tammikuu 10, 2025, 07:05:24 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kartsun yrttitarha

Aloittaja Kartsu, huhtikuu 09, 2008, 01:51:48 ap

« edellinen - seuraava »

Kartsu

Oma kasviharrastus alkoi viime keväänä muutamalla yrttikokeilulla, joista menestystä seurasi vain rosmariinin kanssa. Nyt sitten alkukeväästä töissä habaneroja putsatessa "habanero hot sauce":n tekoa varten tuli työkaverin kanssa mieleen ottaa yli jääneet siemenet talteen ja laittaa ne kasvamaan. Samalla kertaa mukaan tarttui myös chileistä siemeniä.
Näin siementen hankkimisessa on tietenkin se huono puoli, ettei lajikkeista ole harmainta aavistusta. Tavaran toimittajalta sentään sellaisen vihjeen lajikkeista sain, että hollannista ne ovat tulleet. Sanooko se sitten mitään, en tiedä.
Siemenet sain itämään suhteellisen mukavasti. Ensimmäisen virheeni tosin tein jo kylvö vaiheessa, sekoittamalla siemenet keskenään ja kylvämällä ne samaan ruukkuun. Nyt sitten niitä olen joutunut aika rankalla kädellä karsimaan. Kaverin ollessa fiksumpi ja kylvettyään omat siemenensä erikseen, olen pystynyt hieman päättelemään mitkä taimista ovat haboja. Hänellä kun habat ovat olleet hitaampi kasvuisia.
Nyt sitten ensimmäiset oikeat lehdet ovat aloittaneet ilmaantumisensa ja innolla odotan mitä tuleman pitää.
Muutaman taimen äsken vaihdoin omaan altakasteluruukkuun joka oli aiemmin yrttien käytössä, jotka olin onnistunut tuhoamaan liiallisella kastelulla. Ylä- ja alakautta tapahtuneen kastelun johdosta, olivat yrttini päätyneet melkoiseen liejuun. Toivotaan chileillä olevan parempi onni tuossa uudessa kodissaan.
Väksää, eikö totta...

Kartsu

Tuli jokin viikko sitten laitettua paprikoitakin kasvamaan ja ne ainakin itivät hienosti. Ei mennyt montaakaan päivää kunnes oli jo tuuheat taimet kurkottelemassa aurinkoon. Niidenkin kohdalla tein ehkä jonkin asteisen virheen, kun kylvin varmaan puolen sataa siementä yhteen ruukkuun. Eivät kuitenkaan tässä vaiheessa tuntuneet kärsivän tilan puutteesta. Ensimmäisiä lehtipareja alkoi sitten ilmestyä viikko sitten. Äsken sitten harvensin purkista pois kaikki ne jotka olivat vielä sirkkalehti vaiheessa. Noin puoleen putosi taimien määrä, mutta onpahan elinvoimaisimmilla nyt taas tilaa kasvattaa juuriaan. Ja kyllä tuo purkin ulkonäkökin siinä selkeytyi. Mikähän mahtaisi olla seuraavan harvennuksen otollisin ajankohta. No, katsotaan.
Väksää, eikö totta...

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Kartsu"... menestystä seurasi vain rosmariinin kanssa.

Tervetuloa vain chilien kasvua ihmettelemään. Jos olet saanut rosmariinin kasvamaan, ei chilien kanssa pitäisi olla ongelmia.  :lol:
Lainaus käyttäjältä: "Kartsu"... Kaverin ollessa fiksumpi ja kylvettyään omat siemenensä erikseen, olen pystynyt hieman päättelemään mitkä taimista ovat haboja. Hänellä kun habat ovat olleet hitaampi kasvuisia.

Habat kyllä erottaa melko nopeasti pitkulaisista annuum-chileistä. Ne kasvavat enemmän leveyttä kun taas annuumit korkeutta. Haban lehdet, jos valoa on ja ravinteita, kasvavat isoiksi ja ovat ryppypintaisia ja paksumpiakin kuin annuumeilla. Surkean pienessä ruukussa ja hämärässä eroja voi olla vaikea havaita.

