lokakuu 06, 2024, 07:34:42 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Rullaati rullaa

Aloittaja Tellus, helmikuu 26, 2009, 17:24:31 ip

« edellinen - seuraava »

Tellus

Voi itku! Aji Cristalien nuoret lehdet rullaa ja kuivuu reunoilta. Taimet on jo isoja, ainakin 25 cm, latvottuja ja lehtihangoista tunkee vauhdilla uusia lehtiä. Lannoitin Bio Grow:lla ihan ohjeen mukaan. Lannoitin pari päivää sitten ja nyt ilmeni tuo rullaus. Valoa on yllinkyllin, sekä aurinkoa että keinovaloa. Pudottaako ne nyt sitten lehdet ja tulee takapakkia? Kokemuksia?

Katselin aiempia rullauskeskusteluja ja siellä kommentoitiin, että vähä valo + liika lannoitus rullaa lehdet. Ei oikein sovi tähän. Muut chilit ei rullaa, eikä 5 eri lajista tomaatintaimea samoilla ravinteilla/valoilla kasteluilla. Mikä noita ajiksia vaivaa ja voiko niitä jotenkin auttaa?

mpp

Mulla rullasi ebbissä toinen Aji Cristal lehtiään, kun pääsi liuos liian vahvaksi, ec jotain 1,2 paikkeilla. Ei ole pudottanut lehtiä pois, mutta ne jäi reunoista rullalle. Nyt kasvatellut uusia terveitä lehtiä jo kaksi paria.

Abloy

Onko mitään vinkkiä mitä voi tehdä jos on multakasvatuksessa on mennyt lannoittamaan liikaa?
1577

wille

Vesikuuri. Eli kastellessa pelkkää vettä. Pahojen överien jälkeen voisi kai suositella mullan vaihtamista.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

LemieuX

Suosittelen laittamaan reilusti vettä läpi. Eli jos chili on 5l ruukussa, laita 15 litraa vettä läpi. Olethan muistanut salaojittaa ruukun?

wille

Lainaus käyttäjältä: LemieuX - maaliskuu 16, 2009, 08:44:56 ap
Suosittelen laittamaan reilusti vettä läpi. Eli jos chili on 5l ruukussa, laita 15 litraa vettä läpi. Olethan muistanut salaojittaa ruukun?


Joo, kannattaa tosiaan varoa hukuttamasta kasvia. Jos ruukunvaihto on lähellä, niin voi huuhtoa vanhan mullan pois ja laittaa uusiin multiin!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

LemieuX

Lainaus käyttäjältä: wille - maaliskuu 16, 2009, 09:06:15 ap
Lainaus käyttäjältä: LemieuX - maaliskuu 16, 2009, 08:44:56 ap
Suosittelen laittamaan reilusti vettä läpi. Eli jos chili on 5l ruukussa, laita 15 litraa vettä läpi. Olethan muistanut salaojittaa ruukun?


Joo, kannattaa tosiaan varoa hukuttamasta kasvia. Jos ruukunvaihto on lähellä, niin voi huuhtoa vanhan mullan pois ja laittaa uusiin multiin!


.. ja miedot lannoitteet mukaan. Ei kuulemma ota niin paljon shokkia kun laittaa vähän lannoiteita.

wille

Jos uusiin multiin vaihtaa, niin aluksi ei tarvitse mitään lannoitetta. Kaupallisissa mullissa ja turpeissa kuitenkin on useimmiten valmiina jonkunlainen peruslannoitus!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

LemieuX

Lainaus käyttäjältä: wille - maaliskuu 16, 2009, 09:46:19 ap
Jos uusiin multiin vaihtaa, niin aluksi ei tarvitse mitään lannoitetta. Kaupallisissa mullissa ja turpeissa kuitenkin on useimmiten valmiina jonkunlainen peruslannoitus!


.. Juurikin näin mutta jos huuhtelet, niin laitathan 1/4 lannoitteilla viimeisen litran vettä.

Chilivaari

Mielenkiintoista keskustelua. Näkökulmia asiaan on useampia, mutta onko joku tuota rullausta todella parantanut?

En lähtisi huuhtelemaan multaa, sillä ravinteet ovat eri tavalla vesiliukoisia ja tuosta voisi tulla huomattava epä-tasapaino. Sitä voi tietysti vähän korjata, jos lopuksi lisää taas vähän lannoitetta. LemieuX, jos se on toiminut, jatka vain samalla tavalla.  :D

Mullan vaihdon voisin tehdä äärimmäisessä tapauksessa, jos tilanne on paha. Vanha, ylilannoitettu multa kannattaa ottaa talteen ja sekoittaa isompaan erään tavallista multaa. Siitä saa käyttökelpoisen seoksen.

