Aloittelija kaipaa tietoa

Aloittaja Canhamo, tammikuu 27, 2009, 14:23:41 ip

« edellinen - seuraava »

Kimppu

Lainaus käyttäjältä: Canhamo - helmikuu 04, 2009, 18:14:54 ip
Ne itää! Ne itää! Mun kaikki siemenet itää!!
Nyt vain odottelen että idunalut vähän kasvaa.
Idätysboksit on tällähetkellä pyyhkeen päällä patterilla. Pysyy vesi mukavan kädenlämpöisenä kokoajan. Ja valoa niille annan noin 20h/vrk.

Tuli tässä nyt mieleen, että kun minulla on tuo turveruukkuhöskä. Että kun nuo rakkaat vauvat tuosta kasvaa ja siirrän ne isompiin "astioihin", niin eihän tuota turveruukkua tarvitse ottaa pois? Se maatuu multaan tai juuret puskee siitä läpi? Eikö?

Ja pakko kysyä tämmöinen hieman nolo kysymys...

Miten päin siemen tulisi laittaa multaan? Kun loogisesti kun ajattelee, niin se on se juuri, joka kodasta ensin tulee ulos ja sitten sirkkalehdet kehittyy kodan sisälle (sekavaa mun selitys). Mutta kun tuota kelluvaa talouspaperikuvaa katson, niin näyttää siltä että juuret jäävät kodan sisään ja sirkkalehdet puskee ensin ulos..


Huonoja kokemuksia on monella noista turveruukuista, juuret eivät tahdo päästä ruukun läpi. Eli ottaisin kyllä pois ennen uudelleenistutusta uuteen ruukkuun.
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

Canhamo

Lainaus käyttäjältä: Fudurez - helmikuu 04, 2009, 18:23:40 ip
Se chili työntää juurensa sieltä turveruukusta lopulta ja sitten alkaa levittää juuriaan ympäri multaa.

Lainaus käyttäjältä: Kimppu - helmikuu 04, 2009, 18:24:32 ip
... juuret eivät tahdo päästä ruukun läpi. Eli ottaisin kyllä pois ennen uudelleenistutusta uuteen ruukkuun.

Joo vai ei vai joo? Tahdon kyllä uskoa Fudurez:ta tässä.. se on mun personal treineri..
Onneks tuon istutuksen aika ei ihan vielä ole.. Kerkeen pohtimaan mahdollisia keinoja vielä ihan rauhassa.

Fudurez

helmikuu 04, 2009, 18:27:28 ip #62 Viimeisin muokkaus: helmikuu 04, 2009, 18:52:29 ip käyttäjältä Fudurez
Usko kimppua, ei ole kokemusta turveruukuista :P Muitakin saa siis uskoa, minä se näistä kokemattomin olen :P

Kimppu

Lainaus käyttäjältä: Canhamo - helmikuu 04, 2009, 18:26:49 ip
Lainaus käyttäjältä: Fudurez - helmikuu 04, 2009, 18:23:40 ip
Se chili työntää juurensa sieltä turveruukusta lopulta ja sitten alkaa levittää juuriaan ympäri multaa.

Lainaus käyttäjältä: Kimppu - helmikuu 04, 2009, 18:24:32 ip
... juuret eivät tahdo päästä ruukun läpi. Eli ottaisin kyllä pois ennen uudelleenistutusta uuteen ruukkuun.

Joo vai ei vai joo? Tahdon kyllä uskoa Fudurez:ta tässä.. se on mun personal treineri..
Onneks tuon istutuksen aika ei ihan vielä ole.. Kerkeen pohtimaan mahdollisia keinoja vielä ihan rauhassa.


Saahan sitä uskoa ketä tahtoo...

http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=5153.msg54003#msg54003
http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=4523.0
http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=1325.msg14667#msg14667
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

Chilivaari

helmikuu 04, 2009, 18:34:16 ip #64 Viimeisin muokkaus: helmikuu 04, 2009, 18:41:24 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: Canhamo - helmikuu 04, 2009, 18:14:54 ip... eihän tuota turveruukkua tarvitse ottaa pois? Se maatuu multaan tai juuret puskee siitä läpi? Eikö?

Hieno homma, että itävät - ja oikein joukolla.

Turveruukuista minulla on ollut ikäviä kokemuksia lähinnä niin, jos niistä jää seuraavassa ruukunvaihdossa vähääkään näkyviin. Silloin se reuna haihduttaa kuin imupaperi ja ruukku kuivuu. Siitä taas syntyy ilmaväli mullan ja turveruukun väliin ja se kuivuu entistä nopeammin. Muutamat yrtit on tapettu noin.

