lokakuu 06, 2024, 08:20:08 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Taemen ja chilit 2009

Aloittaja Taemen, tammikuu 18, 2009, 21:43:23 ip

« edellinen - seuraava »

Taemen

Tästä lähtee TAEMENEN kauden 2009 hilipäiväkirja liikkeelle..

Ensimmäiset kylvöt kivivillaan alkoi 24.10.2008 tällä kokoonpanolla:

Naga Morich
7Pod
Bhut Jolokia
Lemon Drop
Bolivian rainbow
Inca berry
PI 439380
Hungarian hot cherry
Turbo pube
Heart throb
Inca red drop
Siberian house pepper
Habanero red uganda
Aji cristal

Näistä karsiutui muutama ja nyt varsinaisessa kasvatuksessa on nyt seuraavat:
Naga Morich x2
7Pot
(en halua tästä 7Podia, apple sponsoroi?!..  >:()
Bhut Jolokia
Aji cristal
Bolivian rainbow
Lemon drop
Inca red drop
Hungarian hot cherry
Inca berry
2x viime keväistä lajia
(ei tarkempaa tietoo)

Tässä yleiskuva kasvatuskulmauksesta:


-Valoina toimii 3x15w esliä ja 300w esl + heijastin (ns. dual spectrum)
-kasvatuspönttöjä on 1 ebbi, 1 dripperi ja pari cb:tä, kaikki omatekeleitä.
-ravinteina käytän mato&microa ja ph-downia säätöön + jotain merilevälitkua sumutuksena

Tässä lähikuva 300w lampun alla olevista hileistä:


Laitan vielä pari kuvaa 7potin, bhut jolokian ja nagan kasvusta:
23.12.2008

26.12.2008

1.1.2009

15.1.2009, Naga siirretty keskeltä omaan ruukkuun..

18.1.2009


Laitoin vielä 17.1.2009 idätykseen seuraavat:
-Turbo pube
-Ultra pube
-Champion
-CGN 19198

Näillä mennään etiäppäin...

Taemen

Heti tuli mieleen pari huomiota;

Lemon dropin ylemmät lehdet näyttää käpristyvän "sisäänpäin", eli jonkin sortin överi päällänsä. Luulempa että lasken hieman annostusta...
Niin ikään 7potti ja Bhut jolokia tuntuvat kestävän 2-3 x kovempia annostuksia dripperissään, tämä on kaiketi chinenseille melko yleistä.


Taemen

tammikuu 20, 2009, 22:25:41 ip #2 Viimeisin muokkaus: tammikuu 21, 2009, 20:30:01 ip käyttäjältä Taemen


niin ja muilta osin ei ihmeempiä muutoksia, lemon droppi käpristelee vieläkin eli täytyy laimentaa cb:n litkuja.

Tuo kuvan dripperi on muuten kasattu pauhaussin halvoista lootista ja vettä kierrättää honkkarin muutaman euron pumppu. Ainakin omasta mielestä siistein laatikkosarja josta löytyy "pinottavia" eri kokoisia astioita.

Taemen

Tänään huomasin, että 7pot ja Bhut jolokia alkavat puskemaan nuppuja..

7pot


Bhutti


Kymysys kuuluukin seuraavasti:
Napsinko nuo nuput pois? Tarkoitus olis vielä kasvattaa noilla pituutta, jos se nyt onnistuu kun kuvasta näyttää että latva on haarautunut (eli kasvaako nuo vielä yhtä "runkoa"?)...
Niin ikään pitäisikö NPK:ta muuttaa vielä typpipainotteisemmaksi?  ???

Chilivaari

Eikös noiden kylvöstä jo ole kohta kolme kuukautta?
Siinä iässä chilit minun kokemusteni mukaan kukkivat. Jos valoa on, anna niiden tehdä muutama hedelmä. Se jarruttaa hetkeksi kasvua. Parin kuukauden perästä viimeistään ne ryhtyvät uuteen kasvuun ja kukintaan ja silloin on sopivampi aikakin.

Taemen

Päivityksiä...
9 päivää kulunut uusien siementen laitosta kivivillaan, ja ainoastaan Turbo pube on itänyt. Eli odotellaan vielä muita.

