heinäkuu 03, 2024, 00:54:00 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tietokoneista

Aloittaja Aji Inferno, heinäkuu 19, 2008, 00:21:20 ap

« edellinen - seuraava »

akselsson1

Teholäppäri huudettu! Muuten voisi kiinnostaa, mutta kun eihän tuo mahdu reppuun enää :D
Also, minä ainakin latasin AutoCad 2015 3vuoden opiskelijalisenssin ihan itte hetki takasin..?
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

sorrii

Se läppä on oikeesti ihan kiva laite. C2D 7350 + 4GB + 60SSD + 320HDD; Gf9600M GT/intel HD-graphics - Voi vaihtaa lennossa näyttistä. Mun mielestäni GF ei nosta virrankulutusta kuitenkaan paljoa, paitsi tiet pelatessa jotain. Tuo on aika nätti valkoinen kone, sanoisin tyylikäs. Painaa yli 4kg. Oon mä sitä repussa kuskannut Helsingin reissuilla. Ei se miehen selässä mitään meinaa painaako 2 vai 4 kiloa. Iso näyttö on kuitenkin viihdehommissa sen arvoinen. Viimeksi tää kone oli mun eukolla pöytäkoneena, kun varsinainen PC hyytyi. Näyttö ei ole parhaasta päästä: kiiltävä ja kirkas se on, mutta huonot katselukulmat ...

En oo saanut laitettua myyntipalstalle, kun en oikein ole osannut päättää hinnoittelua. Siinä on 2HDD-paikkaa, ja alussa oli yksi 320GB. Ostin toisen ja laitoin 2x320GB RAID0-settiin. Vaihdoin sitten myöhemmin 0-levyksi 60GB Kingston SSD'n, ja sain toisen HDD'n telkkarinauhoituksiin ... Pääasiallinen käyttö mulla on ollut tuo korjaaminen, asentelu ja virittely   8)

Tossa on lisenssitarra eli lisenssi Windows Visva Home Peremium 32bit [en tiedä kelpaisiko 64bit] Asennettuna on ollut kokoajan [ostaessa jo] Win7 ultimate, mutta ei sitä tarraa, jota ilman ei kai pitäisi toimia   ;)

Outo juttu koneessa on sellainen, että oltuaan käytössä jonkun aikaa saattaa tuuletin alkaa puhisemaan aika äänekkäästi; jos sitten laittaa lepotilaan ja käynnistää samantien [kestää 2 sekuntia] niin tuuletin hiljenee, eikä ala huutaa ennekuin lämmöt tosissaan nousee. Ilmeisesti se lämmönhallinta vertaa lämpötilaa siihen mikä on käynnistäessä. Jos siis käynnistää koneen valmiiksi kuumana, niin ei huuda ollenkaan ?!?
Mä en ole läytänyt biosista mitään säätöä tuulettimille. Windowsin virranhallinnassa on kohta jäähdytyskäytäntö: aktiivinen - passiivinen. Se ei ainakaan estä tuota huudatusta. Fanspeed ei löydä antureita oikein.
Mä kuitenkin totuin tuohon nopeesti, kun keksin sen lepotilajipon. Aina pitempään käyttäessä painoin virtanapista lepotilaan kun alkoi lämmetä ... Eikä se kuitenkaan kuumene kuin ~60 asteeseen [prossu ja GPU]...
Arvaus muuten on se että useimmissa läppäreissä on sama käytäntö, eikä tuulettimien säätöihin ole mahdollisuutta biosissa. Tää on ainoa läppäri mitä mulla on ollut, tai tulee olemaan. Sitten tietysti jos tulee kunnon teholäppäreitä 27" näytöllä ja hinta pysyy alle 1000€, niin harkitsen uudelleen. Otan ehdotuksia vastaan ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

akselsson1

Niin siis, ettei MAHDU reppuun tarkoitin sitä että nykyinen 15,4" läppäri mahtuu aikalailla juuri ja juuri  ::)
Painoa taitaa siinäkin olla tuolla isommalla akulla nelisen kiloa. Raskas laite kanniskella pidemmälle. Hoitaa muut asiat kyllä hyvin, pelaamiseen taasen ei oikein tahdo jerkkua enää riittää edes minimigrafiikoilla kovinkaan hyvin. reilu 3v vanha HP4525s kyseessä  :P