Olen tuossa kasvatellut marketin vihannesosastolta hankittua punaista hollantilaista. Siinä se kasvaa kuin muutkin Habanerot, vain leveyttä pyrkii olemaan enemmän. Kolmessa kuukaudessa nuo kaikki alkoivat kukkimaan ja siitä muutamassa viikossa muodostuvat ensimmäiset raakileet. Näin siis minun hoidollani ja eteläikkunallani. Rosmariinia en saanut kunnolla kasvamaan.  :lol:

Kartsu

Tossa jo muutamia päiviä olen koittanut keksiä keinoa saada hankittua valoa taimille, vaimon hyväksynnällä. Tänään se sitten tuli vastaan Koti-Ideassa. Kivan näköinen lamppu, jossa sai käyttää vaan energiansäästölamppuja. Ja nehän sopivat kasvien valaistukseen jollain tapaa. "voi kun on hieno lamppu, me todella tarvittais sinne huoneeseen tollanen ja kun mun taimetkin hyötyis siitä. - no, osta se sitten"

Nyt on sitten kolme ruukkua nauttimassa keinovalosta ja yksi verrokki-ruukku jäi ikkunalaudalle, pelkkään luonnonvaloon. Mielenkiintoista nähdä onko mitään eroja nähtävissä viikon päästä.
Väksää, eikö totta...

Kartsu

Nehän kasvaa! Kiitos muutamien aurinkoisten päivien, on ikkunalaudalla alkanut tapahtua kehitystä. Pituuskasvu on laantunut ja uusia lehtipareja on ilmestynyt näkyviin

Nämä yksilöt ovat ehtineet pisimmälle, muiden vielä taistellessa ensimmäisiä lehtiään maailmaan.
Viereisessä ruukussa majailevat suippopaprikat ovat myös komeasti ottaneet vahvuutta varsiinsa ja lehtiä puskee ulos mukavaa vauhtia.
Valtavia nuo kaktusmullan ja kukkamullan erot kasvuun.

Osaisikohan joku jo tuosta kuvasta kertoa mahdollisia epäilyjä lajikkeen suhteen, siitä kun itselläni ei ole minkäänlaista hajua.
Väksää, eikö totta...

Heatwave

Lainaus käyttäjältä: "Kartsu"
Osaisikohan joku jo tuosta kuvasta kertoa mahdollisia epäilyjä lajikkeen suhteen, siitä kun itselläni ei ole minkäänlaista hajua.

Tuossa vaiheessa voi tunnistaminen olla vielä melkoisen hankalaa. Parasta, että odotat kukkimisvaiheeseen. Silloin ainakin lajikkeen tunnistaminen onnistuu. Parhaiten tunnistaminen onnistuu sato vaiheessa, kun palot alkavat kypsyä.

Kartsu

Nyt sitten tositoimiin... tarkoittaa lähinnä sitä, että aikaisempi taimiviidakko on nyt karsittu jätettäviin yksilöihin. Nyt niitä on tuossa ikkunalauta täynnä ja muutama yli. Jännä miten chili valtaa alaa muilta kasveilta. Vielä muutama päivä sitten kasvamassa olleet yrttini saivat väistyä kun uudet asukit ottivat niiden ruukut haltuunsa. Nyt niitä on sitten yhdeksän taimea taistelemassa hengestään. Lisäksi on vielä yksi suippopaprika, sokerihernettä, kirsikkatomaattia ja timjamia sekä pari taimea ilmeisesti persiljaa. Mä oon vähän ollu huono näissä ruukkumerkinnöissä niin sit joutuu arvuuttelemaan.

Mutta tässä nyt muutamia kuvia...

En sit ole vieläkään raaskinut luopua tästä tiheiköstä, kun mitä jos mulla ei olekaan noissa toisissa ruukuissa yhtään habaneroa tulossa.

Kävi muuten niin, että työkaaverini oli sitten syystä tai toisesta onnistunut tappamaan omat taimensa. Joutui vähän kuittaamaan asiasta, kehotin lukemaan tätä foorumia, niin voi uudella yrityksellä jättää vähän virheitä tekemättä...

