Mitä tarkoittaa sana verkkaisesti? (ja muita eritavoin ymmärrettyjä sanoja)

Aloittaja e-Boy, tammikuu 23, 2009, 16:48:22 ip

« edellinen - seuraava »

e-Boy

tammikuu 23, 2009, 16:48:22 ip Viimeisin muokkaus: tammikuu 23, 2009, 20:58:27 ip käyttäjältä e-Boy
Tämä sana näyttää tarkoittavan jokatoiselle ihmiselle nopeaa ja jokatoiselle hidasta. Kumpaa se sinun mielestäsi tarkoittaa?  :D
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

kuartsi

verkkaisesti = ripeästi. Tai ainakin näin olen itse aina ajatellut, eli luultavasti se toinen vaihtoehto on silloin oikea  ;D

rasse

tammikuu 23, 2009, 17:09:17 ip #2 Viimeisin muokkaus: tammikuu 23, 2009, 17:10:52 ip käyttäjältä rasse

e-Boy

Juuh, kielitoimiston mukaan se on hitaasti. Mutta jännä nähdä kuinka paljon muita vastauksia tulee.  ;)
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."

luppis

Nopeasti se ainakin itselleni tarkoittaa :)

Herra 47

verkkaisesti = hiljalleen ilman kiirettä :)

samaan kastiin kuuluu kai nämäkin sanat
itikka = pikku ötökkä esim hyttynen
huilata = levätä

joo tiedän että niillä on hieman eri merkitys pohjoisempana mutta täällä nämä merkitykset
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

escargo

Intissä tupakavereita ihmetytti ainakin sanat pulttu ja lesta. En silloin vielä tiennyt että nämä on jotain meidän paikallisia sanoja.

Verkkaisesti hmm nyt kun sitä alkoi miettiä niin enpä tiedä. Mutta nopeasti kai.

Hombre

Hämäläisenähän tietysti tiedän mitä sana "verkkaisesti" tarkoittaa.
Hitaasti ja rauhallisesti.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

calm

Tulisikohan tasaisempi jakauma, jos kysyisi mikä on tuima. Suolainen vai suolaton?

Kimppu

Lainaus käyttäjältä: calm - tammikuu 23, 2009, 20:18:33 ip
Tulisikohan tasaisempi jakauma, jos kysyisi mikä on tuima. Suolainen vai suolaton?

Tuon kysymyksen olen kuullut jollakin muullakin foorumilla. En osaa vastata, en kyllä käytä sanaa "tuima" suolaisen enkä suolattoman kanssa.

Ja verkkaisestihan on hitaasti, kiirehtimättä.

Ps. Vihta vai vasta?  ;)
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

rasse

Vihta. Ja tuima on suolainen.
Tosiasiassa on muuten mielenkiintoista, miten eri alueilla samalla sanalla on täysin vastakkainen merkitys.

e-Boy

tammikuu 23, 2009, 21:00:57 ip #11 Viimeisin muokkaus: tammikuu 23, 2009, 21:05:57 ip käyttäjältä e-Boy
Näköjään löytyy molempia tulkintoja verkkaisesti sanalle.  :)

Tuima, tuota sanaa en ole kuullutkaan käytettävän suolaisuudesta puhuttaessa. Vain että jollakin on esim. tuima ilme. (vihainen).
Vihta ja vasta on molemmat yhtä tuttuja.
Escargo: Housun pulttu ja pyörän lesta, tietenkin. :D Jaa, ollaan näköjään molemmat Vaasalaisia. ;)
Herra47:itikka = pikku ötökkä esim hyttynen, huilata = levätä .... samaa mieltä ollaan Vaasassakin. :)

hessi

verkkaisesti - rauhallisesti
ja tuima-   vaikka keitosta onpas tuimaa- suolaista ja kuumaa
näin meilläpäin :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Kimppu

Lainaus käyttäjältä: herra 47 - tammikuu 23, 2009, 18:29:58 ip
verkkaisesti = hiljalleen ilman kiirettä :)

samaan kastiin kuuluu kai nämäkin sanat
itikka = pikku ötökkä esim hyttynen
huilata = levätä

joo tiedän että niillä on hieman eri merkitys pohjoisempana mutta täällä nämä merkitykset

Huilata voi olla kyllä levätä, mutta se voi olla täällä myös "antaa huilata", eli vaikka virrassa antaa jonkin huilata, tai "nyt alko vesi huilaahmaan".
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

Inca

Minä olin kyllä aina käsittänyt että jos mennään verkkaisesti, niin sitten mennään aika ripeästi.

Ja tuima on tietenkin suolaton! Ruoka on aika tuimaa jos ei miltään maistu.

Riiviö

Huilaamisesta sen verran että meillä Häme-Kymi rajamailla se on lepäämist mut aikanaan kun opettelin ratsastamaan ja veljeni myös siellä konisauruksen selässä keikkui, niin ratsastuksen ope sanoi sille, että älä huilaa jaloillasi, ja veljeni meinasi, että pitää sit enempi sitä heppaa potkia, ja ope tarkoitti just päinvastoin että älä heiluta jalkojas. No hevonen tietysti oli jo siinä vaiheessa hiukan menossa, eikä väärinymmärrys sitä juurikaan hillinnyt...
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

GynZi

mites vaikuttava. mistä sana vaikuttava juontuu? Sanasta vaikku? Vaikku -> Vaikuttava ?

"Onpas vaikuttavaa musiikkia"
Artesaanirakastelija

Macc

Lainaus käyttäjältä: GynZi - tammikuu 27, 2009, 23:11:34 ip
mites vaikuttava. mistä sana vaikuttava juontuu? Sanasta vaikku? Vaikku -> Vaikuttava ?

"Onpas vaikuttavaa musiikkia"

Juicen musiikkialan ammattilaisista kirjoittamista henkilökuvista on taannoin koottu kirja "Vaikuttajat korvissamme"... Yksi parhaista nimistä kirjalle ikuna!  ;D

Smaug

Mä olen aina kuvitellut, että verkkaisesti on kaikkialla yhtä kuin hitaasti ja rauhallisesti. Kaikkea sitä oppii, kun chilipalstaa lukee! Mun mielestä kans vesi voi huilata, mutta itse käytän sitä sanaa lähinnä lepäämisen yhteydessä.

Kaksoismerkityksiä on ainakin sanalla kehdata. "Kehtaakko hakea maitoa?" Eli viitsitkö...

Tuosta tuimasta tuli mieleen kulttuurien yhteentörmäys vuosien takaa. Meillä päin tuima merkitsi semmoista vähän äkäistä ilmettä tai olemusta... Mutta olin oppinut toispaikkakuntalaiselta, että se tarkoittaa myös suolaista. Joskus myöhemmin sitten seurailin yhden ihmisen kokkausta. Hän maistoi ruokaa ja sanoi sen olevan tuimaa. Minä tietty tuijotin kauhistuneena, kun käsi meni suola-astialle ja soppaan meni suolaa VIELÄ LISÄÄ!  ;D

Olen myös kuullut sanottavan hapanta äkkinäiseksi. Siis esimerkiksi viinimarjamehu voi olla äkkinäistä.

decowill

tammikuu 29, 2009, 14:39:47 ip #19 Viimeisin muokkaus: tammikuu 29, 2009, 14:42:28 ip käyttäjältä decowill
Verkkaisesti on nopeasti. Harvoimpa kukaan sanoo "Tuleppas nyt sieltä verkkaisesti" tarkoittaen hitaasti ... ja tuima on sama kuin tuju ... "Onpa tuiman makuista ainetta" eli väkevää ...