tammikuu 10, 2025, 16:18:01 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Zengrow

Aloittaja Maveric, helmikuu 16, 2009, 15:35:32 ip

« edellinen - seuraava »

raggars_81

Onhan siin sekin puoli et ku hakee kaupasta valmiin laitteen jää toi rakentamisesta into pois. Tuntuuhan se paljo paremmalta ku on itte vääntäny ja huomaa et se oikeesti toimii, toisin ku hakee kaupasta valmiin ja maksaa siitä ittensä kipeeks.

ZENGROW

helmikuu 25, 2009, 11:21:42 ap #41 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2009, 11:30:06 ap käyttäjältä ZENGROW
Tässä on nyt keskustelussa pahasti menossa puurot ja vellit sekaisin.

Itse en ole missään vaiheessa kritisoinut tee-se-itse laitteiden tekemistä. Sen kun väännätte itse laitteenne. Näin olen itsekin aloittanut.

Tee-se-itse ja Zengrow eivät käytännössä kilpaile keskenään. Nämä ovat kaksi eri kuluttaja ryhmää ja lisäksi kaksi eri käyttö tarkoitusta.

Kokeilkaa laitetta ennenkuin alatte sitä kritisoimaan.

Rakentakaa mulle vertailun vuoksi vastaava järjestelmä niin saadaan lisää konkretiaa tähän keskusteluun. Laitteessa pitää sitten olla samat ominaisuudet kun Zengrowssa. Voin tarvittaessa listata tarkat speksit mitä siitä löytyy.

COLA: lisääppäs sen valaisimen hinta tohon sun laskelmaan vielä ja kyllähän kaikkea kesällä puskee auringossa. Laite tuottaa samalla tavalla satoa ympäri vuoden.

Lainaus käyttäjältä: synkri - helmikuu 25, 2009, 09:19:54 ap
Lainaus käyttäjältä: ZENGROW - helmikuu 25, 2009, 09:05:59 ap
Äkkiä laskettuna 250 EUR ja työt päälle. Lisäksi laitteen ulkonäkö varmasti karu vaikka en ole sitä nähnytkään?
.....

Lainaus käyttäjältä: MikkoM - helmikuu 24, 2009, 22:57:35 ip
Määhän en kritisoinut hintoja mutta vertailun vuoksi 4kpl 120x30 senttistä ebbiä kaikkine tarpeineen yhteensä ~130e + lekasorat 27e + natikka 81e + ajastimet ~12e ja ylijäämäpalasista rakentaa vielä yhden zengrow kloonin.

Tolla pystyykin kasvatta koko vuoden sadot. Mites zenin kanssa? ekat pari kuukautta paria kasvia.

Maveric

Tänään Zeni käyttöön. Postaan kokemuksia niiden karttuessa.

Ja niille, jotka nyt haluavat hakkua idiootiksi, kun noin kalliin värkin ostin niin kerrottakoon, että rakenteilla on ihan erillinen bubleri chileille. Tämä tulee työhuoneeseen jossa se on poissa pilaamasta karulla ulkonäöllään esteetikkojen silmiä. Zenillä kasvatellaan yrttejä ja ehkäpä jokunen chilikin tiettyyn pisteeseen asti.
Ulkonäkönsä puolesta Zeni sopii meidän keittiöön kuin lusikka puuroon.

Sellaista diy viritystä en osaa tehdä joka näyttäisi tarpeeksi hyvältä jotta sitä voisi käyttää keittiössä. Lisäksi Zeniin päädyin sen käytön ja kasvatuksen vaivattomuuden takia. Aerogardenista mainitsinkin jo aiemmin.

csg

Kyllä nyt menee vähän väärille raiteille tämä keskustelu.

Se on selvää että itse saa tehtyä halvemmalla ja se on varmasti kannattavaa, kun haluaa tietynkokoista ja mallista. ZenGrow:ssa on panostettu muotoiluun, estetiikkaansekä tietenkin helppokäyttöisyyteen. Onhan tässä jo sanottu, että ZenGrow ei sovellu kovinkaan monelle chilille loppuun asti vaan chilit pitää siirtää johonkin isompaan jossain välissä. ZenGrow on lähinnä tarkoitettu yrteille sekä muotoilunsa takia myös esillelaitettavaksi esim. keittiöön. Tuon kehtaa pistää jo esille ja laittaa siihen ruoanlaittoon tarvittavia yrttejä kasvamaan.