Näytti kyllä tuo keittiö niin sottaiselta, että parempi mennä se siivoamaan.
Väksää, eikö totta...

Xbow

Juu, varmasti sitä ei kyllä todellakaan osaa sanoa, mutta kyllä osa noista taimista näyttää potentiaalisilta Habaneroilta.

Tuntomerkkejä:
- Taipumus tehdä pyöreämpiä oikeita lehtiä
- Hitaamman oloisia itämään
- Alkukasvu yleensä Annuumeja hitaampaa, Annuumeillä tuntuu olevan taipumusta ronskimpaan meininkiin.
- Voi jäädä vieressä olevan Annuumin dominoitavaksi - Näin ainakin minulla kävi, annuumi 'ryösti' haban juuritilan.
- Sirkkalehdet mahdollisesti pienemmät, ei mikään nyrkkisääntö, mutta minulla annuumit ovat tehneet paljon isompia sirkkalehtiä.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Chilivaari

Jos valoa on riittävästi, pitäisi erot muutamassa viikossa tulla näkyviin. Heikoissa kasvatusoloissa ne voivat olla saman näköisiä pitkäänkin.

Habanero kasvaa enemmän leveyttä, annuum korkeutta. Habaneron rungon kasvu on vähän polveilevaa, lehdeltä toiselle suuntaa vaihtavaa. Sen lehdet ovat yleensä pyöreämmät, paksummat ja muuttuvat ryppyisiksi.

Xbow

Väsäsin sitten kuvan, missä on Annuumin ja Chinensen ( haba ) taimia. Valo ja muilla olosuhteilla on tosiaan paljon merkitystä, aina itse pirukaan ei varhaisvaiheessa kykene näitä erottamaan. Myöhemmin erot tulevat kuitenkin selkeämmin esiin. Livenä tosin erot voi huomata aikaisemmin, kuvat noo... allaolevasta voi päätellä..

#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Kartsu

Tuo kuva oli oiva työkalu, koska monet taimeni tunnistin sen perusteella, "tuollaisiahan nämä on ja noi toiset on sit noita".
Väksää, eikö totta...

Kartsu

Tuli tuossa takapihaa tonkiessa mieleen idea, jos kokeilisi miten lapsukaiset pärjäisi jos ne istuttaa tuohon seinän viereen ulos. Siinä sitten blokkasin isosta ruukustani, joka näyttää muodostuneen jonkinlaiseksi taimi hautomoksi, kymmenkunta taimea ja laitoin multiin. Tuosta leikistä näytti useimmat tykänneen aluksi huonoa, mutta seuraavana päivänä oltiin yhtä lukuunottamatta jo niin pirteitä että. Ennusteeni noille "ulkotaimille" on kyllä kovin huono, oletan niiden kaikkien jossain vaiheessa menehtyvän, jos ei liian vahvaan multaan niin kesälomareissun aikana viimeistään kuumuuteen. Tuollainen koko päivän kestävä suora auringon paiste ei välttämättä vaikuta kuitenkaan parhaalta mahdolliselta ympäristöltä.

Onko muuten normaalia että taimien varren alaosassa, siinä mullan yläpuolella, on pieniä vaaleita nystyröitä? tai että varsi muuttaa väriään violetin suuntaan alhaalta päin?
Mun yksi taimi on tainnut saada vieraan, siitä lehti ruskettuu sillai harsomaisesti keskeltä, olisko kellään ideoita mikä sitä vaivaa ja onko asialle tehtävissä jotain ja onko se edes tarpeen?

Hyvää Vappua! Kerrankin pieni krapula...
Väksää, eikö totta...

GynZi

Ne valkoiset nystyrät heti mullan tuntumassa on ilmeisesti juurikyhmyjä tjsp, eli yrittää kasvattaa juurta niistä. itse olen haudannut ne nystyrät aina kun niitä on ilmaantunut.

Kokeilin kans sunnuntaina istuttaa yhden rawitin kukkapenkkiin, ja eilen laitoin vielä yhden todella pienen microcarpumin taimen siihen viereen. Kummatkin näyttivät olevan hengissä, joskin rawit ei ole hirveästi kasvanut. Lieneekö kasvattaa juuria..
Artesaanirakastelija

Kartsu

Voi elämän karut kävyt! Ajattelin että taimieni varret kaipaavat paksuutta. Siispä ne tarvitsevat tuuletusta. Eli ne pitää viedä ulos hengaamaan ja saamaan raitista ilmaa. EI NÄIN!!! Kahdeksasta taimesta kuusi otti ulkoilusta niin pahasti itseensä, etten ole varma saanko niitä enää virkoamaan. Lehdet nuutuivat ja osa näyttää aivan liiskaantuneelta ruoholta. Eli pahalta näyttää. Ensiapuna annoin kaikille vettä, jos kyseessä olisi liiallinen lämpö auringon taholta.
Täytyy sanoa että nyt vähän Kitusen poikaa pelottaa. Mutta vielä tuossa on muutama taimi minkä voisin noiden tilalle istuttaa. Ja mikä ihmeellisintä, viime viikolla perkasin taas isosta ruukusta puolet taimista pois ja samalla käänsin vähän ruukun multaa, niin eikös sieltä ole alkanut puskea uusia versoja ylös. toiset siemenet kai ovat vaan hitaampia itämään ;)
Väksää, eikö totta...

Kartsu

Istutin muutamat taimet uudelleen vähän syvempään, niin että ne valkoiset nystyt peittyivät. Ulkonäkö kyllä parani huomattavasti, kun näkyvä varren osa on paljon paksumpi.
Sitten napsin nuutuneet lehdet pois ulkoilusta kärsineistä taimista ja jäljelle jäi muutama aika karun näköinen varsi. Niissä kyllä oli sellaisia pieniä nystyjä lehtihangoissa, eli uusia kasvupisteitä kaiketi. Toivotaan toivotaan.

Jotenkin musta tuntuu ettei nuo chilit oikein tykkää tällä hetkellä kasvaa, ei ainakaan ole kovin paljon ollut havaittavissa mitään muutoksia. Täytyisköhän niitä alkaa lannoittaa? Vai onko mahdollista saada kelvollisia puskia aikaan ilman sen ihmeellisempää lannoitusta...

Noi on muuten ihmeellisen sitkeitä sissejä noi ulos istutetut taimet. Jopa puolet on vielä hengissä ja muutama alkaa näyttää suhteellisen hyvin voivalta. Ja minä kun luulin niiden kaikkien saavan niin pahan shokin, ettei niitä enää huvittaisi paljon jäädä hengailee kulmille, toisin kävi.

Mutta kyllä kaikkein komeimman kasvin palkinnon saa espanjalainen suippopaprika, joka on niin vahvan ja elinvoimaisen oloinen että luulisi chilien käyvän kateellisiksi.

Ja kuvia voisi laittaa huomiseksi
Väksää, eikö totta...

Kartsu

Mä olen nyt alkanut vakavasti miettiä, olenko tehnyt jotain kohtalokkaasti väärin. Meinaan kun noi mun chilit ei oikein tahdo menestyä, siis tarkoittaa että kasvu on kovin kovin hidasta. Tai ainakin kun vertaan teidän muiden kasvatteihin. Niinpä olenkin päättänyt aloittaa koko homman alusta. Mutta nyt ei taida kannattaa odottaa enää satoa tämän vuoden aikana. Mutta jos saisi edes ensi kaudeksi hyvät pohjat.
Eli ens viikolla taitaa olla aika jättää tilaus fataliin ja eikun uuteen nousuun. Tietääpähän sitten mitä sitä oikein kasvattaa.
Väksää, eikö totta...

Kartsu

Mikäs se muuten olikaan se parhaaksi todettu multa vaihtoehto? Kun en ainakaan tällä kertaa ala panostaa vesiviljelyyn.
Väksää, eikö totta...

walt

Lainaus käyttäjältä: "Kartsu"Mikäs se muuten olikaan se parhaaksi todettu multa vaihtoehto? Kun en ainakaan tällä kertaa ala panostaa vesiviljelyyn.

Monet ainakin esilannoitettuun ja kalkittuun turpeeseen ovat kallistuneet. Liekö tätä sitten tarkoitat. Esimerkiksi Kekkilän puutarhaturve ja vastaavat variantit.

Filago

Lainaus käyttäjältä: "Kartsu"Mä olen nyt alkanut vakavasti miettiä, olenko tehnyt jotain kohtalokkaasti väärin. Meinaan kun noi mun chilit ei oikein tahdo menestyä, siis tarkoittaa että kasvu on kovin kovin hidasta. Tai ainakin kun vertaan teidän muiden kasvatteihin. Niinpä olenkin päättänyt aloittaa koko homman alusta. Mutta nyt ei taida kannattaa odottaa enää satoa tämän vuoden aikana. Mutta jos saisi edes ensi kaudeksi hyvät pohjat.
Eli ens viikolla taitaa olla aika jättää tilaus fataliin ja eikun uuteen nousuun. Tietääpähän sitten mitä sitä oikein kasvattaa.

Elä nyt kesken heitä kirvestä kaivoon.. kun on jo taimia, joissa on useampi lehtipari kuten kuvistasi näkee. Niin eikun osalle kokeeksi uutta multaa, sellaista kuohkeaa ja sopivan ravinteikasta, ja aurinkoa kehiin, niin vielä kerkiävät. Ja osan annat olla rauhassa ja katsot jos kyseessä olikin vaan juurten kasvatus tms. Ihan siinä samalla kuin kasvattaisit uusia talven yli lampun alla, varmaan kypsyttelet palkoja sisällä noista jos tarvis. Ja välttis ei ole tarvis jos kesä on aurinkoinen ja lämmin...

Filago, joka on kanssa huomannut, että alussa kasveilla on miettimistaukoja, joiden aikana ilmeisesti täytetään ruukkua juurilla, ja sitten ampaistaan joka suuntaan.. mutta välillä tauko tulee siitä kun on täytetty ruukku ja ampaistu ja sitten ei enää keksitäkään mitä tehtäisiin ;).. siinä kohtaa uusi isompi astia uudella mullalla on kiva juttu..

GynZi

Lainaus käyttäjältä: "Filago"
Lainaus käyttäjältä: "Kartsu"Mä olen nyt alkanut vakavasti miettiä, olenko tehnyt jotain kohtalokkaasti väärin. Meinaan kun noi mun chilit ei oikein tahdo menestyä, siis tarkoittaa että kasvu on kovin kovin hidasta. Tai ainakin kun vertaan teidän muiden kasvatteihin. Niinpä olenkin päättänyt aloittaa koko homman alusta. Mutta nyt ei taida kannattaa odottaa enää satoa tämän vuoden aikana. Mutta jos saisi edes ensi kaudeksi hyvät pohjat.

Elä nyt kesken heitä kirvestä kaivoon.. kun on jo taimia, joissa on useampi lehtipari kuten kuvistasi näkee. Niin eikun osalle kokeeksi uutta multaa, sellaista kuohkeaa ja sopivan ravinteikasta, ja aurinkoa kehiin, niin vielä kerkiävät. Ja osan annat olla rauhassa ja katsot jos kyseessä olikin vaan juurten kasvatus tms. Ihan siinä samalla kuin kasvattaisit uusia talven yli lampun alla, varmaan kypsyttelet palkoja sisällä noista jos tarvis. Ja välttis ei ole tarvis jos kesä on aurinkoinen ja lämmin...

Filago, joka on kanssa huomannut, että alussa kasveilla on miettimistaukoja, joiden aikana ilmeisesti täytetään ruukkua juurilla, ja sitten ampaistaan joka suuntaan.. mutta välillä tauko tulee siitä kun on täytetty ruukku ja ampaistu ja sitten ei enää keksitäkään mitä tehtäisiin ;).. siinä kohtaa uusi isompi astia uudella mullalla on kiva juttu..

Paitsi että edellisen sivun perusteella voisin päätellä että kasvit paloi ulkona auringossa.. ts. jäi zombeiksi  :?
Artesaanirakastelija