tammikuu 08, 2025, 21:53:57 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kalastus

Aloittaja Torakka, tammikuu 10, 2009, 12:10:24 ip

« edellinen - seuraava »

LupeKani

Perniön ja kemiön välillä sijaitsee, karttahausta ainakin enirosta löytää ihan kirjoittamalla Strömma.  Meriteijolta ei ole kauhean pitkä matka, joten suosittelen molemmilta paikoilta kokeilemaan, noiden välimatka kun ei ole meritietä kauhean pitkä... Strömmasta ei tänään irronnut kuin kaksi hieman alta 200g ahventa kolmeen tuntiin, mutta en ollut kuin iltapäivästä siellä käymässä. Illalla tai aamulla luulisi syönnin olevan parempi.
Strömmasta löytyy muistaakseni netistäkin tietoa, ei ole välttämättä kaikkein paras paikka jollei tiedä mistä on kyse.

Aku

Onko foorumilla muita jotka rakentelevat uistimia itse? Aina silloin tällöin teen itsekin jonkinlaisia uistimia. Nyt eilen tuli melkein valmiiksi yksi vaappu. Uistinrenkaita, koukkuja ja pientä viimeistelyä vaille valmis on tämä kuvan vaappu. Eihän se kaunis ole, mutta väritys on toimivaksi havaittu. ;D Uintilevyä saatan joutua pienentämään tai vaihtamaan sen kokonaan, jos tämä ei ui noin pitkällä lapulla.

Pian pitäisi kaivella kynäruisku jostain laatikonpohjalta, niin saisi seuraaviin vaappuihin maalipintaa.

Aku

Edellisen viestini vaappu osoittautui toimivaksi. Kolme haukea sillä tuli tänään. Olivat muuten ensimmäiset kalat itse tehdyllä uistimella. Kuvan hauella painoa hieman yli 1 kg. Se päätyy savustuspönttöön.

masaiman

Kävin emännän kanssa eilen Tokmannilla, jossa silmiini osui Abu Garcian Cardinal- teleskooppivapasetti. Sitä siinä aikani hypistellessä päätin piruuttani ostaa mokoman, hintaakaan ei vekottimella ollut kuin 30e. Eilen illalla sitä tulikin jo jonkin verran kokeiltua, tuloksena kolme menetettyä meppsiä, vähän vielä sihti hakee... Just kävin rymyämässä tallin perukoilla ja löysin kuin löysinkin vanhan pakkini 14 vuoden takaa, jossa oli vielä muutama käyttökelpoinen lippa, suurimmasta osasta oli joko ruostuneet maalit irti tai koukut pilalle, puhumattakaan siitä, että suurin osa kuvista oli aaivan liian suuria affenien narraamiseen. Kävinpä vielä paikallisesta urheilukaupasta ostamassa muutaman lipan lisää, meppsin Aglia ykkösen kuparisena mustilla täplillä, kakkosen hopeisella lipalla sekä pari Abulure reflex red 7g kahdella eri lippavärityksellä. Vielä kun sais jotain saalistakin... Autocastiin nappulana tottuneena ilman jotenkin vähän hankala heittää, mutta tokkopa tuota tulee päivittäin käytettyä muutenkaan...

Siika

Nyt koittaa syys siis muikkuverkoille vaan,kävin pyytelemässä pintaverkoilla eli 18mm-22mm 5metr korkeilla ja hyvin oli jo muikku parveutunu,todella komiaa muikkua savustukseen ja suolaan,mätiä ei vielä kannattanu ottaa talteen mutta kuun lopulla se on kypsää.
Tein n 2kg purkkeja suolamuikkua ja todella kovaan suolaan lisäkkeenä tilliä,sinapinsiemeniä ja pikkusen kalamaustetta,aattelin illalla maistella ruisleivän nokassa punasen voin kera....
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

Siika

Nyt ku tuota muikunmätiä taas tulee reilusti niin laitattekos suolaa sekaan kun pakastatte?mie oon aina laittanu tuoreeltaan n 150gr rasioihin jokka sit menneepi myyntiin joulun saapuessa.
Komiaa on muikku mitä ny pyyämmä,22mm verkoillakin tuleepi vielä reilusti.

wille

Lainaus käyttäjältä: Siika - syyskuu 22, 2012, 12:07:48 ip
Nyt ku tuota muikunmätiä taas tulee reilusti niin laitattekos suolaa sekaan kun pakastatte?mie oon aina laittanu tuoreeltaan n 150gr rasioihin jokka sit menneepi myyntiin joulun saapuessa.
Komiaa on muikku mitä ny pyyämmä,22mm verkoillakin tuleepi vielä reilusti.

Ensimmäistä kertaa tuossa pakastelin muikunmätiä. Ihan pikkisen nakkasin suolaa sekaan ennen pakastamista. Lisäillään tarpeen vaatiessa sitten sulatusvaiheessa.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Huru-ukko

Suola estää ainakin täydellisen jäätymisen, tietty tuote on niin kylmä kuin pakkastakin......
Itse tyytyisin lisämään sopivan suolan vasta kun ruuaksi valmistetaan.... Mateen mätiin en ole suolaa pakastamisvaiheessa laittanut koskaan, muikun mädit menneet siinä muikun mukana.
Yleeensä pakastettavaan ruoka ainekseen ei suolaa lisätä....

Siika

Katselin tuolla markeetissa ko mätituotteita pakastealtaassa ja niissä luki tuotteen sisältävän suolaa n 3 pros,eräs ystäväni myös vaati hälle meneviin purkkeihin tuon 3%,no mene ja tiedä mikä tässä ois parasta.
Itse olen kyllä kymmeniä vuosia pakastellu mädit ilman suolaa mutta sitä saa mitä tilaa eli laittelen nuihin sen 3%niin haluaville suolaa ja piste.

Siika

Parhaat hetket mätimuikun pyyntiin on käsillä,järvet alkaa riittyä ja muikut parveutua,toissa päivän saaliissa oli jo n 65 pros mätikalaa ja n kk meneepi viel kutuun eli jäiden alle meneepi kutu tänäkin vuonna.

Huomenissa metästyksen lomassa aattelin viel ahneutani koittaa verkot laittaa vaikka jo n 10 astetta yöksi pakkasta luppaileepi,no ahneellahan on paskanen loppu senhän met tiämmä ;D ;D ;D ;D ;D

Siika

Niinhän siin kävi et järvi jäätyi,mutta kuus ämpäriä muikkuja ja jokunen kilo muikunmätiä ootteleepi pakastusta,no kohtahan noi jäät kantaa pilkille menijän ;D ;D ;D

bigchili

Juu pilkillä on käyty.
Tosin teräsjäätä 5cm ja sen päällä 15cm vettä ja sen päällä pikkunen jää ja lunta sitten siinä päällä niin ei se teräsjää siella alla kauaa kovana pysy.
Järvi on vielä aika matala joten jäät rutisee alla vaikka jokua ika sitten ei.
Ja pirun ilkeetä pilkkiä kun jäällä vettä.

Viimevuonna oli mukavaa kun jäänpinta oli karhea ja ei yhtään lunta.
Oli mukavaa mennä mopolla keulien (niin hyvä pito) pilkille ja koukkujen käynti oli helppoa kunnes lumet tuli, sillon tuli esiin karu totuus että voihan kakka, koukkuja on n 4km matkalla(mopetilla/autolla oli niin helppo viedä koukkuja laajalle alalle ja kalaakin tuli paljo), suurin osa huonosti merkattu ja lunta 20cm.

Maradoona

Kävin itsekin viime viikonloppuna pilkillä. Jäät oli noin 40 cm josta 25cm teräsjäätä, loput sohjoa. 3h oltiin ja itse sain 7 ahventa ja särjen.
Kerran luulin olleeni väärässä, onneksi olin erehtynyt.

