Miksen osaa kasvattaa chiliä?

Aloittaja masterboy, heinäkuu 23, 2008, 21:10:15 ip

« edellinen - seuraava »

masterboy

Tervehys kaikille senioreille uudelta foorumilaiselta.
Muutamia chilikasvia olen kasvatellut mutta parhaimillaan olen saanut chiliä vain yhdestä kasvista ja siitäkin vain kaksi chiliä ennen kupsahtamista.
Muistan kun aikanaan kasvatin siemenet jogurtti purkeissa taimia ilman tuuletusta(muovikelmut päällä) joten onko se "kasvihuone" olosuhde voinut vioittaa kasvavia taimia? Alusta loppuun olen käyttänyt pirkkan peruskukkamultaa enkä ole lannoittanut kasveja ollenkaan. Kaveri aikoinaan suositti kanankakkaa mullan alle jottei haju ainakaan haittaisi mutta se sitten jäi suorimatta.
Voisiko kokeneet neuvoa yksinkertaisesti ja ytimekkäästi miten kasvattaa chiliä mullan avulla? Siemeniä on ja intoa mutta yksi ominaisuus puuttuu nimittäin taito. Kiitos!

Ps. Itse asiassa pari lajiketta on purkeissa jo viikon verran. Saa nähdä lähtevätkö itämään.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "masterboy"... Alusta loppuun olen käyttänyt pirkkan peruskukkamultaa enkä ole lannoittanut kasveja ollenkaan.

Tuossapa sen syyn kerroit. Eivät ne ilman energiaa pärjää. Et sinäkään syömättä.  :lol:

Täällä on ohjeita vaikka kuinka siroteltuna eri keskusteluihin, mutta Infernon keskitetty ohje suomeksi löytyy tuolta:
http://www.saunalahti.fi/thietavu/Chili/C_Kasvatus.htm

Muuten, nyt taitaa olla mahdollisimman huono aika aloittaa. Tulee pimeä syksy juuri kun kasvien pitäisi aloittaa kukinta ja hedelmien teko ja siihen hommaan useimmat chilit tarvitsevat paljon valoa. Jollakin lajikkeella saattaa silti onnistuakin, mutta ei kannata suurta satoa odotella.

snu

Lainaus käyttäjältä: "http://www.saunalahti.fi/thietavu/Chili/C_Kasvatus.htm"
Toisaalta, esimerkiksi hiekkapitoisessa kukkamullassa useimpia paprikoita ei tarvitse lisälannoittaa lainkaan!

Tuolla ohjeella minäkin pilasin ensimmäisen kauteni.

Pitää chileille lannoitetta antaa, ellei kasvi kasva vähintään 10l ämpärissä ja sekin loppuu aikanaan. 3l astia riitti alle puolen metrin puskaan ja pariin hassuun chiliin.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "snu"... "useimpia paprikoita ei tarvitse lisälannoittaa lainkaan!"
Tuolla ohjeella minäkin pilasin ensimmäisen kauteni.

AUTS! Olisi pitänyt lukea ensin ja vasta sitten suositella.

Tuolla suositellaan kyllä isoa ruukkua ja useampaa ruukun vaihtoa, mutta jos sen kohdan on ohittanut säästöt mielessä ja tämän kohdan taas uskoo, niin pysähtyyhän siinä kasvu kesken.

Heatwave

Lainaus käyttäjältä: "masterboy"Kaveri aikoinaan suositti kanankakkaa mullan alle jottei haju ainakaan haittaisi mutta se sitten jäi suorimatta.


Nojuu... Kanankakan kanssa kannattaa sitten olla varovainen, kun lannoittaa. Itse "poltin" muutaman taimen, kun laitoin liikaa kanankakkaa istutusvaiheessa. Se johtui siitä, että laitoin sitä siihen pintaan. Ainakin luulen niin. Mä olen tehnyt omia multa coctaileja, kun olen sekoittanut lannoitettua ja kalkittua turvetta ja kanankakkaa sekaisin. Ei kannata liikaa kerralla laittaa. Voihan sitä lisätä sitten myöhemminkin. Juu... Enkä suosittele sisätiloissa käytettäväksi kanankakkaa, hajuhaitan takia...

Täytyypä laittaa kuva kasvarissa kasvavasta chilistä päiväkirjaan. On se kasvu ihan toisenlaista kananlanta lannoituksen jälkeen. ja satoakin tulee.  :)