Windows vista oli muuten kamala laitos, kun se joskus oli jossain ekassa läppärissäni. Yök.  ;D
Nyt kaikki kaksi konettani pyörii 8.1 winukalla.
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

chipe

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 12, 2014, 11:41:06 ap
Sitten tietysti jos tulee kunnon teholäppäreitä 27" näytöllä ja hinta pysyy alle 1000€, niin harkitsen uudelleen. Otan ehdotuksia vastaan ...


Oletan että tuossa on pieni typo ja tyytyisit sentään 17" näyttöön? :)

Itse asiassa juuri itse selvittelin mitä tuohon hintaluokkaan saisi "kakkosläppäriksi" ja tämmöinen vaikutti vahvimmalta ehdokkaalta suhteessa siihen mitä itse painotan. CPU/GPU tehoja ihan tarpeeksi, mahdollisuus tunkea sisään 32GB muistia ja *ehkä* 3 levyä (2*SATA+mSATA) mutta tuohon ei ole löytynyt selvää varmuutta.

sorrii

Ei typo, mutta sarkasmia...
Mulle tuo 18.4 tuumaa on sietämättömän pieni ja ahdas kun oon tottunut jo 27"  2560x1440-näyttöön.
Mobiilina koneena kelpaa 5" HD kännykässä ja 9" FullHD tabussa. Läppäri siis on vaan turha, paitsi jos korvaisi pöytäkoneen kokonaan.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chipe

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 12, 2014, 16:49:30 ip
Ei typo, mutta sarkasmia...
Mulle tuo 18.4 tuumaa on sietämättömän pieni ja ahdas kun oon tottunut jo 27"  2560x1440-näyttöön.
Mobiilina koneena kelpaa 5" HD kännykässä ja 9" FullHD tabussa. Läppäri siis on vaan turha, paitsi jos korvaisi pöytäkoneen kokonaan.


Tuota varten läppärissä on liittimet ulkoiselle näytölle ;). Tähänkin pitäisi saada telakan kanssa 5 ulkoista näyttöä, jonka pitäisi olla jo luokkaa tarpeeksi :).

Itse olen käyttänyt pelkkää läppäriä nyt ainakin vuosikymmenen enkä ole sinä aikana oikein enää keksinyt tarvetta pöytäkoneelle. Toisaalta en harrasta pelailua (vaikkakin siihenkin kyllä potkua riittäisi ihan tarpeeksi).


akselsson1

marraskuu 12, 2014, 18:47:28 ip #1306 Viimeisin muokkaus: marraskuu 12, 2014, 18:56:14 ip käyttäjältä akselsson1
Josko tuossa läppärissä on joku mobiiliversio gtx850:stä niin mikäköhän pöytäkoneen vastaava gpu mahtaa oikeasti olla vastaava tehoiltaan  :o
Veikkaan että pöytäkoneen gtx850 saa benchmarkissa tuplapisteet. Toki tuonkin tehot varmaan monelle riittää pelaamiseen  :)
Oman läppärini GPU on ainakin aivan onneton.
(muok)
geforcen omilla sivuilla skyrim tuolla gtx850M: 40-50fps
ja gtx760 80-90 fps
Vähän hämäävää mallinumeroiden kanssa, ja pöytäkoneessa tietty nopeampi prosessorikin auttaa.
All in all, tuo 850M pystyi kuitenkin kaikissa peleissä high asetuksilla yli 30fps, joten suht vaikuttavaa kuitenkin :) kyllä tuollaisella läppärillä kelpaisi pelata.
jos kiinnostaa, link http://www.geforce.com/hardware/notebook-gpus/geforce-gtx-850m/performance
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

chipe

En tosiaan itse pelaile (tai korkeintaan jotain hyvin satunnaisesti) niin en niin paljoa painota tuota GPU-puolta. Nykyläppäri on tyyppiä mobile workstation ja GPU sen mukaisesti optimoitu ja sertifioitu enempi ammattisoftille kuin pelaamiseen mutta mitä nyt kokeillu olen niin ihan riittävä se pelailuunkin on.

