tammikuu 10, 2025, 12:03:27 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Piratismi - waretus

Aloittaja Torakka, syyskuu 26, 2008, 12:36:16 ip

« edellinen - seuraava »

Torakka

lataako joku muu pelejä muutakuin minä?? nyt on latauksessa pure mönkijä peli jossa pitäisi olla loistava grafiikka ja hienon näköinen muutenkin?

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Torakka"lataako joku muu pelejä muutakuin minä??

Commodore kuusnepalla kyllä tuli katsottua latauskuvaa pitkiäkin aikoja, kun kasetti hitaahkosti pyöri. Ei kai sitä enää nykyään tapahdu?!? CD tai DVD vai asemaan ja peli on heti valmiina pelattavaksi. Mihin sitä lataamista enää tarvitaan?

Torakka

tarkotin latauksellä ns waretusta

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Torakka"tarkotin latauksellä ns waretusta

Joo, et ilmeisesti ymmärtänyt sarkasmiani...

Kysymyksesi oli siis: "Onko täällä minun lisäkseni muitakin rikollisia?"

Itse tuomitsen ankarasti kaiken piratismin ja juuri me rehelliset ihmiset joudumme maksamaan ostaessamme tuotteita ylimääräistä juuri teidän rikollisten vuoksi. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia oppimassa samoja rikollisia tapoja sinulta; mitä isot edellä sitä pienet perässä.

GynZi

Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"
Lainaus käyttäjältä: "Torakka"tarkotin latauksellä ns waretusta

Joo, et ilmeisesti ymmärtänyt sarkasmiani...

Kysymyksesi oli siis: "Onko täällä minun lisäkseni muitakin rikollisia?"

Itse tuomitsen ankarasti kaiken piratismin ja juuri me rehelliset ihmiset joudumme maksamaan ostaessamme tuotteita ylimääräistä juuri teidän rikollisten vuoksi. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia oppimassa samoja rikollisia tapoja sinulta; mitä isot edellä sitä pienet perässä.

No jaa, itsekin harrastan warestusta, tosin jos pidän pelistä ostan sen, jos en niin eipähän mennyt rahaa hukkaan. Hintakin kun on melko suolainen nykyään, uudet pelit yli 60e. Ei kai sitä nyt viitsi sikaa säkissä ostaa, vai ostaisitko auton koeajamatta sitä?
Artesaanirakastelija

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "GynZi"No jaa, itsekin harrastan warestusta, tosin jos pidän pelistä ostan sen, jos en niin eipähän mennyt rahaa hukkaan. Hintakin kun on melko suolainen nykyään, uudet pelit yli 60e. Ei kai sitä nyt viitsi sikaa säkissä ostaa, vai ostaisitko auton koeajamatta sitä?

Samaa järjenjuoksua käyttäen varastat ensi yhden auton ja sitten vasta päätät ostatko itsellesi sellaisen. Mielestäni tuo on aika säälittävä perustelu. Nykyään kuitenkin suuresta osasta pelejä on ilmaiset trial-versiot juuri tuollaista "kokeilua" varten.

Olen syvästi pettynyt siihen, että chilistien joukostakin löytyy rikollisia.

GynZi

Lainaus käyttäjältä: "GynZi"No jaa, itsekin harrastan warestusta, tosin jos pidän pelistä ostan sen, jos en niin eipähän mennyt rahaa hukkaan. Hintakin kun on melko suolainen nykyään, uudet pelit yli 60e. Ei kai sitä nyt viitsi sikaa säkissä ostaa, vai ostaisitko auton koeajamatta sitä?

Samaa järjenjuoksua käyttäen varastat ensi yhden auton ja sitten vasta päätät ostatko itsellesi sellaisen. Mielestäni tuo on aika säälittävä perustelu. Nykyään kuitenkin suuresta osasta pelejä on ilmaiset trial-versiot juuri tuollaista "kokeilua" varten.

Kyllä se lähempänä koeajoa on kuin varastamista. Hyvin usein trial versio saattaa toimia koneella täysin moitteetta, mutta sitten kokoversio ei enää toimikaan. Tai päin vastoin.

Tuo autovarkaus -analogia ontuu muutenkin. Kuten myös "Et varastaisi lompakkoa" -propagandafilmit. En varasta peliä, teen siitä kopion. Analogian pitäisi kuulua "Et tekisi autosta kopiota".
Artesaanirakastelija

Hombre

Kun ostelee pelinsä divareista ja kirppareilta ja alennuslaareista, ei tule
maksettua liikoja :D  Itse tykkään vielä pelailla noita vanhoja "hyviä"
klassikoita, joita yleensä saa edullisesti jos sattuu oikeaan paikkaan oikeaan aikaan.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Torakka

no joo mietitääs nytten yks peli maksaa noin 70€ ei pahemmin ole nuorilla ihmisillä varaa laitaa noin järjetömiä summia viihteeseen... ja se että ne pelin tekijät tienaa peleilään aivan liikaa... ja kyllä  warettaminen on ns pelin koe ajamista hienoa ostaa 70€ peli ja huomata parin kentän&/tunnin jälkeen että peli on huono

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Torakka"no joo mietitääs nytten yks peli maksaa noin 70€ ei pahemmin ole nuorilla ihmisillä varaa laitaa noin järjetömiä summia viihteeseen... ja se että ne pelin tekijät tienaa peleilään aivan liikaa... ja kyllä  warettaminen on ns pelin koe ajamista hienoa ostaa 70€ peli ja huomata parin kentän&/tunnin jälkeen että peli on huono

Jos ihmiset toimisivat lain mukaan, niin se pelit eivät maksaisi 70e kappale. Itseasiassa en usko, että maksaisivat edes puolta siitä. Kuitenkin tosiaan pelin ostajat joutuvat maksamaan omissa ostoksissaan myös siipelijöiden tekemän loven pelien myyntiin. Ja se lovi on syvä. Pelin tekijät eivät niillä peleillään juurikaan tienaa; tosiaan kiitokset siitä menevät teille rikollisille. Pelintekijöiden täytyy saada pelin tuotantokulut katettua, minkä vuoksi niiltä jotka maksavat otetaan sitten enemmän.

Jos ei ole laittaa viihteeseen tuollaisia rahasummia, niin sitten suosittelen olemaan ilman. Aivan käsittämätöntä perustella varastamistaan sillä, ettei ole varaa. Pelit eivät kuitenkaan ole välttämättömyyksiä, kuten vaikkapa ruoka.

Itse jo ala-asteikäisenä tein pieniä töitä ja säästin senaikaisiin tietokonepeleihin. Yhteen peliin meni helposti yli puolen vuoden säästöt, mutta se olikin sen arvoista! Varsinkin Ultima-pelisarjaa pelatessa meni vuosi jos toinenkin. No, ehkä tämän ajan nuorison mentaliteetti on "kaikki mulle heti nyt, vaikka varastamalla". Enpä tuohon enää osaltasi puutu, kun et kerran ymmärrä mitä teet väärin.

Torakka

niin kauan kun minä muistan on pelit ollut kalliita... ja voishan niitä töitä tehdä mutta tälläsellä tuppu paikkakunnalla jossa minä asun se kaikki ei tule ihan hokkus pokkus niinkun suuremissa kaupugugeissa jossa on työn tarjoajia 10000000++++ enemmän kuin täällä

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "GynZi"

Kyllä se lähempänä koeajoa on kuin varastamista. Hyvin usein trial versio saattaa toimia koneella täysin moitteetta, mutta sitten kokoversio ei enää toimikaan. Tai päin vastoin.

Tuo autovarkaus -analogia ontuu muutenkin. Kuten myös "Et varastaisi lompakkoa" -propagandafilmit. En varasta peliä, teen siitä kopion. Analogian pitäisi kuulua "Et tekisi autosta kopiota".

Jos kerran olet ostanutkin pelejä, olet saattanut huomata niissä olevan nootin "pelien kopiointi ehdottomasti kielletty".

Se, että tällä foorumilla keskustellaan rikoksista, on huolestuttavaa. Se, että niitä rikoksia puolustellaan ja yritetään perustella niitä oikeutetuiksi, on kammottavaa.

Torakka

joo eiköhän lopetata mun mielestä mulla saa olla mielipide ja niin myös sinullakin.

MasaT

Itse pelailen aika harvakseen mutta noita seikkailupelejä, kun on hyvä grafiikka. Nyt on kesken syberia2. Yleensä pelailen walkthroughin mukaan, naatiskelen vaan pelin antamasta tunnelmasta.(aika taitavia nämä tekijät!).
Black mirrow on myös yksi suosikeista.

Janne

Jos ihmiset toimisivat lain mukaan, niin se pelit eivät maksaisi 70e kappale. Itseasiassa en usko, että maksaisivat edes puolta siitä. Kuitenkin tosiaan pelin ostajat joutuvat maksamaan omissa ostoksissaan myös siipelijöiden tekemän loven pelien myyntiin. Ja se lovi on syvä.

Minä uskon että asia on nimenomaan toisin päin. CD -levyjen hinnat olivat karkaamassa täysin käsistä joitakin vuosia sitten. Kun nettipiratismi / vertaisverkot tulivat ja iskivät levyteollisuuden kukkarolle, alkoivat hinnat laskea siedettävälle tasolla ja nyt saa uutuuslevyn ihan järkihintaan, n. 15 euroon. (ainakin sen sortin musiikki mitä minä ostan).
Suuryhtiön ahneutta ei voi yliarvioida, se otetaan kuluttajasta irti mitä vain suinkin saadaan...
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

GynZi

Lainaus käyttäjältä: "Janne"
Jos ihmiset toimisivat lain mukaan, niin se pelit eivät maksaisi 70e kappale. Itseasiassa en usko, että maksaisivat edes puolta siitä. Kuitenkin tosiaan pelin ostajat joutuvat maksamaan omissa ostoksissaan myös siipelijöiden tekemän loven pelien myyntiin. Ja se lovi on syvä.

Minä uskon että asia on nimenomaan toisin päin. CD -levyjen hinnat olivat karkaamassa täysin käsistä joitakin vuosia sitten. Kun nettipiratismi / vertaisverkot tulivat ja iskivät levyteollisuuden kukkarolle, alkoivat hinnat laskea siedettävälle tasolla ja nyt saa uutuuslevyn ihan järkihintaan, n. 15 euroon. (ainakin sen sortin musiikki mitä minä ostan).
Suuryhtiön ahneutta ei voi yliarvioida, se otetaan kuluttajasta irti mitä vain suinkin saadaan...

Tämä, nykyisin ostan CD levyjä monen vuoden tauon jälkeen, mutta en olisi sitä kahdeksaa vuotta niitä laittomasti ladannut, jos suomessa olisi koko ajan ollut samanlainen systeemi, kuin amerikassa on vasta nyt julkaistu, jota suomi ei tosin tule näkemään vielä pitkään aikaan, eli palvelu, josta saat ladata käytännössä niiin paljon ja mitä tahansa musiikkia, kiinteällä $15 kuukausimaksulla. Ihmettelen vain, että suomessa tuollaista systeemiä ei olla vielä lanseerattu, ja tuskin aiotaankaan.

Ja tosiaan, pelit ovat aina olleet kalliita. Musiikin hinta on laskenut, mutta ei pelien. 2001 kun ostin Max Paynen, maksoi se 350 markkaa. Samoin Medal Of Honor: Allied Assault. Tämä vastaa nykyään abouttiarallaa sitä 70e. Ja jos peli on paska, ei siitä mielestäni kannata maksaa suotta. Konsolipelejä en tästä syystä edes osta, kuin alennuskorista. Kuitenkin löytyy käytöstä xbox ja x360. Harmittaa vaan se, että itselläni on varaa ostaa vain pari vuotta vanhoja pelejä.

edit: ostaisitko vaatteita, sovittamatta niitä ensin? entä kenkiä?
Artesaanirakastelija

e-Boy

GynZin kanssa erittäin samoilla linjoilla. Tuo auton / lompakon varastamis vertaus on kyllä niin kömpelö kuin olla ja voi, koeajo vertaus on _paljon_ osuvampi. Jos pelistä on trial versio olemassa, hyvä, silloin tyydyn siihen, ja jos peli osoittautuu sen perusteella hyväksi, kävelen peli kauppaan ostamaan pelin.  Aina näin ei kuitenkaan ole, siis trial versiota ei ole olemassakaan! Silloin olen "warettanut" sen, testannut sitä, ja jos peli oli osoittautunut hyväksi olen kävellyt pelikauppaan ostamaan sen. Tosin, nyt en ole enää vuosiin uskaltanut "warettaa", koska eräiden tahojen mielestä tuo koeajokin on laiton. Niinpä moni mahdollisesti hyvä peli on jäänyt testaamatta, ja näin ollen jäänyt myös kaupan hyllylle. Sääli pelin tekijäraukkojen kannalta tietysti.

Myönnän, että ehkä suurin osa _Warettajista_ ei ikinä osta peliä kun on saanut sen ilmaiseksi ladattua, vaikka pitää siitä ja pelaa paljon, tämä on toinen ääripää jota en ymmärrä. Silloin voidaan jo ennemmin puhua varkaudesta. Vert. olla palauttamatta koeajo autoa.

Ja toinen ääripää mitä en ymmärrä on tämä asenne että kopioitu peli on AINA rikos, vaikka sen ostaisi saman tien kun toteaa hyväksi. Nämä ihmiset eivät tajua että osaltaan "warettaminen" jopa lisää pelin myyntiä määrättyjen ihmisten keskuudessa.

Kumma kyllä, Mediajätit ja piratismin vastaiset järjestöt eivät vieläkään osaa useimmiten erottaa näitä kahta ryhmää: Isoja pahoja Piraatteja ja demowarettajia.

Sama muuten pätee suoraan musiikkiin. Jonkinlaisena Hifimiehenä radioäänenlaadusta ei saa minkäänlaista kuvaa (eikä radiossa edes usein soiteta mitään mitä kuuntelen), onko kappale hyvä. Tosin nykyään tilanne on helpottunut erittäin paljon mm. http://www.last.fm myötä, ei tarvitse enää esikuunnella mp3ista tai kaverin cd:ltä.

Mutta se on selvää että piratismi tuottaa suuria tappioita levy-yhtiöille ja pelintekijöille. Mutta jos kaikki olisivat "koeajajia" niin silloin se tuottaisi niille pelkkää plussaa. :)
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

Poppamies Tuliliemi

PC-peleistä on tullut ladattua piraattiversioita, mutta hyvät pelit onkin sitten tullut ostettua. Näin kävi mm. Diablo II:n aikaan, ja itse asiassa sen ostin kahdestikin kun yks pelilevy räjähti levyasemaan  :)  Titan Questin kanssa kävi myös niin, että kun huomasi tahkonneensa piraattiversiota ja tunttikaupalla niin ajattelin että kyllä peli on hintansa väärtti. Senkin ostin nyt toiseen kertaan Steamista omalle koneelleni, kun alkuperäinen versio jäi velipojan käyttöön sen koneelle.

Sitten on näitä kovasti hehkutettuja uutuuspelejä, joista ei kuitenkaan ole demoakaan julkaistuna. Uteliaisuudesta saatan testata piraattiversiota, mutta niihin on tullu kyllästyttyä jo ekan tunnin jälkeen, ylistävistä arvosteluista huolimatta :|

Diablo III tosin mennee tilaukseen jo ilman testaustakin, sitä peliä on saanut odottaa jo liian pitkään  8)
"In sudore vultus tui vesceris pane"

snu

Lainaus käyttäjältä: "e-Boy"
Myönnän, että ehkä suurin osa _Warettajista_ ei ikinä osta peliä kun on saanut sen ilmaiseksi ladattua, vaikka pitää siitä ja pelaa paljon, tämä on toinen ääripää jota en ymmärrä. Silloin voidaan jo ennemmin puhua varkaudesta. Vert. olla palauttamatta koeajo autoa.

Paitsi, että kauppias ei ole waretus-tapauksessa yhtään "autoa" köyhempi. Parempi vertaus ehkä olisi, että käy kaupassa sovittamassa paitaa, ja tekee sitten itse kotona samanlaisen.

Mutta takaisin asiaan: Kuinkas moni on huomannut, että aivan loistavasta TrackManiasta on tullut ilmainen versio, Nations Forever? http://www.trackmania.com/
Sitä on nyt tullut pelattua parina päivänä hartiat kipeiksi.
Eksyminen on suotavaa.

e-Boy

Lainaus käyttäjältä: "snu"
Lainaus käyttäjältä: "e-Boy"

Paitsi, että kauppias ei ole waretus-tapauksessa yhtään "autoa" köyhempi. Parempi vertaus ehkä olisi, että käy kaupassa sovittamassa paitaa, ja tekee sitten itse kotona samanlaisen.
Totta. :) Tuskin warettaja silti itse koodaa peliä. ;)

Kun on kyse varkaudesta, uhri aina menettää jotakin. Tässähän niin ei ole koska warettaja ei välttämättä edes ostaisi tuotetta vaan olisi sitten ilman, jos warettaminen olisi jätetty tekemättä.
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.