tammikuu 09, 2025, 23:28:44 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tietokoneista

Aloittaja Aji Inferno, heinäkuu 19, 2008, 00:21:20 ap

« edellinen - seuraava »

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - helmikuu 04, 2015, 15:33:55 ip
Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - helmikuu 04, 2015, 15:26:09 ip
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - helmikuu 04, 2015, 15:15:30 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - helmikuu 04, 2015, 14:42:42 ip
Tälläistä koteloa olen uuteen koneeseen harkinnut, jos ei sitä ennen tule jotain parempaa mallia:
http://www.jimms.fi/tuote/600046940

Onpas aika jännä kotelo  :o Mutta silleen salaa hienolla tavalla.

Joo hienon näköinen on kieltämättä, mutta itselläni pistää silmään tuo DVD-aseman paikka... Onkohan se kaikista kätevin mahdollinen tuolla koneen takana? ;D

Ei välttämättä kaikista kätevin paikka kotelossa, mutta aika vähän tietokoneen käyttäjä nykyisin tarvitsee enää dvd-asemaa muuhun kuin ehkä Windows asennukseen levyltä, lukuunottamatta konetta työkseen tarvitsevat. Itse en ainakaan muista milloin olisin tarvinnut sitä käyttää yhtään mihinkään ja jos tarvitsee tiedostoja siirrellä, niin käytän siihen hommaan muistitikkua. 8)

Mulla ei edes ole koneessa DVD asemaa ollenkaan  ::) läppäristä löytyy sit hätätilassa... En oo vielä pahemmin kaivannut.
Varmaan tuossa myös design juttu, haluttu pitää super kliininä tuo etuosa  :)
Voiskin joskus suunnitella tietokonekopan itse... hmm  :o 8)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - helmikuu 04, 2015, 16:32:53 ip

Suunnitella ja rakentaa ?  ::) Mallia vähän miehekkäämmästä kopasta  8) http://technabob.com/blog/2008/08/21/vulcanus-heavy-metal-casemod-by-blacksmith/

sorrii

helmikuu 04, 2015, 17:55:25 ip #1542 Viimeisin muokkaus: helmikuu 04, 2015, 17:57:36 ip käyttäjältä sorrii
Samanlainen rakenne tuossa Cooltekin kotelossa kuin Corsairin Air-sarjoissa, sillä erotuksella että on umpinainen katto. (!?)
Noissa kuvissa panee ihmettelemään miten nuo tuulettimet on suunnattu: Mä kuvittelisin että lattiatuulettimet ilman muuta puhaltaa ulkoa sisään, eli ylös;
Etutuulettimet kuvassa ovat vesijäähyn radiaattorilla, ja musta pitäisi niidenkin puhaltaa sisään ...
Silloin jää yksi takatuuletin joka puhisee kaikien neljän tuulettimen ilmat pihalle??

Voisihan olla että vesijäähy puhaltaa ulos, mutta silloin on kennot aika lämpimänä kokoajan, kun esimerkkikoneessa vielä kaksi näyttistä. Kuvan MSI -näyttikset eivät juuri puhaltele ulos sitä ilmaa vaan lämmittävät kotelon sisäilmaa ...  :-X .. Joku tuossa mättää.

Itse innostuin Corsairin Air240 -kotelosta. Siinä oli vakiona kaksi etutuuletinta sisään ja yksi katossa ulos.
Tilaa ei ollut tornimaalliselle prossujäähylle joten laitoin vesijäähyn: H80i
Nyt siis sisään puhisee etu-alhaalla 120mm tuuletin ja yläosassa H80i tuplatuulettimet; lisänä näyttiksen alla Skythe 120mm slim-tuuletin; Katossa 2x120mm ... yht. 6kpl
120mm tuulettimia.

On vähän tyyli muuttunut edellisen koneen rakentelu ajoista. Silloin tehokas ilmankierto tuli 2x80mm etutuulettimilla ja yhdellä 80mm takatuulettimella ...

