heinäkuu 01, 2024, 04:51:10 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tietokoneista

Aloittaja Aji Inferno, heinäkuu 19, 2008, 00:21:20 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

lokakuu 24, 2014, 13:28:24 ip #1260 Viimeisin muokkaus: lokakuu 24, 2014, 13:29:55 ip käyttäjältä sorrii
Pitkästä aikaa ...

Tulihan taas leikittyä:
Ostin uudet lelut vaihteeksi, kun wanha uskollinen alkaa olemaan vanha: C2Q6600[@3000MHz]; ASUS P5E; 8GB DDR2 1066MHz; 120GB Kingston HyperX SSD 3K; Gf GTX480 ym.jne..
..hyvinhän se vielä pyöri, mutta teki mieli rakennella uusi  8) 8)

Löysin Verkkokaupan Outletista AMD'n prossun A10 7850 115€'lla, niin pakkohan se oli ottaa kokeiluun.
Kotelo saksasta: Corsair Carbide Air 240 - pieni valkoinen kuutio.
Emolevy Ruåtsista [en jaksanut odotella Suomalaisten kauppojen saldoja] MSI A88XM Gamer [=hyvä äänipiiri ja Killer -verkkokortti integroituna]
Muistit AMD Gamer Edition DDR3 2400MHz 2x4GB [Jimm's]
Sama vanha SSD - siirsin kylmästi vanhasta koneesta ja Windows 8.1 Pro'n aktivointikin sujui ilman mutinoita vaikka oli päivitysversio  8)
Kovalevyksi [tässäikin piti leikkiä] Seagate SSHD 3GB [3GB nopea kovalevy + 8GB SSD-osio]
Sittenpä ostin käytetyn vesijäähyn Murosta: Corsair H80i - tuohon koteloon ei olisi mahtunut tornicooleria, ja kiinnostihan tämä vesihömppäkin kokeilla [jos sen haluaa pitää hiljaisena, niin epä jäähdytysteho sen kummempi ole, kuin hyvällä ilmajäähyllä: Kivannäköinen hehkuva Corsair-logo näkyy koneen ikkunasta, ja ledien värin voi ohjelmoida vaikkapa lämmön mukaan säätyväksi  :D ]
... ja kun vahtiin pääsin, niin tuli tilattua Saksasta Outlet-hintaan MSI HD7950 3GB Twin Frozr OC BE -näyttis ... 106€ [pakkohan tuokin oli ostaa!]

Hyvinhän tää kone nyt puhisee ja oon saanut vakaasti toimimaan lopulta. Alkuun tuli kummallisia hyytymisiä jotka saattoi johtua rikkinäisestä printteristä: Tapahtumienvalvonnassa näkyi kummallisia raportteja epäonnistuneesta printer driver -osennuksesta, ja tosiaan printteri [Canon tietysti!] on mennnyt mykäksi...
Samoin tapani mukaan latailin [1-sukupolven] Android -puhelinta USB'n päässä: Sekin tekee jotain kummallisuuksia käynnistyksessä ...
..tai sitten vaan kone totutteli 2400MHz muisteihin ... Kun nuo printteri ja puhelin ovat irti, ei näytä hyytyilevan kone enää.

Testit on testattu ja totesin että melkein yhtä hyvin kaikki toimii kuin vanhassakin koneessa  ::) ::) ... Numeroina tehoa on enemmän, mutta eipä sitä missään huomaa ... Ja uutta säätämistä on aina vähän aikaa.
Integroitu näyttis ylitti odotukset ja mietinkin jo että pitäisikö pistää tuo löytönäyttis myyntiin vaiko tuo emo+prossu+muistit. Kyllähän samaan hintaan löytyisi tehokkaampiakin jos kuitenkin on erillinen näyttis ...
Probellema on kyllä se, ettei AMD'n AM3-kannalla löydy kunnollisia mATX-emolevyjä. Intelillä taas hinta hypsähtelee sen verran että huh .. ??? ??? ???

Pelleilenpä kai nyt vähän aikaa ja ehkä myyn tuon turhan näyttiksen. En mä juuri pelaile, vanha ukko ... Katsoos nyt onko jotain tarvista tehonäyttikselle hyötyhommissa .. en mä niitäkään paljoa jaksa  8)

********************

Ehkä viisaampaa olisi vaan tuhlata ylimääräiset rahat valoihin ja lannoitteisiin ym...  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Aji Inferno

lokakuu 27, 2014, 23:46:47 ip #1261 Viimeisin muokkaus: lokakuu 28, 2014, 00:00:54 ap käyttäjältä Aji Inferno
Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 24, 2014, 13:28:24 ip
Pitkästä aikaa ...

Tulihan taas leikittyä:
Ostin uudet lelut vaihteeksi, kun wanha uskollinen alkaa olemaan vanha: C2Q6600[@3000MHz]; ASUS P5E; 8GB DDR2 1066MHz; 120GB Kingston HyperX SSD 3K; Gf GTX480 ym.jne..
..hyvinhän se vielä pyöri, mutta teki mieli rakennella uusi  8) 8)

Löysin Verkkokaupan Outletista AMD'n prossun A10 7850 115€'lla, niin pakkohan se oli ottaa kokeiluun.
Kotelo saksasta: Corsair Carbide Air 240 - pieni valkoinen kuutio.
Emolevy Ruåtsista [en jaksanut odotella Suomalaisten kauppojen saldoja] MSI A88XM Gamer [=hyvä äänipiiri ja Killer -verkkokortti integroituna]
Muistit AMD Gamer Edition DDR3 2400MHz 2x4GB [Jimm's]
Sama vanha SSD - siirsin kylmästi vanhasta koneesta ja Windows 8.1 Pro'n aktivointikin sujui ilman mutinoita vaikka oli päivitysversio  8)
Kovalevyksi [tässäikin piti leikkiä] Seagate SSHD 3GB [3GB nopea kovalevy + 8GB SSD-osio]
Sittenpä ostin käytetyn vesijäähyn Murosta: Corsair H80i - tuohon koteloon ei olisi mahtunut tornicooleria, ja kiinnostihan tämä vesihömppäkin kokeilla [jos sen haluaa pitää hiljaisena, niin epä jäähdytysteho sen kummempi ole, kuin hyvällä ilmajäähyllä: Kivannäköinen hehkuva Corsair-logo näkyy koneen ikkunasta, ja ledien värin voi ohjelmoida vaikkapa lämmön mukaan säätyväksi  :D ]
... ja kun vahtiin pääsin, niin tuli tilattua Saksasta Outlet-hintaan MSI HD7950 3GB Twin Frozr OC BE -näyttis ... 106€ [pakkohan tuokin oli ostaa!]

