tammikuu 10, 2025, 11:27:16 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tietokoneista

Aloittaja Aji Inferno, heinäkuu 19, 2008, 00:21:20 ap

« edellinen - seuraava »

Hapa_Nero

Läppärin kovo on ollut pullollaan jo pitkään ja oon koittanut poistaa sieltä kaikkea ylimääräistä parillakin ohjelmalla. Sekä myös tarpeellista on poistettu siirtämällä sitä ulkoiselle kovolle ja hotrotin kovolle.
Mutta tämä ei enää riitä. Tilaa tarvitaan paljon enemmän.

Jos saisin tuon D osion 100% käyttöön, niin sitten varmaan läppärini riittää kunnes päättää itse antautua  ;D

sorrii

LainausJos saisin tuon D osion 100% käyttöön, niin sitten varmaan läppärini riittää kunnes päättää itse antautua 

Lataa nyt hyvä mies se Partition master. Jos et uskalla itse sitä kokeilla niin pyydä naapurin 10 vuotias auttamaan: se EI ole vaikea operaatio se "Merge partitions"..

Ohjelman lataus
Ohjelman asennus
Ohjelman käynnistys
Yhden-kolmen napin painallus
Muutaman minuutin odotus:

Ja sitten sulla on koneella yksi iso levyasema jossa yli puolet tilasta vapaana.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Hapa_Nero

Kyllä kyllä. Mun naapurissa vaan ei oo ketään tuon ikäistä  ;D

Pitäis kait ihan ekaks määrittää uusi järjestelmän palautuspiste?
Siellä D asemassa on ilmeisesti kolme kansiota ja vaikuttaisivat olevan koneen valmistajan sinne sijoittamia.
Kahden kansion nimissä on vain pitkä rimpsu numeroita ja kirjaimia, kolmas on gdiplus.dll

Osaan siirtää nuo C:lle, mutta pitääkö ne laittaa johonkin tiettyyn kansioon vai teenkö vain uudet kansiot noilla alkuperäisillä nimillä?

Aji Inferno

Jos käytät sitä Partition Masteria, D asema yhdistyy C asemaan, jonka päätteeksi D asema häviää kokonaan ja kaikki löytyy nyt tuplakokoiselta C:ltä.

Tuollainen operaatio ei muuten ole koskaan täysin vaaraton, eli muista ottaa kriittisistä tiedostoista varmuuskopiot ensin!

sorrii

LainausSiellä D asemassa on ilmeisesti kolme kansiota ja vaikuttaisivat olevan koneen valmistajan sinne sijoittamia.
Kahden kansion nimissä on vain pitkä rimpsu numeroita ja kirjaimia, kolmas on gdiplus.dll

Jos on koneessa AMD'n prossu niin se tekee jotain numerosarja-nimisiä kansioita kaikille asemille; MuTu - niitä ei pysty poistamaan mutta jos esim alustaa levyn ne tiet katoaa - ja ilmestyy heti uudestaan!
Tuo gdiplus.dll sitten joku ***n grafiikka-ajuri MS'n mukaan, joka kyllä tuntuu olevan vähän oudossa paikassa; MINÄ antaisin sen mennä  8) se on joku virhe !?!

Lainausgdiplus.dll which contains libraries for the GDI graphics interface. gdiplus.dll is a system process that is needed for your PC to work properly. It should not be removed

Ja jos näin on niin ei sitä voi poistaa ...

LainausTuollainen operaatio ei muuten ole koskaan täysin vaaraton, eli muista ottaa kriittisistä tiedostoista varmuuskopiot ensin!

Näin toki ja tietysti. Mä oon noita operaatioita tehnyt vastaavalla ohjelmalla "tuhat kertaa" eikä ole ollut ongelmia ...
Kriittinen juttu on ettei kone tilttaa tai tee jotain muistivirheitä operaation aikana. Jos on kone vanha ja muutenkin epävarma, niin riski tiet kasvaa.
Ihanne tietysti jos on mahdollisuus ja AIKAA on ottaa täys levyimage eli kopio c-levystä ulkoiselle levylle vaikkapa samalla ohjelmalla.

Mulla on pitkä kokemus että tietokoneella voi tehdä taitamattoman tuurilla vaikka mitä ymmärtämättä edes mitä tapahtuu ja kaikki onnistuu yleens'ä kun vaan uskaltaa. Sitten tulee päivä jolloin ei onnistu ei sitten mikään ja kaikki kaatuu, romahtaa, katoaa vaikka kaiken tekee ohjeiden mukaan. DIY-Nörtin elämä on vaarallista  :o
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Hapa_Nero

Ei oo, professorin tontilla häärää Intel Celeron.
Eli pitääkö tuo D osio tyhjentää manuaalisesti sinne C:lle, vai tekeekö tuo ohjelma sen itse?
Mulla on tossa kyllä tuo ulkoinen kovo mihin mahtuis kyllä tuon läppärinkin sisältö.
Mutta en nyt sitten enää tiedä, jos siirtäisin vaan ne karttaohjelmat sinne D:lle ja kokeilisin miten pitkälle sillä pärjää.

MonkeyFace

Luulenpa että tuo partitio-ohjelma toimii siten että se poistaa D-partition (jolloin myös D:llä olleet datat häviää jos niitä ei ole ottanut talteen) ja sen jälkeen laajentaa C-partition (C + tyhjä tila). C:llä pitäis datan säilyä jos ei mitään ongelmia ilmaannu.

Itse olen joskus tehnyt vastaavassa tilanteessa siten että olen ottanut tarpeelliset talteen ja asentanut windowsin uudelleen ja siinä asennuksen alussa tehnyt tarvittavat partitioinnit. Asennukseen menee kuitenkin vaan kaikkinensa muutama tunti (windows + ajurit + ohjelmat) ja tämän jälkeen konekin toimii vähän vikkelämmin seuraavan puoli vuotta  :)

sorrii

Kyllä tuo Easeus PM säilyttää tiedostotkin jos käyttää sitä "merge" käskyä!
Tuolla mun vanhalla systeemillä, että ensin poistetaan osio ja sitten laajennetaan toista, ne häviää.

LainausMutta en nyt sitten enää tiedä, jos siirtäisin vaan ne karttaohjelmat sinne D:lle ja kokeilisin miten pitkälle sillä pärjää.

Yleensä ohjelmat ei toimi jos niiden kansiota siirtää eri levyasemalle; pitäisi osata muuttaa kaikki rekisterimerkinnät sum muut. Jotkut kyllä toimiikin!
Voihan sen kokelilla vaikka ensin kopioimalla ne filut D levylle, ja jos toimii sieltä niin sitten poistaa alkuperäiset..

Edelleen sanon että Partition Master on helpoin tapa yhdistää ne levytilat. Partition Masterilla voi tehdä koko C-levystä varmuuskopion siirrettävälle levylle huomattavasti nopeammin kuin mitä normaali sisällön kopioiminen kestää.

Hapa_Nero

Siirtelin noita karttoja levyltä toiselle, mutta ei siitä näyttänyt paljon apua olevan.
Mulla ei oo asennuslevyä noille jokaiselle kotona, jos olis niin silloinhan voisin vaan poistaa ne ja asentaa tarvittaessa uudelleen.
Saan ne levyt kyllä haettua, mutta yritän säästää itseäni siltä vaivalta.

Oon yrittänyt kopioida noita karttoja toiselle kovolle, mutta se ei onnistu, tai sitten en vain osaa.

Mutta jokatapauksessa, ohjelmien siirtäminen toiseen osioon ei tuonut tarvittavaa tilaa ensimmäiseen osioon, enkä oikein keksi mitä muuta sinne voisi säilöä. Joten takaisin osioiden yhdistämiseen.

Onneksi oli vielä C:llä senverran tilaa, että sain tuon masterin ladattua. Toivottavasti mahtuu vielä tuo Clonezikin. Yritän tutustua ohjelmiin hieman paremmalla ajalla.
Varmaan tarviin vielä neuvoja ja ohjeita tuon masterin kanssa. Ja sitten kun kaikki menee pirstaleiksi, niin tarviin vinkkejä seuraavan läppärin ostoon  ;D ;D

Hapa_Nero

Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - huhtikuu 25, 2012, 22:35:40 ip
Lainaus käyttäjältä: Hapa_Nero - huhtikuu 24, 2012, 02:44:04 ap
Tää on aika vanha läppäri ja oli jo ostaessa halvin mitä kaupoista löysin. Eli tosi vanha ja tosi ... no tiedätte mitä marketin tarjouskoneet on..

Lainaus käyttäjältä: Hapa_Nero - huhtikuu 25, 2012, 21:11:21 ip
Joten takaisin osioiden yhdistämiseen.

Kovalevyjä osioitiin aikoinaan siksi, ettei bios osannut lukea kuin tietyn kokoisia osioita.
Jos 40 Gb:n levy on jaettu kahteen osaan, niin olisiko tuo rajoite biosissa se syy, miksi
noin pieni levy on yleensä jaettu. Kannattaa katsoa bios, ja sen sallimat kovalevyasetukset.

Mulla on hyllyssä vanha Fujitsu-Siemens Amilo, joka lukee ainoastaan alle 20 Gb:n levyä.
Siinä on kahteen osaan osioitu 40 Gb:n kovalevy. Muistan kun ostin sen, niin ajattelin että
siinä on tilaa koko loppuiäksi. Niin oli, koneen loppuiäksi. Käytin konetta alle kaksi vuotta...

JS

Jumalauta, terävä huomio!
Mitenköhän osaisin tuon biosin tarkistaa?
Olen joskus ihmetellyt ton läppärin kanssa, että missä se mulle myyty 40Gb kovalevy sijaitsee, kun koneessa näyttäis olevan vaan joku vähän päälle 17Gb kovalevy ja sitten joku toinen johon ei koskaan tule täytettä yhtään mistään.
Mielestäni myös joku syy tälle ositukselle täytyy olla.

Kone oli tuohon aikaan halpa ja varmaan sen täytyy jossakin näkyäkin.
Ostin halvan, koska olin ostamassa läppäriä venekäyttöön. Ei harmita niin paljon kun molskahtaa  ;)

Eli miten sitten tsekkaan tuon biosin rajoitukset?

Herra 47

yleensä toinen syy osiointiin on se että systeemilevy (normaalisti c: ) ja ns datalevy on erillaan.. systeemilevylle asennetaan windows/linux tai mikälie käyttis ja sen tarvitsemat osat ja datalle taas muut turhat ja vähemmän turhat kuten kuvat ja muut ohjelmat
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Aji Inferno

huhtikuu 26, 2012, 02:00:24 ap #591 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 26, 2012, 02:06:52 ap käyttäjältä Aji Inferno
Se on totta, että tuo levyosioiden eli partitioiden (C:, D:, E:, ...) käyttö juontaa jo mikrokivikaudelta, jolloin levykeasema oli yleensä A: tai B:, ja pian ilmaantuneet kalliit ja pienet kiintolevyt sitten olivat ensin C: -asemia, CD-ROM asemat sitten D: -asemia - mutta kun kiintolevyt nopeasti kasvoivat suuremmiksi ja jengillä alkoi olla parikin CD-ROM asemaa koneessaan (näppärää kopioida kamaa...), tuli sekä teknisiä että ihan loogisia syitä alkaa jakaa kiintolevyjäkin osiin. Ja niin koneet alkoivat vilistä aakkosia.

On edelleenkin erittäin hyvä perussääntö pitää tietokoneen käyttöjärjestelmä+ohjelmat - ja sitten taas itse käyttäjien tallentama tieto omilla levyosioillaan, kun vain mahdollista. Se tarkoittaa sitä, että jos (ja kun) vaikka Windowsisi jonain päivänä sekoaa perinpohjaisesti, ja joudut asentamaan sen uudestaan (tai päivittämään uudempaan) C-asemalla, silloin D-asemalla (tai kukaties E:llä, F:llä, jne.) sijaitsevat Word-tiedostosi, kuvasi, ehdottoman säädylliset videosi, pelitallenteesi, yms, eivät (yleensä) vahingoitu tai katoa, vaikka tyhjentäisitkin C-levyn...

Itselläni on tällä hetkellä tässä koneessa kaikkiaan viisi levyasemaa: C, D, E, F, G. Näistä ensimmäinen C: on nopea ns. SSD-levy, joka sisältää vain Windows 7:n, useimmat ohjelmat sekä hieman suorituskykykriittistä dataa. D: on varsinaisista kiintolevyistäni nopein Samsung F3, ja se sisältää paitsi luomani dokumentit, myös musiikkini, videoni, kuvani ja ylipäätään kaiken sellaisen minkä EN halua tuhoutuvan, vaikka itse Windows taas vaihteeksi sekoaisikin... E: on toinen varmuuskopiolevyistäni, jolle olen tallentanut myös satunnaista sitä-sun-tätä, jota en uskalla tai raaski tuhota. F: on jättiläismäinen varasto- ja varmuuskopiolevy. Ideana on se, että nämä levyt varmuuskopioivat toinen toisiaan siihen malliin, että kaikesta koneellani olevasta on keskimäärin kopio jollain toisella levyasemalla. Ei pomminvarmaa, tiedän, mutta kumminkin antaa edes jonkinlaista mielenrauhaa...

G: on sitten tietysti se pakollinen DVD-RW asema. Joka, muuten, on nyt yllättävän nopeasti jäämässä työttömäksi...

Jonain päivänä nämä levyasematunnukset ja levyosiot tulevat katoamaan, kuten on jo tapahtunut ajat sitten mm. Maceissa. Teknisessä mielessä niin voisi olla jo nytkin myös PC:issä. Siihen on kuitenkin monia syitä, miksi niin ei ole käynyt. Olisin voinut itsekin jo nyt muodostaa neljästä levystäni aivan helkkarin suuren yhden ainoan tallennustilan, eli "C-aseman", jota ei tarvitsisi edes C-aseman nimellä juuri käyttää. Tulos olisi nykyisellään kuitenkin painajainen, josta ei löytäisi mitään helpolla, ja jonka varmuuskopiointia en haluaisi edes ajatella...  Oma E-asemani on vähän turha, mutta vanha jako käyttöjärjestelmän ja ohjelmat sisältävään C-asemaan, käyttäjädatan sisältävään D-asemaan sekä kaiken edellisen varmuuskopioivaan E-/F-asemaan on looginen, toimiva ja aika turvallinen. Eikä edes kovin kallis.

Hapa-Neron casessa tuntuisi siltä, että koska hän ei käytä D-asemaa mihinkään, sen voisi yhtä hyvin sulauttaa tuplasti isommaksi C-asemaksi. Operaatio VOI mennä pieleen (on koettu, joskin toisella ohjelmalla, kaupallisella Partition Magicilla), jolloin voi menettää kaiken tietokoneella olevan tiedon. Kone itsessään ei hajoa, mutta näissä operaatioissa on käytännössä pakko lähteä siitä olettamuksesta, että Murphyn Lait ovat olemassa ja väijyvät meitä! Sanon tämän kymmenien tietokoneiden kasaajana, modaajana, virittäjänä, yms jo yli 20 vuoden ajalta...  Paljon on nähty, tehty, koettu - ja paljon on mennyt perseelleen vaikka miten asioihin valmistautui! ;)  Riski ei ole suuri - se on hyvä tietää. Mutta se on olemassa.

Joten: MITÄ HYVÄNSÄ TEETKIN, Hapa-Nero: ota varmuuskopiot tärkeistä tiedostoistasi! Sillä ei ole väliä, miten sen teet, eikä läheskään kaikkea tietokoneelta ole yleensä edes järkevää varmentaa. Iso osa koneen sisällöstä kun on vanhaa paskaa, jota ei jää kaipaamaan. Kenties haluat tallentaa sähköpostitiedostot. Word-dokumentit, yms. Kuvat, videot, musa. Pelitallenteet. Jos kerran sinulla on (jossain) karttojen alkuperäiset asennuslevyt, niitä ei tarvitse varmuuskopioida.

Ja varaudu siihen, että asennat Windowsin koneeseesi uudelleen. Mikä on muuten pirun hyvä idea vähänkin vanhemmassa tai paljon käytetyssä koneessa...  Jos niin käy, tarvitset kaksi asiaa: Windowsin asennus-CD:n tai DVD:n. Ja (nykyään vähemmän tärkeää uusissa koneissa, mutta silti) ajurit kyseiselle Windowsille, jotta saat esim. netin ja äänet toimimaan... Nämä voi ladata vaikka muistitikulle tietokoneen valmistajan nettisivustolta valmiiksi. Ja täytyykin ladata, ettei tule ikävää ylläriä... (Windows 7 ja uusi 8 ovat tässä suhteessa paljon parempia, eli kone voi niiden jäljiltä toimia ihan "laakista")

Joku voi tässä kohdin sanoa, ettei Windows ole ainoa vaihtoehto - ja sekin on totta. Jos Macin hankinta ei syystä tai toisesta ole vaihtoehto, ainoa vaihtoehto Windowsille on Linux. Se taas ei ole todellinen vaihtoehto ollenkaan kaikille, vaikka hyvä onkin niille jotka tietävät mitä haluavat. Mutta se on taas kokonaan eri keskustelunsa. ;)

Eli Hapa-Nero: varmuuskopioi olennainen muistitikulle, sitten yritä aiemmin esitettyä C- ja D-asemien yhdistämistä yhdeksi isoksi C:ksi. Jos onni on vähääkään mukanasi, tuloksen pitäisi hymyilyttää, ei itkettää. :)

Hapa_Nero

F2 to enter setup.
Kovalevyn malli löytyy ja sarjanumero löytyy ja vähän muutakin, mutta asetuksia ei löydy.
Alkuperäinen käyttöohjekirja löytyy, mutta sekin kertoo vain että tiedontallennuksen hoitaa yksi suuritehoinen enhanced-ide kovalevy.  :-\

sorrii

Eipä käynyt mielessäkään joku 20GB rajoitus  :o
Mä muistan edellisvuosituhannen puolelta 80GB rajan ...

Paljon oon biosien kanssa pelannut kun koneita rakennellut/viritellyt, mutten tiedä miten biosista näkisi tuollaisen rajan.
Jotenkin vaan nyt mutu-tuntuma on että jos ei kone ymmärtäisi yli 20GB osioita, niin ei se osaisi lukea ulkoisikaan isoja levyjä?!?!

Tuli mieleen epäilys kunkahan Hapan-nero hallitsee yleisesti tiedostojen siirrot, kopioinnin, kansiopuut ym:
Lainausnäyttäis olevan vaan joku vähän päälle 17Gb kovalevy ja sitten joku toinen johon ei koskaan tule täytettä yhtään mistään

Eihän sitä täytettä itsestää sinne pidä tulla, jos ei käyttäjä jotain tallenna sinne.
LainausOon yrittänyt kopioida noita karttoja toiselle kovolle, mutta se ei onnistu, tai sitten en vain osaa

Eikä kopiointi onnistu jonkun suojauksen takia; vaiko onnistuu, mutta eivät sitten kartat toimi??

Mä muuten oletan, että kaksi osiota on tehty samasta syystä mitä mä harrastin vuosikaudet: Windows ja tärkeimmät ohjelmat C-levylle; tidostot -mukaanlukien Omat tiedostot -kansio D-levylle. Silloin voi huoletta asentaa Windowsin uudelleen vaikka viikoittain ilman suurta sähläämistä;
Tokikin käytin silloin kivikaudella DriveImage-ohjelmaa jolla tallensin window-levyn ohjelmineen ja asetuksineen image-tiedostoksi. Drive Imagella sai palautettua koko systeemin muutamassa minuutissa ...
Nyt kun levyjä on 1TB + 750GB jaettuna molemmat 4 osioon ja rinnakkain WinXP sekä 7, niin alkaa unohtua nuo varmistelut ..  :-\

sorrii

huhtikuu 26, 2012, 15:03:24 ip #594 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 26, 2012, 15:07:41 ip käyttäjältä sorrii
Tekstinä ja kuvina:
http://www.partition-tool.com/easeus-partition-manager/merge-partition.htm

Kokeile tai katsele:
http://www.partition-tool.com/download/docs/merge_partitions.swf

Riskinähän tuossa on ettei se kone ymmärtäisi sitä 40GB levyä jos on 20GB rajoitus ... Musta se on aika epätodennäköistä!

Tässä ohjelmassa on mahdollisuus tehdä turvakopio tiet ensin, ja lvykkeet joilla koneen saa käyntiin palautusta varten.
**Mahtaako koneessa olla levykeasema tai kirjoittava CD?? Mä en ole varma käykö usb-tikku, enkä nyt ehdi ...

EDIT: Lisää: http://www.partition-tool.com/resource/c-drive-is-out-of-space.htm
Varmuuskopio tarvii erillisen ohjelman: http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software.htm

Nää Easeus -ohjelmat on kyllä ihan toimivia ja kokeiltuja ..

-V-

Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - huhtikuu 26, 2012, 15:51:09 ip
Tässähän ei ole mitään järkeä?

Kun yksi fyysinen kovalevy jaetaan kahteen osaan, niin ne datatiedot ovat edelleen sillä samalla
levyllä. Kun levy sanoo itsensä irti, niin eihän ne datatiedot turvassa ole, vai onko?

Eivät tuossa tapauksessa olekaan, mutta jos pelkkä Windows sanoo itsensä irti, homma helpottuu kummasti.

Lainaus
Yhden fyysisen levyn osiointi oli myyntikikka, jolla peiteltiin alkeellista biosia.

Lisäksi siinä on se tolkku, että Windows tuppaa (tai tuppasi, mulla ei ole hölökohtaista kokemusta sitten W2K:n) perusasetuksilla sotkemaan (fragmentoimaan eli pirstaloimaan sitä dataa siellä) aika lahjakkaasti sitä levyä. Sinne toiselle osiolle tämä kyky ei (välttämättä) yllä -> vähemmän ylläpitotoimia.

Tzili

Tänään muuten tuli käännettyä (kierrätyslavalta ei saanu ottaa) HP nx6110 läbbäri. Sain toimimaan, mutta näyttö on paškana. Näytön halkaiseva 10cm x 25cm raita tekee näytön käyttökelvottomaksi. Satun omistamaan näytön johon kytkeä läppäri. On muuten pöytäkonetta tehokkaampi. Nyt tulikin vanhalle käyttispaketille käyttöä!

sorrii

huhtikuu 27, 2012, 10:43:02 ap #597 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 27, 2012, 10:45:07 ap käyttäjältä sorrii
LainausKun yksi fyysinen kovalevy jaetaan kahteen osaan, niin ne datatiedot ovat edelleen sillä samalla
levyllä. Kun levy sanoo itsensä irti, niin eihän ne datatiedot turvassa ole, vai onko?

Jep. Ei ole mulla *yhtään kovelevyä hajonnut ja koneita oon vaihdellut melkein vuosittain yli 15 vuotta.
Sensijaan Windows on takkuuntunut; olen töppäillyt jotain; tai on vaan kertynyt roskaa niin paljon, että ollut helpompi palauttaa se järjestelmä.
Mä kun olen tallentanut ja määrännyt ne vakiopaikatkin c-levyn ulkopuolelle, samoinkuin sähköpostin kansiot ym, niin helppo homma ...

*Viime keväänä hajosi yksi kovo, mutta se oli ihka uusi WB Black, jonka vein takaisin kauppaan, eli susikappale.

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 27, 2012, 10:43:02 ap
LainausKun yksi fyysinen kovalevy jaetaan kahteen osaan, niin ne datatiedot ovat edelleen sillä samalla

Jep. Ei ole mulla *yhtään kovelevyä hajonnut ja koneita oon vaihdellut melkein vuosittain yli 15 vuotta.
Sensijaan Windows on takkuuntunut; olen töppäillyt jotain; tai on vaan kertynyt roskaa niin paljon, että ollut helpompi palauttaa se järjestelmä.
Mä kun olen tallentanut ja määrännyt ne vakiopaikatkin c-levyn ulkopuolelle, samoinkuin sähköpostin kansiot ym, niin helppo homma ...

*Viime keväänä hajosi yksi kovo, mutta se oli ihka uusi WB Black, jonka vein takaisin kauppaan, eli susikappale.

Itsellä on hajonnut useita vuosien aikana, lähinnä Maxtorin valmistamia. Ennen Seagate oli kestävä nykyään yhdistynyt maxtorin kanssa joten laatu mennyt alas. noin vuosi sitten 1TB Seagate kesti juuri sen verran että sai käyttiksen ja ohjelmat asennettua, sit vaihtoon. Merkki vaihtui Western Digitaliin. WD:t ja Samsungit ovat pelanneet parhaiten.

sorrii

Teollisuus on nykyään ulkoistanut laadunvalvonnan asiakkaille ...

Jos mä lasken kaiken tekniikan mitä oon viime vuosina ostanut (taskulamppuja, tietokonekamaa, kännyköitä, vihanneskuivuri, biltemavimpaimia ym) niin palautusprosentti on selvästi yli 50%!
Edellisen susilevyn olisi pitänyt opettaa jotain: Ostin 1TB WD Blackin pöytäkoneeseen. Tein hommia täyden päivän kun osioin sen ja kopsasin vanhalta [Samsung F1] 750GB levyltä tiedostot. Jätin onneksi sen vanhan videoita ym varten enkä sitten alustanut siitä kun yhden osion, kun huomasin että se uusi hidasteli. Eikä tuo uusi mennyt kokonaan pimeeksi mutta aihetti pahoja virheitä ja jopa WD'n oma diagnostiikkasofta kaatui sen kanssa. Sain pelastettua oikeestaan kaikki tieostoni, vaikkakin tuskallisen hitaasti: Kesti tuntikausia kopsailla muutama sata gigaa tietoja taas takasin vahalle levylle. MS Synctoy -ohjelmalla sitten vielä tuhosin yhden vuoden valokuvat kun "ajattelin väärinpäin" nuo pää- ja kopiokansiot ... [valokuvistakin suurin osa löytyi tyttöystävän koneelta kun on kamera yhteiskäytössä]

Verkkokauppa.com antoi tiet uuden levyn, ja sain jopa vaihtaa merkkiä: ostin Samsungin ...

Meni siinä kuitenkin hukkaan aikaa pari päivää ja aika kasa aivosoluja.

Nykyiset levyt kun on isoja ja oli ainakin ennen Thaimaan tulvia niin naurettavan halpoja, niin tulee kyllä talleteltua niin älyttömästi tiedostoja ettei niitä mahdu mihinkään varmuuskopioimaankaan. Aika sokeesti sitä luottaa edelleen levyihin "opetuksista" huolimatta. Nyt on 1TB + 750GB melkein täynnä ...  :o