kesäkuu 26, 2024, 08:44:36 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Lajikkeen tunnistaminen

Aloittaja Masapena, elokuu 03, 2008, 23:16:24 ip

« edellinen - seuraava »

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - toukokuu 13, 2013, 17:10:35 ip


Onko nyt joku saanut väärän nimen? Molemmat pitäisi olla Malawi Bird's Eye, mutta jotenkin tuo suurempi vaikuttaisi baccatumilaiselta. Roikottaa niin että vaikea saada hyvää kuvaa. Olisiko päässyt Aji Cristal väärään purkkiin? Vai olisiko Omnicolor? Mistä tuota tietää ennenkuin alkaa podia syntymään..?


Kukasta voit päätellä ainakin lajin, loppu onkin sitten pitkälti arvausta. Vertaa syntyvää satoa muihin kasveihin, jos tiedät tarkalleen mitä chilejä olet istuttanut, niin sillä kaiketi selvinnee.

Sihijuoma666

^

Alkaa epäilykset siirtyä Cillegia Piccante c. annuumiksi.. Kasvin "kainalot" saman väriset ja olemus muutenkin lähimpänä.. 

PointZero

Seuraavanlaista ongelmaa pukkaa:

Tammikuun lopussa/Helmikuun alussa pistin kasvamaan Fataliilta tilatut Bolivian Rainbow (3kpl) ja Bird's Eye Baby (3kpl) siemenet. Vähäisen tilan vuoksi ajattelin aloittaa hillitysti. Näistä omien merkintöjeni mukaan iti 3x Bolivian ja 2x Bird's eye. Suunnittelin pitäväni 2+2 kasvia ja lahjoitin yhden Rainbow'n pois.

Pari kuukautta myöhemmin minulla on 3 kasvia, joissa on lilat kukat. Ymmärtääkseni Bird's Eye:lle on ominaista valkoiset kukat, joten päättelin antaneeni pois väärin merkityn chilin taimen. Nyt kuitenkin hieman muita jäljessä olleen neljännen kasvin nuput ovat alkaneet nekin muuttua liloiksi, jolloin minulla on mahdoton yhtälö kukkien suhteen. Neljällä taimella on siis lilat kukat, kun olen Bolivian Rainbowta istuttanut vain kolmeen purkkiin.

Kuvia ei minulla valitettavasti vielä ole näyttää, mutta onko todennäköisempää että minulla on pussillinen väärin merkittyjä siemeniä vai että kyseessä on jokin muu Bird's Eye -variaatio?

Maradoona

Tälläinen tapaus, jonka piti olla Ancho/Poblano:





C.Annuum
Bolivian Rainbow
Jalapeno Gaucho
Ancho Poblano


C. Baccatum
Kaleidoskop
Omnicolor
Rocotillo Twins


C. Chinense
Biquinho
Naga Morich
Fatalii
Orange Habanero
Pink Habanero
Trinidad Scorpion Morouga Blend

Tuossa lajikkeet joiden siemenet olen voinut sekoittaa...
Kerran luulin olleeni väärässä, onneksi olin erehtynyt.

Chillaillen

Lainaus käyttäjältä: Chilinkalastaja - toukokuu 25, 2013, 17:33:42 ip
Tälläinen tapaus, jonka piti olla Ancho/Poblano:


Mä veikkaisin että  tuo on Poblanon raakile.

Maradoona

jaa.. minulla on muut olleet aivan eri näköisiä  :o
Kerran luulin olleeni väärässä, onneksi olin erehtynyt.

TAO

toukokuu 26, 2013, 11:21:43 ap #1426 Viimeisin muokkaus: toukokuu 26, 2013, 12:02:27 ip käyttäjältä TAO
Moi kaikille, tässä olisi muutama tunnistettava. Yksi kasvi on "joku habanero", tässä kasvissa ei ole tällä hetkellä hedelmiä. Toinen kasvi on "joku chili".  Mutta sitten on nuo kaksi minusta hyvin oudon näköistä tyyppiä.

Tuo mikä näyttää lehdiltään koivulta nosti itsensä ylös habaneron ruukusta eräs päivä. Ja tämä toinen tuosta "jonkun chilin" ruukusta.

Mitä lajikkeita nuo ovat?


PP

Lainaus käyttäjältä: TAO - toukokuu 26, 2013, 11:21:43 ap
Mitä lajikkeita nuo ovat?

EDIT: Tulipa hirmu isoina nuo kuvat. Pahoittelen.


Laita kuvalinkkiin heti img koodin perään samojen sulkujen sisään width=600 tai mitä haluat leveydeksi pikseleinä. Parempi vaihtoehto on pienentää varsinaista kuvaa, johon linkittää.

Ensimmäinen voisi olla Lombardo (c. annuum) mutta se voi aivan hyvin olla joku muukin. Toinen on annuum, muuta ei voi sanoa. Kaksi viimeistä on jotain aivan muuta kuin chiliä, mutta sen varmaan tiesitkin.

Jame

Eivätköhän nuo kaksi viimeistä ole koivu kuten mainittiin ja sitten se toinen lienee orvokki.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Huru-ukko

Vaahtera ja metsäorvokki?

Edit... Tieto tulikin...Eli vaahtera olikin koivu..

KP78

Metsäorvokki, tai sitten joku jalostettu tarhaorvokki jossa pelkästään siniset terälehdet jos ei muita värejä ilmaannu.

PointZero

Homma hoidettu fataliin puolesta mallikkaasti ja asiakaspalvelu oli loistavaa, sain ensi kaudeksi nyt parit korvaavat siemenet mitä koittaa. Laitetaan nyt tänne vielä teidänkin ihmeteltäväksi kuva kun en sitä tuohon aikasempaan viestiini pystynyt laittamaan. Eli ikkunalla edessä Bolivian Rainbow, takana "Bird's Eye Baby" ja parvekkeella sama järjestys. Kovin samalta näyttää ;)


mxv



Mikäs tää mahtais olla? Fataliin mysteeri chili, jota oon täällä jo arvuutellut aikaisemminkin.

Minbaari


Mikä annuum kyseessä anyone?


Tämmöinen podi.
#816

akselsson1

Mulla kasvaa joku Baccatum, en tiedä mikä tämä voisi olla, kasvavan kokoiset podit vasta.  8)

Ei tuoksu sillätavoin kuin omnicolor jota minulta löytyy myös. Esim Lemon droppia mulla ei ole koskaan ollut, mutta onko siinä podit haalean kellertäviä heti raa'asta asti?  ???
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Jani M

Lemon dropissa on raakana täysin vihreät podit. Saman väriset, kuin lehdet.

mxv

Lainaus käyttäjältä: mxv - toukokuu 28, 2013, 16:20:19 ip


Mikäs tää mahtais olla? Fataliin mysteeri chili, jota oon täällä jo arvuutellut aikaisemminkin.


Podeista tuli sitten Oranssit, veikkaisin lajikkeeksi Orange Fire/flame:a (mikä k.o. lajikkeen nimi sitten oikeasti onkaan), eivätkä ole muuttaneet enää väriä?

Aji Lauri

kesäkuu 08, 2013, 16:06:16 ip #1437 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 09, 2013, 07:57:38 ap käyttäjältä Aji Lauri
Lainaus käyttäjältä: Whili - elokuu 29, 2012, 12:21:16 ip
Pistetäämpä tämä tännekkin, kun ehkä on oikeampi paikka.

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno / CHILIFEST 2012 PALUTE - elokuu 28, 2012, 21:51:15 ip
Heinän tiskillä oli tuoretta lajiketta jos toisenkinlaista. Niille, jotka ostivat noita idätystä varten, yksi kommentti: lajikkeista pari ei ollut ihan sitä, mitä nimilapussa luki. Syyksi todettiin siemenkaupan tekemä virhe. Aji Amarillona myyty punainen baccatum ei ollut Aji Amarillo (jo nimi kertoo jotain: Amarillo = keltainen). Tiedän kyllä monia punaisia baccatumeja, mutta tuon kaltaista en muista kasvattaneeni. Saattaa olla jokin Aji Rojo (= punainen) Perun alueelta, eli ei sinänsä kaukana Amarillosta. Samaten, Madame Jeanette ei ollut Madame Jeanette, vaan jälleen hyvin läheinen sukulainen, Surinam Red. Aito Madame kun on oranssi, tämä taas punainen. Sinänsä pikkuasioita, mutta saattavat kiinnostaa kasvatuksen "vakavasti" ottavia.


Tuosta "Janne-mummosta" ja sen oikeasta nimestä on tässä koko kesä väännetty kättä, niinpä NYT olisi kiva tietää tuon Penan myymän Aji Amarillon tarina.
Kuten jo Aji Infernokin tuossa totesi, niin amarillo on keltainen !!  Kertokaapa te jotka asiasta enempi tiedätte.



Maukas lajike  ;D Olisi kiva tietää millä nimellä ensi vuonna häntä kasvattelen.


Löytyikö kyseiselle lajikkeelle ikinä nimeä? Itsekkin tuota Penan Amarilloa ostin ja otin siemenet talteen mutta lajikkeen oikea nimi on vieläkin hakusessa.

Lassi-s

kesäkuu 09, 2013, 11:51:42 ap #1438 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 09, 2013, 12:21:38 ip käyttäjältä Lassi-s
mahtaiskohan tuo ylläoleva olla sit se aji amarillo/starfish hybridi. osassa niistä mitkä ite penalta ostin ovat tosin huomattavasti vielä uureikkaammat ja podit isompia kuin yleensä baccat kuten aji cristal, aji amarillo, aji finlandia yms. maku ainakin oli makea ja paprikamainen. väriltään aji amarillothan pitäisi olla keltaisia tai keltaisen ja oranssin väliltä. mutta tuo penalta hankittu erikoisuus on aivan helvetin hyvänmakuinen chili, oikeastaan paras omasta mielestäni jonka vuoksi 500-1000 siementä otin itelleni talteen ja pari tuossa on kasvamassakin ja podittavat.

ton näköisiä oli mitä ite penalta ostin http://aijaa.com/F9FgY4 http://aijaa.com/J3LGDL eli vähän vaihtelevuutta oli muodossa mutta maku ja tulisuus oli tasaista siitähuolimatta. pirun hyvä chili. pena sais jonkun nimen sille keksiä kun on tuon herkun saanu aikaseksi. viime syksynä pyytelinkin penalla käydessäni että kasvattaisi lisää tätä lajiketta kun on niin pirun hyvänmakuista ettei säkillinen tuota kestä kuin pienen ohikiitävän hetken kun ei noita malta olla syömättä
S.Y.L.B

Lassi-s

Lainaus käyttäjältä: ET80 - toukokuu 04, 2013, 00:38:45 ap
Morjensta!

Kaipaisin apua chilin tunnistamiseen. Fataliilta tilattu siemenet, tuli mukana yllätyksiä. Tällaista tästä nyt on tulossa, onkohan tuo joku koristechili, ihan koon perusteella? Tosin hämää nuo täysin valkoiset kukat. Älyttömän rehevä on, ja ihan kivasti tuntuu kukkaankin tekevän, että sillä tietysti toivoisin että olisi joku ihan "hyödyllinen" kaveri :)

Kyselen varmaan toisestakin yllätyschilistä kunhan se ensin alkaa kukkimaan.





itelle kans täys mysteeri mikä mahtaa olla. fataliin surprise chili seed mix pussista idätin kaikki ja pari tollasta on tossa kasvamassa. ainakin kitkeriä ja suht tulisia ton podit kun ovat kypsiä. veemäisen herkkiä. vähänkin liikaa kun kastelee niin samantien nuukahtaa, sama jos on hetkenkin multa kuivana. auringostakaan eivät tykkää vaan tuntuu viihtyvän varjossa paremmin
S.Y.L.B