Minusta voisit antaa niiden levätä yöt. Minulla valo palaa 14 tuntia ja se perustuu noiden kotimaiden oloihin. Tropiikissa päivä on aina 12 tuntia ja siihen lyhyet hämärät päihin. Itäneitä siemeniä ei välttämättä tarvitse peitellä lainkaan, mutta muutama milli ainakin riittää. Päälle voi vaikka ripotella kuivaa multaa, jos ruukku on märkä.

EDIT:
Haihduttaahan ne ruukut holtittomasti jo pikkutaimivaiheessa. Vaimo on kuivattanut monet erät pikkutaimia niissä. Minä en mokomiin koske!


Canhamo

No uskotaan Kimppua.. Mutta taidan silti ruukkuineen haudata nuo rakkaat.. Ehkä sitten revin vähän tuota ruukkua ja hautaan sen verran syvälle että ruukku ei pääse kuivumaan.. Saa nyt nähdä.. On mulla vielä aikaa miettiä..

Tulipa uuten nyt tässä sitten ohimennen mieleen..

Ostin Biolanin ruukunvoimaa. "Luonnon ravinneneste kaikille ruukkukasveille". Hyvää lannoitetta? Ravinneliuoshan toi on.. Mut onko tuosta mitään hyötyä vai tuhlasinko viimeiset pennoseni sontaan?

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 04, 2009, 18:34:16 ip
Hieno homma, että itävät - ja oikein joukolla.

Mäkään en kuvitellut kaikkien itävän.. Mutta hyvä vain että kaikki itää ^^ Enemmän kivaa mulle :)

Riiviö

Ehkä kannattaa sit uudelleenistutusvaiheessa repiä se yläreuna, joka on kuiva, siitä turveruukusta pois, minulla ainakin on sellainen muisto että pohja on ihan pehmeä ja yläreuna kuiva korppu... Siitä on kyllä jo valovuosia kun olen niitä rassannut...
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

wille

Lainaus käyttäjältä: Fudurez - helmikuu 04, 2009, 18:23:40 ip
Se turveruukku voi varmaan olla siellä mullan sisällä. Se chili työntää juurensa sieltä turveruukusta lopulta ja sitten alkaa levittää juuriaan ympäri multaa. Laitat vaan sen siemenen varovasti johonkin n. 1cm syvyyteen ja sitten multaa päälle ja normikastelu niin sieltä se kohta putkahtaa esiin :).


Tästä erimieltä. Etenkin altapäin kasteltuna turveruukku ei pysy tarpeeksi kosteana (=pehmeänä), jotta juuret pääsis siitä vaivatta läpi. Kasvu oli hidasta ja kituvaa niillä kasveilla, joihin ton turveruukun jätin... Enää en edes harkitse turveruukkuja.  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: wille - helmikuu 05, 2009, 09:10:54 ap... Enää en edes harkitse turveruukkuja.  ;)


Ei niistä tosiaan ole mitään hyvää sanottavaa.
Kummallinen keksintö, kuulostaa ja näyttää hyvältä ja on ilmeisen helppo myydä kuluttajalle, mutta ei vain toimi.

Huolellisella hoidolla turveruukussakin voi kasvattaa, mutta paljon vähemmällä pääsee, jos iskee jogurttipurkin tai jäätelörasian pohjaan muutaman reiän ja kasvattaa taimet niissä. Ei ehkä näytä yhtä esteettiseltä ja ekologiselta, mutta toimii. Pieniä mustia muoviruukkuja tulee yrttien ja salaattien mukana kaupoista ja niitä voi ottaa uusiokäyttöön.

Pitkis

Itse kokeilin turveruukkuja ensimmäisiä chilejä kasvattaessani. Tuntuivat kuivuvan hetkessä ja vettä sai olla syytämässä niskaan päivittäin. Onneksi tajusin suurimmaksi osaksi kuoria ne kokonaan pois kun istutin taimet isompiin ruukkuihin, kaksi kasvia päätyi ruukkuineen uuteen astiaan ja niillä kasvu tyssäsi aika pitkäksi aikaa ennen kuin saivat juurensa kunnolla uuteen multaan ruukun läpi.

wille

Lainaus käyttäjältä: Pitkis - helmikuu 05, 2009, 13:03:35 ip
Itse kokeilin turveruukkuja ensimmäisiä chilejä kasvattaessani. Tuntuivat kuivuvan hetkessä ja vettä sai olla syytämässä niskaan päivittäin. Onneksi tajusin suurimmaksi osaksi kuoria ne kokonaan pois kun istutin taimet isompiin ruukkuihin, kaksi kasvia päätyi ruukkuineen uuteen astiaan ja niillä kasvu tyssäsi aika pitkäksi aikaa ennen kuin saivat juurensa kunnolla uuteen multaan ruukun läpi.


Ja jos istutat taimen uuteen ruukkuun tossa turvekuoressa, ja turveruukusta jää edes osa uuden mullan pinnalle näkyviin, haihduttaa se vettä huomattavasti. Eli turveruukku ei pysy kosteana ja sen takia juurilla menee aikaa etsiä tiensä sen läpi.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

ismi

moikka vaan kaikki.
mulla on eka kasvatus menossa chilin kanssa,lajike on dutch habanero. normi mullassa on. lannokkeena oon käyttäny bio growta ja bloomia sekä joskus substralia.valojakso on 12/12 yhellä eslillä näin talvella.
kasvi on noi puoli metrii korkee ja kukkii nätisti.. mutta
vaikka pölyttelen tops puikolla niin kukinnan jälkeen kukat vaan tippuu pois... mitä mie en nyt osaa?
kiitoskia..

Fudurez

Ismi kokeile jättää lannoitus vaikka kokonaan pois kukinnan ajaksi. Liika typpi aiheuttaa nuppujen putoomista. Pistä pelkälle vesikuurille, tekee paremman makusia podejakin silleen.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: ismi - helmikuu 06, 2009, 18:18:27 ip... mitä mie en nyt osaa?


Loistaa kuin aurinko.

Tuossa vaiheessa erityisesti Habanerot tarvitsevat hurjasti valoa. Suora auringonpaiste monta tuntia päivässä ratkaisisi asian.

ismi

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 06, 2009, 19:14:09 ip
Lainaus käyttäjältä: ismi - helmikuu 06, 2009, 18:18:27 ip... mitä mie en nyt osaa?


Loistaa kuin aurinko.

Tuossa vaiheessa erityisesti Habanerot tarvitsevat hurjasti valoa. Suora auringonpaiste monta tuntia päivässä ratkaisisi asian.



eli laitan natikan?

Chilivaari

Natikka tuntuu kyllä minusta aika tavalla yliampuvalta yhden chilin sadottamiseksi. Jos reilun kokoinen ESL (30-50W)  lähellä latvaa hyvässä heijastimessa ei riitä, minä odottelisin kevättä ja aurinkoa.

harvester

Samoilla linjoilla, eli kyllä eslillä pärjää nätisti. mulla on tällä hetkellä 2*25W 1*30W eslejä, 6 kasvilla ja hyvin näyttää jaksavan. Kauimpana valoista oleva, vain talvehtii, ei siis kasva, mutta pysyy vihreänä. muut lähempänä valoja kasvavat, tekevät kukkasia ja podeja. värien lämpötilat 2*6400K ja 1*4000K, ihan tyytyväinen noin 25e:n lamppuihin. loisteputkella tai kahdella pärjäisi varmasti yhtä mainiosti.

Avon Barksdale

Mites noiden baccatumien taimien kanssa? Kannattaako laittaa tukea vai kasvavatko ilman tukea tukevammiksi? Ja voiko niitä kuinka paljon leikellä, että saisi tuuheemmiksi, vai ovatko vain luonnostaaan pitkiä ja "honteloita"?

Chilivaari

Lajikekohtaistahan tuo on. Infernolla on aika paljon asiaa niistä:
http://www.saunalahti.fi/thietavu/Chili/L_baccatum.htm

Minun vähäisen kokemukseni mukaan ne kestävät kovaakin leikkelyä ja ne saa kasvamaan muotoon ja tukeviksi, mutta se saattaa hidastuttaa sadon saamista. Inca Red Drop on ikkunan tai parvekkeen komistus, tukeva ja koko ajan satoa tuotava. Campane (Piispan hattu ja 10 muuta nimeä) taas kasvaa kattoon asti. Kyllä se peruskasvi pystyssä pysyi, mutta kun satoa alkoi tulla vaakasuoriin oksiin metrin päähän rungosta, oli niitä pakko tukea. Tutki siis asiaa lajike kerrallaan. Aivan turha on yrittää yleistää tätä asiaa.

Emoale

Pistetääs tähän samaan sitten..

Osaako joku kertoa miksi Aji Cristalini käyttäytyy näin:

http://i36.photobucket.com/albums/e41/Noobba/IMG_0890.jpg

Aluksi lehdet olivat suorassa, mutta sitten se vähitellen rullasi ne kokoon ja tuossa tulos.


Sitten toinen kaveri joka on Stripe.. Näyttääkö kasvi teistä ihan normaalilta vai onko tässä nyt jotain vialla?

http://i36.photobucket.com/albums/e41/Noobba/IMG_0891.jpg