Hyvinhän tää kone nyt puhisee ja oon saanut vakaasti toimimaan lopulta. Alkuun tuli kummallisia hyytymisiä jotka saattoi johtua rikkinäisestä printteristä: Tapahtumienvalvonnassa näkyi kummallisia raportteja epäonnistuneesta printer driver -osennuksesta, ja tosiaan printteri [Canon tietysti!] on mennnyt mykäksi...
Samoin tapani mukaan latailin [1-sukupolven] Android -puhelinta USB'n päässä: Sekin tekee jotain kummallisuuksia käynnistyksessä ...
..tai sitten vaan kone totutteli 2400MHz muisteihin ... Kun nuo printteri ja puhelin ovat irti, ei näytä hyytyilevan kone enää.

Testit on testattu ja totesin että melkein yhtä hyvin kaikki toimii kuin vanhassakin koneessa  ::) ::) ... Numeroina tehoa on enemmän, mutta eipä sitä missään huomaa ... Ja uutta säätämistä on aina vähän aikaa.
Integroitu näyttis ylitti odotukset ja mietinkin jo että pitäisikö pistää tuo löytönäyttis myyntiin vaiko tuo emo+prossu+muistit. Kyllähän samaan hintaan löytyisi tehokkaampiakin jos kuitenkin on erillinen näyttis ...
Probellema on kyllä se, ettei AMD'n AM3-kannalla löydy kunnollisia mATX-emolevyjä. Intelillä taas hinta hypsähtelee sen verran että huh .. ??? ??? ???

Pelleilenpä kai nyt vähän aikaa ja ehkä myyn tuon turhan näyttiksen. En mä juuri pelaile, vanha ukko ... Katsoos nyt onko jotain tarvista tehonäyttikselle hyötyhommissa .. en mä niitäkään paljoa jaksa  8)

********************

Ehkä viisaampaa olisi vaan tuhlata ylimääräiset rahat valoihin ja lannoitteisiin ym...  8)


Uskoisin tuon olleen hyvän investoinnin tulevaan. Tuossa APUssa on kyllä täysin riittävästi poweria syöttämään mitä hyvänsä moderneja pelejä aivan äärimmäisiä 4K-setupeja ehkä lukuunottamatta, ja päivätysvaraa esim. 2015 julkaistaville jälleen selvästi tiukemmille APUille riittää. Se sisäinenkin GPU on tosiaan yllättävän pätevä. Sillä pelaa esim. Skyrimiä kyllä vaikka Full-HD:na hyvällä laadulla aivan mainiosti! Ja se vauhdittaa myös muiden ohjelmien, kuten Photoshopin toimintaa paljon. En myisi sen paremmin emolevy/prosua kuin näytönohjaintaankaan. Sillä, jos pelaat vähääkään vaativampia 3D-pelejä jatkossa, tuo yhdistelmä sopii niihin vallan mainiosti!

Joitakin juttuja ehkä katsoisin. Nimittäin, tuo APU esim. tykkää erittäin paljon nopeasta keskusmuistista, ja olisi hyvä tsekata BIOSista tai vaikka AMD Overdrive -ohjelman kautta, että se todella toimii nyt 2400 MHz taajuudella! 

Vanha 4-ydin Intelisi oli, etenkin ylikellotettuna, vallan kelpo vehje useimpiin arjen hommiin. AMD:n A-10 on nopeampi, mutta kuten totesit, eroa ei välttämättä näe käytännön hommissa. Panostitkin enemmän kokonaan uusiin teknologioihin. Uusi koneesi kykenee esim. käyttämään näytönohjainta (sisäistä tai ulkoista) tavallistenkin hyötyohjelmien nopeuttajana (esim. Adoben Creative Cloud), jolloin monet asiat voivat tapahtua hyvinkin paljon nopeammin. Näitä ohjelmia tulee kaiken aikaa lisää.

sorrii

Lainaus...tuo APU esim. tykkää erittäin paljon nopeasta keskusmuistista..

Sen verran on nörtin vikaa minussa että ekanahan mä katsoin nuo asetukset biosista ennenkuin mitään edes asensin  ::)
Ostin juuri siksi nopeimmat AMD'n muistit:
http://www.jimms.fi/tuote/R938G2401U1K
http://www.radeonmemory.com/amp_technology.php
Tämä APU kellottuisikin ihan kivasti ... Vesijäähyn kanssa voi aika turvallisesti leikkiä  8)

Vähän sellainen krapula vaan iski, kun sain systeemmin kasaan. Tuntuuhan vähän kuin olisi juuri dogannut 600€ ja aamulla herännyt kuitenkin saman vanhan ukon pään sisällä ...  ???

