Tinken chilinkasvatus päiväkirja - '09 edition

Aloittaja Tinke-80, tammikuu 10, 2009, 19:17:08 ip

« edellinen - seuraava »

Tinke-80

Alkuviikosta postissa tuli kasa chilin siemeniä kaveriltani jotka laitoin juuri äsken kaktusmullalla täytettyihin jugurttipurkkeihin itämään. Lajikkeina on Early Jalapeno sekä PI 593624 (C. pubescens) http://fatalii.net/fatalii/?u=g&c=search&word=624&id=4739

Varoituksena voisin sanoa etten ole ns viherpeukalo vaan ensimmäistä kertaa mitään kasvia kasvattamassa eli kasvikuolemia on odotettavissa. Täältä http://www.saunalahti.fi/thietavu/ olen katsonut ohjeita miten kasvatetaan chilejä mutta kuten kaikki tietää teoria ei korvaa käytäntöä joten toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

- Tinke-80

wille

Sitten vielä joku bacca kasvamaan! ;) Lemon Drop yllätti itseni helppoudellaan ja satoisuudellaan. Makukin on mitä mainioin!

Chilit on kyllä yllättävän sitkeitä kavereita ja jo vähäiselläkin vaivannäöllä melko palkitsevia kasvatettavia. Lajikevalinnoista toki riippuu sekin aika paljon.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Tinke-80

DODI! Eka chili on nyt itänyt ja kurkistaa nyt mullan seasta. Jotkut pienet asiat saa ihmisen helposti onnelliseksi.

- Tinke-80

Tinke-80

Missä vaiheessa chilin taimet pitää siirtää isompiin ruukkuihin? Pisimmälle itänyt chili on tällä hetkellä 2cm korkea.

- Tinke-80

wille

Lainaus käyttäjältä: Tinke-80 - tammikuu 26, 2009, 15:28:20 ip
Missä vaiheessa chilin taimet pitää siirtää isompiin ruukkuihin? Pisimmälle itänyt chili on tällä hetkellä 2cm korkea.

- Tinke-80

Sitten kun vanha ruukku/idätyskippo tms. käy pieneksi. Olenkin jo aiemmin mainínnut itse siirtäväni siinä vaiheessa kun taimen juuret tulee ruukun pohjarei'istä ulos. Tuskin kaksisenttistä tarvii vielä siirtää mihinkään. Riippuu paljon siitä kuinka suuri juuritila tämän hetkisellä kipolla on tarjota.
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

Tinke-80

Jugurttipurkit toimivat idätysastioina eli juurille on vielä paljon tilaa.

- Tinke-80

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Tinke-80 - tammikuu 26, 2009, 16:35:32 ip
Jugurttipurkit toimivat idätysastioina eli juurille on vielä paljon tilaa.

Tätä älä ota asiantuntijan neuvona, mutta näinkin on kasvateltu:
Yleensä vaihdan isompaan ruukkuun suunnilleen jogurttipurkin kokoisesta kun chili on parikymmensenttinen tai leveydeltään moninkertainen purkkiinsa nähden. Toki puolimetriseksikin siinä kasvaa, jos vähän lannoittelee.
http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=4107.msg43968#msg43968
Noilla oli suunnilleen jogurttipurkin verran multaa kullakin.

Ääritapauksessa desilitran mullalla sai satoakin:
http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=4107.msg47347#msg47347

Tässä taitaa olla kaksi koulukuntaa. Toiset kasvattavat isoissa ämpäreissä, toiset pienissä purnukoissa. Sangosta saa yleensä enemmän satoa ja vähemmällä huolenpidolla, mutta ei siihen heti pientä tainta pidä työntää. Voi kehitys lopahtaa joksikin aikaa.

Mape

- Tinke-80

itse olen vaihtanut nyt suht koht nopeasti isompiin ruukkuihin. muutama 2kk vanha chili on jo laitettu halkaisialtaan 20cm:n pauliina altakastelu ruukkuun, eikä kasveilla ole korkeutta varmaan kuin vähän toista kymmentä senttiä, jos edes sitäkään:D

Mutta noissa 20cm pauliinoissa ne nytten saa ainakin kasvaa hieman kauemmin :D

Tavoiteena on saada ensin hyvät juuret...
---

wille

Lainaus käyttäjältä: Mape - tammikuu 26, 2009, 20:57:37 ip

itse olen vaihtanut nyt suht koht nopeasti isompiin ruukkuihin. muutama 2kk vanha chili on jo laitettu halkaisialtaan 20cm:n pauliina altakastelu ruukkuun, eikä kasveilla ole korkeutta varmaan kuin vähän toista kymmentä senttiä, jos edes sitäkään:D

Kunhan eivät tunkeudu läpi siitä välissä olevasta "ritilästä", joka erottaa multa- ja vesitilan. Juurista voi tulla komeat, mutta komeus on katoavaa, kun siirrät isompaan ruukkuun.  ;) Viidakkoveitsellä saat hakata juuret irti siitä ritilästä.
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

Mape

Lainaus käyttäjältä: wille - tammikuu 27, 2009, 15:07:12 ip
Lainaus käyttäjältä: Mape - tammikuu 26, 2009, 20:57:37 ip

Kunhan eivät tunkeudu läpi siitä välissä olevasta "ritilästä", joka erottaa multa- ja vesitilan. Juurista voi tulla komeat, mutta komeus on katoavaa, kun siirrät isompaan ruukkuun.  ;) Viidakkoveitsellä saat hakata juuret irti siitä ritilästä.

Sehän noissa pauliina altakasteluruukuissa on hiemankiusallista:D
mutta kyllä tuo viimekertainen purkin vaihto onnistui kerran juuret olivat tulleet vain hieman ritilän läpi  ;D
---

Tinke-80

toukokuu 30, 2009, 00:03:03 ap #12 Viimeisin muokkaus: toukokuu 30, 2009, 00:05:38 ap käyttäjältä Tinke-80
No niin,
chilin taimet on siirretty kolmisen viikkoa sitten isompiin ruukkuihin ja aika jäätävää jälkeä on tulossa. Chilit kituuttavat eivätkä kasva korkeutta. Lehdet painavat koko chilin rungon alaspäin ja isolta mieheltä meinaa itku päästä ( no melkein ainakin? ) kun chilien kasvatus näyttäisi epäonnistuvan. Mikä neuvoksi?

:EDIT:

Yksi vaihtoehto pelastaa meikäläisen chilit olisi viedä nämä pienet taimet maalle mummon kasvihuoneeseen.. miten on? Toimisiko tämä / pelastaisi meikäläisen chilit?

CyberDog

No kuvaa näkemättä veikkaisin että valon puutosta... Tai sitten liian vähän ravinteita tai liikaa...

Ottaa tästä vastauksesta nyt sitten selvää...

Tinke-80

Lainaus käyttäjältä: CyberDog - toukokuu 30, 2009, 00:09:16 ap
No kuvaa näkemättä veikkaisin että valon puutosta... Tai sitten liian vähän ravinteita tai liikaa...

Ottaa tästä vastauksesta nyt sitten selvää...

http://i623.photobucket.com/albums/tt314/Tinke-80/Picture036.jpg

Pitää lainata kaverin kameraa mutta tuossa on erittäin epäselvä kuva josta ei saa mitään selvää mutta laitetaan kun muutakaan ei ole. sry!

CyberDog

Ei noi nyt niin huonoilta näytä. Mites ne saa valoa?

Tinke-80

Lainaus käyttäjältä: CyberDog - toukokuu 30, 2009, 00:56:01 ap
Ei noi nyt niin huonoilta näytä. Mites ne saa valoa?

Valaisimena on pöytälamppu jossa on loisteputki. Valaisin päällä päivisin. Watti määristä ei ole tietoa.

- Tinke-80

Tinke-80

Kasvit ovat olleet tähän asti Kaktus- ja kylvömullassa.. olisiko tässä se vika? Pitäisikö vaihtaa kukkamultaan? JA kyllä, olen noob.

- Tinke-80

naga morich

Saattaa olla ravinteiden puutos.Oletko antanut jotain lannoitetta?
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

CyberDog

No seuraavaksi multapussiksi voisit ajatella jotain muuta multaa. Mutta älä ainakaan mustaa multaa osta. Voit ottaa vaikka kestomultaa tms. Toi kaktusmulta menee kyl ihan hyvin, mutta siitä loppuu ravinteet aika äkkiä. Sen takia vois olla hyvä antaa lannoitetta. Mutta älä substraalia osta. Siinä on liikaa typpeä. Puutarhan kesää tuntuu porukka suosittelevan. Mä käytän itse kekkilän kastelulannoitetta kun mulla on sitä purkki. Ihan sekin tuntuu toimivan. Onko noi sisällä huoneessa vaiko ikkunalla? Tuollainen yksittäinen loisteputki ei ihan hirveesti kasville hyödyllistä valoa kaiketikaan anna...