tammikuu 09, 2025, 22:51:21 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Masokistin kasvatukset

Aloittaja Masokisti, helmikuu 27, 2009, 21:30:47 ip

« edellinen - seuraava »

Masokisti

Tälläiseltä näyttää tällä hetkellä.
Ylemmällä hyllyllä on Naga Morichia, Lemon Droppia sekä Hungarian Hot Cherryä. Alemmalla tasolla ovat talvehtineet ja rankasti leikatut habanerot, (marketin habaneropodin siemenistä kasvatettuja) joista kaksi on omatekeisessä ebb&floodissa kokeilussa, hyvin ovat tähän asti kasvaneet. Ph:ta en ole millään tavalla säätänyt ja lannoitteenakin olen antanut pelkkää puutarhan kesää.

Lamppuina on 4x18W Daylight (6500K) lamppua. Lampuille olisi tarkoitus myös heijastinta kyhätä, mutta ei ole sopivaa materiaalia löytynyt oikein. Tähän asti asian ovat ajaneet pari pahviliuskaa jotka päällystetty kiiltävällä teipillä, kait parempi kuin ei mitään.

Tilaa oli hyllyillä joten päätin myös hieman aloittaa yrttitarhailua ja ne majailevat noissa idätyslaatikoissa plus nuo kaksi pusikkoa alahyllyllä.

Masokisti

maaliskuu 01, 2009, 13:11:57 ip #1 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 01, 2009, 13:45:46 ip käyttäjältä Masokisti

Kovasti tuo markettihaba työntää kukkia, mutta ne kuihtuvat ja putoavat pois. Valoa ja ravinteita on, mutta podiksi asti eivät kehity. Pitää kokeilla jos käsin pölytys auttaisi jotain.

Masokisti

Ebb&Flood kokeilu markettihaboilla ei ainakaan tappanut niitä joten päätin laittaa yhden pienemmistä nagoista sinne eilen kasvamaan. Lannotteina puutarhan kesää (1ml/L) ja ph:ta en ole millään tapaa laskenut. Katsotaan mitä tapahtuu.

Masokisti

Nyt sitten hieman ihmettelyä:

Onko tämä ihan normaalia että tuollainen alle 15cm nagan taimi työntää jo kukan nuppua ulos? Aika selvästi tuo sellaiselta ainakin näyttää.

Vesiansaan on noin kahden viikon aikana kertynyt uhreja. Ovatko nuo nyt niitä harsosääskiä vai mitä?

Ja tämä lihavampi kaveri on ilmeisesti punkki? Taitaa olla aiheellista asioida kaupan myrkkyhyllyllä?

Xbow

Ei tuo kyllä miltään punkilta näytä. Ovat hämähäkkieläimiä, selvästi harsosääskiä pienempiä.

Kyllähän se Naga ilmiselvästi nuppuilee. Sellaista ne tuppaavat tekemään, kun pääsevät 'siihen ikään'.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Masokisti

Lainaus käyttäjältä: Xbow - maaliskuu 06, 2009, 10:26:46 ap
Kyllähän se Naga ilmiselvästi nuppuilee. Sellaista ne tuppaavat tekemään, kun pääsevät 'siihen ikään'.

Ilmeisesti kukinta hidastaa kasvua? Ja nyppimällä nuput pois saan sen kukkimaan entistä enemmän? Tällä hetkellä olisi tarkoitus saada kasvua aikaiseksi.

???

Xbow

Voihan ne nuput siitä pois nyppiä, silloin kun se onnistuu murjomatta itse kasvia. Eipä pieni kukinta juuri tunnu mitään hidastavan, chilejä jos rupeaa tehtailemaan, niin sitten asianlaita onkin toinen. Tuohon kukintakäyttäytymiseen tuntuu liittyvän lajikekohtaista hormonitoimintaa, johon tuntuisi vaikuttavan esimerkiksi valon määrä ja laatu sekä saatavilla olevat ravinteet. Mikäli kasvi 'päättää' panostaa kunnolla kasvuun, nuput tuppaavat kuivahtamaan melko nopeasti.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Masokisti

Selvempi homma, kiitoksia vastauksista.

Masokisti

Näyttää siltä että marketti haba työtää yhdestä nupusta podia. Olen siis tehnyt ainakin jotain oikein.

Kenelläkään kokemuksia tästä Kekkilän ruusulannoitteesta (22-4-19), auttaisiko kukinnassa myös chilejä? Tuo urean määrä tuossa epäilyttää, ilmeisesti haitallista chileille?

Masokisti

Tuli hieman askarreltua paskarreltua jälleen:

Isommat chilit tuli siirrettyä mullasta tuollaiseen itse väsättyyn altakasteluparvekelaatikkoon.
Takana on kahteen päällekkäiseen parvekelaatikkoon kasattu Ebb&Flood johon laitoin hieman pienemmät chileistä kasvamaan, katsotaan saavatko kiinni altakastelussa olevat.
Hintaa tuolle systeemille tuli noin 12e (josta 8.90e pumppu) joten ei paha, tuon saa vielä kesällä kätevästi mahtumaan vaikka ikkunalaudalle.

Masokisti

maaliskuu 29, 2009, 12:34:27 ip #10 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 29, 2009, 12:36:07 ip käyttäjältä Masokisti
Hieman kuvallista päivitystä taas:

Ylähyllyn tilanne

Naga Morich työntää kukkia ja ensimmäistä podia ulos, on noin 30cm korkea.

Markettihaba on ns. räjähtänyt kasvuun ebbissä ja työntää kovasti kukkia.

Masokisti

Päivitystä:

Hungarian hot cherryt ovat kasvaneet ihan kivasti, kukkia tulee ja podia, osa pienemmistä podeista tosin tippuu pois, lannoitteet pitäisi olla ok.
Naga Morich kasvattelee tuollaisia yli kämmenen kokoisia lehtiä, korkeutta ei ole vielä kovinkaan paljoa.

Habanerot ja yksi De Arboli kasvamassa altakastelussa loisteputken alla, merkittävää muutosta ei ole vielä kasvussa, kasvattavat ilmeisesti juuria vielä.

Ikkunalaudalle tuli laitettua nyt kaksi parvekelaatikko Ebb&Floodia. Kyseisissä laatikoissa majailevat habanero, lemon drop ja kaksi nagaa.
Hemmetin kuuma niille ainakin tulee tuossa ikkunalla. Tuo sora myös lämpenee aika mukavasti tuossa ikkunalla, toivottavasti ei kamalasti vaikuta kasvuun, pumppu käy 10 kertaa päivässä kastelemassa. Lehdet ovat myös palaneet kun siirsin ne loisteputkien alta auringon valoon, mutta näyttävät jo paremmilta muutaman päivän jälkeen.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Masokisti - huhtikuu 23, 2009, 15:30:18 ip...
Hungarian hot cherryt ovat kasvaneet ihan kivasti, kukkia tulee ja podia, osa pienemmistä podeista tosin tippuu pois, lannoitteet pitäisi olla ok.

Hienosti kasvavat chilit sinulla. Tervettä vihreyttä.

Onkos tuo unkarin kirsikka nyt sitten annuum vai chinense? Kumpiakin tietoja löytyy netistä ja siemenliikkeiden sivuiltakin. Annuumilta se minusta näyttää lehtien perusteella.

Masokisti

Annuumi lukee ainakin tuossa fataliin siemenpussukassa.

Masokisti

Lemon drop on noin kaksi viikkoa tehdyn päivityksen jälkeen kasvanut parvekelaatikko ebb&floodissa aivan älyttömästi.
Haarautunut siististi ja kukkiakin tekee. Noin 20cm on tullut lisää korkeutta, se tekee yli sentin päivässä! Taustalla myös naga on aloittanut mukavan kasvun ja kasvattaa aika tukevaa vartta.

Myös samassa ebbissä majaileva habanero on noin kolme kertaa suurempi mitä tällä hetkellä lajitoverinsa mullassa.

Mitään lannoite tai ph kikkailuita en ole harrastanut, lannoitteena on toiminut puutarhan kesä 1ml/l vahvuudella.
On tämä muutenkin helpompi tapa kasvattaa. Ei tarvitse miettiä oikeastaan mitään muuta kuin vaihtaa litkut kuukauden välein.

snu

Mulla baccojen kasvuennätys on 21cm yhden viikon aikana, mutta hyvältä näyttää nämäkin! Pistätkö tosiaan ebbiin puutarhan kesää? Tietääkseni se ei ole hydroon tarkoitettu. Tai ehkä olen ymmärtänyt jossain välissä jotain väärin.
Eksyminen on suotavaa.

Masokisti

Lainaus käyttäjältä: snu - toukokuu 09, 2009, 21:36:41 ip

Mulla baccojen kasvuennätys on 21cm yhden viikon aikana, mutta hyvältä näyttää nämäkin! Pistätkö tosiaan ebbiin puutarhan kesää? Tietääkseni se ei ole hydroon tarkoitettu. Tai ehkä olen ymmärtänyt jossain välissä jotain väärin.

No veteen se liukenee, joten ei luulisi olevan ongelma. Hyvin on toiminut vaikka multaanhan tuo on pääsääntöisesti tarkoitettu.

Masokisti

Kuukausi taas vierähtänyt ja hieman päivitystä:

Tästä näkee aika hyvin kuinka paljon nopeampaan tahtiin habanero kasvaa ebb&floodissa verrattaen multaan.
Kaikki kolme ovat itäneet samoihin aikoihin, kaksi pienempää siis olleet aikasemmin mullassa.

Hungarian Hot Cherry myös näköjään viihtyy hyvin ebbissä, podia tulossa ihan hyvin ja uutta nuppua.

Naga myös innostunut tekemään yhden pienen podin ja lisää näyttäisi olevan tulossa.

Kaupan habaneron siemenestä viimevuonna kasvatettu haba työntää lisää podia ulos (pari jo syöty) ja yksi podi kypsymässä taustalla.
Pahin (paras) "chilitrippi" mitä koin kun vetäisin puolikkaan. Oli todella pienikokoinen podi, mutta sitäkin tulisempi.