Sainpahan mä tuon prossun kohtuuhintaan: 115€ Verkkokaupan Outletista. Palautustuote - "kerran kokeiltu" ?!? Tuosta kävin keskustelua myyjien kanssa eikä kukaan tiennyt mikä on totuus. Eivät kuulemma normaalisti ota takaisin prossuja jos on käytetty. Ja mikä on selitys että joku "kokeilee" prossun ja sitten palauttaa?? Ainoa mitä tulee mieleen on että joku kokeilisi vaikkapa kellottaa erillisen jäähyn kanssa [alkuperäistä ei ollut käytetty] eikä sitten saa sitä 6000MHz ja palauttaa kauppaan ... haloo  ???
Tän ostoksen jälkeen oo huomannut että tuo "kerran kokeiltu" on vakioteksti monissa outlet-tuotteissa. Takuuhan siinä oli joten mä päätin kokeilla. [Helposti se 5000MHz kulkee  8) 8) ]
Ja tulihan tosiaan ostettua vähän paremmat muistit; vähän hienompi emolevy; kotelokin piti Ruåtsista tilata kun en jaksanut odottaa; ja lopulta uusi näyttiskin Saksasta, vaikka tuo IGP'kin riittäisi ...

Mulle on -vielä- jäänyt vähän epäselväksi pitäisikö tuo IGP pitää biosissa kuitenkin käytössä [auto?; hybrid graphics?!?] kun on koneessa erillinen näyttis. Mä muistelisin jossain tämän A10 - 7850K'n testeissä lukeneeni että sen IGP'n laskutehoa saattaa pystyä hyödyntämään vaikka varsinanen "hybrid graphics" ei toimi kuin muutamalla perus-näyttiksellä: R7 - 230-240-250 -malleilla ...
Iskee aina akuutti ADHD kun pitäisi alkaa lueskelemaan pidempiä selityksiä pakko-englanniksi ...

Tuo MSI'n näyttiskin osoittautui vähän vialliseksi! Mietinkin voisiko olla mahdollista että myyjä [Alternate.de] olisi laittanut Outletiin myyntiin viallisena palautetun tuotteen. Löysin MSI'n keskustelusivuilta mielenkiintoisen jutun, jossa kerrotaan noita HD7950 sekä HD7870 -näyttiksiä olevan liikeellä iso erä joissa on viallinen diodi, joka säätää tuulettimet täysille liian herkästi. Idea siis on, että jos kone hyytyy kunnolla vaikkapa pelisession aikana eikä säätösoftatkaan toimi, niin se varmistaa että tuulettimet käyvät täpöllä ... ["Faulty Safety Catch Diode on board"] https://forum-en.msi.com/index.php?topic=167047.0

Nyt tällä kortilla käy itsellänikin niin että kun lämpö nousee yli 50o niin huutavat tuulettimet heti 4500rpm: sen kuulee kyllä ..  ???
Ja vaikka tekisi millaiset tuuletin-profiilit itse niin se huutaa pelatessa aika kovaa.
Tuolla keskustelupalstalla on helpot ja turvalliseltakin kuulostavat ohjeet jossa yksinkertaisesti nypätään pois se viallinen diodi! Se on MSI'n oma ehdottama ratkaisu, eikä pitäisi estää takuutakaan(?!?) Mullahan olisi vain toisena vaihtoehtona palauttaa kortti Saksaan, josta tulee tappiota postimaksut mennen-tullen ja palautuksena vain se 106€ minkä maksoin. Tän kortin saisi helposti myytyä "hyvässä uskossa" jopa pienellä voitolla: Näyttävät maksavan 2v vanhoista yli 130€ joissa ei ole enää takuukaan voimassa.
Luulen että aika moni tyytyisi kohtaloonsa kuitenkin. Usein näkee ihmisiä esim. läppärin kanssa joiden kone puuskuttaa kuin pölynimuri ja tyttö senkun naputtaa ... Mulla sensijaan pellepelottoman luonto nostaa päätään, että josko alkaisi modaamaan sitä korttia. Onhan sitä tullut paljon vaikeampiakin volttimodeja ja lyijykynä/hopeamaali -virityksiäkin tehtyä. Tässä kortissa se viallinen diodi on käytännössä ~2x4mm huomaamaton nappula keskellä monimutkaista piirilevyä, jonka irroittamista ei kukaan edes huomaa, jos ei tiedä katsoa  ;)
Todellisuudessa -kuulemma- se todennäköisyys että kaatumistilanteessa jäisi täysi grafiikka päälle on 1/10 000 000 ... Eli vanhana tilastotieteen opsikelijana(kin) voin todeta että kun niin käy, ei haittaa, koska samana päivänä voitan Lotossa päävoiton, hyvin todennäköisesti ...

Edelleen käy kysymys että myisinkö kuitenkin, kun en sitä oikeesti tarvitse! Onhan siinä APU'n R7-piirisskin sitä computepoweria, muka ...  ;)  :D ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Aji Inferno

5 GHz heittämällä..??!!! No, johan APUn sait! :) Ei jää tosiaan siitä kiinni koneen tehot, eikä muistinkaan määrästä tai nopeudesta...  Ensi vuonna tuleekin sitten taas ihan uuden sukupolven APU-mallisto, jonka pitäisi olla siinä 20% nopeampi samalla kellotaajuudella. Ja taas hurjempi sisäinen GPU tietenkin mukana. Ikuinen rumba. ;)

Harmittava tuo MSI:n diodijuttu. Itse varmaan lähtisin kolvin kanssa silmät kiiluen tekemään tuhojani. Vähän verissä se homma lapsuudesta asti myös. ;) Aina välillä jokin valmistaja koettaa säästää muutaman sentin komponenteissa. Esim. oma Sapphire 7870:ni vähän pelotti, koska Sapphire oli parin muun valmistajan lailla käyttänyt AMD:n speksejä heikompia virransuodatuskonkkia, mikä johti monissa korteissa satunnaisiin jumiutumisiin. Vasta AMD:n itse jyrähdettyä asiasta, paransivat tapansa.

sorrii

Lainaus5 GHz heittämällä..??!!!

