tammikuu 10, 2025, 11:42:15 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tietokoneista

Aloittaja Aji Inferno, heinäkuu 19, 2008, 00:21:20 ap

« edellinen - seuraava »

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - marraskuu 17, 2014, 10:06:41 ap
Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - marraskuu 17, 2014, 09:56:19 ap
;D Kyllä ne perattavat on aika vähissä tähän aikaan vuodesta

Keillä on keillä ei... Perustan väittämäni siihen, ettei bluesmania ole näkynyt turhan tiheään viime aikoina. ;D

hahah

sorrii

Mulla on suurin osa perkaamisesta vielä edessä: Eilen poimin ~puolet pubeista, jotka olivat ylikypsiä ja menevät kuivuriin. Raakoja tai juuri kypsiä jäljellä pari kiloa .. enemmän?
Chinensejä on pusseissa perkaamatta pari kiloa. Toivottavasti kunnossa. Iski syysväsymys ja kyllästyminen pahaan aikaan ja on kyllä päässyt pahenemaan paljon satoa ...

Mun normaali kausi on mennyt kolme vuotta niin, että ~1/3 sadosta saan kesän aikana pikkuhiljaa; ~1/3 tulee poimittua kasvihuoneista ja ulkoa kun alkaa olla riski pakkasiin; ~1/3 -osa kypsyy sisällä ja lasiparvekkeella syksyn mittaan. Pari viikkoa sitten poimin ~4kg chinensejä keittiössä. Ne olivat suuria puskia, jotka olin siirtänyt kasvihuoneista kotiin. Parvekkeella ovat edelleen ebbeissä Aji Cristal, jonka siirsin jättikokoisena ulkoa syyskuussa - roikotin viljelypalstojen infokatoksen kattoparrussa pää alaspäin ja kiedoin hallaharsoon: siitä kottikärryillä kotiin ja parvekkeelle ebbiin  8) Toiseesa ebbissä Trepadeira Werner ja Peppadew jotka rupesivat puolivarjoisella partsilla satoamaan kunnolla vasta kun päivät lyhenivät. Parvekkeen lattialla on vielä 4kpl isoja rocoto-puskia joissa raakileita ...

Perkaaminen loppuu Joulu-aaton aattona ...

PS ostin vähän paremman virtalähteen poksahtaneen tilalle: Corsair RM650 - saa nähdä koska ehdin sitä asentelemaan kun pitää perata paprikoita, kele ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Xbow

marraskuu 17, 2014, 13:54:44 ip #1342 Viimeisin muokkaus: marraskuu 17, 2014, 14:12:43 ip käyttäjältä Xbow
Itse menin ostamaan Asuksen G750 JM läppärin, siinä toi GTX 860M uudempi versio hiukka ylikellotettuna, oli Ekspertin poistomyynnissä siedettävään alle donan hintaan.  Ovat saaneet kyllä kivan alas tuon virrankulutuksen noissa GTX860M/850M /750Ti näyttiksissä suhteutettuna tehoihin.

Eihän sillä ihan ultra resoilla pelata, mutta mukavasti vääntää, kun laitoin SSD:n vielä vauhdittamaan. On hiljanen ja lämmöt pysyy aisoissa. Core i7 4700 HQ ei juuri huokaile perushommia kun tekee. Näyttö voisi olla tuossa vähän parempi (joskin ihan ookoo toikin), ehkä hankin jonkun kosketusnäytön tms. Ja onhan se vähän semmonen puolraahattava, kunnon jäähyt painaa ;) Oishan sitä jonkinverran säästänyt jos ois käytettynä ostanut tai desktopin kasannut, mutta näin säästyi aikaa ja helposti kuskattava kone kuitenkin :)

AMD:istä näyttää noissa halvimmissa läppäreissä olevan järjestäin tosi hitaat prosut kyydissä, kuten Intellillä myös. Tuntuu aika tasapainossa olevan hinnan suhteen toi suorituskyky jos ei jotain erityisominaisuutta, kuten retsinanäyttöä tai 100 kosketuspisteen 0.4mm ohutta automatiikkaa halua :p Jossain 500 eur tienoilla tuntuisi olevan uudet läppärit, joissa tehoja nyt sen verran ettei heti hyydy, kun softan taso huononee ja javascript viritysten yms määrä nettisivuilla lisääntyy.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Chilijamppa

marraskuu 17, 2014, 15:35:45 ip #1343 Viimeisin muokkaus: marraskuu 17, 2014, 15:39:51 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 17, 2014, 10:45:23 ap
PS ostin vähän paremman virtalähteen poksahtaneen tilalle: Corsair RM650 - saa nähdä koska ehdin sitä asentelemaan kun pitää perata paprikoita, kele ...

Varmasti parempi kuin entinen virtalähde. Kuitenkin kuulemma järkevin virtalähde, mitä Corsair kannattaa harkita on AX sarjalaiset. AX virtalähteiden valmistajana toimii mm. Seasonic(paras virtalähdeiden valmistaja tällä hetkellä). 

Itse luotan vain virtalähteisiin, jossa on vain 100% Japanilaisia konkkia. Tosin ei ole koneessa Seasonicin virtalähdettä, vaan Superflowerin laadukas virtalähde.

Aji Inferno

Vähän yllätyksenä tuli mulle taannoin havainto siitä, mikä esim. videonkäsittelyn ja musatuotannon ohella on kaikkein raskainta ja moniydinprosessoreista parhaiten hyötyvää käyttöä: backupit! Käyttämäni Acronis TrueImage -softa esim. käyttää haluttaessa koneen tehot aivan tappiin saakka, ja käy siten etenkin kesähelteillä myös hyvästä vakaustestistä!

Se, kuten myös modernit videoeditorit mallia Vegas yms, tai järeämmät äänituotanto-ohjelmat ovat esimerkkejä sovelluksista, joissa esim. nopea 2-ydinkone ei kerta kaikkiaan riitä oikein mihinkään. Ne tarvitsevat paljon sylintereitä koneeseen.

Joku tuossa hiljan meinasi, ettei juuri kukaan käytä pelikoneessa virustutkaa, tai ettei se ainakaan rasita konetta paljon. En ehkä ihan allekirjoita tuota. Riippuu tietysti käytetystä ohjelmastakin (ilman virustutkaa en itse kyllä uskalla tehdä mitään), mutta kyllä ne tietyissä tilanteissa, kuten isojen pakattujen tiedostojen tarkistuksessa, voivat laittaa koneen hyvinkin raskaan kuorman alle minuuttien, tai enemmänkin ajaksi. Olen tässä 6-ydinvehkeessä seurannut usein mielenkiinnolla kuorman jakautumista. Tätä saa hyvin harvoin oikeasti "jumiin", tai edes havaittavasti hidastumaan. Se vaatii käytännössä jo yritystä. Mutta kun resurssienhallintaa katselee, ei ole ollenkaan harvinaista nähdä 2-4 ytimen olevan 100% kuormalla milloin mistäkin syystä. Silloin ne 2-4 vapaana olevaa ydintä pitävät koneen täysin toimintakykyisenä ja viiveettömänä. Siinä syy siihen, etten itse mielelläni nyt hankkisi alle 6-ytimistä masiinaa. Nopeat neliytimiset ovat kyllä hyviä, ja joissain tehtävissä varmasti jo tätä omaani nopeampiakin, mutta ylimääräisistä sylintereistä koneessa vain on todellista käytännön hyötyä. Eikä se hyöty ole ainakaan vähenemään päin uusien ohjelmien tukiessa säikeistystä kaiken aikaa paremmin.

akselsson1

Itse olen kaikissa koneissa pitänyt Avastia, suht kevyt ainakin, eikä ainakaan ihan täynnä viruksia koneet olleet  ;)
Ei se näyttänyt ainakaan task managerin mukaan pelin pyöriessä käyttävän kuin 0-1% CPU tehoista.

Tuolla 2-ytimisellä kyllä huomasi, kuinka joskus jotkut ohjelmat käyttivät 100% molemmista ytimistä jonkin aikaa, ja mitään muuta ei hetkeen voinut tehdäkkään. i5:llä en ole moista huomannut. Varmaan kun muutaman vuoden päästä päivittää ykköskonetta, niin menee totiseen harkintaan lisää ytimiä, vaikkapa 8  8)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

sorrii

Päivitystä taas mun murheistani: Kyselin varovaisesti Verkkarikauppa.com'ista josko voisin hoitaa takuuasiani heidän kautta: Kärähtänyt CM virtalähde, siis, jolla on 5v valmistajan takuu - VK'n takuu lukee kuitissa vain 12kk:
1. kerralla vastaus sähköpostilla oli että takuu CM virtalähteillä on 2v -valitettavasti ..
2. kysyessäni Pirkkalan huollossa livenä, sanoi kaveri, että liike hoitaa takuut yleensä vain 1v jonka jälkeen aisakas hoitaa itse mahdollisen laajenetun takuun ...
3. Kirjoitin VK'n RMA-osastolle, että CM kuitenkin ilmoittaa nettisivullaan takuksi 5v ...
4. Vastaus oli: "Tarkistimme takuun keston CM'lta ja takuu on 2v paitsi mallilla "1300xli-gt-super" se on 7v
5. Tarkistin itse uudelleen ja vastasin sähköpostiin linkin kera, että CM'n sivulla on kyllä 5v takuu joillekin malleille, johon tämäkin kuuluu... Ja sivumennen tuolla super-mallilla se on 10V ..
6.  Vastaus oli: "Olette oikeassa! Voitte palauttaa tuotteen osoitteeseen [VK'n Helsingin osoite] korvaavan tuotteen lähettämistä varten"
7. Vein eilen romun VK'n Pirkkalan huoltopisteeseen ja näytin sähköpostin. Kaveri otti vastaan ja sanoin että pari päivää menee käsittelyssä. Kun siinä ääneen ihmettelin että mitähän tuolla teen kun ehdin jo ostaa uuden. Tyyppi sanaili että ehkäpä voitaisiin sopia että saan ko. summalle lahjakortin, jos kerran en sitä enää tarvitse ....  ??? [itse ainakin ymmärsin että on sillä uudella kuitenkin palautusoikeutta ~30 päivää - en edes avannut vielä..]
8. Illalla 20-aikaan tuli kolmena kappaleena sähköposti: Huoltotapuaksenne no:xxxx odottaa noutamista ...

HAH?  8) 8) 8) iteppäinen pitää olla!
[saapa nähdä tuleeko vielä joku takaisku...]
((aloin jo miettimään josko ostaisin kuitenkin tehokkaamman prossun ja emon ja myisi pois uudenkarhean A7850 + MSI A88XM-gamer emon ... Harmi ettei AM3-kannalla saa hyviä mATX-emoja, eikä kait ITX'kään ... Intel puolella noitakin olisi ...))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 18, 2014, 14:21:53 ip
Päivitystä taas mun murheistani: Kyselin varovaisesti Verkkarikauppa.com'ista josko voisin hoitaa takuuasiani heidän kautta: Kärähtänyt CM virtalähde, siis, jolla on 5v valmistajan takuu - VK'n takuu lukee kuitissa vain 12kk:
1. kerralla vastaus sähköpostilla oli että takuu CM virtalähteillä on 2v -valitettavasti ..
2. kysyessäni Pirkkalan huollossa livenä, sanoi kaveri, että liike hoitaa takuut yleensä vain 1v jonka jälkeen aisakas hoitaa itse mahdollisen laajenetun takuun ...
3. Kirjoitin VK'n RMA-osastolle, että CM kuitenkin ilmoittaa nettisivullaan takuksi 5v ...
4. Vastaus oli: "Tarkistimme takuun keston CM'lta ja takuu on 2v paitsi mallilla "1300xli-gt-super" se on 7v
5. Tarkistin itse uudelleen ja vastasin sähköpostiin linkin kera, että CM'n sivulla on kyllä 5v takuu joillekin malleille, johon tämäkin kuuluu... Ja sivumennen tuolla super-mallilla se on 10V ..
6.  Vastaus oli: "Olette oikeassa! Voitte palauttaa tuotteen osoitteeseen [VK'n Helsingin osoite] korvaavan tuotteen lähettämistä varten"
7. Vein eilen romun VK'n Pirkkalan huoltopisteeseen ja näytin sähköpostin. Kaveri otti vastaan ja sanoin että pari päivää menee käsittelyssä. Kun siinä ääneen ihmettelin että mitähän tuolla teen kun ehdin jo ostaa uuden. Tyyppi sanaili että ehkäpä voitaisiin sopia että saan ko. summalle lahjakortin, jos kerran en sitä enää tarvitse ....  ??? [itse ainakin ymmärsin että on sillä uudella kuitenkin palautusoikeutta ~30 päivää - en edes avannut vielä..]
8. Illalla 20-aikaan tuli kolmena kappaleena sähköposti: Huoltotapuaksenne no:xxxx odottaa noutamista ...

HAH?  8) 8) 8) iteppäinen pitää olla!
[saapa nähdä tuleeko vielä joku takaisku...]
((aloin jo miettimään josko ostaisin kuitenkin tehokkaamman prossun ja emon ja myisi pois uudenkarhean A7850 + MSI A88XM-gamer emon ... Harmi ettei AM3-kannalla saa hyviä mATX-emoja, eikä kait ITX'kään ... Intel puolella noitakin olisi ...))

Kiintolevyjä on joskus tullut läheteltyä valmistajille takuuseen, kunhan ensin on itse ottanut ulos diagnostiikka softalla virhekoodit. Maxtorille lähti kerran 200Gb (silloin iso levy :D) ja takas tuli uusi 250Gb. ja muutaman muunkin kerran on tullut hitusen isompi levy tilalle. Tosin toisin kävi buffalon nassi boxin kanssa, missä firmis sekosi ja ei suostunut uutta ottaan sisälle. Riisuin kovon pois muuhun käyttöön 2Gb seagate. ...meni tovi ja kovo hajos. Takuu olisi ollut voimassa, mutta tämä levy oli customi firmiksellä buffalolle tehty ja näin ollen takuu olisi pitänyt hoitaa buffalon kautta, mutta kun kotelo oli jo aukaistu ja näin ollen sinetit rikottu = ei takuuta.

sorrii

Sorrii'n seikkailu jatkuu...
LainausHAH?  8) 8) 8) iteppäinen pitää olla! [saapa nähdä tuleeko vielä joku takaisku...]

Kävelimpä Verkkikseen kysymään että mitäs kuuluu. Naureskelin jo myyjälle että on aika ihmeen reilu homma jos tosiaan 3v vanhasta tuotteesta annetaan vielä takuuna "rahaa" [=lahjakortti]
"No tokihan tällaisessa tapauksessa lasketaan arvon alentuminen: Hyvitystä tulee siis enää 30€ ..."
Siihen minä totesin, etten mä 3-kybällä mitään tee: Eihän sillä saa minkäänlaista virtalähdettä: Täytyyhän mun vastaava saada tilalle! höh  ...

"No on meillä tuolla niinku noita G-sarjan .. esim. G700 sitten tilalle ... "
Minä: "öö ... tota ... eikös pitäisi olla niinku vastaavaa sarjaa jolla on kanssa se 5v takuu, niinku ... Oiskohan siellä ollut joku V-sarjalainen tai-mikä-se-oli?"
"V-sarjan poverin hinta on sitten jo sataneljäkymppiä ... liikaa .. hmm... On tossa sitten noita GM650M ... sellaista ei voi Helsingin myymälästä lähettää, mutta kait se 2-5 päivässä tulee toimittajalta ... "
"Joo. Mä otan sen ... !"

Ensi viikolla menen sitten kai palauttamaan tuon Corsairin 130€ powerin ....
Kolmekymppiä ... hah ...  ??? :o

Jaksaa kait sitä läppärillä näpyttää muutaman päivän ...

Se on aika kätevää ostajan kannalta tuo 30 päivän palautusoikeus  8) 8)
Enhän mä luullut tuon noin äkkiä selviävän, kun menin jo uuden ostamaan ...

Aji Inferno

Sitä en vain tajua, mitä hyötyä olisi tuon hyvinkin kykenevän prosessorin ja emolevyn vaihdosta toiseen?

chipe

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 19, 2014, 00:00:58 ap

Tuo on vielä se kivijalkaliikkeiden suuri etu että on sentään joku fyysinen paikka jonne voi mennä kasvokkain neuvottelemaan. Parit kerrat joutunut taistelemaan takuuasioissa suoraan valmistajien kanssa ja se on aika uskomatonta miten globaalit yritykset noissa tilanteissa venkoilee ja pilaa mainettaan ja hukkaa kaikkien työaikaa monin verroin sen mitä tuotteen arvo on valmistajalle.

Ja esim. jos tietokoneen komponentteja vaihdetaan takuukorjauksena niin on hyvä tietää että monilla valmistajilla sinne sisään ei suinkaan mene tilalle uusi tai välttämättä edes ehjä komponentti vaan "refurbished" osa. "Refurbished" tulee siansaksasta ja tarkoittaa käytettyjä romulaatikkoon syystä tai toisesta hylättyjä ja todennäköisesti edellistä vanhempia komponentteja, joiden toimivuutta ei ole välttämättä viitsitty edes kokeilla.

Nimimerkki "kokemusta on".

Esim. joku poweri on kyllä sellainen komponentti etten missään nimessä huolisi takuukorjauksena tuollaisen "refurbished" palikan sisäänlaittoa vaan ennemmin maksaisin vaikka itse uuden. Aivan liian suuri riski että sellainen vaihto-osa mosahtaa ja rikkoo kaiken muun mennessään.

ChIlIDoG

marraskuu 19, 2014, 17:07:41 ip #1351 Viimeisin muokkaus: marraskuu 19, 2014, 17:31:08 ip käyttäjältä ChIlIDoG
Lainaus käyttäjältä: chipe - marraskuu 19, 2014, 11:42:03 ap
Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 19, 2014, 00:00:58 ap

Tuo on vielä se kivijalkaliikkeiden suuri etu että on sentään joku fyysinen paikka jonne voi mennä kasvokkain neuvottelemaan. Parit kerrat joutunut taistelemaan takuuasioissa suoraan valmistajien kanssa ja se on aika uskomatonta miten globaalit yritykset noissa tilanteissa venkoilee ja pilaa mainettaan ja hukkaa kaikkien työaikaa monin verroin sen mitä tuotteen arvo on valmistajalle.

Ja esim. jos tietokoneen komponentteja vaihdetaan takuukorjauksena niin on hyvä tietää että monilla valmistajilla sinne sisään ei suinkaan mene tilalle uusi tai välttämättä edes ehjä komponentti vaan "refurbished" osa. "Refurbished" tulee siansaksasta ja tarkoittaa käytettyjä romulaatikkoon syystä tai toisesta hylättyjä ja todennäköisesti edellistä vanhempia komponentteja, joiden toimivuutta ei ole välttämättä viitsitty edes kokeilla.

Nimimerkki "kokemusta on".

Esim. joku poweri on kyllä sellainen komponentti etten missään nimessä huolisi takuukorjauksena tuollaisen "refurbished" palikan sisäänlaittoa vaan ennemmin maksaisin vaikka itse uuden. Aivan liian suuri riski että sellainen vaihto-osa mosahtaa ja rikkoo kaiken muun mennessään.

Täällä totesin että vanhassa vara parempi. Vaimon macin kyljes on samsungin 50€ MV laseri, mikä toimii todella huonosti. Esim. jos paperi loppuu, niin joutuu käyttään virtajohdon pois seinästä, jotta voi jatkaa. Lisäksi mukan tullut värikasetti kesti vain hyvin vähän tulostuksia. Myöskään kyseinen masina ei toimi linuxissa. Tämä tulostus ongelma ratkesin, kun sain tullavalta kivikautisen HP LaserJet 5000N tulostimen verkkokortilla ja A4:n lisäksi A3 arkinsyöttölaitteella. Onkan toi iso, vanha, kovaääninen ja hidas mutta TOIMII!! kuin se kuuluisa junanvessa (verkkotulostimena). HP:ltä näyttää löytyvän hyvin näihin vanhoihin koneisiin Universal PostScript driveri. Linuxissa en ole vielä testannut, mutta luulet että näin vanha toimii lähes varmasti. Mäkkiin näytti myös olevan ajuri hp:n sivulla.

muokkaus: Mäkki mitään ajureja tarvinu. Ei muuta ku lisäs tulostimen IP osoitteen ja se oli siinä

Aji Inferno

Ainakin Windooze 7:ssa HP:n printterit myös asentuvat aikalailla ilman ajurisoftia perustoiminnallisuuteensa. Huom! Myös niiden (vanhojenkin vehkeiden) täysajurit saattavat asentua toimiviksi, kunhan ne asentaa W7:n "Win XP" -tilassa ja mielellään admin-oikeuksilla! Olettaisin saman pätevän W8:aan, mutten ole kokeillut.

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - marraskuu 19, 2014, 23:42:46 ip
Ainakin Windooze 7:ssa HP:n printterit myös asentuvat aikalailla ilman ajurisoftia perustoiminnallisuuteensa. Huom! Myös niiden (vanhojenkin vehkeiden) täysajurit saattavat asentua toimiviksi, kunhan ne asentaa W7:n "Win XP" -tilassa ja mielellään admin-oikeuksilla! Olettaisin saman pätevän W8:aan, mutten ole kokeillut.

Ei muuten asentunu suoraan Win7:aan suoraan. Toi konehan on tehty sillon kun win 95 ja NT4.0 oli käytössä.  Win7 löysi sen kyllä verkosta heti, mutta ajuria ei löytynyt suoraan. Nyt win7:aan on asennettu tuo kone kahtena tulostimena. PostScript ja PCL6. PS on parempi .PDFien tulostukseen ja PCL6 kaikkeen muuhun. Pelkkä PS on vähän hidas.

sorrii

LainausSitä en vain tajua, mitä hyötyä olisi tuon hyvinkin kykenevän prosessorin ja emolevyn vaihdosta toiseen?

Taitaa herra I olla innokas AMD-fani  :D
Mä suosin vuosia siten täysillä AMD'tä vaikka kaikki "BMW'llä ajelevat ammattikouluinsinöörit" kilvan kehui Inteliä.
Ostin Q6600 prossun heti kun tuli saataville. Silloinhan ei AMD'llä ollut vielä 4-ytimisä. Täytyy vaan nyt vuosien päästä todeta, että olihan se hyvä ostos ja käsittämättömän pitkä elinkaari, kun on vieläkin ihan ok. laite ..

Hommasin tän A10'n vähän heräteostona kun löysin halavalla Verkkiksen Outletista. Ajattelin kokeilla pärjätä halvemmilla laitteilla ja integroidulla GPU'la jne. Uusia tuulia siis.
En kuitenkaan malttanut tyytyä sihen integroituun näyttikseen ja muutenkin tuntui vähän epävarmalta saada kone luotettavaksi, kun hyytyili satunnaisesti. Nythän voi olla että syy oli tuossa virtalähteessä joka lopulta possahti huomiota herättävästi. Se muuten meni oikosulkuun kokonaan!

En oo nyt muiden kiireiden takia edes kokeillut menikö jotain muuta rikki! Mun isukki sairastui ja piti sitä kuskailla lääkäriin ja sairaalaan: mutsi siinä sivussa järkätä toiseen paikkaan [=muistikeskus] kun ei oikein pää pelaa enään ... jne. [hommat taitamattoman hyvin hoidossa nyt!]

Noiden sekoiluiden kanssa tuli vaan vähän paha maku tuosta AMD'tä vaikka ansiottakin! Nyt tekisi sitten mieli kääntää kelkka ja myydä kohtuullisen uusina nuo pois jollekin kiinnostuneelle. Saisin ~300€ hintaan kuitenkin i5 4690K + Z97-sarjan vastaavan MSI Gamer-emon kuin nykyinen ... Ylimääräisen virtalähteen ja nuo prossu + emo myymällä se menisi melkein päikseen ...

Vajavainen vastaus kysymykseen "miksi", on se että eipä tässä projektissa -kuten ei mun muissakaan touhuissa- ole huomioitu juurikaan hyötynäkökohtia. Mä vaan leikin, kun on mahdollisuus  8) 8) 8)
Päätyyhän mun chilituotannostakin suurin osa lopulta biojätteeseen!
Kuivattuja chilejä on kaapeissa varmaan vastaten 30kg tuoretta. Säilykeitä ~5kg, joista puolet jo 2v vanhoja. Pakasteessakin jokunen pussukka. Käsittelemättä on jokunen kilo uusia ja poimimatta rocotoja pari kiloa... Uusia idättelyitä suunnittelen entistä kunnianhimoisemmin  ;)

akselsson1

ei tuo 4690K mikään huono valinta ole, mitä se nyt tossa jonkin aikaa on ollut.
Harmi kun kokosin just toisen koneen ni en voi noita hankkia sorriin osia ;)
Tässä muuten video jossa kaveri sai mut ymmärtämään kuinka hienosti tuo AMD:n sisäinen näyttis osaa toimia varsinaisen näyttiksenkin rinnalla tehostaen toimintaa  8)
https://www.youtube.com/watch?v=Hc72CvqS54o

chipe

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 20, 2014, 11:52:14 ap
Taitaa herra I olla innokas AMD-fani  :D
Mä suosin vuosia siten täysillä AMD'tä vaikka kaikki "BMW'llä ajelevat ammattikouluinsinöörit" kilvan kehui Inteliä.

Kukaties tulevaisuudessa Qualcommista tulee yksi fanitusvaihtoehto lisää:

http://www.engadget.com/2014/11/20/qualcomm-making-server-chips/

Qualcomm on kuitenkin vienyt Inteliä mobiilimaailmassa tähän mennessä 6-0 ja ilmoitti nyt siis pyrkimyksistään laajentua servereihin. Samalla kun Intel pyrkii laajentumaan yhä vahvemmin Qualcommin tontille (Intelin Core M lupaava tablet/hybridiläppäripuolella).

Chilijamppa

marraskuu 20, 2014, 16:05:07 ip #1357 Viimeisin muokkaus: marraskuu 20, 2014, 16:06:58 ip käyttäjältä Chilijamppa
Inteliltä tulee 2015 vuoden alkupuolella uusia Broadwell prossuja ja sen rinnalle kehittyneempi Skylake alusta. Itse varmaan porskuttelen eteenpäin i5-3570k, kunnes Skylake-k prossut tulee markkinoille.

akselsson1

Eikö olisi kiva jos Qualcomm lähtisi myös PC prosessoreissa kisailemaan? Jos ne tosissaan osaavat siellä nuo mobiiliprosessorit, niin miksei myös läppäreihin ja... pöytäkoneisiinkin  ???
Kilpailu tekisi kyllä hyvää :)
Just thinking  ::)

chipe

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - marraskuu 20, 2014, 17:01:31 ip
Eikö olisi kiva jos Qualcomm lähtisi myös PC prosessoreissa kisailemaan? Jos ne tosissaan osaavat siellä nuo mobiiliprosessorit, niin miksei myös läppäreihin ja... pöytäkoneisiinkin  ???
Kilpailu tekisi kyllä hyvää :)
Just thinking  ::)

Merkittävin este on eri arkkitehtuuri/käskykanta eli x86 vs. ARM. Kunnolliset Windows-versiot toimivat vain ensinmainitulla. Qualcommin ei ole mitään järkeä lähteä kisaamaan Intelin kontrollissa olevalle x86-alustalle, joka on AMD:nkin ongelma (vaikka onkin tuota ollut kehittämässä). Käytännössä molempien pitäisikin pyrkiä ajamaan kehitystä ARMin suuntaan ja AMD on tuota jossain määrin tekemässäkin tukemalla ja yhdistämällä molempia (Project SkyBridge). PC-puolella tuo kehityssuunta vaatisi joko täyden ARM-version Windowsista tai Windowsin korvautumisen jollakin muulla.

Jos minä olisin suunnittelemassa AMD:n strategiaa niin siinä olisi jo vuosia lukenut kissankokoisilla kirjaimilla LINUX (toimii myös ARMilla). Eikä edes pelkästään reittinä haastaa Intel+Microsoft yhdistelmää vaan myös GPU-puolella NVIDIAa.