Pääsääntöisesti kuitenkin omat viritykset on helvetin rumia ja/tai sitten siitä ei vaan välitetä ja olohuone on täynnä helvetin isoja chilejä kasvamassa.

Ei tee-se-itse ja ZenGrow ole minunkaan mielestäni vertailukelpoisia, vaikka niissä osittain samaa käyttötarkoitusta onkin, mutta kuitenkin niin eri.

LemieuX

helmikuu 25, 2009, 15:44:53 ip #44 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2009, 15:52:17 ip käyttäjältä LemieuX
LainausEi tee-se-itse ja ZenGrow ole minunkaan mielestäni vertailukelpoisia, vaikka niissä osittain samaa käyttötarkoitusta onkin, mutta kuitenkin niin eri.

Eikös DIY idea ole juuri se, että sama idea tehdään itse paljon halvemmalla? Miten niin ei ole sama käyttötarkoitus? Ei tuo ole niin hieno että sitä esillä pitäisin ainostaan sen kauneuden vuoksi.

200 eurolla saa paljon tuottavampia kasvatusvekottimia kuin Zengrow, Joka ei taatusti ole mikään supertuottava laitos. Zengrow ei palvele chilinkasvattajia juuri millään tavalla, johtuen chilien yleisestä koosta. Jollet kasvata bonsaita. Pistokasjuurruttajaksi tuo on todella kallis.

ZENGROW

helmikuu 25, 2009, 16:12:03 ip #45 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2009, 16:22:33 ip käyttäjältä ZENGROW
Kyllä tässä nyt edelleen asian vierestä puhutaan ja ei ihan ole mennyt asia perille, kun ei olla laitteisiin tutustuttu mistä puhutaan.

Et pysty käytännössä rakentamaan itse samanlaista vastaavaa tuotetta halvemmalla, että voisi verrata tuotteita samalla viivalla.

DIY ei ole sama asia kun valmis tuote. Ne on kaksi täysin vastakohtaa.

Katson mielelläni kuvia, kun joku rakentaa vastaavan tuotteen itse samoilla ominaisuuksilla. Lopuksi verrataan kaikkia oleellisia kohtia:

- hinta
- toimivuus/käytettävyys
- design

Lainaus käyttäjältä: LemieuX - helmikuu 25, 2009, 15:44:53 ip
LainausEi tee-se-itse ja ZenGrow ole minunkaan mielestäni vertailukelpoisia, vaikka niissä osittain samaa käyttötarkoitusta onkin, mutta kuitenkin niin eri.

Eikös DIY idea ole juuri se, että sama idea tehdään itse paljon halvemmalla? Miten niin ei ole sama käyttötarkoitus? Ei tuo ole niin hieno että sitä esillä pitäisin ainostaan sen kauneuden vuoksi.

200 eurolla saa paljon tuottavampia kasvatusvekottimia kuin Zengrow, Joka ei taatusti ole mikään supertuottava laitos. Zengrow ei palvele chilinkasvattajia juuri millään tavalla, johtuen chilien yleisestä koosta. Jollet kasvata bonsaita. Pistokasjuurruttajaksi tuo on todella kallis.

Kärsä Babar

helmikuu 25, 2009, 16:39:20 ip #46 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2009, 16:45:51 ip käyttäjältä Kärsä Babar
Kerroppa miten se vesiviljely toimii siinä niin rakennan vastaavan härvelin yli puolet halvemmalla.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

ZENGROW

Noniin onko haaste otettu vastaan ;)

Alla yksinkertainen kuvaus ja tarkennuksia pyydettäessä.

Valaisin ja sen toiminnallisuus
- 2x 24W ESL ja korkeuden säätö mahdollisuus sekä katkaisijat molemmissa polttimoissa erikseen. Yksi johto seinään.

Pöytäpuutarha ja sen toiminnallisuus
- Astia jossa vesitasomittari
- Uppovesipumppu joka nostaa veden kannelle ja jakaa veden jokaiseen ruukkuun (6kpl) erikseen.
- Uppovesipumppu integroitu kanteen niin että kun nostaa kannen kasveineen nousee pumppu mukaan astiasta. Kansi voidaan asettaa kasveineen tasolle jonka jälkeen astiaa on helppo käsitellä (veden vaihto, pesu ym.). Pumppu toimii jalkana kannelle.
- Kannessa paikat erikokoisille ruukuille (ilman adaptereita) jonka halkaisijat ovat  6-8cm väliltä. Ruukut vaihdettavissa "lennosta" (veden virtaus päällä ja voit vaihtaa ruukun ja toisen kasvin tarvittaessa tilalle)

Lähdetään nyt vaikka näillä liikkeelle. Laita kuvia valmiista laitteesta ja tietoja rakennuksen ajankäytöstä sekä tarkkoja hintoja ja saatavuus tietoja.

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - helmikuu 25, 2009, 16:39:20 ip
Kerroppa miten se vesiviljely toimii siinä niin rakennan vastaavan härvelin yli puolet halvemmalla.

Kärsä Babar

Yritän parhaani, voi olla että joudun tekemään parannellun mallin :D
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

LemieuX

ZENGROW

Joo ja ei. Eli tossa EcoGrowerissa on ilmeisesti vesi jokaiselle ruukulle erikseen kyllä, mutta tossa on ilmapumppu ei uppopumppua.

Lainaus käyttäjältä: LemieuX - helmikuu 25, 2009, 17:55:45 ip
onks idea vähän sama kun tässä? ->http://www.hg-hydroponics.co.uk/ghe-ecogrower-6-plant-system-89-p.asp

Masasaurus

Minulla on tuossa lattialla vierekkäin EcoGrower ja RainForest2. Molemmat ovat toimineet hienosti. Ja mahtuu myös chilit kasvamaan ihan kohtuullisesti sisäkasvatuksessa. RainForest2 on ollut noista paljon tehokkaampi idätyksessä ja pistokkaiden juurrutuksessa. Molemmista maksoin vähän alle 200€. Joten eipä tuo zen nyt mikään tolkuttoman hintainen ole. Pitää varmaan kokeilla joskus kun saan isomman asunnon ;-)
Toki itsetehty vehje tulee yleensä halvemmaksi, mutta pitäähän näitä valmiitakin välillä testata. Jos itse tekee niin saa varmasti kauniimmankin kunhan aikaa käyttää. Itselläkin suunnitelmissa upottaa omat hydrot jonkinlaiseen pöytään tms. niin olisi paremman näköinen installaatio.
Hyvä vaan, että on enemmän vaihtoehtoja mistä valita.

LemieuX

helmikuu 25, 2009, 21:19:49 ip #52 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2009, 21:21:20 ip käyttäjältä LemieuX
Eikös uppopumppu hajoa jos siinä ei ole tarpeeksi vettä? Tai ei tee ainakaan hyvää pumpulle. Ymmärrän että uppopumppu on hyvä esim. ebb&flow  systeemeille, mutta tuollaisille pienille järjestelmille se ei todellakaan ole pakollinen. 

Ai niin se ääni, eipä tuosta ilmapumpusta paljoa ääntä lähde.

cola

No ihan alkuun :Masasaurus  Saat parhaiten kun etsit pöydän jossa on muovinen syvennys (syvennyksen saa myös nostettua kokonaan ylös) johon saat asennettua pumpun putken ja ylivuodon. Ne on tarkoitettu juuri kasveja varten. Olisin itse tehnyt mut kun olen lähdössä kreikkaan niin jäi tekemättä.

Zengrow: minun lamppuni maksoi ehkä 15e jos oikeen muistan.

Yritätkö Zengrow tosissas väittää että tuolla sinun vehkeelläs saa parempia tuloksia ???? Millasia testejä sinulla on siitä? ja mitkä ovat tulokset? 

Ensinnäkään tuo ulkonäkö ei tosiaan ole niin hieno että sillä voisit noin paljoa lesoilla. 

Ai niin mainostat myös nopeaa vedenvaihtoa hmmmm mulla meni eilen n 5minuuttia kun vaihdoin vedet ja lannoitteet.

No mut onhan se hyvä että myyjä/suunnittelija tai mikä nyt oletkaan uskoo tuotteeseensa  ;D

Mä en vaan saa päähäni miks laittaa 200e jotta voi kasvattaa YRTTEJÄ  ??? kukkkkuuuu

Mä luotan siihen että Kärsä Babar saa tehtyä paremman version kuin Zengrow jos ei nyt näytä ihan kaupasta ostetulta niin varmasti toimivuudeltaan on parempi ja sehän on tämän kasvatuksen idea.  jos sisustustasi haluat parantaa niin osta vaikka maljakko ;) 

csg

Alkaa menemään taas vähän asian vierestä.

ZenGrow taitaa kuitenkin olla vähän eri kuluttajaryhmälle eikä tee-se-itse porukalle, paitsi jos haluaa vertailun vuoksi. Itse en ole niinkään tee-se-itse porukkaa, vaan olen ostellut erilaisia vesiviljelyjärjestelmiä tutustuakseni niihin. Varmaan joskus rakennan jotain omiakin, mutta nyt harrastuksen alkupuolella olen turvautunut valmistajien tuotteisiin. Niistä saa hyviä ideoita ja toimintaperiaatteita, joiden avulla varmasti rakennankin joskus oman version.

ZenGrow on mainio yrttejä varten ja kyllä se ulkonäöllisesti pieksee helposti lähes kaikki omatekemät systeemit.

Kuvahan on huono ja kännykällä otettu, mutta tuote on kompakti yrttitarha keittiöön.

ZENGROW

Jos se jäi epäselväksi niin olen suunnitellut tämän Zengrow tuotteen. Olen lisäksi monet vesiviljelylaitteet tee-se-itse menetelmällä rakentanut ja tiedän kokemuksesta myös siitä puolesta jotain. Tuotteen taustalla on yli 20-vuotinen vesiviljelykokemus.

Lähinnä olen keskustelussa pyrkinyt tuomaan faktoja esille liittyen laitteeseen, kun täällä moni kritisoi tuotetta vaikka ei ole sitä edes kokeillut. Käyttäjiltä on tullut positiivisia kokemuksia liittyen laitteeseen. Tietenkin on jotain asioita joita voidaan tehdä jatkossa paremmin, kun kehitetään tuotetta eteenpäin.

Suunnittelun lähtökohtana on ollut tehdä valmis tuote joka ei siis kilpaile tee-se-itse laitteiden kanssa. Tuote on helppo ottaa käyttöön ja on suunniteltu helppokäyttöiseksi. Vastaavaa tuotetta ei ole ollut aikaisemmin saatavilla ja nyt kenellä tahansa on mahdollisuus päästä vesiviljelyyn mukaan helposti. Laitteen ulkonäköön on myös pyritty panostamaan niin että käytettävyys ei huonone.

Laite perustuu vesiviljelytekniikkaan joka on todistetusti perinteistä multaviljelytekniikka tehokkaampi ja tuottoisampi tekniikka. Tutkimusta on tehnyt mm. NASA.

Syy miksi ostaa laite yrttien viljelyyn on sama kuin rakentaa itse laite chilien kasvatukseen: se on hauskaa, hyvä harrastus joka piristää talven keskellä. Kaiken lisäksi se on vielä hyödyllistä ja tukee ekologista urbaania lähituotantoa.

Zengrow ei siis vie mitään pois tee-se-itse harrastajilta vaan tuo vesiviljelyharrastukseen uutta ja tuo paljon uusia harrastajia mukaan toimintaan.

Lainaus käyttäjältä: cola - helmikuu 28, 2009, 23:48:39 ip
No ihan alkuun :Masasaurus  Saat parhaiten kun etsit pöydän jossa on muovinen syvennys (syvennyksen saa myös nostettua kokonaan ylös) johon saat asennettua pumpun putken ja ylivuodon. Ne on tarkoitettu juuri kasveja varten. Olisin itse tehnyt mut kun olen lähdössä kreikkaan niin jäi tekemättä.

Zengrow: minun lamppuni maksoi ehkä 15e jos oikeen muistan.

Yritätkö Zengrow tosissas väittää että tuolla sinun vehkeelläs saa parempia tuloksia ???? Millasia testejä sinulla on siitä? ja mitkä ovat tulokset? 

Ensinnäkään tuo ulkonäkö ei tosiaan ole niin hieno että sillä voisit noin paljoa lesoilla. 

Ai niin mainostat myös nopeaa vedenvaihtoa hmmmm mulla meni eilen n 5minuuttia kun vaihdoin vedet ja lannoitteet.

No mut onhan se hyvä että myyjä/suunnittelija tai mikä nyt oletkaan uskoo tuotteeseensa  ;D

Mä en vaan saa päähäni miks laittaa 200e jotta voi kasvattaa YRTTEJÄ  ??? kukkkkuuuu

Mä luotan siihen että Kärsä Babar saa tehtyä paremman version kuin Zengrow jos ei nyt näytä ihan kaupasta ostetulta niin varmasti toimivuudeltaan on parempi ja sehän on tämän kasvatuksen idea.  jos sisustustasi haluat parantaa niin osta vaikka maljakko ;) 

Tellus

Chillataan vähän...Monta vaihtoehtoa erilaisille ihmisille erilaisiin käyttötarpeisiin = aina parempi kuin yksi 'totuus'.
Itse on hommaa ZenGrowia, mutta se ei tee siitä huonoa jollekin johonkin tarpeeseen. Jaa miksikö en hanki? Siksi että se on liian pieni chileille, taimetkaan ei mahdu, koska niitä on paljon.

Olen silti sitä mieltä, että jos tämä masiina innostaa jengiä kasvattamaan kasveja itse, niin tosi hyvä!

ZenGrow muuten varmaan tiesi jo palstalle tullessaan, että vastakaikua tuleman pitää. Esiintuloa voi verrata siihen, että joku ilmaantuu esim. Fiat-forumin tuunaus&värkkäyosastolle ja sanoo reippaasti, että tässä olisi teille hyvät ihmiset uusin Daihatsu... Ei tartte lainkaan nähdä vaivaa.  ;D   Nooh, huumoria...

Janne

Mää en oikein ymmärrä miten tuote jota henkilöllä ei ole aikomustakaan ostaa aiheuttaa niin suuria tunteita kuin tässä ketjussa on nähty...

Kyllä tuollaiselle laitteelle varmasti on paikkansa ja tarkoituksensa siinä kuin diy -laitoksillakin. Tsemppiä vaan minun puolestani Zengrowlle!

www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

hyeena

Lainaus käyttäjältä: cola - helmikuu 28, 2009, 23:48:39 ip

Aina ei ole mahdollista kasvattaa pitkia kasvukausia kasveja jotka sellaisen vaatii jotta tuotto olisi riittava.
Jotain kuitenkin kertoo se etta suomen antarktisella tutkimuslaitoksella on naita kaksi kappaletta, paikassa jossa on ihmisia paikalla vain muutaman kuukauden vuodessa ja jonne ei todellakaan kanneta mitaan ylimaarasta, ja kaiken pitaa toimia koska varaosia ei saa.
He ovat nahneet etta zengrowilla on mahdollista saada edes vahan tuoretta rehua poytaan, kustannusten ollessa jarkevia. Ja noissa oloissa ei edes se ulkonako ole oleellinen tekija.

Juu, tuskin itsekkaan olen potentiaalinen zengrow ostaja, ainakaan ennen lottovoittoa, mutta ymmarran tuotteen ja ihmisia jotka sen ostaa. Olen myos tutustunut yrittamisen riemuun silloin kun myydaan yrityksen oman tuotekehittelyn tulosta..

ZENGROW

Kiitos positiivisista kommenteista ja omastapuolestani propsit tasapuolisesti kaikille diy rakentajille!

Lainaus käyttäjältä: Janne - maaliskuu 01, 2009, 14:59:35 ip
Mää en oikein ymmärrä miten tuote jota henkilöllä ei ole aikomustakaan ostaa aiheuttaa niin suuria tunteita kuin tässä ketjussa on nähty...

Kyllä tuollaiselle laitteelle varmasti on paikkansa ja tarkoituksensa siinä kuin diy -laitoksillakin. Tsemppiä vaan minun puolestani Zengrowlle!