Ehkä vähän Elvistelin ... [Naapurin Elvillähän oli tapana liioitella aika sujuvasti] ...
Emon omalla kellotuksella sain ~4800MHz - En mä ruvennut testaamaan enempää. Virtalähde on ylitehoinenkin eli hyvin vakaa 700W CM Silent Pro ja emo sitä parempaa "military grade4" -laatua  ;)
Ja sitten toisaalta alussa oli 4200MHz ja kone hyytyili jonkun kerran, joten poistin varovaisemmatkin kellotukset, kun en luule tarvitsevani. Sitä hyytymistä tapahtui kyllä sitten edelleen, kunnes irroitin risan printterini ja vanhan HTC'n USB'n päästä. Jompi- tai kumpikin aihetti kummallisia hyytymisiä eikä kone vastannut näppikseen tai hiiren liikkeisiin ... Mä tein sitten vakiokelloilla vakaustestejä eikä ollut ongelmaa...

Mä yritin selvittää sitä näyttisongelmaa alikellottamalla eli laittamalla referenssi-voltit ja taajuudet näyttikseen myös. Tuossa kortissa on aika reilu tehdaskellotus [960MHz vs. 800MHz; core-voltit 1.25V vs 1.09V]
Aika tarkkaan 60 asteen kohdalla vaan alkavat tuulettimet edelleen huutaa täysillä. Kun sitten tekee rasitustestiä Furmarkila tai Unigine Valleyllä, niin eivätpä lämmöt nousekaan kuin 63 asteeseen. Kestäisihän tuo näyttis jopa 90 astetta ... Furmarkilla lämpö nousee muutamassa sekunnissa siihen 60 asteeseen; Valleytä sai ihailla varmaan pari minuuttia ennekuin lämpö nousi niin paljon. Sehän siis tuo huuto tulee vain raskaammilla grafiikoilla, eikä varmaan muussa hyötykäytössä sitä tule koskaan.

Mä nyt mietin ja kerään rohkeutta josko nyppäisin sen diodin pois. Siellä MSI'n palstalla joku keksi, että diodi irtoaa helposti kun työntää vaan mattopuukon terää vähän alle: ei tarvita kolvia. Enemmän kolvilla vahinkoa saa aikaan, kun kysymys on parin millin komponentista ahtaassa välissä! Mä katsoin kuvan perusteella sen diodin omalta kortiltani, ja sehän on tasan identtinen: Se diodin kuori itsessään on ~1x1.5mm kuutio ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

akselsson1

Ollaanpas täällä jännän äärelllä ;)
Jollei omista pienitehoista kolvia, saattaa muunlainen poisnyppäiskin olla ok toimenpide  :o

Oma i5-4690 kellotettiin 3,5:stä 4,2GHz:iin ja hyvin on toiminut.
Enkä varsinaisesti ole enempää tehoja kaivannut.... mutta  ::) Jäähyssä kyllä tuntuu olevan potentiaalia enempäänkin, mutta sitten pitäisi kuullemma jo vähän nostaa jännitteitä, mitä sanotte moisesta?
Oishan se kiva kokeilla  ;) ::)
Jäähynä iso Noctua kahdella tuulettimella, jotka mulla on manuaalisessa säädössä paneelista :P
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

sorrii

Jos prossun lämmöt pysyttelee ~ alle 70 asteessa, niin voihan kellot pitää niin korkealla kuin vaan saa vakaana käymään.
Noiden "oikeiden pelimiesten" lukemia kun katselee esim. Muropaketissa, niin aika rankasti monet kellottaa ...

Mulla oli vanhassa koneessa C2Q 6600[2400MHz] joka alkuun pyöri 2700MHz ensmmäiset 5 vuotta - ilman mitään volttein säätöä. Sitten rikoin emon kerran putsatessa sitä [viksuna yritin irroittaa piirisarjan jäähyä ja jäi piiristä kuoret kiinni jäähyyn] ..
Hommasin siihen käytetyn ASUS P5E -emolevyn joka olikin aikas pätevä: Siinä pistin kerrasta väylän 330MHz: en edes kokeillut muuta  8) Loppuajan -pari vuotta- tuo kävi 3000MHz ja emon lämpötilat pysyivät melekein huoneen lämmössä ... Prossulla nousi joskus 45 asteeseen [onnistui epätavallisen hyvin varmaan myös jäähyn uudelleen asennus!] ... Vanhemmalla Striker Xtreme levyllä olivat emon lämmöt kokoajan 70 asteessa vaikka kellotin vähemmän; prossulla rasituksessa ~60 Jäähynä oli Xigmatek Achilles joka oli kyllä pätevä sekin .. Täytyy todeta, että aika hyvin on kestänyt aikaa ainakin tuo prossu! Se on vuodelta 2007 ja on ihan asiallinen prossu vieläkin. [Kuka ostaa pois!?]

Ehkä tuollaiset 10-15% täytyy kellotella periaatteesta aina. Tiedähäntä paljonko oikeesti on hyötyä puhumattakaan tarpeesta. Tää foorumi ainakin toimii ihan hyvin vakiokelloilla. Pelaaminen on mulla jäänyt aika vähiin. Nyt taas oon paremman puutteessa ajellut autopelejillä: DiRT - DiRT2 - DiRT3 - Grid ; kun pitäähän uudet vehkeet ajaa sisään ja testata. En mä ainakaan huomaa eroa pelikokemuksessa oli ne kellot 3600[nyt] tai se 4200 jota emolevy ehdottaa. Samoin kokeilin äsken pelata noita alikellottamalla näyttiksen 800MHz kun vakiona se on 960MHz. Huusi se nayttis siltikin, vaikkakaan ei ihan kokoajan ...
Taidan kohta kaivaa taltan ja vasaran esiin, että lähtee varmasti se diodi juurineen ...  ;D .. Sitten Afterburnerilla 1000MHz kehiin ja muistit 1500MHz

Mä luulen että ainoa motiivi mulle kellottaa prossua on tietoisuus siitä että se pykälää tehokaampi prossu on aina maksanut enemmän. Ostaessani tuon Q6600 se maksoi ~270€; Q6700 olisi maksanut 360€ ja siinä vasta 2660MHz. Kelottamalla sen siis 2700MHz'iin tienasin yli 100€ .. ja kellottamalla 3000MHz oli puhdasta ansiota jo ~500€ ...  ;D ;D

