tammikuu 08, 2025, 22:24:50 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Lajikkeen tunnistaminen

Aloittaja Masapena, elokuu 03, 2008, 23:16:24 ip

« edellinen - seuraava »

Jani M

Kyllä tuo vahvasti chinenseltä näyttää.

MiM

Ok, siinä tapauksessa on vielä mahdollisuus, että on mennyt jossain ruukutusvaiheessa sekaisin. Pitää siis vielä jännätä tekeekö joku minun "chinenseistä" laikukkaita kukkia.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

MiM

toukokuu 05, 2015, 22:42:22 ip #1782 Viimeisin muokkaus: toukokuu 05, 2015, 22:51:08 ip käyttäjältä MiM
Tuossa lienee tarpeeksi sitä violettia heteen vartta tunnistamiseksi Chinenseksi?
(sama kukka kuin eilisessä kuvassa)
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Hegezi

Ainakin minun silmään aika selvä tapaus.

Mä chilitän

Tunnistusapua kaivataan.   Älä anna takana näkyvän orkidean hämätä... :) Podit on nyt alkanut muuttumaan vihreästä keltaisen kautta oranssin suuntaan.

unenkuva

Kukasta päätellen laji on ainakin chinense. Lajikkeesta mahdoton sanoa vielä ilman podia. Jos oranssi, niin äkkiseltään veikkaisin jotain habaneroa, vois vaikka olla Habanero Orange. Näyttääkö tutulta tämä

chipe

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - kesäkuu 22, 2015, 22:13:44 ip
Kukasta päätellen laji on ainakin chinense. Lajikkeesta mahdoton sanoa vielä ilman podia. Jos oranssi, niin äkkiseltään veikkaisin jotain habaneroa, vois vaikka olla Habanero Orange. Näyttääkö tutulta tämä

Mistä tuon kukan tunnistaa chinenseksi? Musta tuolla näyttäis olevan annuumin lehdet enkä osaa tunnistaa miksei kukkakin sopisi annuumiksi.

akselsson1

Meinasin kans mennä hämyyn, taitaa olla annuum kuitenkin
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Jani M

Annuum joo. Orange Flame? Tai joku vastaava, Hot Carrot yms. Mitä näitä oransseja yleisiä annuumeja nyt onkaan.

chipe

kesäkuu 22, 2015, 22:42:52 ip #1789 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 22, 2015, 22:58:47 ip käyttäjältä chipe
Lainaus käyttäjältä: Jani M - kesäkuu 22, 2015, 22:40:12 ip
Annuum joo. Orange Flame? Tai joku vastaava, Hot Carrot yms. Mitä näitä oransseja yleisiä annuumeja nyt onkaan.

Mulla Bulgarian Carrot näyttää samalta yhden normaalia pienemmäksi jääneen oranssin podinsa kera. Mutta ei niitten kyllä pitäisi olla noin pieniä ellei sitten ole sama olosuhdeongelma mikä omissani on ollut. Toinen mieleentuleva on Cheyenne, joka kanssa on oranssi ja roikuttaa hedelmiä alaspäin.

Orange flamet on paljon pitkulaisempia ja pidempiä eikä ole ainakaan mulla koskaan jääneet noin pieniksi.

Edit: Jonkun tiedon mukaan Hot Carrot olisi sama kuin Bulgarian Carrot mutta kuvissa nuo Hot Carrotit näyttäisi pienemmiltä ja aika vastaavilta mitä tuossa ylläolevassa kuvassa. Voisi hyvinkin olla sellainen.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - kesäkuu 22, 2015, 22:38:15 ip
Meinasin kans mennä hämyyn, taitaa olla annuum kuitenkin

Aivopieru...  ;D ;D  komento takasi

Mä chilitän

Olen eilisestä asti koittanut saada kuvaa podeista vaan ei onnistu millään. Yritykset jatkukoon, mutta sillä välin sanoilla on pakko pärjätä... Isoin podi on siis n 2cm pitkä ja jos se ei ole normaalia niin mitkä voi olla ne väärät olosuhteet? Liian pieni kippo, väärä lannoite, liikaa/ liian vähän vettä tai valoa? Tunnettuna kaktuksenkin tappajana olen ollut niin ylpeä kun tämä on pysynyt 1.5 vuotta hengissä, mutta ei selvästi ihan ole onnistunut :(

akselsson1

Jos podit on pienempiä kun pitäisi, voi lajike olla eri, tai sitten on kylmää. Jos podeja on reilusti, olosuhteet ovat yleensä kunnossa. Jos niitä on vain muutama ja pieniä, voi potti olla liian pieni. Annuumit tyypillisesti kuitenkin satoavat hyvin pienissäkin ruukuissa.
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Mä chilitän

Äkkiseltään laskettuna parikymmentä podia näyttää olevan. Omaan silmään ainakin näyttää olevan reilusti :) Korkeutta chilillä on mullan päältä vajaa 30 cm...

Kermin

Koska näitä on aina hauska arvuutella, heitän omankin mysteeri-Habaneron kehiin, vaikka tämän tunnistaminen taitaakin olla mahdotonta ja keskimääräistä tylsempää  :-\. Tämä siksi, että kyseinen yksilö on välikäsien kautta minulle kulkeutunut ja kasvista huomaa selvästi, että sitä on leikelty ihmeellisesti. Aloinkin epäilemään että kyseinen yksilö on jostain puutarhalta ostettu ja oikeassa olin, tämä on kuulemma saatu Prisman puutarhamyymälästä kaupanpäällisenä ja tällöin kasvi lienee tullut jostain tehokasvatuksesta ja sen alkuperää on lähes mahdoton selvittää. Liekö tämä puhdasta lajiketta nähnytkään?

Marjat näyttävät menevän vihreästä kauniin keltaiseksi ja siitä oranssiksi. Kypsää yksilöä en ole maistanut, mutta raa'assa marjassa tulisuutta ainakin tuntui olevan reippaasti. Liekö tästä on mihinkään, mutta näyttäähän tuo ainakin satoa tuottavan. Valitettavan kylmän kesän (ja allekirjoittaneen huonon kevätkasvatuksen) ansiosta on kuitenkin mukava että satoa tulee. Kait noille jotain käyttöä keksii  8)

chipe

Lainaus käyttäjältä: Mä chilitän - kesäkuu 23, 2015, 10:11:50 ap
Olen eilisestä asti koittanut saada kuvaa podeista vaan ei onnistu millään. Yritykset jatkukoon, mutta sillä välin sanoilla on pakko pärjätä... Isoin podi on siis n 2cm pitkä ja jos se ei ole normaalia niin mitkä voi olla ne väärät olosuhteet? Liian pieni kippo, väärä lannoite, liikaa/ liian vähän vettä tai valoa? Tunnettuna kaktuksenkin tappajana olen ollut niin ylpeä kun tämä on pysynyt 1.5 vuotta hengissä, mutta ei selvästi ihan ole onnistunut :(

Niin siis oma kommenttini mahdollisista olosuhdeongelmista koski sitä vaihtoehtoa että chili sattuisi olemaan samaa lajiketta kuin nuo mainitsemani omat chilini, joissa hedelmät ovat sattuneet jäämään normaalia kokoaan pienemmiksi. Mutta sinun chilisi voi hyvinkin olla jotain sellaista lajiketta jolle tuo on ihan normaali podin koko. 2cm kuulostaa jo sen verran lyhyeltä varsinkin noin suurella podimäärällä että kyseessä on hyvin todennäköisesti joku pienikokoisia podeja tuottava lajike.

Fredrik-flugarn

Mahtaako Mä chilitänin mysteeri olla short yellow tabasco?  Sillä on melko napakka polte, 2cm olisi melko normaali podin pituus. Muistaakseni on vaan podit olleet ainakin minulla selvästi tylppkärkisiä...
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

Mä chilitän

Lainaus käyttäjältä: Fredrik-flugarn - kesäkuu 24, 2015, 08:46:50 ap
Mahtaako Mä chilitänin mysteeri olla short yellow tabasco?  Sillä on melko napakka polte, 2cm olisi melko normaali podin pituus. Muistaakseni on vaan podit olleet ainakin minulla selvästi tylppkärkisiä...

Nopealla googlauksella näyttää lehdet ja podit ihan samalta! Kiitos! :)

chilinerd

Tervehdys.

Ostin saksasta Lombardon siemeniä, mutta nyt chilien kypsyessä kaikki ei ihan täsmää. Chilit ovat vain noin 5-10cm pitkiä ja tulisuudeltaan vastaa karkeasti arvioituna 1-10 asteikolla nelosta-vitosta. Lisäksi Lombardon ruttuisuudesta ei ole tietoakaan. Annuumilta näyttää lehtien ja kukkien perusteella.
Kannattanee jatkossa luottaa suomalaisiin myyjiin.

Kuviin seuraavat linkit:
http://chilinerd.kuvat.fi/kuvat/Chili/20150623_211147.jpg
http://chilinerd.kuvat.fi/kuvat/Chili/20150623_211109.jpg

Huru-ukko

kesäkuu 24, 2015, 15:03:36 ip #1799 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 24, 2015, 15:05:38 ip käyttäjältä Huru-ukko
Hmmmm.....Näyttävät jalapenoilta.....Lehdet näyttäisi olevan C. annuumin IMHO. Kokeile maistaa vihreänä, raa'an pitäisi olla paremman makuinen kuin kypsä.