Mulla ei tullut ollenkaan CD-asemalle paikkaa! Sitä vähän funtsasin, mutta täytyy sanoa ettei ole tullut CD-asemaa käytettyä juurikaan vuosiin. 30€'lla saa ulkoisen USB-aseman ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilijamppa

helmikuu 04, 2015, 18:24:07 ip #1543 Viimeisin muokkaus: helmikuu 04, 2015, 18:44:03 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 04, 2015, 17:55:25 ip
Samanlainen rakenne tuossa Cooltekin kotelossa kuin Corsairin Air-sarjoissa, sillä erotuksella että on umpinainen katto. (!?)
Noissa kuvissa panee ihmettelemään miten nuo tuulettimet on suunnattu: Mä kuvittelisin että lattiatuulettimet ilman muuta puhaltaa ulkoa sisään, eli ylös;
Etutuulettimet kuvassa ovat vesijäähyn radiaattorilla, ja musta pitäisi niidenkin puhaltaa sisään ...
Silloin jää yksi takatuuletin joka puhisee kaikien neljän tuulettimen ilmat pihalle??

Aika hyvin tuossa kotelossa näyttää persuuksissa olevan ilmareikää ohjaamaan ilmaa ulos ja sinne ylös pistää tehokkaan 120mm kotelotuulettimen ohjaamaan kohoavan lämpimän ilman pihalle prosessorijäähdyttimen avustuksella.

Edessä näkyy olevan 2x140mm tuulettimet, joten ainakin hyvin viileä ilma virtaa kotelon sisään.

Mullahan oli pitkään tuossa Fractal design define minissä edessä 2x120mm ja takana 1x120mm puhaltamassa ilmaa ulos. Sitten jälkeenpäin lisäsin kattoon yhden 120mm tuulettimen ja näytönohjaimen rasituslämmöt tippuivat sen takia n. 5 astetta, joka oli oikein kiva juttu.

Cooltek W2 kotelossa joku oli kääntänyt tuuletuksen toisinpäin, eli takaa/pohjasta sisään viileää ilmaa ja edestä pihalle. Sillä lailla ainakin komponentit pysyy viileänä.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Wolfman - helmikuu 04, 2015, 16:44:06 ip
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - helmikuu 04, 2015, 16:32:53 ip

Suunnitella ja rakentaa ?  ::) Mallia vähän miehekkäämmästä kopasta  8) http://technabob.com/blog/2008/08/21/vulcanus-heavy-metal-casemod-by-blacksmith/

No tuo on juu aika hevi  ;D Olenhan minäkin joskus takonut, mutta... en ehkä ihan tuollaista lähtisi :D
Jokin jännä puurunkoon perustuva tuollaisilla taotuilla nurkilla sun muilla voisikin olla toinen juttu. Pitäisi keksiä ensin joku tyyli minkä pohjalta lähteä tuota tekemään.
Lähinnä kiinnostaisi se. ettei se juurikaan näyttäisi tietokoneelta, ja olisi suhteellisen pieni, mATX emo ja suht suuri näyttis pitäisi mahtua, ja tietty pakolliset muut osat.
Tulis oikeen bueno idea ni alkaisin tekemään  ;D

sorrii

Oon katsellut monesti Rautasoinin pihalla romukasoissa alumiinilevyn palasia, jotka lienevät teollisuuden hukkapaloja: Niistä löytyisi helposti materiaalit vaikkapa ~10mm alumiinista tällaiseen koteloon. Käsisahan ja patteriporan arsenaalilla vaan ei ihan viitsisi alkaa askartelemaan ...
Hiljainen askeettisen yksinkertainen kotelo olisi kyllä kiva. Tämä mun Air240'kin on aika surkean ohutta peltiä ja muoviosat sellaisia rämiseviä ritilöitä. Se on paljon hentosempaa tekoa, kuin miltä näyttää ...

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jame

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - helmikuu 03, 2015, 23:36:02 ip
Mutta kivahan noita on rakennella. ;)

Tällä hetkellä ainakin tuntuu että NOT. Kolmas ilta koneen päivitystä takana ja ollaan vaiheessa, jossa uudet komponentit, Windows ja F-Secure on saatu asennettua.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - helmikuu 04, 2015, 19:36:37 ip
Jokin jännä puurunkoon perustuva tuollaisilla taotuilla nurkilla sun muilla voisikin olla toinen juttu. Pitäisi keksiä ensin joku tyyli minkä pohjalta lähteä tuota tekemään.
Lähinnä kiinnostaisi se. ettei se juurikaan näyttäisi tietokoneelta, ja olisi suhteellisen pieni, mATX emo ja suht suuri näyttis pitäisi mahtua, ja tietty pakolliset muut osat.

http://th01.deviantart.net/fs71/PRE/i/2011/360/0/2/steampunk_pc_mkiii_by_spamdragon-d2v8wl7.jpg
http://cdn.slashgear.com/wp-content/uploads/2009/02/steampunk_frankenstein_computer_1.jpg

Pamauta Googlen kuvahakuun "steampunk computer" niin löytyy aika uskomattomia taideteoksia ideoinnin avuksi  ;)

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Wolfman - helmikuu 04, 2015, 22:29:43 ip
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - helmikuu 04, 2015, 19:36:37 ip

http://th01.deviantart.net/fs71/PRE/i/2011/360/0/2/steampunk_pc_mkiii_by_spamdragon-d2v8wl7.jpg
http://cdn.slashgear.com/wp-content/uploads/2009/02/steampunk_frankenstein_computer_1.jpg

Pamauta Googlen kuvahakuun "steampunk computer" niin löytyy aika uskomattomia taideteoksia ideoinnin avuksi  ;)

Aikamoisia rakennelmia nuokin, mutteivät kyllä oikein sitä tyyliä mitä haen  :)
Myös jonkinlaisen "siirreltävän" laitteen rakentaminen kiinostaisi, semmoinen jokin laneihin helposti raahattavan näköinen härpäke, vaikken koskaan ole moisia harrastanutkaan  ;D Voisi sitä joskus vaikka kaverille raahata  ::)

sorrii

Miksi muuten tietokoneen pitäisi näyttää joltain muulta kuin tietokoneelta??

Onhan noilla modailusivuilla kaikenlaisia: pölynimuriin rakennettu on ollut yksi hauskimpia ...

Toki tietokone voi näyttää fiksulta ja poiketa totutusta, mutta silti näyttää tietokoneelta: Esim. uusi Applen Mac Pro. Sellaista tekisi kyllä mieli, varsinkin jos saisi ilman macin käyttistä  :) ... On niin perusteellisen hieno pieni pönttö, että tekee mieli hipelöidä sitä aina kun kävelen ohi Pirkkalan Verkkokaupassa.

Ja kun saisi ostaa vielä esim. IKEA'sta  ;)

Kermin

Lainaus käyttäjältä: Wolfman - helmikuu 04, 2015, 16:44:06 ip
Mallia vähän miehekkäämmästä kopasta  8) http://technabob.com/blog/2008/08/21/vulcanus-heavy-metal-casemod-by-blacksmith/

Heh, komea kotelo kyllä. Itse olen alalla töissä ja on tullut jos minkälaisia asennuksia tehtyä. Muutamaan autoon on tullut rakenneltua kaikenlaista ja mm. maitotonkkaan, pesukoneen rumpuun ja sohvaan on tullut pc ängettyä. Villein projekti oli ehkä kuitenkin akvaarion sisälle parafiiniöljyyn asennettu kone, mikä vieläpä koteloitiin akvaarion keskelle siten, että reunoille jäi tilaa vedelle ja kaloille. Vähemmän yllättäen kalat kuolivat veden lämmettyä...  :'(  ;D

LupeKani

21. päivä viime kuuta tilattu aiemmin tässä topickissa mainittu kone. Viikon verran ovat kasanneet tuotteita hyllystä, mutta ei ole tapahtunut edistystä sen jälkeen kun olen sinne ohjeistuksen laittanut koskien SSD muistin vaihtamista syystä, että tuote oli loppu. Kädet jo hikoilee ja haluttais päästä pelailemaan...

akselsson1

Jaahas, rakentelijat!
http://www.jimms.fi/tuote/832-6274
Pi 2:ta ois nyt saatavilla, ja kädet tietenkin syyhyää, pitäis eka keksiä joku edes suht järkevä projekti  ::)
Tehoahan tuossa alkaa olla jo kuin kunnon koneessa ikään, ja mediakoneena varmasti aivan huippu!
Tässä jo tutkailen yhtä juttua, mut en tosiaan tiedä vielä tulisiko se toteutumaan.  ;D
Siihen pitäisi varmaan tulla kamera, jokunen sensori ja jonkin sortin mahdollisuus tsekkailla etänä kännykästä arvoja ja kuvaa.
Onkos muilla suunnitelmia Raspberry Pi 2:ta varten, voisin inspiroitua ;)

sorrii

Mä oon vähän miettinyt josko keksisi oikeesti käyttöä Rasberry-minikoneelle. Harmillisesti mun TV'kin on jo uudehko Samsungin älyTV ...
Ja omistan 9" tabletin jossa HDMI-liitäntä. Ja tietysti on se puhelin, jossa kaikki samat toiminnot siinäkin, paitsi ei HDMI'tä.

JOS ei olisi noita vekottimia ennestään eikä TV'ssä niitä hienouksia, niin voisihan se olla näppärä värkki. Autotietokoneena ehkä kans voisi jotain keksiä. Edellyttäisi tiet näytön asentamista autoon ja jotain mininäppistä ... Nyt vaan samaan hintaan [Rasberry, kotelo, virtalähde, näyttö, näppis...ym] löytyy kyllä aika hyviä tabletteja 3G tai 4G -yhteyksillä, eikä tarvita mitään virityksiä!

En siis keksi millään järkikäyttöä vaikka kovasti syyhyttäisi kokeilla  ;D ;D ;D ... soriii ..

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - helmikuu 12, 2015, 21:27:07 ip
Jaahas, rakentelijat!

http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index.php?ryhma=000000000&infosivukoodi=RASP-PI2-B-1GB

Jimm'sillä 49,90€ ja Elektrolinnassa 38,47€ eli hintavertailu kannattaa. Partco kinuaa tuosta 57,66  ??? .

Sillä vanhemmalla mallilla on tullut leikittyä ja kokeiltua, muutamia ajatuksen tynkiä on mielessä mutta kypsyköön vielä lisää. Tuo uusi malli antaisi vähän lisää mahdollisuuksia tehonkasvun myötä....

chipe

Lainaus käyttäjältä: Wolfman - helmikuu 13, 2015, 00:17:41 ap
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - helmikuu 12, 2015, 21:27:07 ip
Jaahas, rakentelijat!

http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index.php?ryhma=000000000&infosivukoodi=RASP-PI2-B-1GB

Jimm'sillä 49,90€ ja Elektrolinnassa 38,47€ eli hintavertailu kannattaa. Partco kinuaa tuosta 57,66  ??? .

Jimmsin hinta on alv 24%, Elektrolinnan alv 0%. Eli ovat lähes samoissa. Täällä olis 31,70 alv 0%:

http://fi.rsdelivers.com/product/raspberry-pi/raspberry-pi-2/raspberry-pi-2/8326274.aspx

Itsekin tässä mietiskelen josko tuollainen pitäisi ostaa. Käyttötarkoitus pitäisi vielä keksiä ::).

akselsson1

No tuo autotietokone on tietenkin tullut itsellekin taas uudelleen mieleen (sitä jo pohdittiin vuosia sittenkaverin kanssa, silloin ei oikein opnnistunut) Mutta sorriin kuvailema ongelma siinä äkkiä tulee ::)
Jollei tee ääniohjattua tai jotain järjestelmää mikä avaa ovet kännykästä jne  ::) (Yes Michael)
Voisihan sillä periaatteessa ohjata vaikka mimmoisia lisävarusteita autossa musiikista ja videosta heittoistuimiin ja raketinhei... eikunmitä  ;)
Oma heikkouteni tässä on se että en osaa ohjelmoida, ja elektroniikkaa osaan tosiaankin aika rajallisesti. Jotain kivaahan tuolla pitäisi saada automatisoitua  ::)
Itse ostaisin jimssiltä koska voin turkulaisena vain lompsia kauppaan..

Aji Inferno

Jos minikokoista tietsikkaa haluaa, niin vaihtoehtoja on jo X86-puolellakin. Huomasin juuri esim. AMD:n Socket AM1 -alustan emolevyjen hintojen olevan alimmillaan alle parin kympin, eikä niihin sopivat prosutkaan liikoja kustanna. Intelillä on sitten myös vastaavansa. Mielenkiintoista siinä on se, että kyseessä on ihan aitoja neliydinprossuja (AMD) ja kaksiytimisiä (Intel), joiden teho riittää hienosti vaikka kotiteatterikoneeksi. Raspberry on noita pienitehoisempi ja tehty vähän erilaiseen käyttöön, mikä näkyy jo sen erilaisista liitännöistä. Yhtä kaikki, puuhastelijoille löytyy puuhasteltavaa! :)

NPhoBiaz

Raspberry Pi:tä ei minulla ole, mutta sen sijaan logiikkapuolelta sain uuden lelun: Arduino Unon. ;D Nyt vain kaiken maailman projekteja näpräämään, ensimmäisenä työn alla Yatzya pelaava robotti.

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - helmikuu 13, 2015, 21:05:41 ip
No tuo autotietokone on tietenkin tullut itsellekin taas uudelleen mieleen (sitä jo pohdittiin vuosia sittenkaverin kanssa, silloin ei oikein opnnistunut) Mutta sorriin kuvailema ongelma siinä äkkiä tulee ::)
Jollei tee ääniohjattua tai jotain järjestelmää mikä avaa ovet kännykästä jne  ::) (Yes Michael)
Voisihan sillä periaatteessa ohjata vaikka mimmoisia lisävarusteita autossa musiikista ja videosta heittoistuimiin ja raketinhei... eikunmitä  ;)
Oma heikkouteni tässä on se että en osaa ohjelmoida, ja elektroniikkaa osaan tosiaankin aika rajallisesti. Jotain kivaahan tuolla pitäisi saada automatisoitua  ::)
Itse ostaisin jimssiltä koska voin turkulaisena vain lompsia kauppaan..

-Näyttö voi mahtua keskikonsoliin, markkinoilla on kaikenkokoisia jostain 4" ylöspäin ja kosketusnäyttöjäkin aika kohtuuliseen hintaan.
-Näppäimistöjä löytyy samoin monen kokoisia, pienimmät saa istutettua vaikka rattiin (tosin katsastussetä voi kiukutella  :P ).
-Ovien avaus ja kuljettajan tunnistus esim. RFID-tagilla, vaikka kellon rannekkeeseen tms. upotetulla.
-Ohjelmat voi toteuttaa (tai valita) niin että käyttö on pääosin "hiirellä", pieni kosketuslevy tai joystick esim.

Raspberry on tuollaiseen sikäli helppo että siinä pyörii linux joten ohjelmia saa kohtuullisesti valmiinakin ja voi ajaa tarpeenmukaan eri ohjelmia, Arduinoon pitää koko homma koodata itse "puhtaalta pöydältä" ellei satu löytämään jotain valmista systeemiä eikä pohjalla ole mitään käyttöjärjestelmää (toisaalta Arduinossa on esim. liitettävyydessä omat etunsa).