Oikeastaan ensimmäinen kriteeri jolla nykyisin hylkään läppärivaihtoehdot on jos sisään ei saa kuin kaksi muistipalikkaa. Koska siinä kohtaa yleensä ensimmäisenä tulee ei-pelikäytössä rajat vastaan pidemmän päälle.

sorrii

Niin ja sitten kun saisi vielä ostaa läppäriin erikseen rungon, emolevyn, professorin ja muut apulaiset, niin vot. Varmaan aika iso osa harrastusta on tuo kasailu, modailu ja virittely. Suurimman osan mun varsinaisesta käytöstä pärjäisi jollain 10v vanhalla raadolla. Paitsi ne CAD-hommat joita en oikein koskaan saa aikaiseksi. Mun motto on että tietokone on hyvä lelu, mutta äärimmäisen tylsä työkaveri ...  8) 8)

PS. Vituttaa: Ostin viikko sitten uuden printterin Webhallen'ista. Canon Pixma iP7250 - hyvä mustesuihku jossa automaattinen 2-puoleisuus, wifi-liitäntä; tulostus CD'n pintaan ym. Vaihtoehtona harkitsin vain laseria, mutta päädyin tällaiseen vähän parempaan musteruiskuun, kun on aika varastot erikoispapereita: Tarroja, fotopapereita, kromikalvoja, textuuripapruja ym. Laserin kanssa olisi mennyt hukkaan matkalaukullinen kalliita erikoispapruja ...
Tänään sitten hain Siwasta Matkahuollon lähipaketin. Kutissa lukee Pixma iP7250 - laatikossa iP2850: "kahdenkympin" perusprintteri 2ml mustesäiliöillä ...
Miten ihmeessä voivat olla noin huolimattomia noissa liikkeissä: Mä oon saanut 2 kertaa aikaisemmin Jimm's PC'stäkin väärät tuotteet.
Wanha uskollinen oli muuten Pixma iP4300 joka toimi virheettömästi sentään 6½ vuotta: sitten pimahti kerralla ja kokonaan. Toki tulostusjälki alkoi olla huonoa ja luultavati olisi korjaantunut vain vahtamalla tulostuspää, joka ei liene mahdollista ... Yritinhän mä sitä vähän putsailla kun näytti jo toivottomalta. Aika halpoja laitteitahan nuo, ja suurimmat kustannukset jokatapauksessa tulee musteista ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chipe

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 12, 2014, 23:16:20 ip
Niin ja sitten kun saisi vielä ostaa läppäriin erikseen rungon, emolevyn, professorin ja muut apulaiset, niin vot.


Et muuten ole ainoa joka kaipailee tuollaista mahdollisuutta. Muutamat harvat workstation-läppärit alkaa nykyisin olemaan ainakin näillämain niitä harvoja joihin saa valita useimmat komponentit itse (rajatuista vaihtoehdoista toki) ja jotka on ylipäänsä rakennettu niin että osia voi jälkikäteenkin vaihtaa. Valitsin omaani useimmat komponentit itse (yhtenä tehdastilauksena toki eli kokoamisen riemu jäi muille) ja jos en olisi sitä voinut tehdä olisin valinnut jonkun kokonaan toisen koneen jossa olisin voinut tehdä tuon.

Jenkkilässä useampikin merkki tarjoaa jonkunmoisia kustomointimahdollisuuksia kuluttajillekin ja saksasta nyt ainakin löytyy putiikkeja joista voi tilata läppärinsä räätälöidysti. Nuo varmaan kaikki käyttää Clevon runkoja, joka alkaa olla ainoa valmistaja joka ylipäänsä runkoja myy. Kaikesta päätellen tuollainen bisnes ei ole erityisen kannattavaa ja vaikea noidenkaan pikkuvalmistajien on tarjota ihmeempiä hinnoitteluetuja asiakkailleen suhteessa suuriin valmistajiin.

