tammikuu 10, 2025, 15:40:08 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tietokoneista

Aloittaja Aji Inferno, heinäkuu 19, 2008, 00:21:20 ap

« edellinen - seuraava »

akselsson1

No jopas :o
On ne välillä kenkkumaisia nuo osatkin sitten  >:(
Eikä oo ees markkinoida yhtään korttia tästä tilalle ::)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Huru-ukko

lokakuu 28, 2015, 09:18:32 ap #1881 Viimeisin muokkaus: lokakuu 28, 2015, 09:25:31 ap käyttäjältä Huru-ukko

Aiemmin Aji Infernon mainitsemasta Fallout 4:stä aasinsilta; tilasin oikeastaan sitä varten Samsung 500GB 850 EVO SSD -levy, 2.5", SATA III, koska vanhemmalta 250 Gt SSD levyltä on tila loppunut.
Se jaettu kahdeksi eri asemaksi, toisessa pelejä joista en halua luopua, ja toisessa osassa käyttis.

Koneessa on kyllä melkein pari teraa tilaa muilla kovalevyillä, joten olisi se sinnekkin sopinut.
Eli onko siitä oikeasti mitään hyötyä pelaamisen kannalta ?.

Pitäisikö käyttis asentaa nyt uuteen isompaan  SSD-levyyn, jotta tiedonsiirto pysyisi levyn sisällä.
Vai onko sillä mitään merkitystä mitä pelaaja huomaisi ?. Tai edes numerollisesti ?.

(Sitten varmaan kannattaisi poistaa vanha käyttis sieltä 250 Gt levyltä, ja sen jälkeen alustaa se osio ja liittää se yhteen peli osion kanssa.)
Nykyisin onnistuu noiden tekeminen Windowsilla ilman erillisiä ohjelmia.

Olisi ehkä ollut parempi kysyä aloittelijoiden osiossa, jossa ei ole tyhmiä kysymyksiä  ::).

Siitä kortin takuusta, sain oman Sappihiren näyttiksen vaihdettua takuuseen puolentoista vuoden jälkeen ilman taistelua. 2 v. takuu oli.
J'immsiltä ostettu, 10 pistettä heille......

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 28, 2015, 09:18:32 ap
Pitäisikö käyttis asentaa nyt uuteen isompaan  SSD-levyyn, jotta tiedonsiirto pysyisi levyn sisällä.
Vai onko sillä mitään merkitystä mitä pelaaja huomaisi ?. Tai edes numerollisesti ?.

Jos nyt en ihan läpiä päähäni puhu, niin ei käyttiksen ja pelin tarvitse samalla levyllä olla, koska eivät ne keskenään vaihtele tiedostoja. Kummastakin ladataan tiedostoja RAM-muistiin ja sieltä joskus takaisin levylle. Veikkaisin, että voi toimia jopa nopeammin (riippuu ehkä siitäkin, miten SSD:t on kytketty emolevyyn kiinni) jos ovat erillisillä levyillä, koska silloin käyttis ja peli tiedostoja lukiessaan ja kirjoittaessaan rasittavat eri komponentteja.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: ottulo - lokakuu 28, 2015, 10:18:38 ap
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 28, 2015, 09:18:32 ap

Jos nyt en ihan läpiä päähäni puhu, niin ei käyttiksen ja pelin tarvitse samalla levyllä olla, koska eivät ne keskenään vaihtele tiedostoja. Kummastakin ladataan tiedostoja RAM-muistiin ja sieltä joskus takaisin levylle. Veikkaisin, että voi toimia jopa nopeammin (riippuu ehkä siitäkin, miten SSD:t on kytketty emolevyyn kiinni) jos ovat erillisillä levyillä, koska silloin käyttis ja peli tiedostoja lukiessaan ja kirjoittaessaan rasittavat eri komponentteja.

Noin ajattelisin itsekkin. Se, huomaako käyttäjä nopeudessa eroa, lienee taas asia erikseen ::)
Mullakin on nyt toinen 240GB SSD vapaana läppärin hajottua eikä toista ole näillä näkymin tulossa, joten... kai sekin pitää koneen sisään sitten ahtaa ::)
Loppuu kohta Sata paikat tätä menoa  ;D
Mites nuo raid kortit vai miksi niitä kutsuttiinkaan, toimivat?
Kortti sisään ja levyt piuhoilla siihen kiinni, vaatiiko se mitään kummempia toimenpiteitä? Kysyn koska en tosiaankaan tiedä :D

ottulo

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - lokakuu 28, 2015, 11:19:33 ap
Mullakin on nyt toinen 240GB SSD vapaana läppärin hajottua eikä toista ole näillä näkymin tulossa, joten... kai sekin pitää koneen sisään sitten ahtaa ::)
Loppuu kohta Sata paikat tätä menoa  ;D

Jos se on sulle kerran ongelma, niin voin auttaa, lähetät sen vaan mulle. En edes veloita mitään! ;D

RAID-systeemejä on useampi erilainen sen mukaan haluaako siitä lisää nopeutta vai varmuuskopioita vai molempia ja kuinka paljon. Kahdella identtisellä levyllä saanee vain jompaa kumpaa. On niissä aina jotain säätelyä alkuun.

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - lokakuu 28, 2015, 11:19:33 ap
Mites nuo raid kortit vai miksi niitä kutsuttiinkaan, toimivat?
Kortti sisään ja levyt piuhoilla siihen kiinni, vaatiiko se mitään kummempia toimenpiteitä? Kysyn koska en tosiaankaan tiedä :D

Joutuu sen RAID-systeemin konfiguroimaan eli kertomaan järjestelmälle kuinka niitä levyjä käytetään. Mahdollisia konfiguraatioita on tosiaan useampia riippuen halutaanko nopeutta, varmuutta vai molempia.

https://fi.wikipedia.org/wiki/RAID_%28tietotekniikka%29  löytyy jokseenkin ymmärrettävä selvitys noista.

Osassa emolevyistä (ainakin uudemmista) on suoraan emolla RAID-ohjain ja sen toimintaa säädetään BIOS:ista. Jos emolla ei ole RAID-ohjainta niin tarvitaan erillinen ohjainkortti niille levyille, periaatteessa RAID-pakan voi toteuttaa myös ohjelmallisesti mutta se vie osan koneen tehosta varsinkin jos käytetään RAID-5 pakkaa jolloin tarkistussummien laskenta vie tehoa. Myös osa emolevylle toteutetuista RAID-ohjaimista käyttää koneen prosessoria mikä kannattaa huomioida.

akselsson1

Joo siis, tarkoituksena on lähinnä se, että kun kovalevypaikat loppuu emolevystä, eli haluaisin kiinnittää mahdollisesti enemmän kuin 6 kovalevyä  ::)
Varmuuskopiot olen toistaiseksi tehnyt manuaalisesti sopivin väliajoin, enkä koe että haluaisin sitä automatisoida. (kai)
Alkaa vaan levyt pikkuhiljaa täyttymään RAW filuista ::)
Fiksuinta olisi ehkä seuraavaksi vain ostaa kaksi todella isoa kovoa niihin kahteen vapaaseen paikkaan.. 4Teraisia tai jopa suurempia. Niitä jos käyttäisin pelkästään kuville, voisi ne laittaa tuohon "varmuusraidiin" oliko se nyt raid0 vai raid1, en enää muista :D Ajatuksella että levyt ovat identtisiä kopioita toisistaan.

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - lokakuu 28, 2015, 14:10:29 ip
Fiksuinta olisi ehkä seuraavaksi vain ostaa kaksi todella isoa kovoa niihin kahteen vapaaseen paikkaan.. 4Teraisia tai jopa suurempia. Niitä jos käyttäisin pelkästään kuville, voisi ne laittaa tuohon "varmuusraidiin" oliko se nyt raid0 vai raid1, en enää muista :D Ajatuksella että levyt ovat identtisiä kopioita toisistaan.

Tuollainen vehje voisi olla myös yksi mahdollisuus. Aika fiksuja ovat tänä päivänä, ja tuokin värkki tukee RAIDia (tilaa 3Tt jos haluaa RAIData, muutoin 6Tt). Toki saa vielä tilavammankin laitteen, mutta hintaa alkaa olla jo mojovasti. Ja koska nuo ovat verkkokovalevyjä, niin tarpeeksi älykkäät kamerat ymmärtääkseni osaavat heti kuvan napattuaan siirtää sen tuonne laariin. :)

ChIlIDoG

Joo siis, tarkoituksena on lähinnä se, että kun kovalevypaikat loppuu emolevystä, eli haluaisin kiinnittää mahdollisesti enemmän kuin 6 kovalevyä  ::)
Varmuuskopiot olen toistaiseksi tehnyt manuaalisesti sopivin väliajoin, enkä koe että haluaisin sitä automatisoida. (kai)
Alkaa vaan levyt pikkuhiljaa täyttymään RAW filuista ::)

Pöydällä odottaa 2kpl WD:n 3Tb levyjä, ovat menossa serveriin raid1:een Serversissä pyörii Open Media Vault nassi softa

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - lokakuu 28, 2015, 14:30:28 ip

Tuollainen vehje voisi olla myös yksi mahdollisuus. Aika fiksuja ovat tänä päivänä, ja tuokin värkki tukee RAIDia (tilaa 3Tt jos haluaa RAIData, muutoin 6Tt). Toki saa vielä tilavammankin laitteen, mutta hintaa alkaa olla jo mojovasti. Ja koska nuo ovat verkkokovalevyjä, niin tarpeeksi älykkäät kamerat ymmärtääkseni osaavat heti kuvan napattuaan siirtää sen tuonne laariin. :)

Enpä ole moisiin perehtynytkään, mutta vaikuttaa melko fiksulta laitteelta kyllä! Yksi laatikko tosin tulisi taas lisää pöydälle, kun koneessa olisi sisällä tilaa vaikka kuinka...
Nuo pilvisysteemit ja kännykkään liittäminen kyllä tietysti aikamoisena boonuksena! :) Noh, vielä ei ole tämän kanssa kiire, eikä olisi rahaakaan ::) Mutta ensivuoden aikana voi tulla jo eteen...

Oma servu varmaan pitäisi rakentaa kanssa joskus, kuten ChIlIDoG tuossa puheli. En vaan ymmärrä niistä mitään ;)
En ihan tiedä mitä moisella tekisin, mutta olisihan se hieno olla ::)

chipe

Olen jo kurkkuani myöten täynnä Windows kymppiä vaikken ole edes asentanut sitä... Winkku mokoma tuputti ensin jatkuvasti tuota ladattavaksi jollain popup-ikkunallaan ja nyt se yrittää tuputtaa tuota väkisin Windows updaten kautta. Tuo on tietysti oletuksena valittuna "tärkeissä päivityksissä" ja jos valitsen minkä tahansa muun päivityksenkin asennettavaksi niin tuo ilmoittaa samantien että Downloading Windows 10... Ihan mikä tahansa päivitys aiheuttaa tuon. No siinähän taas latailee sitten sitä, saas nähdä yrittääkö vielä asentaakin väkisin.

"Tärkeissä" päivityksissä tyrkytetään tietysti lisänä Windows 10 tyylisiä vakoilu... siis asiakaskokemuksen parannusohjelman telemetriikkavakoiluhuttuja. Tärkeä ilmeisesti tarkoittaa noissa Microsoftin kannalta tärkeää, ei asiakkaan.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: chipe - lokakuu 28, 2015, 22:07:43 ip
Olen jo kurkkuani myöten täynnä Windows kymppiä vaikken ole edes asentanut sitä... Winkku mokoma tuputti ensin jatkuvasti tuota ladattavaksi jollain popup-ikkunallaan ja nyt se yrittää tuputtaa tuota väkisin Windows updaten kautta. Tuo on tietysti oletuksena valittuna "tärkeissä päivityksissä" ja jos valitsen minkä tahansa muun päivityksenkin asennettavaksi niin tuo ilmoittaa samantien että Downloading Windows 10... Ihan mikä tahansa päivitys aiheuttaa tuon. No siinähän taas latailee sitten sitä, saas nähdä yrittääkö vielä asentaakin väkisin.

"Tärkeissä" päivityksissä tyrkytetään tietysti lisänä Windows 10 tyylisiä vakoilu... siis asiakaskokemuksen parannusohjelman telemetriikkavakoiluhuttuja. Tärkeä ilmeisesti tarkoittaa noissa Microsoftin kannalta tärkeää, ei asiakkaan.

En itse vielä osaa antaa "lopullista tuomiota" asiassa. Olen syyttänyt W-kymppiä asioista, jotka ilmeisesti (?) johtuivatkin muusta - etupäässä laiteongelmista. Silti, vaikka näin olisikin, jäin melko kokeneena extreme-harrastajana turhan monesti turhan yksin ja vaille ratkaisuja.

Tässä hetkessä toivoisin, että olisin pysynyt Windows seiskassa. Mutta uteliaisuus...

Huru-ukko

lokakuu 29, 2015, 09:02:46 ap #1892 Viimeisin muokkaus: lokakuu 29, 2015, 09:04:42 ap käyttäjältä Huru-ukko
Sama ongelma kuin chipellä oli mullakin, mutta minun koneestani löytyi se odottamaton virhe, ja lataus stoppaa jonkun ajan päästä ilmoitukseen että "epäonnistui" virhekoodeineen.
Nyt menee  "tarkista päivitysten saatavuus" ja kun listassa näkyy Windows 10 niin oikealla hiirellä "piilota päivitys".....
Sen jälkeen voi ladata muut päivitykset....

Oletuksena lataa päivitykset, mutta anna minun päättää mitkä ladataan.

Itse en sanottavammin pidä W10 ulkoasusta tökerön näköisinä laatikkoina....
Kuten en muista vastaavistakaan, vaikka sillä ei käytön kannalta merkitystä olekkaan......

chipe

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 29, 2015, 09:02:46 ap
Sama ongelma kuin chipellä oli mullakin, mutta minun koneestani löytyi se odottamaton virhe, ja lataus stoppaa jonkun ajan päästä ilmoitukseen että "epäonnistui" virhekoodeineen.
Nyt menee  "tarkista päivitysten saatavuus" ja kun listassa näkyy Windows 10 niin oikealla hiirellä "piilota päivitys".....
Sen jälkeen voi ladata muut päivitykset....

Oletuksena lataa päivitykset, mutta anna minun päättää mitkä ladataan.

Noiden muiden päivitysten asennuksen ja rebootin jälkeen tuo pompautti vaihteeksi ruudulle ikkunan joka oli otsikoitu että hienoa, aloitellaanpa sitten Windows 10 asentaminen, hyväksypä nämä ehdot... Eli selvästikin vähät välitti siitä että olin poistanut tuon valinnan päivityslistasta. Tuon ikkunan sulkemisen jälkeen päivityslista muuttui niin että W10 ei enää näy siellä tärkeissä päivityksissä vaan on siirtynyt optionaalisten puolelle. Ja kas kummaa, siellä "optionaalisissa" on tuo anaali oletuksena valittuna. Sitäkö se optionaalisuus nykyisin tarkoittaakin? Tärkeitä päivityksiä ei esivalita mutta optio kyllä.

Ilmeisesti yrittävät parhaansa jotta tuo asennettaisiin edes vahingossa jos ei muutoin kelpaa.

sorrii

lokakuu 29, 2015, 11:47:38 ap #1894 Viimeisin muokkaus: lokakuu 29, 2015, 11:50:05 ap käyttäjältä sorrii
Mä menin päivittämään Win7'sta Win8'iin kun tarjottiin halpaa päivitystä: Se se vitutti jälkeenpäin! En ole 15€ ostosta koskaan niin katunut!

Kiinnosti niihin aikoihinn Nokia Lumia-puhelimetkin, mutten uskaltanut harkitakaan ostavani, kun iski primitiivinen ahdistus aina kun vaan näin sen metro-käyttöliittymää muistuttavan ruudun: Pelkäsin ihan oikeesti että heittäisin puhelimen seinään samantien uutena ...  ???

Windows 8.1-päivitys helpotti vähän ja sen perään tämä 10-päivitys tuntuu jo ihan hyvältä. Ehkä en nyt haluaisi välttämättä päivittää jotain työkonetta Win10'iin jos olisi Win7. Puhelimeen [Lumia 1520] oon jo tottunut ja tykästynytkin paljolti: Ainoa vika siinä on se Windows  ::) ja toivon tosissani, että Win10 siinä parantaa edes vähän. Teknisestihän tuo on loistoluuri ja kamera; verkot toimivat nopeasti ja näytöstä näkee wanhakin mitä mualimalla tapahtuu. Lumian kanssa muuten eka kerran oon alkanut luottamaan kalenteriinkin ym. toimintoihin jotka synkkaavat tietokoneen kanssa. Eikä tarvinnut silti luopua Googlenkaan käytöstä, kun melkein kaikki G-palvelutkin toimivat: Maps ei oikein.

Mä kyllä luulen että useimmille tietokoneen peruskäyttäjille on viisaampaa antaa vaan päivitysten tulla, kun alkaa venkoilemaan! Vaihtoehtoinahan on joku Linux-viritys tai ryhtyminen elämäntapahomoksi ja hankkia Mac ...  :-\ [[anteeksi lievä provo  8)]]

Itse, jos rahaa olisi kunnolla, hommaisin Mac Pron kahdella kunnon näyttiksellä ja parhaalla saatavalla professorilla ja asentaisin siihen sitten Win10 Bootcampilla. Pitäisi sitten ostaa mustat pillifarkut ja poolopaita kyllä lisäksi ... ja ehkä propellipäähine ...  :)

Itse en ole muuten törmännyt ongelmiin Windows 10'n kanssa kertaakaan: Asensin Win8'n alunperin ihan eri koneeseen Win7'n päälle, josta siirsin sen pävitettynä SSD'llä kokonaan uuteen koneeseen; SSDnkin vaihdoin myöhemmin. Asensin kyllä sitten myöhemmin Win8'n kertaalleen puhtaana, kun tuntui että jotain hämäriä sirpaleita kummitteli vanhoista ohjelmista; ja päivitin uudelleen Win10 ...
Nyt luulen että ne epämääräiset vanhat ohjelmat ja ajurit, jotka eivät toimineet eivätkä olleet tarpeellisia, olisi kyllä voinut siivota ilman puhdasta asennustakin. Yllärinä toimii muuten edelleen vanha skannerikin jolle ei ole edes Win8-ajureita: CanoScan 4200F ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chipe

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 29, 2015, 11:47:38 ap
Mä kyllä luulen että useimmille tietokoneen peruskäyttäjille on viisaampaa antaa vaan päivitysten tulla, kun alkaa venkoilemaan! Vaihtoehtoinahan on joku Linux-viritys tai ryhtyminen elämäntapahomoksi ja hankkia Mac ...  :-\ [[anteeksi lievä provo  8)]]

Itse, jos rahaa olisi kunnolla, hommaisin Mac Pron kahdella kunnon näyttiksellä ja parhaalla saatavalla professorilla ja asentaisin siihen sitten Win10 Bootcampilla. Pitäisi sitten ostaa mustat pillifarkut ja poolopaita kyllä lisäksi ... ja ehkä propellipäähine ...  :)

Omalta osaltani lähinnä odottelen savun hälvenemistä ja mahdollisia korjauksia mitä tulee W10:n vakoilutoiminnallisuuksiin ja käyttöehtoihin. Ja myös se on täysin älytöntä ja vaarallista että käyttis asentelee päivityksiä väkisin käyttäjän tahdosta riippumatta, vaikka Pro-versiossa tilanne onkin hiukkasen parempi. Näkee nyt tuleeko tuota joskus asennettua vai onko vihdoin aika siirtyä puhtaasti Linuxiin.

Oleellinen asia on kontrolli, tässä tapauksessa kontrolli omasta koneesta ja tiedoista. Mikkis ei tietenkään ole ainoa joka on vienyt enenevissä määrin kontrollin käyttäjältä itselleen (ja "yhteistyötahoilleen") mutta tässä tapauksessa tilanne on paljon vakavampi kun jonkun webbipalvelujen tapauksessa. Nyt kun puhutaan siitä kenellä lopulta on kontrolli minun omistamaani fyysisesti minun pöydälläni olevaan laitteeseen ja sen ihan ytimeen. Enkä nyt väitä että kaikki olisi kunnossa W7:llakaan mutta selvästikin tilanne on W10:ssä pahempi.

Mitä omppufirmaan tulee niin nehän nyt kontrolloi ihan kaikkea mutta käsittääkseni polkevat kuitenkin ihmisten yksityisyyttä hiukka vähemmän. Voi noidenkin kanssa tietysti käydä näin:

https://en.wikipedia.org/wiki/HumancentiPad

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - lokakuu 28, 2015, 17:44:17 ip

Enpä ole moisiin perehtynytkään, mutta vaikuttaa melko fiksulta laitteelta kyllä! Yksi laatikko tosin tulisi taas lisää pöydälle, kun koneessa olisi sisällä tilaa vaikka kuinka...
Nuo pilvisysteemit ja kännykkään liittäminen kyllä tietysti aikamoisena boonuksena! :) Noh, vielä ei ole tämän kanssa kiire, eikä olisi rahaakaan ::) Mutta ensivuoden aikana voi tulla jo eteen...

Oma servu varmaan pitäisi rakentaa kanssa joskus, kuten ChIlIDoG tuossa puheli. En vaan ymmärrä niistä mitään ;)

käytettynä ostin Dell poweredge r610 serverin (1x Xeon, 2x300GB sas) 75€
käyttiksiä koneessa pyörii tällähetkellä 4x virtuaalisena, ja kun koneessa on 4x 1Gb NIC, niin yhtenä "käyttiksistä" on reititin softa.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - lokakuu 29, 2015, 17:12:47 ip
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - lokakuu 28, 2015, 17:44:17 ip

käytettynä ostin Dell poweredge r610 serverin (1x Xeon, 2x300GB sas) 75€
käyttiksiä koneessa pyörii tällähetkellä 4x virtuaalisena, ja kun koneessa on 4x 1Gb NIC, niin yhtenä "käyttiksistä" on reititin softa.

Ymmärrän lähinnä tuon raudan, mutta se mitä noilla sitten oikeasti tehdään ja kaikki nuo lyhennykset ovat minulle aika liirum laarumia ::)
Kaikenlaista kai niissä voi tietenkin sitten pyöritellä ::)

Huru-ukko

Heh...Jimm's nopea toimitus.....
Samsungin SSD tuli 2,5 tuumaisena kuten tilasinkin....... Aiemmassa Intellin ssd asemassa oli mukana raudat ja ruuvit koteloon asentamista varten. Tässä ei......
Lisäksi tarvitaan adapteri USB:stä siihen SSD levyn päähän sopivalla osalla, jossa on ilmeisesti piuhat virralle ja tiedonsiirto, eli normaali mikä tulee tietokoneeseenkin kiinni.....Sillä ajetaan ajurit  yms sisälle, sillä PC ei tunnista asemaa.
Eipä satu sellaista olemaan.
Eikä rautojakaan kotelolle.

Asennusohjeessa on kuvassa mukana kaikki tarvittava, mutta pakkauksesta ne on jätetty pois.
Vasta kun CD:stä avaa oppaan asennusta varten, siellä mainitaan että tuote ei sisällä kaikkia tarvittavia osia.

Oikein kunnon kusetusta mielestäni, rautojen puuttumisen vielä ymmärtäisi, mutta usb/Sata adapteri pakko osto on liikaa. Palautukseen menee. 14 vrk palautusoikeus jos ei ole tuotteeseen tyytyväinen......

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 29, 2015, 19:36:16 ip
Heh...Jimm's nopea toimitus.....
Samsungin SSD tuli 2,5 tuumaisena kuten tilasinkin....... Aiemmassa Intellin ssd asemassa oli mukana raudat ja ruuvit koteloon asentamista varten. Tässä ei......
Lisäksi tarvitaan adapteri USB:stä siihen SSD levyn päähän sopivalla osalla, jossa on ilmeisesti piuhat virralle ja tiedonsiirto, eli normaali mikä tulee tietokoneeseenkin kiinni.....Sillä ajetaan ajurit  yms sisälle, sillä PC ei tunnista asemaa.
Eipä satu sellaista olemaan.
Eikä rautojakaan kotelolle.

Asennusohjeessa on kuvassa mukana kaikki tarvittava, mutta pakkauksesta ne on jätetty pois.
Vasta kun CD:stä avaa oppaan asennusta varten, siellä mainitaan että tuote ei sisällä kaikkia tarvittavia osia.

Oikein kunnon kusetusta mielestäni, rautojen puuttumisen vielä ymmärtäisi, mutta usb/Sata adapteri pakko osto on liikaa. Palautukseen menee. 14 vrk palautusoikeus jos ei ole tuotteeseen tyytyväinen......

Siis.. Millainen levy tuo oikein on jos pitää USB:lla pistää kiinni?  :o :o
Itse olen aina  asentanut kotelon mukana tulleilla ruuveilla, ja suoraan kovoräkkeihin kiinni, koska niissä on myös 2,5" reijät. Yhdessäkään SSD levyssäni ei ole tullut 3,5" adapteria mukana  :o