Muista kasveista 7 p o d, bhut jolokia, bolivian rainbow ja hungarian hot cherry puskevat nuppuja, odotellaan miten noiden käy..
Lisäksi tarttis käydä vielä bauhaussissa ostamassa lisää pönttöjä toista (ja kolmatta) dripperiä varten.. Ja kun vielä saan teetettyä yhden heijastimen kaverilla 125w esliä varten niin rupeaa olemaan paketti kasassa.

Toisaalta kiinnostaisi myös tuo nutriculteren ebbi, onko kellään kokemuksia?
http://www.basementlighting.com/Merchant2/merchant.mv?page=1/PROD/FGS510


Taemen

LainausLaitoin vielä 17.1.2009 idätykseen seuraavat:
-Turbo pube
-Ultra pube
-Champion
-CGN 19198


Näistä em. on itänyt nyt molemmat pubet, muita vielä odotellaan (19198:aa varmasti vielä piiiitkään). Niin ja kaupan säilykemallisia jalopenoja laitoin itämään (tiedä sitten onnistuuko kun ovat olleet etikkaliemessä)..

Tuli tänään tilattua myös  :o ihmemarjan :o (Synsepalum dulcificum) siemeniä, ihan mielenkiinnosta..

Taemen

LainausTuli tänään tilattua myös :o ihmemarjan :o (Synsepalum dulcificum) siemeniä, ihan mielenkiinnosta..


No niin, tänään toi postel-jouni nuo ihmemarjan siemenet ja laitoin ne saman tien purkkeihin; osa meni kivivillaan, osa turpeeseen ja osa multaan. Osaan laitoin vielä kelmua päälle että pysyisivät kosteassa. Täytyy vähän testailla josko jollain tavalla saisi nuo itämään. Odotellaan odotellaan.  ::)

Edelleen melko moni chileistä kukkii/alkaa kukkimaan, osasta olen noita nuppuja napsinut koemielessä irtikin..
Bhut Jolokia ja 7 p o d kasvoi sen verran vauhdilla, että täytyi kummatkin siirtää omaan dripperiinsä. Ja tietenkin sillä seurauksella, että kummatkin on nyt melko huonossa hapessa... mutta eiköhän ne tuosta selviä.

Roas

Lainaus käyttäjältä: Taemen - tammikuu 29, 2009, 21:13:56 ip
Tuli tänään tilattua myös  :o ihmemarjan :o (Synsepalum dulcificum) siemeniä, ihan mielenkiinnosta..

Mistä tilasit? Vaikuttais meinaan aika mielenkiintosilta kasvatuskohteilta!

Taemen


escargo

 :o Ihmemarja alkoi heti kiinnostaa kuten aina kaikki erikoisemmat kasvit,

ja KIITOS tästä tuli mieleeni että jokunen viikko sitten kirjoitin kännykän muistioon tieteellisen nimen sertularia argentea mutta unohdin koko jutun. Nyt googlettelin että mikäs tuo nyt sitten olikaan ja sehän on huonekasvi joka ei itseasiassa ole kasvi vaan eläin  ;D pakkohan tällänen on jostain saada vai mitä?

Juu onhan niitä kaikkia hassuja kasvateltavia

#300

Taemen

helmikuu 10, 2009, 21:29:19 ip #11 Viimeisin muokkaus: helmikuu 10, 2009, 21:36:52 ip käyttäjältä Taemen
Päivityksiä,

edelleen odotellaan ihmemarjojen itämistä (ja 19198)...
Ensimmäinen oikeasti satoa tuottava näyttää olevan Hungarian hot cherry!  ;)
Muuten kaikki kasvaa vauhdilla (ja kukkivat) ja kohta tarvitaan lisävaloa. Saa nähdä tuottaako muut vielä p o d e j a, en ole tarkoituksella muuttanut ravinteita n-P-K suuntaan...

Tällä hetkellä kasvatuksessa:

Naga Morich (kukkii)
7 p o d (kukkii rrrrajusti)
Bhut Jolokia (kukkii)
Aji cristal (kukkii)
Bolivian rainbow (kukkii)
Lemon drop (kukkii)
Inca red drop
Hungarian hot cherry (kukkii ja p o d e j a)
Inca berry

+ idätyksessä
nagaa, bhut jolokiaa, 7 p o d, turbo ja ultra pubet, champion.
Kuvia saan otettua vasta ensi viikolla..

