tammikuu 09, 2025, 21:47:21 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Lajikkeen tunnistaminen

Aloittaja Masapena, elokuu 03, 2008, 23:16:24 ip

« edellinen - seuraava »

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - huhtikuu 07, 2013, 08:08:17 ap
Lainaus käyttäjältä: mxv - huhtikuu 06, 2013, 13:23:15 ip

Kuka mikä mahtaa olla tämä laji, Fataliin mysteeri siemenistä, jonka sain joskus gourmet tilauksen kylkiäisenä.

Bolivian Rainbow?

Ymmärrän vitsin tämän takana Fataliin mysteerisiemeniin (jos tämän nyt vitsiksi tarkoitit) mutta itse sanoisin ettei ole Bolivian Rainbow, ainakaan lehtien perusteella.

http://www.greenexplosion.net/kasvatusprojekti/viikko_8/

Chilivaari

huhtikuu 07, 2013, 10:47:14 ap #1381 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 07, 2013, 10:49:37 ap käyttäjältä Chilivaari
Kyllä se voi olla Boliviaano, mutta on noita muitakin koristeannuumeja samanlaisin kukin vaikkapa Tasmanian Red. Lehtien väri vaihtuu valon mukaan vaaleasta vihreästä melkein mustaan. Ryppyisyys tuossa linkissäsi johtunee Led-valon puuttuvista aallonpituuksista.

Raakileiden väri ja muoto kertovat jo enemmän.

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - huhtikuu 07, 2013, 10:28:16 ap

Kuka mikä mahtaa olla tämä laji, Fataliin mysteeri siemenistä, jonka sain joskus gourmet tilauksen kylkiäisenä.

Bolivian Rainbow?

Ymmärrän vitsin tämän takana Fataliin mysteerisiemeniin (jos tämän nyt vitsiksi tarkoitit) mutta itse sanoisin ettei ole Bolivian Rainbow, ainakaan lehtien perusteella.

Oma Bolle on kyllä hyvin pitkälle samanlainen kuin kuvassa. Keittiön ikkunalla nyt toistavuotta pysytellyt kasvi ilman mitään keinovaloa. Kesän kohti mentäessä alkaa saamaan enemmän aurinkoa ja sitten lehdet alkavat vaihtamaan väriä, mut nyt on vielä hyvin vaaleat.

mxv

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - huhtikuu 07, 2013, 11:03:22 ap
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - huhtikuu 07, 2013, 10:28:16 ap

Bolivian Rainbow?

Oma Bolle on kyllä hyvin pitkälle samanlainen kuin kuvassa. Keittiön ikkunalla nyt toistavuotta pysytellyt kasvi ilman mitään keinovaloa. Kesän kohti mentäessä alkaa saamaan enemmän aurinkoa ja sitten lehdet alkavat vaihtamaan väriä, mut nyt on vielä hyvin vaaleat.

Ööö.

Tota mikäs tämä sitten on jos tuo ekana postaamaani on Bolivian Rainbow...

Meinaan tuon tossa kuvassa olen Fataliin Bolivian Rainbow siemenistä idättänyt, tai sit on vissii menny ristiin siemenet ja merkkaus. Rainbowissahan on violetit kukat tosiaan!?

wille

Lainaus käyttäjältä: mxv - huhtikuu 07, 2013, 19:03:55 ip
on vissii menny ristiin siemenet ja merkkaus. Rainbowissahan on violetit kukat tosiaan!?

Sekaannus siinä on tainnut käydä. Bolivialaisessa on tosiaan violetit kukat, kuten sanoitkin.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 07, 2013, 10:47:14 ap
Ryppyisyys tuossa linkissäsi johtunee Led-valon puuttuvista aallonpituuksista.

Melkoisen jännä väite, kun kyseessä on energiansäästölampun ja suurpainenatriumin alla kasvatetusta kasvista.

Chilivaari

Joo, sori, niin on. Olisi pitänyt lukea koko testi ensin. Tuollaisia lehtiä vain näkee ledikokeiluissa niin säännöllisesti. Tässä pisti silmään, että valoa pidettiin päällä 18 tuntia, mikä on aika paljon, lepoaikaa ei kasville jää. Toki ryppyisyyttä saa aikaan lannoituksellakin.

Varsinainen asiani oli, että lehtien ryppyisyyden tai värin perusteella ei kannata tehdä lajinmäärityksiä, ellei kasvatusympäristöä ja Bolivian Rainbown kohdalla valon määrää oteta huomioon. Niissä on hyvin erilaisia lehtiä.

Toni.A

Yhden lisään vielä tuohon arvailuleikkiin, mikä selkeästi voisi olla on tämä Purple Jalapeño. Onhan näitä kukkia, mitkä tosiaan sopisivat. Lopullisesti mysteeri selvinnee, kun satoaa.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

mxv

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - huhtikuu 08, 2013, 09:02:09 ap
Yhden lisään vielä tuohon arvailuleikkiin, mikä selkeästi voisi olla on tämä Purple Jalapeño. Onhan näitä kukkia, mitkä tosiaan sopisivat. Lopullisesti mysteeri selvinnee, kun satoaa.

Kyllä toi mun ensin postaama kuva on pakko olla se Bolivian Rainbow, koska tossa on käynyt juuri niin kuin yllä mainitsinkin että mennyt merkkaus mysteerin ja bolivialaisen kanssa ristiin. Tosin nyt ihmetyttää mikähän toi toinen postaamani valkokukkainen mahtaa olla, joka tässä nyt sitten on se todellinen mysteeri chili!

Chilivaari

Kerro nyt ensin, mitä siemeniä idätit.
Joku annuum tuo on, vaikkapa Cayenne.

mxv

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 08, 2013, 10:36:37 ap
Kerro nyt ensin, mitä siemeniä idätit.
Joku annuum tuo on, vaikkapa Cayenne.

Nuo kaksi kasvia josta olen kuvat laittanut olivat alunperin Zengrowissa, toisessa oli Bolivian Rainbow (Fataliin beginner packistä) ja toisessa oli Fatalii Mystery Seed (jonka sain aikoinaan Gourmet -tilauksen kylkiäisenä). Sittemmin siirsin ne turpeeseen molemmat.

siiseli

Noniin taas olisi fataliin mysteeri kylkiäisiä tunnistettavana.

Ensimmäisessä kasvissa liila kukka keltasilla täplillä ja vähän myös karvaa lehdissä/varressa. Tuo kuvassa oleva podi ei ole vieläkään lopettanut kasvamistaan, vaikka onkin jo aika möhkäle. Itse arvaisin jotain rocotoa, mutta ehkä joku viisaampi osaa sanoa vähän tarkemmin?

Toisessa kasvissa ei ole vielä kukkia, podeista puhumattakaan... Mutta tällä kasvilla on aika erikoinen kasvutapa, joten ehkä siitä jo voisi joku tietää mikä laji kyseessä...

Kiitokset jo etukäteen tietäjille!   :)

Tässä kuvat ensimmäisestä kasvista:

Kasvi 1 kukka

Kasvi 1 podi

Tässä kuvat toisesta kasvista:

Kasvi 2 kaukaa

Kasvi 2 läheltä

PP

Lainaus käyttäjältä: siiseli - huhtikuu 08, 2013, 17:26:33 ip
Noniin taas olisi fataliin mysteeri kylkiäisiä tunnistettavana.

Ensimmäinen on joku isopodinen rocoto kuten Manzano Rojo tai Rocoto Riesen. Varmuudella sitä ei voi tietää koskaan. Toisesta en sano muuta kuin, että se on annuum.

Caide

Minulla tuli tunne, että ehkä olen sössinyt pistokkaiden kanssa. Olin merkannut kaikki Lemon Dropiksi, mutta tuli ajatus, että joku noista oli ehkä Aji Cristal. Kysymys siis, että voiko noita erottaa muuten, kuin odottamalla marjojen kypsymistä?

Aji Inferno

Eka kuva ei näytä miltään ns. tavalliselta... Tuli ekana mieleen capsicum lanceolatum.

bobster

Lainaus käyttäjältä: Caide - huhtikuu 09, 2013, 08:49:55 ap
Minulla tuli tunne, että ehkä olen sössinyt pistokkaiden kanssa. Olin merkannut kaikki Lemon Dropiksi, mutta tuli ajatus, että joku noista oli ehkä Aji Cristal. Kysymys siis, että voiko noita erottaa muuten, kuin odottamalla marjojen kypsymistä?

Lemon Dropin lehti on pallomaisempi, kuin Aji Cristalin. Ainakin nuorilla taimilla. Aji Cristalin lehden pää on nuolenkärkeä muistuttava, terävä. Lemon Dropilla selvästi tylpempi.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - huhtikuu 09, 2013, 09:02:56 ap
Eka kuva ei näytä miltään ns. tavalliselta... Tuli ekana mieleen capsicum lanceolatum.

Kukasta kyllä, podista ei. Selvä pubescens tuo on, ehkä salamavalo on haalistanut kukan värejä. Toisaalta myös mulla punaisessa manzanossa on yllättävän haaleat kukat.

Minbaari

Kun kerran fassen yllärisiemenistä on ylhäällä kyse, veikkaan ekan kuvan chiliä Red Peruvian Rocotoksi ja tuota toista puskaa joksikin "koriste" annuumiksi. Esim: Short Yellow Tabasco, Trinidad Bush, Bird's eye baby tai vastaava.

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - huhtikuu 10, 2013, 01:09:35 ap
Kun kerran fassen yllärisiemenistä on ylhäällä kyse, veikkaan ekan kuvan chiliä Red Peruvian Rocotoksi ja tuota toista puskaa joksikin "koriste" annuumiksi. Esim: Short Yellow Tabasco, Trinidad Bush, Bird's eye baby tai vastaava.

Komppaan Minbaaria tuon Rocoton suhteen ihan täysin. Kukka on selkeästi Red Peruvian Rocoton, vaikka hieman hailakampi onkin. Syykin on selkeästi, että se on keinovaloilla aikaansaatu. Lisäksi sen lehtiruodut herättivät muutama vuosi sitten puhetta aikaisemminkin Red Peruvian Rocoto topicissa. Toinen kasvi voi olla ihan mikä tahansa, vaikka Thai Rawit tai koriste annuumi. Hankala noista on vielä tässä vaiheessa paljon sanoa.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Chilivaari

Red Peruvianin kukissa on tosiaan runsaasti variaatioita, aivan valkoisiakin.
Jos tuosta vaalentaisi kuvaa, se taitaisi vastata tätä mysteeriä:
http://chilivaari.blogspot.fi/2010/03/valkoisia-variaatioita_19.html