilisiementen pussittelua jakeräämistä.

Ja mutkan kautta asiaan.. erinäisten keikausten kautta Chiliyhdistyksen siemenpankki on sitten minulla tallessa. Saatavuutta ja toimintaa kehitetään kovaa vauhtia. Pirkanmaalla yhteisvastuuta siemenistä saa sitten luvan pitää koko pirkanmaan +10 hengen aktiiviporukka, eli tämä ei kaadu yhden hepun harteille/varaan.

Uusia siemeniä voi siis edelleen lähettää. Osoitteen saa minulta yv:llä.

Herra 47

ja pitää rehellisesti sanoa että hyvää työtä teettekin :) täällä länsirannikolla yritetään ottaa mallia ja kopioida teitä... Ikävä kyllä aika paljon pienennällä kapasiteetilla vielä... Tanpereen alue on ollut aina yksi aktiivimpia ja suurimpia :) joten kiinni otettavaa riittää. 
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Tunari

Lahjoituksia tulee kun kerkiää.. Täss 2008 --> kasvaukset menneet päin pers****....

2008-2009 --> Julkisivuremontti (==pressut ikkunan edessä 11 kk).....
2009-2010 --> Parvekeremontti (==pressut ikkunan edessä 13 kk).....
2010-2011 --> Sairastuminen/sairaala --> Kasvukausi meni siinä...
2011-2012 --> Siemenpula --> Lajikkeita kasvatettu vain ja ainoastaan siementen saamiseksi...

Nyt sitten taimet (ja ainakin näillä näkymin EI PRESSUJA IKKUNAN ETEEN TÄNÄ VUONNA!!!) elikkäs tod. näk. siemenille / 23 lajiketta tälle vuodelle hyvä...

Ja siis kerrostalossa epätoivoisesti yritän tätä harrastusta pitää yllä, eli tilaa yms. ei niin ruhtinaallisesti tähän tarkoitukseen kun ei ole ainoa harrastus...

-Teemu

Aji Inferno

Onko siemenpankki hallinnoitu myös niin, että siemenistä on jonkinlainen järjellinen tietokanta, josta ilmenevät olennaiset asiat (olennaisimpina siementen puhtausarvio, alkuperä ja talletusvuosi)? Olen itse rakentanut iPad-tablettiin tietokannan, joka pitää omasta, jo aika ikivanhasta kokoelmastani aika hyvin huolen.

TunturiTiger

Pakko myöntää, ettei siemenpankkia ole inventoitu hetkeen. Lätkäkassillinen niitä jyviä olis, jos joku haluaa inventpida. Itse olen sitä mieltä, että säilytettäisiin vain harvinaisemmat lajikkeet ja jaettais kaikki boliwian rainbowt ym. ei niin harvinaoset vaikka messuilla / festareilla esittelyjen yhteydessä.

Jonkin asteista soivoamista ja säästettävien lajikkeiden koekasvattamista toi ainakin vaatis.