KYMYSYKSIÄ..
1) Mistä löytyy neliskanttisia mustia muoviruukkuja tampereelta?! (ainakin pavunvarsi myy, mistä muut on ostellu ja mitä kokoja kannattaa hankkia?)
2) Chilien koko on nyt sitä luokkaa, että on pakko siirrellä osa hydrojen kasveista multiin, kaapista löytyy Biolaanin a) kylvö- ja taimimulta ja b) saman valmistajan altakastelumulta.. kumpi on kampi ja siis parempi/soveltuvampi?

Chilivaari

helmikuu 13, 2009, 22:08:37 ip #12 Viimeisin muokkaus: helmikuu 13, 2009, 22:13:07 ip käyttäjältä Chilivaari
Ruukkuja on ollut vanhastaan niin, että ei ole nyt tarvinnut uusia hankkia. Koko riippuu minulla kasvatuspaikoista. 13 cm mahtuu ikkunalaudalle, 20 parvekkeen hyllylle. Ruukut on valittu tilan mukaan. Minun 13-senttiseni on matala ja kait vain 1.5 litraa. Tuollainen litrainen voi olla kätevä pistokkaille yms, mutta ei sitä muuten tarvitse. Minä olen käyttänyt puutarhoista ja marketeista kasvien mukana tulleita sekalaisia ruukkuja siihen.

Tässä yksi mahdollinen reitti:
Taimiruukusta tai jogurttipurkista (joskus maitopurkin kautta) olen siirtänyt siihen 13-senttiseen (Pavunvarren 2 l).
Siitä kesäkauden alkaessa 7-litraiseen.
Jos chili on oikein iso, se voi tarvita ämpärin kokoisen, mutta useimmat ovat noissakin satoa tuottaneet. Talveksi katkoin juuret takaisin siihen 13 cm leveään ja siihenkin nuo näyttävät sopeutuneen, kun leikkasin kasvit aivan lyhyiksi.

Kylvömulta on liian laihaa kasvatukseen ja sitä joutuisit lannoittamaan heti. Ota siis altakastelu ja kastele sitä myös noin.

EDIT:
Tuollahan niistä oli kuvatkin: http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=4107.msg52033#msg52033


Peke

Lainaus käyttäjältä: Roas - helmikuu 03, 2009, 22:11:42 ip
Lainaus käyttäjältä: Taemen - tammikuu 29, 2009, 21:13:56 ip
Tuli tänään tilattua myös  :o ihmemarjan :o (Synsepalum dulcificum) siemeniä, ihan mielenkiinnosta..

Mistä tilasit? Vaikuttais meinaan aika mielenkiintosilta kasvatuskohteilta!


Olethan tietoinen, että siemenestä hedelmäksi kasvamisessa menee 2-5 vuotta.   ::)

Taemen

Lainaus käyttäjältä: Peke - helmikuu 19, 2009, 17:14:18 ip
Olethan tietoinen, että siemenestä hedelmäksi kasvamisessa menee 2-5 vuotta.   ::)


Kyllä sitä sen verran tuli taustatyötä tehtyä.. Mutta tässähän pätee sama kuin chileissäkin; kumpiakin saa suoraan kaupasta, mutta itse kasvatettu on aina parempi..
Ja eihän se liian helppoa saa olla, tässä muuta olekaan kuin aikaa. Kunhan saan nuo ensin itämään niin odotellaan sitten kasvua.   ::)

Taemen

Huomenna laitetaan kasveja uusiin ruukkuihin.
Hungarian hot cherry tuottaa edelleen p o d e ja, muita odotellaa. Jolokia tiputtelee kukkia, laitan sille lisää ravinteita mallia fosfori ja kalium. Sain muuten Thaimaan chilejä tuliaisina ja hyvin näyttää itäneen.
Tuo championi idätyksessä on varmaan död, puskenut noin 1cm kypärä päässä ja siihen jäänyt (viikkoon ei oo mitään tapahtunut...).

Jaa niin ja CHILIVAARILLE kysymys; paljonkos olet laittanut puutarhan kesää (jauhetta siis) kasteluveteen? Löysin purkillisen takapihalta ja näyttää olevan ok kamaa vielä.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Taemen - helmikuu 20, 2009, 21:54:14 ip... paljonkos olet laittanut puutarhan kesää (jauhetta siis) kasteluveteen?