Mitä jälkikäteen päivitettäviin komponentteihin tulee niin ensimmäinen ongelma on ylipäänsä edes löytää kauppa joka myy läppärin komponentteja, esim. näytönohjaimia. Osa ohjaimistakin taitaa olla sellaisia ettei valmistaja edes myy niitä kuin parille suurimmalle merkille.

Ja trendi näyttää olevan vain kohti yhä integroidumpia ja kiinnijuotetumpia komponentteja. Ja sitä kautta kertakäyttölaitteita joissa ensimmäinen ongelmaksi muodostuva osa on koko koneen loppu.

Aji Inferno

Tuli vielä mieleeni, ettei hyvä GPU laitteessa ole missään nimessä enää vain peleihin tms. hyödyllinen juttu. AMD alkoi jo vuosia sitten viedä PC-tekniikkaa kohti "yhdistettyä arkkitehtuuria", missä perinteinen prosessori ja näytönohjain toimisivat täysin yhteistyössä kaikenlaisten sovellusten kanssa. Nykypäivän GPU kun vastaa tietyllä tapaa 90-luvun aritmetiikkaprosessoreita ja enemmänkin. Eli erikoistuneita laskentayksiköitä. Monet, ellei jopa useimmat uudet ohjelmistot tukevat jo ainakin OpenCL-rajapintaa, mikä laittaa sille yhteensopivan näytönohjaimen laskemaan esim. pakkausalgoritmeja, Photoshopin efektejä, tai muuta vastaavaa paljon perinteisiä prosessoreja nopeammin. Uusimmissa AMD:n APU-prosessoreissa tämä HSA-periaate on viety jo samalle tasolle kuin uusimmissa pelikonsoleissa, eli CPU ja GPU kykenevät käyttämään täysin samaa muistia ja ohjelmakoodia ilman hidasteita. Menee käytännössä niin, että sopivat ohjelmakäskyt menevät CPU:lle, ja toiset, tyypillisesti hyvin voimakkaasti "rinnakkaiset" koodit sitten taas GPU:lle, joka on ideaalinen sellaisten suorittamiseen.

Sorriin hankkima APU on esim. erittäin kykenevä kaikkeen tällaiseen, ja siten uusilla ohjelmilla helposti aivan tolkuttomasti tehokkaampi kuin hänen vanha Q6600 CPU:nsa. Vanhimmissa ohjelmissa tuo (sinänsä kelpo Q6600) pystyy kyllä pistämään jonkin verran kampoihin, mutta uusissa sillä ei ole kerrassaan minkäänlaista jakoa. Esim. uusin Photoshop tukee uusia GPU-kiihdytyksiä jo varsin hyvin, ja lentää niillä omille teilleen.

sorrii

Saas nähä koska pääsee kokeilemaan. Possahti sananmukaisesti juuri poweri koneesta. Klassisesti löi kipinää ja pamahti äänekkäästi ...
Takuu on voimassa, mutta kuitti skannattuna samaisen koneen kovalevyllä. Muutakin kiirettä olisi kuin leikkiä sovittimilla ja läppärillä.

Kattaakohan emolevyn, prossun ym takuut, jos näkyy sulamisen merkkejä  ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 13, 2014, 09:19:34 ap
Saas nähä koska pääsee kokeilemaan. Possahti sananmukaisesti juuri poweri koneesta. Klassisesti löi kipinää ja pamahti äänekkäästi ...
Takuu on voimassa, mutta kuitti skannattuna samaisen koneen kovalevyllä. Muutakin kiirettä olisi kuin leikkiä sovittimilla ja läppärillä.

Kattaakohan emolevyn, prossun ym takuut, jos näkyy sulamisen merkkejä  ???

Oon muuten miettinyt joskus ihan samaa, että mitä jos poweri posahtaessaan rikkoo muita osia  :o
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

sorrii

Ei ehdi nyt katsoon, kun kiireessä vaan yritin käynnistää konetta. Joku siellä ryppyili kun ei tullut kuvaa. Kokeilin integroidulla näyttiksellä biosiin ja pääsin. Sitten kytkin takaisin PCI-näyttikseen ja käänsin virran poverista päälle: Siinä se possahti! Enpäs tiedä johtuiko näyttiksestä??
Outlet-kamaa se näyttis on, mutta 2v takuu kuitenkin. Kaiki muu on uutta paitsi poveri ja SSD.

Näytti fyysisesti siltä että poverissa olisi kipinöinyt nimenomaan sen katkaisijan alla. Oikein hyvällä säkällä se olisi vika vaan siinä katkaisimessa. Asunnon automaattisulakehan laukesi heti ...

[vituvvittu kun olisi muutakin tekemistä ... :: Isukki[88v] joutui eilen sairaalaan ja pitää järkätä muistisairas mutsi lepäämään Muistikeskukseen; palantaasilla on kaikki tekemättä; piti vielä lämpimän aikaan kokeilla heittää myöhäisiä talvivalkosipuleita maahan ja siivota paikat: Tulee vähän kaupungin ympäristökiihkoilijoilta noottia, kun luonnonsuojelualueen keskellä on pystyssä muovisia kasvihuoneita ja ämpäreitä ja paljuja lojuu pitkin kulttuurimaisemaa  :o ... Kaikki pitäisi yksin tehdä ... ]

PS. Kyllä helpotti kun pääsi valittamaan ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chipe

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - marraskuu 13, 2014, 03:20:42 ap
Tuli vielä mieleeni, ettei hyvä GPU laitteessa ole missään nimessä enää vain peleihin tms. hyödyllinen juttu. AMD alkoi jo vuosia sitten viedä PC-tekniikkaa kohti "yhdistettyä arkkitehtuuria", missä perinteinen prosessori ja näytönohjain toimisivat täysin yhteistyössä kaikenlaisten sovellusten kanssa. Nykypäivän GPU kun vastaa tietyllä tapaa 90-luvun aritmetiikkaprosessoreita ja enemmänkin. Eli erikoistuneita laskentayksiköitä. Monet, ellei jopa useimmat uudet ohjelmistot tukevat jo ainakin OpenCL-rajapintaa, mikä laittaa sille yhteensopivan näytönohjaimen laskemaan esim. pakkausalgoritmeja, Photoshopin efektejä, tai muuta vastaavaa paljon perinteisiä prosessoreja nopeammin. Uusimmissa AMD:n APU-prosessoreissa tämä HSA-periaate on viety jo samalle tasolle kuin uusimmissa pelikonsoleissa, eli CPU ja GPU kykenevät käyttämään täysin samaa muistia ja ohjelmakoodia ilman hidasteita. Menee käytännössä niin, että sopivat ohjelmakäskyt menevät CPU:lle, ja toiset, tyypillisesti hyvin voimakkaasti "rinnakkaiset" koodit sitten taas GPU:lle, joka on ideaalinen sellaisten suorittamiseen.


Läppäripuolellahan tilanne on käytännössä sellainen että AMD on luovuttanut high-end CPU markkinan täysin Intelille ja (erilliset) GPU:t valmistaa joko AMD tai NVIDIA. Eli paremman luokan koneissa CPU ja GPU ovat joka tapauksessa irrallisia ja kahden eri valmistajan tekemiä ja siten jaettu muisti ei pelaa.

Intel toki ymmärtää GPU:n ja rinnakkaislaskennan kasvavan merkityksen ja on paketoinut CPU:n kanssa samaan pakettiin oman GPU:nsa (jollainen omastanikin löytyy ja jota tuo käyttää virran säästämiseksi aina kun erillistä ei oikeasti tarvita) ja eiköhän siinäkin jo ole tuota laskentatehoa ihan riittämiin mitä tulee tavallisempiin sovelluksiin (Bitcoin-louhinnat ja muut sitten asia erikseen mutta harva niitä läppärillä jyystää). Ei noista Intelin omista kuitenkaan vielä ole AMD:n ja NVIDIAn haastajiksi ja aika kauas taitaa jaetun muistinkin suorituskyky jäädä GDDR5 muisteja käyttävästä GPU:sta. (Omassa GPU:ssani taitaa sekä ytimet että muistit tikittää nopeammin kuin missään muussa mobiili-GPU:ssa)

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - marraskuu 13, 2014, 09:33:54 ap
Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 13, 2014, 09:19:34 ap
Saas nähä koska pääsee kokeilemaan. Possahti sananmukaisesti juuri poweri koneesta. Klassisesti löi kipinää ja pamahti äänekkäästi ...
Takuu on voimassa, mutta kuitti skannattuna samaisen koneen kovalevyllä. Muutakin kiirettä olisi kuin leikkiä sovittimilla ja läppärillä.