Mä innostuin ostamaan [käytettynä 60€] vesijäähynkin: Corsair H80i. Siinä tuo oli positiivinenkin yllätys, kuinka helppo se on asentaa. Valmis paketti, ja letkuja voi aikas vapaasti väännellä pelkäämättä vuotoja tms. Ääntä se sitten kuitenkin pitää vakioasetuksilla yllättävänkin paljon. Äänekkäämpi selvästi kuin vanha Xigmatek. Siinä Corsairissa kuitenkin on hyvin kehittynyt säätösysteemi ja blokista menee oikein USB-liitin emolle. Sen pumppua ja tuulettimia voi sitten hallita hyvinkin monipuolisesti Corsair Link -ohjelmalla. Saa jopa blokin ledeillä valaistun Corsair-logon väriä säätää: Voi vapaasti asettaa red-green-blue -arvot joko kiintästi, lämpötilan mukaan tai cycle-modeen jolloin väri vaihtuu kokoajan vaiheittain ... Se on hieno! En tulisi toimeen enää ilman ...
Tällä AMD'n prossulla voi aika huoleti pitää tuuletinprofiilit silent-modella joten onhan se nyt jokseenkin äänetönkin. Ainoastaan bootatessa tuulettimet [emolevyn/kotelon?!] käy täysillä vähän aikaa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Sihijuoma666

Oma i5 2500K 4,5gHz täysin vakaana ja lämmöt pysyy alle 70C rasituksessakin. Ei tarvitse hetkeen vaihtaa. Ehkä seuraavaksi kun DDR4  alkaa olla halpaa.  :D

Aji Inferno

Tuo sorriin APU on ilmeisesti sekä varsin suorituskykyinen, että myös ylikellotettava. Jokin noin 5 GHz nopeus ei sinänsä ole sille ihmeellinen saavutus, sillä AMD:n FX-sarjan 8-ydinprosessorien lippulaivahan heittää virallisesti kehiin 5 GHz 8 ytimellä... Tosin myös aikamoisella lämmöntuotolla, mutta kumminkin. Lämmöntuottohan on vain hetkellistä, eikä siten vaikuta paljon esim. sähkölaskuun.

Mielipiteet näissä ovat monenlaisia. Luin juuri eilen testin, missä äärimmäisiä huippunäytönohjaimia uusilla huippupeleillä oli laitettu ruokkimaan toisaalta AMD:n huokea FX-8350 (8 ydintä, ei ylikellotusta) ja sitten myös Intelin i7-alustan systeemi, hinnaltaan noin viisinkertainen. Tulokset olivat mielenkiintoisia. i7-kone voitti lopulta useimmat pelitestit, mutta myös hävisi kaksi. Ja niissäkin testeissä, missä i7 voitti, ero oli jokaisessa tapauksessa niin vähäinen, ettei sitä voisi esim. pelatessa edes huomata. Niinpä tuo tekniikkasivusto päätyi suosittelemaan useita satoja euroja huokeampaa AMD-kokoonpanoa, sillä tuon hintaeron voisi käyttää vaikka parempaan näytönohjaimeen tai SSD-levyyn.

Sorriin APU edustaa uudempaa ja kehittyneempää tekniikkaa kuin tuon testin järeä FX-8350.

Mitä luultavasti näemme nyt, on uuden polven konsolien teknologian siirtyminen PC-peleihin ja kenties muihinkin ohjelmiin. Kaikissa uusissa konsoleissahan on nyt AMD:n Jaguar-arkkitektuurin 8-ydinprosessori + aika raskaan sarjan integroitu näytönohjain (PS4:ssä esim. rautatasolla noin Radeon HD7870 -tasoa). Moni on naureskellut tuota "rautaa". Mutta ei se niinkään huvittavaa ole. Esim. sisarelleni hankittu 4-ytiminen "Jaguar" -tietokone (HP) yllätti minut täysin. Vehje on nopea ja vakaa. Ei käytännössä mitään valituksen aiheita!

Mutta se todellinen muutos tuleekin hiukan kulman takaa. Uusien konsolien pelit ovat käytännössä optimoituja näiden alustojen 8-ydin-arkkitehtuureille. Aiemmin niin PC:issä kuin konsoleissakin oli yksi prosessori, joka teki kaiken työn. Nyt asia on toisin. Ja siksi monet uudet pelit tulevatkin myös PC-puolella suoraan optimoituina jopa 8-ytimisille prosessoreille.  Tästä esimerkkinä uusi Civilization...

akselsson1

i5-4690K tekee tällähetkellä rasitustestiä 4,4GHz:llä ja hyvältä näyttää, vähän piti Jännitettä lisätä. Saatanpa laittaa sinne 4,5 astikkin  :P
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

sorrii

lokakuu 29, 2014, 13:14:11 ip #1270 Viimeisin muokkaus: lokakuu 29, 2014, 13:23:14 ip käyttäjältä sorrii
Mä laitoin APU'ni hyrräämään 4200MHz koneen automaattikellotuksilla: Nehän taitaa olla muuten valmiita profiileita biosissa, luulen! Ne asetukset tulee heti ilman mitään testejä, kun painaa OC-genie -nappulaa.
Muistit vaan putoavat säälittävään 2160MHz'iin ... Eipä näytä vaikuttavam yhtään mitään lämpöihin.
Sehän on niin että jos rupeaa oikeesti kellottamaan perinteisesti ja testaa erikseen piirien, muistien ja prossun maksimit ja säätelee voltteja sekä kieppejä, niin siinä menee tunteja, päiviäkin että löytyy vakaat maksimit. Tuo mun 4800MHz ei pysy pystyssä eikä takuulla boottaa montaa kertaa ilman että ruuvaa kaikki asetukset kohdalleen ... Ei sellainen oikeesti kiinnosta.

Seuraavaksi menen kellottamaan ledi-valojani ja annan tietokoneen olla  8) 8) 8)

PS. Tuo näyttis toimii ihan asiallisesti kun asetin referenssikellot [960MHz -> 800MHz] ja voltit [1.25V - 1.09V] Afterburnerilla. Kyllä mun rallit toimii niilläkin riittävästi ... En viitsi alkaa talttahommiin uuden kortin kanssa kun on edelleen harkinnassa että myyn sen jollekin. Siinähän ei ole viralliseti mitään vikaa. On vaan vähän äänekäs rasituksessa  :-\ Hyvä löytö 106€'lla kun on 2V takuukin. Hintaseurannassa 289€ :)

PSPS. Tuolla löytyy muuten aika hyviä tarjouksia jatkuvasti ja toimitus pelaa hyvin kotiovelle ~15€: http://www.alternate.de/Outlet-Artikel/Grafikkarten
Sikäli outo kauppa, että kaikkia luettelon tuotteita ei sitten välttämättä olekaan! Sieltä kun "ostaa" tuotteen, se onkin "tarjouspyyntö" johon vastaavat sähköpostilla. Maksutavan ja kuljetustavan kanssa on vähän kanssa hakusessa, varsinkin jos ei osaa saksaa ... Onnistuu se silti kun on rohkea :) .. Mä tilasin itseasiassa kokeillessani sieltä kolme kertaa tuotteen, kun aina löytyi parempi. Mä sitten vaan peruuttelin niitä sähköpostilla ja hyvin meni, danke schöön ... Mulla oli jo postituksessa R9 280X [199€] kun vaihdoin sen vielä HD7950'een [106€] ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

akselsson1

Nojuu nyt löytyi ilmeisesti vakaa riittävä jännite tuolle 4,5GHz:lle, monen kaatumisen jälkeen  :D
Tuo mun näyttis taas ei taho kestää juurikaan mitään kellotusta, tai kaatuilee jatkuvasti. Asuksen GTX-760 II
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - lokakuu 29, 2014, 20:13:02 ip
Nojuu nyt löytyi ilmeisesti vakaa riittävä jännite tuolle 4,5GHz:lle, monen kaatumisen jälkeen  :D
Tuo mun näyttis taas ei taho kestää juurikaan mitään kellotusta, tai kaatuilee jatkuvasti. Asuksen GTX-760 II


Mä lopetin nykykoneeni kellotuksen 3.9 gigaan (alkuperäinen: 3.2), koska tajusin pari asiaa. Yksi on se, että 6-ydinprosessori tuolla taajuudella on tarpeeksi nopea aivan kaikkeen mitä vastaan tulee. Toinen on se, että tämä meni vielä aika "heittämällä", mutta tästä ylöspäin jännitettä pitäisi nostaa turhan paljon, mikä nostaisi taas lämpöjä ja sähkönkulutusta, muttei toisi mitään oikeasti havaittavaa nopeutusta. Nyt hyvin hiljaiseen koneeseen kyllä sitten melua, kun tuulettimia pitäisi ruuvata selvästi ylöspäin. En varmaankaan päivitä tätä kokoonpanoa paitsi pakon edessä ennen vuotta 2016, jolloin AMD:n seuraava täysin uusi arkkitehtuuri tulee ulos. Sanovat ottavansa sillä taas tosissaan nyrkkeilyhanskat Intelin kanssa myös ylimmässä teholuokassa. Toivottavasti onnistuvat, kilpailu tekee hyvää! :)

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - lokakuu 29, 2014, 23:43:57 ip
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - lokakuu 29, 2014, 20:13:02 ip
Nojuu nyt löytyi ilmeisesti vakaa riittävä jännite tuolle 4,5GHz:lle, monen kaatumisen jälkeen  :D
Tuo mun näyttis taas ei taho kestää juurikaan mitään kellotusta, tai kaatuilee jatkuvasti. Asuksen GTX-760 II


Mä lopetin nykykoneeni kellotuksen 3.9 gigaan (alkuperäinen: 3.2), koska tajusin pari asiaa. Yksi on se, että 6-ydinprosessori tuolla taajuudella on tarpeeksi nopea aivan kaikkeen mitä vastaan tulee. Toinen on se, että tämä meni vielä aika "heittämällä", mutta tästä ylöspäin jännitettä pitäisi nostaa turhan paljon, mikä nostaisi taas lämpöjä ja sähkönkulutusta, muttei toisi mitään oikeasti havaittavaa nopeutusta. Nyt hyvin hiljaiseen koneeseen kyllä sitten melua, kun tuulettimia pitäisi ruuvata selvästi ylöspäin. En varmaankaan päivitä tätä kokoonpanoa paitsi pakon edessä ennen vuotta 2016, jolloin AMD:n seuraava täysin uusi arkkitehtuuri tulee ulos. Sanovat ottavansa sillä taas tosissaan nyrkkeilyhanskat Intelin kanssa myös ylimmässä teholuokassa. Toivottavasti onnistuvat, kilpailu tekee hyvää! :)

Olet täysin oikeassa. Jouduin 4,4:stä nostaessa 4,5:een nostamaan jännitteitä aika tavalla. Vähän tulee ajatus, että oliko tässä nyt järkeä. 4,4GHz on todennäköisesti aivan yhtä nopea omassa käytössäni.  ??? Sais tuulettimetkin yhä mennä hissukseen, nyt vähän humisee vaikka noctuan tuulettimet hiljaisia ovatkin, ja kotelo vaimentaa hyvin.
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Aji Inferno

marraskuu 01, 2014, 23:30:22 ip #1274 Viimeisin muokkaus: marraskuu 01, 2014, 23:32:39 ip käyttäjältä Aji Inferno
Pelipuolella jo kirjoitinkin ensikokemuksistani AMD:n Mantle -rajapinnasta. Civilization: Beyond Earth on ensimmäisiä sitä täysin tukevia pelejä, ja millaisella tavalla! Mantlella on jokin yhteys uusimpien pelikonsolien teknologiaan, ja se korvaa DirectX:n huomattavasti nopeammalla ja aina vähintään 8 prosessoriytimeen erinomaisesti skaalautuvalla koodilla. Oma, ei enää aivan uusimman teknologian 6-ydin PC:ni Radeon HD7870:llä pyörittää Mantle-tilassa uutta Civiä aivan käsittämättömän nopeasti (missä ovat ne Civ 5:n jo alkupelissä ärsyttäneet laskentatauot? Missä grafiikan tökkimiset?). Varmistin havaintoni resurssinhallinnasta: Civ BE todella osaa käyttää koneeni kaikkia kuutta CPU-ydintä tarpeen tullen 100% teholla, siinä missä Civ 5 ei koskaan oikeasti käyttänyt useampaa kuin kahta tai joskus kolmea ydintä kunnolla.

Tämä merkitsee hyviä uutisia PC-pelaajille, etenkin kun Mantle-optimoituja pelejä näyttää nyt tulevan runsaasti ulos. Se antaa paljon lisäaikaa vähän vanhemmillekin koneille, joissa vain on vähintään 4-ydinprosessori, sillä ne pääsevät nyt viimein käyttämään kaiken tehonsa myös peleihin. Sekään tuskin ainakaan AMD:n käyttäjiä harmittaa, että tämä uusi pelien skaalautuvuus suoraan vaikka 8-ytimisille AMD FX-prosessoreille tekee niistä jälleen hyvinkin kilpailukykyisiä Intelin tarjooman kanssa. Näin juuri tuoreen vertailun, jossa AMD:n 8-ytiminen FX8350 pärjäsi uusissa peleissä aivan tasavertaisesti Intelin yli kolme kertaa kalliimman i7-sarjalaisen kanssa, ja jopa voitti tämän parissa 4K-resolla tehdyssä testissä.

Miten näin voi olla? Intelin nykypolven rauta kun on kiistattomasti edistyneempää kuin AMD:n FX-rauta? Onhan se, tavallaan. Tässä vain mennään jenkkien autofilosofian puolelle. ;) Sanovat siellä, ettei "mikään vedä vertoja kuutiotuumille" - eli kunnon V8 on aina jotain muuta kuin pikkuturbo, vaikka jälkimmäinen paperilla haastaakin edelliset. Intelin etuna on tähän asti ollut se, ettei ohjelmia ole juurikaan optimoitu moniydinkäyttöön (poikkeuksia toki löytyy), vaan tärkeää on ollut suuri teho yksi-, kaksi- tai enintään neliydinkäytössä. Mantle-rajapinnan kautta tämä muuttuu. Nyt esim. AMD:n isoin V8 (8-ytiminen FX9590) 5 GHz kellotaajuudella on yksinkertaisesti peleissäkin todellinen monsteri, joka kykenee käsittelemään pelidataa sellaista tahtia, että kumi palaa ja ruudulla tapahtuu! :)

No, niin tai näin... Näyttää siltä, että Mantlen myötä oman koneeni päivitystarve lykkääntyy jälleen ainakin vuodella tai parilla!

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - marraskuu 01, 2014, 23:30:22 ip
Pelipuolella jo kirjoitinkin ensikokemuksistani AMD:n Mantle -rajapinnasta. Civilization: Beyond Earth on ensimmäisiä sitä täysin tukevia pelejä, ja millaisella tavalla! Mantlella on jokin yhteys uusimpien pelikonsolien teknologiaan, ja se korvaa DirectX:n huomattavasti nopeammalla ja aina vähintään 8 prosessoriytimeen erinomaisesti skaalautuvalla koodilla. Oma, ei enää aivan uusimman teknologian 6-ydin PC:ni Radeon HD7870:llä pyörittää Mantle-tilassa uutta Civiä aivan käsittämättömän nopeasti (missä ovat ne Civ 5:n jo alkupelissä ärsyttäneet laskentatauot? Missä grafiikan tökkimiset?). Varmistin havaintoni resurssinhallinnasta: Civ BE todella osaa käyttää koneeni kaikkia kuutta CPU-ydintä tarpeen tullen 100% teholla, siinä missä Civ 5 ei koskaan oikeasti käyttänyt useampaa kuin kahta tai joskus kolmea ydintä kunnolla.

Tämä merkitsee hyviä uutisia PC-pelaajille, etenkin kun Mantle-optimoituja pelejä näyttää nyt tulevan runsaasti ulos. Se antaa paljon lisäaikaa vähän vanhemmillekin koneille, joissa vain on vähintään 4-ydinprosessori, sillä ne pääsevät nyt viimein käyttämään kaiken tehonsa myös peleihin. Sekään tuskin ainakaan AMD:n käyttäjiä harmittaa, että tämä uusi pelien skaalautuvuus suoraan vaikka 8-ytimisille AMD FX-prosessoreille tekee niistä jälleen hyvinkin kilpailukykyisiä Intelin tarjooman kanssa. Näin juuri tuoreen vertailun, jossa AMD:n 8-ytiminen FX8350 pärjäsi uusissa peleissä aivan tasavertaisesti Intelin yli kolme kertaa kalliimman i7-sarjalaisen kanssa, ja jopa voitti tämän parissa 4K-resolla tehdyssä testissä.

Miten näin voi olla? Intelin nykypolven rauta kun on kiistattomasti edistyneempää kuin AMD:n FX-rauta? Onhan se, tavallaan. Tässä vain mennään jenkkien autofilosofian puolelle. ;) Sanovat siellä, ettei "mikään vedä vertoja kuutiotuumille" - eli kunnon V8 on aina jotain muuta kuin pikkuturbo, vaikka jälkimmäinen paperilla haastaakin edelliset. Intelin etuna on tähän asti ollut se, ettei ohjelmia ole juurikaan optimoitu moniydinkäyttöön (poikkeuksia toki löytyy), vaan tärkeää on ollut suuri teho yksi-, kaksi- tai enintään neliydinkäytössä. Mantle-rajapinnan kautta tämä muuttuu. Nyt esim. AMD:n isoin V8 (8-ytiminen FX9590) 5 GHz kellotaajuudella on yksinkertaisesti peleissäkin todellinen monsteri, joka kykenee käsittelemään pelidataa sellaista tahtia, että kumi palaa ja ruudulla tapahtuu! :)

No, niin tai näin... Näyttää siltä, että Mantlen myötä oman koneeni päivitystarve lykkääntyy jälleen ainakin vuodella tai parilla!


Niin mikään ei vedä vertoja kuutiotuumille .....paitsi kuutiotuumat ahdettuna parilla 10L ämpärin kokoisella turbolla.

akselsson1

Alkanut toi koneen humina ärsyttämään  ;D
Prosujäähy on noctuan, ja tasan äänetön, alle 10dB.
Muut tuulettimet kun siinä pitää ääntä.
Viimeisen viikon aikana avannut ja säädellyt ja käännellyt ja räplännyt tuulettimia eestaas moneen kertaan, sain kyllä hiljaisemmaksi, mutta... Vieläkin sen kuulee  ;D ::)
Tekis mieli päivittää loputkin 5 tuuletinta Noctuan propelleihin. 5kpl 140mm näitä superhiljaisia 8dB tuulettimia on kuitenkin sen 100e  ::)
Niillä kuitenkin olisi varmaan lähes äänetön kapistus, mikä olisi kyllä kiva.
Osalla tuulettimista kun tuli jo ongelmia kun säädin vauhdit niin alas -> eivät välttämättä lähteneet käyntiin ollenkaan  ;D
Vai oisko vielä jotain kikkakolmosia :D
noista viidestä kaksi on fractalin tuulettimia, jotka ovat melko hiljaisia kun säädöillä pyörivät vain 400-500rpm, loput kolme bitfenixin, ja ne taitavat olla suurimmat äänilähteeni tällä hetkellä...
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Max_7Pot

Pistä koneeseen vesijäähdytys, niin tulee tosi hiljainen tietokone. Itselläni on Zalman Reseator 2 ja jäädytysblokit suorittimessa, näytön ohjaimessa, emolevyn isoissa piireissä ja muistikammoissa. Lämmöt pysyvät 30-40 hujakoilla kovassakin käytössä. Olen pistänyt putket kellarikerrokseen missä Reseator 2 on ja ylikellottanut prosessoria paljon. Kellarissa on kesälläkin alle 10 astetta lämmintä ja talvella nollan paikkeilla, joten jäähdytystehoa on riittävästi. SSD-levy on myös äänetön. Itse en kuulisi onko kone päällä, mutta virtakatkaisimen sininen valo ilmaisee sen.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Max_7Pot - marraskuu 04, 2014, 12:18:34 ip
Pistä koneeseen vesijäähdytys, niin tulee tosi hiljainen tietokone. Itselläni on Zalman Reseator 2 ja jäädytysblokit suorittimessa, näytön ohjaimessa, emolevyn isoissa piireissä ja muistikammoissa. Lämmöt pysyvät 30-40 hujakoilla kovassakin käytössä. Olen pistänyt putket kellarikerrokseen missä Reseator 2 on ja ylikellottanut prosessoria paljon. Kellarissa on kesälläkin alle 10 astetta lämmintä ja talvella nollan paikkeilla, joten jäähdytystehoa on riittävästi. SSD-levy on myös äänetön. Itse en kuulisi onko kone päällä, mutta virtakatkaisimen sininen valo ilmaisee sen.

Ohhoh, melkoiset systeemit, mutta epäilemättä on varmasti hiljainen :D
Kerrostalossa ei ole mahdollisuutta kellariin siirrellä jäähyjä, mutta tosiaan as said, prosessorin jäähy on mulla jo nyt se hiljaisin osa  ::)
hintaa alkaisi varmaan kertymään jo silloinkin, jos pistäisi vesijäähyt prosulle ja näyttikselle  :o kopan sisässä kun niiden pitäisi kuitenkin olla, niin kai niissäkin tuulettimet täytyy lisäksi olla, ettei lämmöt pidemmän päälle nouse liiaksi? Niitä voisi varmaan kyllä pyörittää todella hissukseen.
Käyttis on SSD levyllä, muut HDD:t pyörivät vain tarvittaessa.
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Aji Inferno

Täysin äänetön tehokone on melkoista fantasiaa, mutta jos tyytyy aivan hiljaiseen huminaan, jota ei tule edes ajatelleeksi, se on hyvinkin mahdollinen.

Vesijäähy on parhaimmillaan hiukan vielä ilmaa tehokkaampi, mutta kovin hiljaisia eivät nekään vakioasetuksilla ole. Ilmalla parasta mitä rahalla saa ovat suurinpiirtein Noctuan tuplatuuletin-hirmutornit. Kotelotuulareina mulla on pelkästään myös Noctuan 120 mm malleja 4 kpl. Niistä ei ääntä lähde, kun kierrosluvuksi laittaa siinä 600..700. Isointa ääntä pitävätkin näytönohjain (hiljainen tosin sekin) ja kolme kiintolevyä. Vanhassa koneessani laitoin kotelon seiniin myös bitumimattoa (saa esim. Biltemasta), mikä kyllä hiljensi edelleenkin, mutta teki samalla kotelosta todella painavan. Vaahtomuovimattoihin en oikein usko. Tärkeää projektissa on myös emolevyn älykäs tuuletinhallinta. Jos kone on suht kireäksi kellotettu, jo parin asteen sisälämpötilan vaihtelu huoneessa voi ratkaista vakauden. Siksi esim. talvella ja kesällä voi olla tarpeen käyttää paljonkin eri kotelotuuletinprofiileja, vaikka säätäisikin tuularit automaatille.