Olet siis hukannut ohjeet? Purkin kyljessähän ne pitäisi olla.

Minä olen antanut sitä aivan suosituksen mukaan eli millilitran (=gramman) litraan kasteluvettä. Kesällä olen antanut tuota melkein joka kastelulla paitsi oikein kuumina päivinä, talvella ei juuri lainkaan ennen kuin kasvu on lähtenyt käyntiin ja mullan vaihdosta on kuukausi.

Minä säilytän jauhetta isosuisessa lasipurkissa, jossa on helposti avattava kansi.  Siitä on kätevämpi ottaa kuin muoviastiasta, jonka kannen rikoin. Maustemitoista saa hyvän lannoitemitan.

Taemen

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 20, 2009, 22:11:59 ip
Olet siis hukannut ohjeet? Purkin kyljessähän ne pitäisi olla.


Kiitos vastauksesta. Kyljessähän nuo ohjeet tosiaan ovat. Ajattelin vain kysyä, koska annostusohjeessa mainitaan seuraavaa:
-puutarhan kasveille 0,5 g/l
-huonekasvit, huhti-elokuu 1,25 g/l joka kastelukerta
-huonekasvit, talvella 1,25 g/l kerran kuukaudessa

Mutta tosiaan tuota tekemääsi lannoitteiden ravinteet -taulukkoa tarkastelemalla tuo 1 g/l vaikuttaa sopivalta.
Tuolla annostuksella ollaan erittäin lähellä esim. chilli focusta. Chilli focuksen sadotusannostus on muistaakseni tuplat tuohon taulukon määrään verrattuna,
eli taidan lähteä liikkelle samalla periaatteella: 1 g/l keinovalossa ja kesämmällä (ulkona) laitan 2 g/l puutarhan kesää. Näillä nyt ainakin alkuun.

Chilivaari

Seuraavaksi tullaan lajikohtaisiin eroihin, joista minulla on vain joitakin hajanaisia havaintoja. Jotkut baccatumit voivat olla hyvin herkkiä reagoimaan lannoitukseen heikossa valossa. Lehdet käpristyvät. Sen sijaan chinenseille voi heittää viisinkertaisen annoksen ja ne vain kasvavat lisää. Annuumitkin kestävät aika lailla.

Kesällä olen jättänyt hellepäivinä lannoitusta pois, kun ne kuluttavat silloin vettä moninkertaisen määrän pilvisiin päiviin verrattuna. En tiedä, onko tuo oikein. Kaipaahan ihminenkin suoloja hikoilemisen vastapainoksi. Minä vain päättelin, että kasvi tarvitsee noita ravinteita kasvamiseen, ei haihduttamiseen. Voin olla väärässäkin.

wille

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 21, 2009, 11:54:49 ap
Seuraavaksi tullaan lajikohtaisiin eroihin, joista minulla on vain joitakin hajanaisia havaintoja. Jotkut baccatumit voivat olla hyvin herkkiä reagoimaan lannoitukseen heikossa valossa. Lehdet käpristyvät. Sen sijaan chinenseille voi heittää viisinkertaisen annoksen ja ne vain kasvavat lisää. Annuumitkin kestävät aika lailla.

Kesällä olen jättänyt hellepäivinä lannoitusta pois, kun ne kuluttavat silloin vettä moninkertaisen määrän pilvisiin päiviin verrattuna. En tiedä, onko tuo oikein. Kaipaahan ihminenkin suoloja hikoilemisen vastapainoksi. Minä vain päättelin, että kasvi tarvitsee noita ravinteita kasvamiseen, ei haihduttamiseen. Voin olla väärässäkin.


Siirsin Omnicolorin taimen yksivuotiaan Lemon Dropin kaveriksi Waterfarmiin. Loisteputket ovat noin metrin päässä taimesta. Ja näinpä onkin taimi tällähetkellä todella kovilla. Aikuisen kasvin lannoitus ja vähä valo. Sirkkalehdet eivät ole pelkästään käpristyneet, vaan kuihtuneet/palaneet pois. Toivottavasti kasvupiste olisi vielä hengissä.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit