Uusi kasvattaja. Kysynpä jotain...

Aloittaja Starlia, kesäkuu 09, 2008, 13:48:45 ip

« edellinen - seuraava »

Starlia

Moro!

Huhtikuun alussa lähti piripirit ja habanerot kasvamaan, ja ekalla viikolla olivat tämän näköisiä:

Nyt pirit ovat 13-16cm korkeita ja habaneroista isoin jotain 9cm korkea. Todella hitaasti tuntuvat kasvavan.

Toiseksi isoin piri tosin oli tänään jo pukannut kukan.

Kateellisena lueskellut muiden juttuja kun ovat kasvaneet kauheasti lyhyessä ajassa ja monta kertaa isompia kuin nämä omani.

Onko tämä nyt aivan tuhoon tuomittua?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Starlia"... Onko tämä nyt aivan tuhoon tuomittua?

Miten niin?  :lol:
Johan nuo kukkivat. Hyvin ehtii satoa tehdä vielä.

Onko nuo Pirit maustekaupan pussista?
Minusta näyttää, että etualalla kukkii enemmän annuumin tyyppinen ja takana on nupulla hieman tyyppiä frutescens. Tosin vain yksi nupuista. Taidan nähdä väärin. Tuossa omaa pohdintaani tästä määrittelystä: http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=45692#45692
(Ellei eka kerralla mene 24.5. kohtaan, päivitä sivu tai mene linkkiin uudestaan)

Habanerot eivät kasva aluksi korkeutta, mutta kyllä nuo näyttävät ruipeloilta silti. Oletko lannoittanut niitä? Habat kestävät aika lailla lannoitusta. Valoa ne myös tarvitsevat maksimimäärän. Sitten tuossa on vielä se juttu, josta minulla ei ole omaa kokemusta, mutta joka saattaa vaikuttaa: Ne kasvavat orpona isossa astiassa. Minä olen aina kasvattanut niitä vähän liian pienessä ruukussa ja vaihtanut isompaan vasta kun lehdet ovat kaksin kerroin ylittäneet ruukun leveyden. Joitakin kirjoituksia olen nähnyt, että liian iso ruukku ei ole hyväksi. Outoa se tietysti on. Kasvavathan ne ulkona luonnossakin.  :wink:

Lainaus käyttäjältä: "Starlia"... Kateellisena lueskellut muiden juttuja kun ovat kasvaneet kauheasti lyhyessä ajassa ja monta kertaa isompia kuin nämä omani.

Niistä pienistä rääpäleistä ei kerrota eikä oteta kuvia.  :lol:
Eikä monikaan kerro, kauanko kasvatteluun meni aikaa. Minulla esimerkiksi Piri Piri alkoi kukkia vasta 4 kk iässä. Sinulla parikuukautisena. Noista voisi osaa yrittää kasvattaa isommaksi poistamalla kukat, mutta kyllä minä yhden antaisin kasvatella satoa. Olisihan sitä mukava jo kohta maistaa.

Starlia

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"
Onko nuo Pirit maustekaupan pussista?

Exoticgardenista tuli tilattua päähänpistoksena noita. Chinense ja Frutescens lukeepi pusseissa.

LainausOletko lannoittanut niitä? Habat kestävät aika lailla lannoitusta. Valoa ne myös tarvitsevat maksimimäärän.

Kanankökkäreillä ja jollain nesteellä mennään. Kauhean vakavia arsenaaleja ei löydy kun vain kokeilen, mitä tulee. Valoa tulee sen verta mitä etelään päin oleva parveke antaa, eli suurinpiirtein klo 11-20:30 tulee suoraa paistetta.

Aji Ungreat

Jos se neste on Ruukun Voimaa, niin suosittelen lopettamaan sen käytön. Jos siellä on muitakin kasveja, niin voit ostaa kilon purkin Puutarhan Kesää, jota saa esim. Prismoista. Maksaa vain joku kuusi euroa, ja kestää piiitkään. Eli jos vain tosiaan kokeilet niin tuo on kyllä aika iso purkki jollei mitään muita kasveja ole vaikka takapihalla.

Mutta jos päätät jatkaa niin Puutarhan Kesä on aika hyvä vaihtoehto jos ei kehtaa tilata "ammattilaislannoitteita", kuten Bio Bizziä.
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

Wiski

Multa näyttää liian märältä. Kannattaa kastella sitten vasta kun lehdet rupeavat muuttumaan lurppanoiksi. Sormin kokeilemalla tuntee hyvin tarvitseeko vielä kastella.

Tuo habanero näyttää melko haalealta. Eihän lehdet ole päässeet palamaan suorassa auringossa? Vai onko se ollut jo pidempään haalea? Mikäli itselläni olisi tuon näköinen kasvi, ja olisin varma kastelleeni oikein antaisin sille vähän kanankakkaa yhteen "taskuun" ruukun seinän viereen. Yleensä on tepsinyt... tähän aikaan vuodesta valon vähyys ei varmaan voi olla syynä.

Vuonna 2005 chinenseni kärsivät alilannoituksesta:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?t=1292&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=murjotta%2A
syynä oli käyttämäni lannoittamaton turve. Näyttivät juuri tuollaisilta yleishaaleilta.

Viime vuonna tosin yksi chili ei suostunut kasvamaan, vaikka mitä teki.
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?t=3553 Yritin ihan kiinnostuksen vuoksi herätellä sitä eri mullalla, lannotteilla (biobizz, kanankakka, substral) ja lämpötilamuutoksin - tuloksetta. Se oli vaan rikki.

Starlia

Noniin. Tässä uusimpia kuvia:
http://ameba.lpt.fi/~vilkmati/Sontaa/Chilit/

Isoimmat reilu 20cm korkeita. Iso chinense juuri leikattu eilen päästä pois, jos haarottuisi. About 5cm lähti pois.

Frutescensit voivat hyvin. Yhden annoin alkaa tekemään hedelmiä ja nyt on viisi tulossa. Myös pienin kasveista. Muilta olen nyppinyt nuput veks. Ainoa leikelty frutescens on tuo, jonka alla on valkoinen lautanen. Se on sitten tuuhein.

Huhtikuun alussa tosiaan istutettu siemenet. Oiskos milloin odotettavissa habanerolle kukkimista?

Xbow

Lainaus käyttäjältä: "Starlia"Noniin. Tässä uusimpia kuvia:
http://ameba.lpt.fi/~vilkmati/Sontaa/Chilit/
Huhtikuun alussa tosiaan istutettu siemenet. Oiskos milloin odotettavissa habanerolle kukkimista?

Nätin näkösiä pikku chilejä :) Kukinnan ajankohta riippuu mm. siitä kuinka isoiksi annat kasvaa. Mikäli leikkelet, niin kukkiminen viivästyy. Saattavat aloitella kukkimista jo heinä-elokuun vaihteessa. Sanoisin että kukkimishuippu ajoittunee elo-syyskuuhun riippuen monista tekijöistä, mikäli kasvavat normaalisti. Minulla oli viimevuonna vastaavankokoisia habaneron taimia, kukkimishuippu ajoittui elokuun loppupuolelle.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Starlia

Jeps. Näin vähän ounastelinkin, että kuukauden vielä saa odotella. Eipä tuo haittaa, jos menee pidemmällekin. Parveke (lasitettu) on sen verran hyvin sijoittunut, että aurinkoa/lämpöä piisaa.

Odotellaan nyt vain. Chilit kasvavat mustamullassa ja kananpaskatikkujen voimalla. Jotain muutakin niille tunkenut, en vain muista mitä. Eipä se niin tarkkaa ole, kun ei elannokseen näitä kasvattele.

Komeita kyllä ovat. Emäntäkin innostui kehumaan kuinka hienoja nuo ovat, vaikka alunpitäen oli hiukan skeptinen tätä ideaa kohtaan :-p

EDIT: Mites muuten, kun tässä kuvassa http://ameba.lpt.fi/~vilkmati/Sontaa/Chilit/DSC01246.JPG tuo habanero, joka kasvaa valkoisessa nuudelikeittopurkissa, niin sen yksi lehti on puoliksi ihan vaalean vihreä. Mikäs mutaatio/pigmenttivika sillä on? Muuten vaikuttaa ihan elinvoimaiselta kaverilta. Leikelty sitäkin.

snu

Mustamulta + kananpaskatikut kuulostaa aivan liian typpipitoiselta... Voit tulla jossain vaiheessa ongelmia saada kukkia ja raakileita pysymään puskissa kiinni.
Eksyminen on suotavaa.

Starlia

Päätinpä, että en enää nypi noiden muiden kukkia. Antaa kasvaa ja tulla mitä tulee. Haluaa ikiomia chilejä :)

Kuinkas vahva tuo frutescens on sitten kypsänä ja tuoreena? Jos vaikka habaneroon vertaa.

Herra 47

riippuu hiukan.... Annuumit ja frutet ovat maksimissaan 100 000 scovillen luokkaa mutta se polte on niin pistävä ja raaka että saattaa vuotta pahemmaltakin...
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)