Sen verran olen tahallani kokeillut ylilannoitusta, että en ryhtyisi juuri mihinkään, ellei sitten ole sattunut pilkkuvirhe ja lannoitetta onkin tullut kymmenkertainen annos. Viisinkertaista sietävät useimmat lajit, chinenset ja annuumit jopa kasvavat sillä rehevästi. Ainakin ne, joilla kokeilin. Jos baccatum rullaa ylälehtiään, ne voi myös leikata pois ja odottaa uusia terveitä lehtiä. Siinä vielä yksi näkemys tähän ongelmaan, jota en ole saanut aikaiseksi yrittämällä, mutta yllättäen se putkahtaa jossakin juuri silloin, kun ei ihan tarkkaan muista, miten on lannoittanut ja kastellut. Onko varmaa tietoa, mikä lehden reunojen rullauksen oikeasti aiheuttaa? Veikkaisin jotakin äkillistä muutosta.


wille

^Vesiviljelyssä olen saanut kyllä melkoista rullausta aikaiseksi. Ongelma on korjaantunut vaihtamalla loivemmat liemet. Osa rullanneista lehdistä ei kyllä enää palaudu. Vedessä kaikki muutkin vaikutukset on nopeammin havaittavissa ja pH heittelee helpommin kuin mullassa. Voi siis johtua jostain pH-piikistäkin nuo lehtien käpristelyt omissa kasveissani. Mullassa en isompia rullauksia ole saavuttanut. Olenkin kyllä aika varovainen lannoittaja, joskus ehkä liiankin varovainen.  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

LemieuX

Liikalannoituksesta johtuva lehtien käpristely/rullaus ja epämuodostumat eivät palaa enää normaaleiksi, mutta uudet lehdet kylläkin.
Minulla tuo Aji Cristal otti herkästi ongelmia liikalannoituksesta. Olisiko kumminkin niin että Aji Cristal on herkkä lajike lannoituksen suhteen, vaikka bacca onkin..

Noli Me Tangere

Miulla Lemon Drop rullasi muutaman lehden ihan ilman lannoitustakin, kaktusmullassa. Nykyään kasvi voi hyvin. Eli ei välttämättä syytä huoleen.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Noli Me Tangere - maaliskuu 16, 2009, 13:05:14 ip... Lemon Drop rullasi muutaman lehden ihan ilman lannoitustakin, kaktusmullassa.

Tuotapa vähän epäilinkin, että lannoitus ei ole ainakaan ainoa syy.
Osaatko yhtään epäillä, mikä sen olisi voinut aiheuttaa? Äkillinen kastelu? Kylmä vesi? Merilevä? Lisää valoa?

Annoin äsken tämän kevään Aji Cristal taimelleni "tappavan" annoksen lannoitetta. Pariin desiin laitoin litran annoksen yleislannoitetta ja vielä litran annoksen typpeä ja sen juotin tuolle kaiken. Varalla minulla toki on iso talvehtinut yksilö, jos tuolle käy huonosti. Kestänee muutaman päivän, ennen kuin vaikutus näkyy.


Noli Me Tangere

En osaa oman baccatumini, eli tuon Lemon Dropin kohdalla sanoa ollenkaan, mistä lehtien käpristyminen johtui. Se ei näyttänyt vaaralliselta, joten annoin vain asian olla ja kastelin kasvia entiseen tahtiin. Itse asiassa: Mitä haittaa tuosta rullautumisesta on?

wille

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 16, 2009, 13:47:01 ip
Lainaus käyttäjältä: Noli Me Tangere - maaliskuu 16, 2009, 13:05:14 ip... Lemon Drop rullasi muutaman lehden ihan ilman lannoitustakin, kaktusmullassa.

Tuotapa vähän epäilinkin, että lannoitus ei ole ainakaan ainoa syy.
Osaatko yhtään epäillä, mikä sen olisi voinut aiheuttaa? Äkillinen kastelu? Kylmä vesi? Merilevä? Lisää valoa?

Annoin äsken tämän kevään Aji Cristal taimelleni "tappavan" annoksen lannoitetta. Pariin desiin laitoin litran annoksen yleislannoitetta ja vielä litran annoksen typpeä ja sen juotin tuolle kaiken. Varalla minulla toki on iso talvehtinut yksilö, jos tuolle käy huonosti. Kestänee muutaman päivän, ennen kuin vaikutus näkyy.




Kylmä vesi ainakaan ei saa lehtiä rullalle. Ei sumutettuna, eikä juurille juotettunakaan. Se saa kasvin nuupattamaan rankasti. Uudet oksat ja rungon osat (vielä vihreät) saattavat valahtaa aivan hervottomiksi. Tokenee kuitenkin maltillisella lämmöllä. Aivan kuten siis vietettyään liian kylmän yön ulkona.

Merilevän liiallisesta annostelusta se voisi johtua. Ainoa syy se ei kuitenkaan voi olla. Minä en käytä merilevää ollenkaan ja silti kasvini joskus rullaavat.

Äkillinen valon lisäys se voisi myöskin olla. Kasvi hämääntyy ja panikoi koska valon määrä yhtäkkiä kasvaa merkittävästi. Se voisi suojautua rullaamalla osan lehdistään.

Oma Lemon Droppini rullasi kyllä lehtiään joutuessaan olemaan liian vähäisessä valossa. Kasvi on WaterFarmissa, joten tässä voi kyllä aiheuttajana olla valon, lannoitteen määrän ja pH:n suhde.

Jos joku tämän lopullisesti ratkaisee...  ;)

E: Mielenkiinnolla odotamme Cristalisi kohtaloa.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Chilicutter

Lainaus käyttäjältä: wille - maaliskuu 17, 2009, 09:42:39 ap
Kylmä vesi ainakaan ei saa lehtiä rullalle. Ei sumutettuna, eikä juurille juotettunakaan. Se saa kasvin nuupattamaan rankasti. Uudet oksat ja rungon osat (vielä vihreät) saattavat valahtaa aivan hervottomiksi. Tokenee kuitenkin maltillisella lämmöllä. Aivan kuten siis vietettyään liian kylmän yön ulkona.

Merilevän liiallisesta annostelusta se voisi johtua. Ainoa syy se ei kuitenkaan voi olla. Minä en käytä merilevää ollenkaan ja silti kasvini joskus rullaavat.

Äkillinen valon lisäys se voisi myöskin olla. Kasvi hämääntyy ja panikoi koska valon määrä yhtäkkiä kasvaa merkittävästi. Se voisi suojautua rullaamalla osan lehdistään.

Oma Lemon Droppini rullasi kyllä lehtiään joutuessaan olemaan liian vähäisessä valossa. Kasvi on WaterFarmissa, joten tässä voi kyllä aiheuttajana olla valon, lannoitteen määrän ja pH:n suhde.

Jos joku tämän lopullisesti ratkaisee...  ;)

E: Mielenkiinnolla odotamme Cristalisi kohtaloa.


Totta kylmä vesi saa vaan nuupahtamaan toipuu suht äkkiä siitä.(kokemusta on :D)
En usko että merilevän yliannostus rullaa lehdet minä olen laittanut merilevää kasteluveteen ja vielä suihkuttanut lehdille samaan aikaan.Eikä minkäänlaista rullausta ole tapahtunut eikä muutakaan epätavallista.(annos ylittää varmasti suosituksen)
Ainut millä lehdet on rullaantunut on lannoite överit.
Pientä epänormaalia käytöstä on ollut havaittavissa kun olen vaihtanut isompaan purkkiin ja vienyt samalla tehokkaampaan valoon,silloin saattaa vähän rullata mutta siinä tuleekin kaksi isoa muutosta kerralla.
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

Xbow

Minulla aikoinaan rullaili lehtiään pari habaneron taimea. Oli kesäkuu, täys latingilla saivat valoa itäikkunasta. Rullaantuminen tapahtui aurinkoisina aamuina, kun olivat jonkin aikaa olleet auringon valossa. Kun auringon porotus hellitti, rullautuivat lehdet pikkuhiljaa takaisin normiasentoon. Kun laitoin tuuletusta, rullailut loppui.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Chilicutter - maaliskuu 17, 2009, 10:09:29 ap
Pientä epänormaalia käytöstä on ollut havaittavissa kun olen vaihtanut isompaan purkkiin ja vienyt samalla tehokkaampaan valoon,silloin saattaa vähän rullata mutta siinä tuleekin kaksi isoa muutosta kerralla.

Tuolla tavalla sain viime keväänä Starfishille lehden reunat rullalle, kun vein sen parvekkeelle valoon ja isoon ruukkuun.

Vuorokaudessa ei ylilannoitettu Cristal ole osoittanut mitään merkkiä muutoksesta.

wille

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 17, 2009, 11:25:38 ap
Lainaus käyttäjältä: Chilicutter - maaliskuu 17, 2009, 10:09:29 ap
Pientä epänormaalia käytöstä on ollut havaittavissa kun olen vaihtanut isompaan purkkiin ja vienyt samalla tehokkaampaan valoon,silloin saattaa vähän rullata mutta siinä tuleekin kaksi isoa muutosta kerralla.

Tuolla tavalla sain viime keväänä Starfishille lehden reunat rullalle, kun vein sen parvekkeelle valoon ja isoon ruukkuun.

Vuorokaudessa ei ylilannoitettu Cristal ole osoittanut mitään merkkiä muutoksesta.



Täälläkin reunojaan rullaa äsken isompaan ruukkuun päässeet Aji Brown ja Dutch-Habanero f3. Tuo on kuitenkin vain mietoa reunojen rypistelyä, ei kunnon sykkyrää...  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit