heinäkuu 05, 2024, 13:22:09 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Lajikkeen tunnistaminen

Aloittaja Masapena, elokuu 03, 2008, 23:16:24 ip

« edellinen - seuraava »

NPhoBiaz

Kysäisen vielä tälläkin puolella, että mahtaako joku tunnistaa tai arvata lajikkeen?









Lähtee tuosta kypsymään keltaista kohti. Aavistuksen kellertävää yksilöä maistoin ja tulisuus oli raakileessa abaut Biquinhon luokkaa.

jannes81



Mikäköhän lajike? on Aji Fantasyn näköiset podit mutta punaiset


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jame

Lainaus käyttäjältä: jannes81 - syyskuu 25, 2014, 19:57:38 ip
Mikäköhän lajike? on Aji Fantasyn näköiset podit mutta punaiset


Voisi olla joku habanero.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

chipe


MiM

syyskuu 26, 2014, 10:11:54 ap #1744 Viimeisin muokkaus: syyskuu 26, 2014, 10:14:03 ap käyttäjältä MiM
Champion tuli minullekin yhtenä mahdollisuutena mieleen. Osa omista Champion podeista ovat kovasti tuon näköisiä, ja vihreinä on melkein mahdotonta erotta niitä vieressä kasvavasta Fantasysta. Värikin muuttuu tuollaisen oranssin sävyn kautta kirkkaanpunaiseksi. Suurin osa omista championeista ovat kuitenkin säännöllisemmän muotoisia. Sellaisia minipaprikoita.

Champion on paksumaltoinen, mehukas ja mieto. Jos valkoiset osat leikkaa pois käy maunkin puolesta melkein paprikasta.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Jame

Mikähän chinense tämä mahtaisi olla? Tuli Semillakselta bonuksena nimellä "Hot pepper mix".



Fataliiseedsin Fatalii ainakin on oranssimpi ja podit vähemmän sileitä kuin tuossa mysteerissä

Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Jame

Eikös kenelläkään ole veikkauksia tuosta mysteerichinensestä? Klikkaamalla kuvan saa isommaksi.

Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

wille

Aika vaikeahan tuota on sanoa. Erilaisia variaatioita on nykyään niin silmittömästi liikkeellä. Fatalii se ei tosiaan ole. Fataliin podit ovat huomattavasti pitkulaisempi tuon ollessa habaneromaisempi. Lienee yksinkertaisinta nimetä se Keltaiseksi Habaneroksi. ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

narttu

Saman näköinen podi kun minun "mysteeri habanerossa" johon en myöskään saanut varmempaa tunnistusta, kun että joku habanerohan se on.
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna

chipe

Lainaus käyttäjältä: wille - syyskuu 30, 2014, 11:51:29 ap
Aika vaikeahan tuota on sanoa. Erilaisia variaatioita on nykyään niin silmittömästi liikkeellä. Fatalii se ei tosiaan ole. Fataliin podit ovat huomattavasti pitkulaisempi tuon ollessa habaneromaisempi. Lienee yksinkertaisinta nimetä se Keltaiseksi Habaneroksi. ;)


Sanoisin että nuo näyttävät Rocatoilta. Ai miksikö ihmeessä? No koska omista Fataliin hedelmärasian 3-4 Rocaton siemenistä tuli seuraavanlaista variaatiokirjoa:




Nuo eivät siis ole mitään poikkeuksellisia yksittäiskappaleita vaan yleensä joku kokonainen puska tuottaa enimmäkseen jotain noista malleista. Joukossa on myös oikealta näyttäviä punaisia Rocato-puikuloita.

Keltaisista osalla on hyvinkin voimakas Lemon Drop -tyyppinen sitruunainen haju ja maku. Osa niistä on tujujen habanerolajikkeiden tasoa eli aivan eri luokkaa kuin nuo normaalin näköiset Rocatot. Punaisista nuo suurimmat mötikät ovat >30 grammaa. Ja jotkut punaiset ovat aika nagamaisen näköisiäkin pientä naga-ryppyisyyttä myöden. Keltaiset näyttivät olevan nopeimpia kypsymään ja oikeanlaiset Rocatot kaikkein hitaimpia.

Kyllä noissa puskissa on roikkunut vähän kaikenmoista että jokseenkin kaikki chinense-tunnistuskuvat näyttävät samalta kun jotkut Rocato "Special Edition" podeistani :). Hyviä veikkauksia mikä nuo on saanut aikaan? Rocato on vähintäänkin toinen vanhemmista mutta voisiko olla vaikka Habanero Yellowin kanssa risteytyneitä kun sellaisesta on näkynyt kovasti noita keltaisia muistuttavia kuvia ja ovat muodostuneet niinkin tujuiksi? Toisaalta se ei selitä noita massiivisia punaisia paprikamaisia mötiköitä yms. Vai onko joku muu saanut Rocatoistaan eksoottisempia versioita että itse lajikkeessa voisi olla vaihtelua?

wille

Lainaus käyttäjältä: chipe - lokakuu 01, 2014, 16:07:55 ip
Hyviä veikkauksia mikä nuo on saanut aikaan?


Rocato ei vielä ole stabiili risteymä?

Näin olen ymmärtänyt.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

chipe

Lainaus käyttäjältä: wille - lokakuu 02, 2014, 09:28:36 ap
Lainaus käyttäjältä: chipe - lokakuu 01, 2014, 16:07:55 ip
Hyviä veikkauksia mikä nuo on saanut aikaan?


Rocato ei vielä ole stabiili risteymä?

Näin olen ymmärtänyt.


Onko muilla siis ollut vastaavia kokemuksia kuin itselläni? Aiemmin tätä samaa kertoilin yleisten kysymysten puolella jossa tuota sillä perusteella veikkailtiin.

Huru-ukko

lokakuu 02, 2014, 12:50:02 ip #1752 Viimeisin muokkaus: lokakuu 02, 2014, 12:51:40 ip käyttäjältä Huru-ukko
Lainaus käyttäjältä: chipe - lokakuu 02, 2014, 10:31:52 ap
Lainaus käyttäjältä: wille - lokakuu 02, 2014, 09:28:36 ap
Lainaus käyttäjältä: chipe - lokakuu 01, 2014, 16:07:55 ip
Hyviä veikkauksia mikä nuo on saanut aikaan?


Rocato ei vielä ole stabiili risteymä?

Näin olen ymmärtänyt.



Onko muilla siis ollut vastaavia kokemuksia kuin itselläni? Aiemmin tätä samaa kertoilin yleisten kysymysten puolella jossa tuota sillä perusteella veikkailtiin.


Mulla kasvaa kaksi, joista toinen tekee tulisia ja ei niin hyvänmakuisia podeja. Toinen taas on malliltaan oikea, ainakin lähellä, ja makukin vastaa muistaakseni osto Rocaton makua.  Rismasta.....

HotVelo

Lainaus käyttäjältä: chipe - lokakuu 02, 2014, 10:31:52 ap
Lainaus käyttäjältä: wille - lokakuu 02, 2014, 09:28:36 ap
Lainaus käyttäjältä: chipe - lokakuu 01, 2014, 16:07:55 ip
Hyviä veikkauksia mikä nuo on saanut aikaan?


Rocato ei vielä ole stabiili risteymä?

Näin olen ymmärtänyt.


Onko muilla siis ollut vastaavia kokemuksia kuin itselläni? Aiemmin tätä samaa kertoilin yleisten kysymysten puolella jossa tuota sillä perusteella veikkailtiin.


Tämä on nyt vähän semmoinen savolaismallinen 'juu ei' vastaus. Minulla ei ollut kuin yksi Rocato kasvamassa - Prisman myyntipaketista otetuista siemenistä - ja se näytti ja näyttää tekevän yksinomaan ilmiasultaan edellisen sukupolven kaltaisia marjoja. Saapas nähdä sitten, mikä on tulos ensi kesänä kun tämän kesäisestä siemenkeräyksestä idätän.

chipe

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 02, 2014, 12:50:02 ip
Mulla kasvaa kaksi, joista toinen tekee tulisia ja ei niin hyvänmakuisia podeja. Toinen taas on malliltaan oikea, ainakin lähellä, ja makukin vastaa muistaakseni osto Rocaton makua.  Rismasta.....


Minkämallisia nuo vääränlaiset ovat? Punaisia vai keltaisia? Noissa vääränmallisissa ei tosiaan valitettavasti tuo maku ole niin hyvä kuin originaaleissa. Ja oikeat ovat olleet vähäsatoisempia mutta on niitäkin kuitenkin useampia puskia, oisko joka neljäs.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: chipe - lokakuu 02, 2014, 13:03:16 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 02, 2014, 12:50:02 ip
Mulla kasvaa kaksi, joista toinen tekee tulisia ja ei niin hyvänmakuisia podeja. Toinen taas on malliltaan oikea, ainakin lähellä, ja makukin vastaa muistaakseni osto Rocaton makua.  Rismasta.....


Minkämallisia nuo vääränlaiset ovat? Punaisia vai keltaisia? Noissa vääränmallisissa ei tosiaan valitettavasti tuo maku ole niin hyvä kuin originaaleissa. Ja oikeat ovat olleet vähäsatoisempia mutta on niitäkin kuitenkin useampia puskia, oisko joka neljäs.

Molemmat on punaisia, ja molemmissa on lähelle luotia muistuttavat podit. Vääränmakuinen? on pidempi podinen, kun taas paremman makuiset on n. 4-5 cm pitkiä ja suhteessa hiukan paksumpia....
Pitäisi oikeastaan ostaa paketti orginaaleja, niin voisi sen maun sanoa tarkemmin.....Kummastakaan ei kannata siemeniä ottaa myöhempää kasvatusta ajatellen.

chipe

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 02, 2014, 15:26:59 ip
Lainaus käyttäjältä: chipe - lokakuu 02, 2014, 13:03:16 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 02, 2014, 12:50:02 ip
Mulla kasvaa kaksi, joista toinen tekee tulisia ja ei niin hyvänmakuisia podeja. Toinen taas on malliltaan oikea, ainakin lähellä, ja makukin vastaa muistaakseni osto Rocaton makua.  Rismasta.....


Minkämallisia nuo vääränlaiset ovat? Punaisia vai keltaisia? Noissa vääränmallisissa ei tosiaan valitettavasti tuo maku ole niin hyvä kuin originaaleissa. Ja oikeat ovat olleet vähäsatoisempia mutta on niitäkin kuitenkin useampia puskia, oisko joka neljäs.

Molemmat on punaisia, ja molemmissa on lähelle luotia muistuttavat podit. Vääränmakuinen? on pidempi podinen, kun taas paremman makuiset on n. 4-5 cm pitkiä ja suhteessa hiukan paksumpia....
Pitäisi oikeastaan ostaa paketti orginaaleja, niin voisi sen maun sanoa tarkemmin.....Kummastakaan ei kannata siemeniä ottaa myöhempää kasvatusta ajatellen.


Saako niitä originaaleja ostettua tällä hetkellä mistään? Fatalii ei tainnut tänä vuonna myydä tuorechilejä lainkaan?

Avitin noiden pölytystä kesällä sen verran aktiivisesti ristiin että paha sanoa mitä noiden siemenistä kasvaa vaikka oikeanmallisten podien siemeniä käyttäisikin. Aion kuitenkin kokeilla :).

Whili

Tuntuu olevan kaikellaisia jälkeläisiä liikkeellä Rocaton siemenistä.
Mutta mikäli saatte "oikeanlaisia" jälkeläisiä, niin ottakaa ihmeessä siemeniä talteen. Ehkä jonakin päivänä saamme stabiilin lajikkeen.

Chilivaarin 2013 yksilö: http://chilivaari.blogspot.fi/2013/09/rocato-kypsyy.html

turaukko

lokakuu 13, 2014, 09:54:16 ap #1758 Viimeisin muokkaus: lokakuu 13, 2014, 19:18:31 ip käyttäjältä turaukko
Minulla on kasvamassa kaksi rocatoa. Toinen näyttää oikeahkolta (kuvassa oikealla), mutta toinen näyttää enemmän esim. Aji Finlandilta kuin Rocatolta:



Tuo "väärän" mallinen rocato muuttuu keltaisesta oranssin kautta punaiseksi (kuten tuo ensimmäinen vasemmalta oleva podi on).

San-M

Olen tässä pohdiskellut Purira (c.annuum) ja Purrira (c.frutescens) eroja.
Onko kyseessä kuitenkin ihan sama kasvi vai onko todella noin samankaltaiset nimet ja kasvitkin näyttää vähän samanlaisilta.
Ainakin semillas myy frute-Purriraa ja fatalii taas annuumi-Puriraa