Kattaakohan emolevyn, prossun ym takuut, jos näkyy sulamisen merkkejä  ???

Oon muuten miettinyt joskus ihan samaa, että mitä jos poweri posahtaessaan rikkoo muita osia  :o


BeQuiet poweri päästi joskus savut ulos ja samalla huomasin emolevyn äänipiirin mykistyneen. Poweri meni takuuseen ja takuuseen vaihdettu uusi poweri kilahti alle vuoden sisään. Sitten maksoin vähän lisää ja tilalle tuli edelleen koneessa oleva Chieftec 750W.

Sihijuoma666

Kyllä poweriin kannattaa panostaa. Sehän on oikeastaan kuin tietokoneen sydän.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - marraskuu 13, 2014, 16:36:16 ip
Kyllä poweriin kannattaa panostaa. Sehän on oikeastaan kuin tietokoneen sydän.

Jep, mulla on pöytiksessä super flowerin poweri :) oiskohan ollu 600W.
Tuohon kakkoskoneprokkikseen tulee halvin corsair. Ois ollu saksan pojilla powereita alkaen jotain 14€, mutta... ehkä hazardi paikka säästää, moiset kuullemma kun joko kestää tai ei kestä..  ::)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

sorrii

Eipä tuo CM Silent Pro M700 ole ihan halpis sekään. 5v takuu valmistajalta. Vituttaa silti nää: kummasti aina kasaantuu kaiki hankaluudet samoille päiville ...
Olin muuten juuri ostamassa yksityisesti CM G550 poveria lelukäyttöön. Saattaapa siis tulla nyt tarpeeseen ainakin väliaikaisesti, jos nyt ei pamahtanut muita osia ... Enpä pääse kokeilemaan enekuin on se poveri!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Aji Inferno

Poweri on yksi tietsikan tärkeimpiä osia, sen on oppinut vuosikymmenten mittaan kantapään kautta...

Täällä on ylikellotettua 6-ydinkonetta ruokkinut jo vuosia Zalmanin 750-wattinen hyvin hiljainen virtalähde. Muistan täällä foorumeille porukan sanoneen Zalmaneita huonoiksi ja hajoaviksi. Luulinkin, toisen komponentin koneesta hajottua, syylliseksi juuri tuon Zalmanin. Ei. Se on toiminut täysin moitteettomasti.

Emolevyyn kannattaa myös panostaa, jos itse koneen kokoaa. Olen itse kokenut järjettömän määrän erilaisia vuosien mittaan, ja monet ovat olleet todella kauheita - joko heti alkuun, tai sitten myöhemmin kestävyyden puolesta.

Nykyinen Asus Crosshair Formula IV -emoni lienee paras vielä koskaan kohtaamani. Se oli kallis, mutta se on myös osoittautunut erittäin kestäväksi, vakaaksi ja yhä riittävän ajanmukaiseksi.

Siitä, ovatko Intelin sirut saavuttaneet "ylivoiman" kannettavissa, tulee mieleen paljonkin ajatuksia. Jos ajatellaan absoluuttista CPU-laskentatehoa ihanteellisissa olosuhteissa, ilman esim. GPU:n tuomaa lisätehoa, Intelin kalleimmat ja järeimmät sirut ovat tällä hetkellä kukkulan kuninkaita. Sitten taas, uusilla ohjelmilla, AMD:n APUjen erittäin tehokkaat integroidut GPU:t muuttavat pelikentän täysin. Joissakin ohjelmissa tämä asetelma "Intel vs. AMD" on hyvinkin selvä jommankumman (yleensä Intelin) eduksi, riippuen lähinnä siitä, miten ohjelma on optimoitu. Normaalikäytössä molemmat ovat nykyään täysin samalla taistelukentällä, eikä käyttäjä näe arjessaan eroa suuntaan eikä toiseen. Vain hinnassa.