TunturiTiger

Pariin otteeseen olen ollut. Jää oli viikonloppuna jo 25cm, kun ipanoille kairasin reikiä. No mitäpä on tullut?? Muutama ahven, kylmä, hiljaisuus ja sanomista.

Maradoona

Pitäs kaira hommailla.. on varmaan 2 vaihtoehtoa.. Mora Expert vs Rapal UR vihreä.

Mistä saisi halvalla? Ja kumpi on parempi
Kerran luulin olleeni väärässä, onneksi olin erehtynyt.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Chilinkalastaja - tammikuu 17, 2013, 19:09:41 ip
Pitäs kaira hommailla.. on varmaan 2 vaihtoehtoa.. Mora Expert vs Rapal UR vihreä.

Mistä saisi halvalla? Ja kumpi on parempi

Mora on hyvä ja varma peli. Pelkkiä metalliosia, joten kestää varmasti vuosikymmeniä. Vaihtoteriksi sopii halvat "tarviketerät" ja ovat helppo vaihtaa. Aika samoissa hinnoissa nuo vaikuttaa olevan melkeen joka paikassa. Motonet ja honkkari lie varmoja paikkoja.
Jos heilut paksuilla jäillä, kannattaa ehkä sijoittaa ylimääräiset 15€ ja ostaa expert pro, jossa veivi on ylempänä.

Huru-ukko

tammikuu 17, 2013, 20:07:45 ip #116 Viimeisin muokkaus: tammikuu 17, 2013, 20:12:05 ip käyttäjältä Huru-ukko
Jos harrastelet tasurinkin uittoa, niin se 4" kaira (115mm) on hiukan pieni. Jos löytyy jo vartta ja voimaa, niin kannattaa satsata 5" kairaan. Siitä sopii jo isommatkin kalat ja tasureiden kanssa kalojen irtoamiset vähenee.
Madepilkki hommiin olisi luonteva valinta ottaa 6" kaira, mutta sen kanssa reikien teko keväiseen paksuun jäähän on tuskaa, etenkin jos joutuu sitä kalaparvea etsimään isommalta alueelta.
Mora on varmaan ihan sopiva valinta harrastuspilkintään hinta/laatusuhteeltaan.
Yleensä kairasta puhutaan tuumamitoilla, mutta terän ja reiän koko on kumminkin ilmoitettua tuumakokoa suurempi muutamia millejä.
Huippukaira tietysti olisi vaikka UR tummanpunaisella terällä.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - tammikuu 17, 2013, 20:07:45 ip
...6" kaira, mutta sen kanssa reikien teko keväiseen paksuun jäähän on tuskaa...

Tuo on kyllä totta. Pinta-alaa eli vastusta 6 tuuman reiällä on kuitenkin kolmannes enemmän kuin viiden tuuman kololla. Eli vähän tarvitsee enemmän jerkkua ja pari sekuntia kestää kauemmin poraaminen. Toisaalta 6 tuuman reiästä tulee vaikka kympin hauki ylös, jos iskukoukkuilua harrastat.

Perus Moralla sain edellistalvena juuri ja juuri polvillani tehtyä reikiä 70cm jäähän. Etelässä tuollaiset jäänpaksuudet tosin ovat hyvin harvinaisia.

TunturiTiger

En tiedä muista, mutta itseäni kiinnostaisi Moran ja UR:n risteytys. Moran terä ja UR:n kahva.

Jahvetti

Itse en juurikaan ole pilkillä käynyt.
Enkä mene, on kallista hommaa. Hyvinkään Tarjoustalon ovessa oli iso ilmoitus, jossa luki "Kärpäsentoukat 0,99€ kpl".
Piti ottaa foorumille kuva, mutta en kehdannut, oli vähän liikaa sakkia liikkeellä.

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013