lokakuu 06, 2024, 09:25:10 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tietokoneista

Aloittaja Aji Inferno, heinäkuu 19, 2008, 00:21:20 ap

« edellinen - seuraava »

Aji Inferno

Veikeä muuten tuon Asusin Nvidia gt640 näytönohjain... Muistia huikeat 3(!) gigatavua - kortissa, joka on liian hidas testien mukaan kunnolla käyttämään edes yhtä gigaa. Tästä käytetään nimitystä huijaus, koska ostaja maksaa aivan taatusti ekstraa noista kahdesta ylimääräisestä gigasta erikoismuistia, jota ei tule koskaan käyttämään.

Kaikkiaan hyvä esimerkki aivan pöntösti suunnitellusta tietokoneesta, jossa on tietoisesti käytetty houkuttelevan näköisiä, mutta käyttäjälle epätarkoituksenmukaisia, ylihintaisia osia myyntivaltteina. Tapa on valitettavasti yleinen, sillä me ostajat käymme siihen koukkuun hyvin.

jewe

Kuulostaa hurjalta, löytyykö tuosta näytönohjaimesta jotain testiä netistä ? tai sitten pitää ruveta selaamaan vanhoja mikrobittejä jos sieltä löytyisi tietoa.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: jewe - marraskuu 21, 2012, 09:49:55 ap
Kuulostaa hurjalta, löytyykö tuosta näytönohjaimesta jotain testiä netistä ? tai sitten pitää ruveta selaamaan vanhoja mikrobittejä jos sieltä löytyisi tietoa.


Googlettamalla löytyy helposti testejä, eivätkä ne ole kovin kaunista katsottavaa. Tuosta "liikaa muistia markkinointihoukutuksena" -teemasta on samaten ollut paljonkin tietokonesivustoilla juttua. Nyrkkisääntö on yhä, että yhdellä gigalla näyttömuistia tulee vielä tavallisesti hyvin toimeen, mutta jotkin uusimmat pelit oikeuttavat jo kahdenkin hankinnan - etenkin, jos pelataan Full-HD:ta isommilla resoluutioilla. Tällöin tosin GT640:n tehoiset ohjaimet ovat jo muutoinkin niin toivottoman alitehoisia, ettei pelaamisesta tule mitään.

Fredrik-flugarn

marraskuu 21, 2012, 19:11:42 ip #783 Viimeisin muokkaus: marraskuu 21, 2012, 19:18:15 ip käyttäjältä Fredrik-flugarn
Minulla on puntarissa näitä kaksi tasan samanhintaisisa läppäreitä... Onko joku ero "normikäyttäjälle". Kuva/video-editointi matalalla tasolla. Kevyet vanhat pelit... ja chilikuvien varastointi...

jimms.fi 599€
ASUS A55A-SX009V

Näyttö: 15.6" HD Glare
Prosessori: Intel Core i5-3210M, (2.5GHz)
Näytönohjain: Intel HD Graphics 4000
Muisti: 4096MB (1 x 4096MB) DDR3 1600
Muistipaikkoja: 2
Kiintolevy: 500GB, 5400 rpm SATA
Optinen asema: DVD SM DL
WLAN: 802.11 b/g/n
Webcam: 0.3 Mpix
Bluetooth: BT 4.0
USB: 3 x USB 3.0 / USB 2.0
Liitännät:
- 1 x Mic-in jack
- 1 x Headphone-out jack
- 1 x RJ45 LAN jack
- 1 x VGA
- 1 x HDMI 1.4
Akku: 6 cell 4700mAh
Kortinlukija: SD
Muuta: -
Käyttöjärjestelmä: Win 7 Home Premium

(Ihan sama tölkki saatavana myös 64bit Win8n kanssa mut en mä ihan jaksais...)

A55DR-SX112V
Näyttö: 15.6" HD Glare
Prosessori: AMD A8-4500M, (1.9GHz)
Piirisarja: AMD A70M
Näytönohjain: Radeon HD 7470 1GB DDR3 VRAM + HD 7640G (CPU)
Muisti: 6144MB (4096MB + 2048MB) DDR3 1600
Muistipaikkoja: 2
Kiintolevy: 500GB, 5400 rpm SATA
Optinen asema: DVD SM DL
WLAN: 802.11 b/g/n
Webcam: 0.3 Mpix
Bluetooth: BT 4.0
USB: 2 x USB 3.0 / USB 2.0
Liitännät:
- 1 x Mic-in jack
- 1 x Headphone-out jack
- 1 x RJ45 LAN jack
- 1 x VGA
- 1 x HDMI 1.4
Akku: 6 cell 4700mAh
Kortinlukija: SD, MMC
Muuta: -
Käyttöjärjestelmä: Win 7 Home Premium

Itse, vaikka minulla on pudas suora intelprossuja mun tilillä kotikoneissa, mietin jos ehkä olisi eka AMD-prossun aika nyt.
Lähinnä en pysty ymmärrä AMD 1,9GHz vs. i5 2,5GHz. Hertzit olivat tärkeitä juttuja 90-luvulla.
Näytönohjaimet ovat myös hyvin vieraita.
Muita ehdokkaita 600n alla otetaan tietysti vastaan myös. En tiedä mitä just näissä miellyttää. Jotain henkimaailman juttui. Ja ASUS työkoneena. Olen oikeasti toshiba pro-satellite ihminen mutta nyt ei vaan löydy rahaa.
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

sorrii

i5-3210M = 2 core
A8-4500M = 4 core

i5 on nopeampi wanhoissa ohjelmissa jotka ei osaa hyödyntää useaa ydintä.
Käytännössä A8 on nopeampi ...

Tuossa Intel-setissä ei oikeastaan voi puhua näytönohjaimesta: HD4000 on persohjain jolla ei paljon pelailla muuta kuin pasianssia ja Puuha-Peteä;
Radeon HD 7470 on perusnäytönohjain joka kuitenkin on "oikea" 3D-näyttis jolla pelaa uusiakin pelejä perusasetuksilla ...

AMD-paketissa muistia enemmän; muuten taitavat olla ihan samat koneet. On muuten outo muistimäärä kun on 4Gb + 2Gb kammat ilmeisesti?!?
Ennen ainakin piti olla kaksi samanlaista muistia että toimii dual-channel-modessa eli nopeesti; tiedäsitten onko tuo jotenkin muuttunut ...

Äkkiseltään mä kyllä ottaisin AMD'n

Itse muuten harrastelin AMD-prossuja vuosia paremman hinta-laatusuhteen takia. Sitten menin ostamaan Core2 Quad 6600 -professorin jolla oon nyt mennyt kai 6 vuotta! Ei ole vieläkään tullut syytä päivittää. Emolevy on vaihtunut, näyttis 4(!) kertaa; kovalevyt ja muistitkin oon päivittänyt pari kertaa ...
Uudemmalla ja peremmalla emolla sain kelloteltua muutaman sata MHz lisää. Muistit on nopeutunut ja määrä 4-kertainen. Näyttis kai 100-kertaa tehokkaampi  ::)
Tässä tapauksessa kyllä Intel oli todella pitkäjänteinen hankinta! SSD -päivityksen tein kuukausi sitten ja ajattelin jos pitäisin koneen 10-vuotiaaksi asti nyt.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Fredrik-flugarn

Semmotti.... Kiitos!
-Toi AMD versio irtoaa Anttilasta nyt samaan hintaan mutta 3v takuu verrattuna tohon normi 2v.
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

Aji Inferno

Noista kahdesta on AMD-kokoonpano useimmissa käyttötilanteissa selvästi tehokkaampi. Prosessorina kun on talon uusinta "Trinity" -arkkitehtuuria edustava neliytiminen, joka vie hyvin niukasti sähköä, mutta tehoa on kunnioitettavasti - myös vanhemmille ohjelmille. Näytönohjain tanssii i5:n 4000-sarjalaisen ympäri ripaskaa, ja sille kahdelle lisägigalle muistia on nykypäivänä jo oikeasti käyttöä. Luotettavuudessa yms. noissa ei ole eroja. Kelpo kone vaativampaankin käyttöön.

PP

Läppäreissä kannattaa kiinnittää huomioita näyttöön, jos aikoo käyttää muutakin kuin Officea ja vastaavia. Näytöt on menneet viime vuosina huonompaan suuntaan vaikka muuten koneet on parantuneet. Edelleen jopa 700-800 euron koneita myydään kämäisellä 1368-resoluutiolla ja surkeilla katselukulmilla. Neljä vuotta vanhassa 900 e maksaneessa HP:ssani oli 1800-reson mattapintainen todella hyvä näyttö, mutta vajaa vuosi sitten samanlaista ei ollut edes saatavilla ja piti maksaa 800 e että sai edes 1600-resoisen paskanäytön.

Näyttöjen huonoudesta oli hyvä kirjoitus MikroPC:ssä muutama kk sitten. Muistaakseni pitkästi yli tonnin hintaluokan läppärien testissä vain parissa oli hyvä näyttö.

mohla

Torvaldskin tuosta läppärien näytöistä avautui jokin aika sitten: Linus Torvalds haukkuu läppärinäytöt: "Pian puhelimetkin nauravat"

Alle neljänsadan tabletissakin löytyy 2560x1600 näyttöä...

masaiman

Myykää joku mulle vanha pöytäkone millä pystyis vähän pelaileenkin. Jos jollain on ylimääräistä niin saa ehdottaa YV:llä. muutamalla satasella pitäis saada.

Tai jos tietää mistä sais edukkaasti uuden niin saa vinkata.

masaiman


Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Mattson - marraskuu 22, 2012, 09:43:31 ap


http://www.tietokonekauppa.fi/?kori=kori&a=cart_set&citem=71925,65951,103063,52380,99022,51881

tekeekös tollasella mitään ja millasta näyttistä suosittelisitte


Mitäs meinaat koneella tehdä? Uusia, raskaita pelejä isolla resolla, vai kevyempää pelailua? Tai ei pelejä ollenkaan?

Halvemmalla saisit paremman esim. tällä prosulla http://www.verkkokauppa.com/fi/product/28540/djjgt/AMD-A10-5800K-3-8-GHz-prosessori-FM2-kantaan-boxed ja emoksi vaikka tämä: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/28596/djjhd/Asus-F2A55-M-AMD-A55-FM2-Micro-ATX-emolevy ...

Juju piilee siinä, että tuossa prosussa on sisäänrakennettuna ihan oikeasti pelaamiseenkin sopiva nykyaikainen näytönohjain, jolloin et välttämättä tarvitse erillistä lainkaan. Samaten neliydinprosusta on nykyajan ohjelmilla jo paljon iloa. i3 kun on vain tuplaytiminen, vaikka sellaiseksi ihan hyvä.

masaiman

Etupäässä selailun lisäksi kevyttä pelailua ja satunnaista 3d mallinnusräpellystä. Eli luultavasti sitten toi paketti olis parempi.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Mattson - marraskuu 22, 2012, 10:26:22 ap
Etupäässä selailun lisäksi kevyttä pelailua ja satunnaista 3d mallinnusräpellystä. Eli luultavasti sitten toi paketti olis parempi.


Joo, sitten selvä peli. Tämä A10-5800k prosu on mallinnushommissa ylivoimainen kahden lisäytimensä vuoksi, ja kuten sanottu, sisäisellä näyttiksellä pelaa vaikka Skyrimiä. Muut osat voivat olla samoja. Toki, jos huokealla löydät 1866 MHz muistia, tuo näytönohjain hyötyisi siitä.

masaiman

Joutuu.taas kysymään jeesiä kun viimeksi kun olen pöytäkoneen kasannut tais prosussa olla tehoja se 0,8 litraa eli eihän mulla ole näistä nykyosista hajuakaan mikä on hyvä(edullinen) ja mitkä käy yksiin jos nyt alkais ton amd:n ympärille kasaamaan

masaiman

Ristus mulla palaa hihat tän puhelimen kanssa näpeäämiseen. En jaksa ees typoja metsästää. Eli edellinen mut tolla prosulla ja emolla. Täytyy vaan kattoa samasta puljusta vastaavat ettei tarvii maksaa monia rahtwja, äkkiä kuolee pieni hintaero.

masaiman

Tuota vaanmietin että tarviihan siihen sitten käyttiskin ostaa, alkaa tulla paketille hintaa valmiin eestä olkoonkin että.mahd vähän parempi...

sorrii

Juu. Ei ilmaiseksi mitään saa. Paitsi pirat...  ::) ..

Semmoinen tuli mieleen tuossa alkuperäisessä listassa, että kun otat halvan kotelon poverilla, niin voi tulla pelatessa ongelmia lämpöjen [=äänien - tuulettimet pyörii täysillä kokoajan] kanssa. Tuossa Codegenin kotelossa on paikat 80mm tuulettimille eikä varmaan yhtään tuuletinta edes vakiona ...

Kannattaisi etsiä koteloa jossa on 120mm tuuletin, tai isompikin [ainakin yksi!] vakiona tai paikat ja ostaa sen ropellin erikseen: isommat tuulettimet pyörii hiljempaa ja matalammalla surinalla. Tuolla Tietokonekaupassa on ainakin joku Antec-merkkinen: edullisimmillaan kai ~90€ ..
Jos sittenvielä näyttis on integroitu prossuun ja tosiaan pelaa vähän pitempään, niin voi käydä se professori aika kuumana. Erillinen prossujäähykin sitten tulee tarpeeseen. Eli lisää 30€ tai enemmän ...

Tässä aika hyvä hinta/laatu [saatavillakin] http://www.verkkokauppa.com/fi/product/35425/dfkhd/Cooler-Master-Elite-370-ATX-kotelo-ilman-virtalahdetta
Vielä halvempi?? http://www.verkkokauppa.com/fi/product/28733/ddffk/Cooler-Master-Elite-310-ATX-kotelo-ilman-virtalahdetta

Poveri: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/48708/dcfmc/Corsair-CX430W-V2-CX-sarjan-430-W-ATX-virtalahde
Siitä halvemmaksi ei kannattaisi mennä jos haluaa että joku toimii ...
Kärjistäen voi sanoa että virtalähde on se tärkein osa koneessa, josta halpiskoneissa ja -koteloissa kuitenkin tingitään ..

Prossujäähyn ei tarvitse olla kovin kallis että pesee pöytää vakiojäähyllä:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/44110/cjtdk/Arctic-Cooling-Arctic-Freezer-7-Pro-Rev-2
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/1578/dhdcb/Cooler-Master-Hyper-TX3-EVO
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/7103/dgrfg/Phanteks-PH-TC14PE-prosessorijaahdytin-valkoinen

Noilla halvimmilla vaihtoehdoilla siis nostin hintaa jo käyttöjärjestelmän verran:
Itse kuitenkin panostaisin sen verran mukavuuteen tai odottaisin parempaa päivää koneen hankinnalle  8) 8)

Kompromissejä joutuu tekemään vaikka laittaisi budjetiksi 2000€: aina olisi tarjolla vielä vähän parempi, kun jotain valitsee.
Nettisurfailuunhan toisaalta käy kyllä se halvinkin kone mitä kaupasta löytää. Itse pelaan pääasiassa Spider-pasianssia "2000€-koneellani" ...


Tilaatko siis netistä -postitse siis??
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

marraskuu 22, 2012, 14:24:40 ip #798 Viimeisin muokkaus: marraskuu 22, 2012, 14:26:18 ip käyttäjältä sorrii
PS: Multitronicissa konfigurattori antoi aika hyvän peketin Infernon suosittelemalla proffalla; eeerinomaisella kotelolla, sekä käyttiksellä 550€  [win7: 106,90€]
En jaksais parempaa minä etsiä  ::)  - Sinulle siis  ;D [itse pohtisin tätä vielä muutaman viikon täyspäiväisesti ...]


Tuollaisessa kaupan koneessa 2v huoltotakuu, mitälie se sitten tarkoittaakin ...

PSPS. Se "peruspaketti" tuossa 399€ ei sisällä käyttistä!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Aji Inferno

Joo, varsin kelpo kone tuo sorriin kokoama, eikä hinta huimaa...

Prosun mukana tulee ihan hyvä jäähdytin, erillistä ei tarvita ellei rupea hulluna ylikellottelemaan.