lokakuu 07, 2024, 00:26:31 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Muovisaavibubbler

Aloittaja Huemac-, maaliskuu 11, 2009, 17:10:53 ip

« edellinen - seuraava »

Huemac-

maaliskuu 11, 2009, 17:10:53 ip Viimeisin muokkaus: maaliskuu 11, 2009, 17:47:45 ip käyttäjältä Huemac-
Eli tarkoitus olisi rakentaa http://www.orthex.fi/showPage.php?page_id=13&pro_id=128&cat=16 tuommoiseen bubbleri. Tässä loistokas suunnitelma: Varastossa olisi valmiina tuommoinen saavi ja enää ei tarvitsisi hakea kuin kyliltä muutama verkkoruukku ja ilmapumppu ja ilmakivi. Onko 200l/h ilmaa pumppaava ilmapumppu 40 litraan vettä liian järeä? Minulla ei ole siis aiempaa kokemusta hydroista joten en tiedä myöskään ravinteiden annostelusta mitään. Budjetti on niukka joten en pysty sijoittamaan ravinteisiin kahtakymmentä euroa enempään. Myöskään EC tai PH mittariin minulla ei ole varaa joten onnistuuko ravinteiden annostelu ilman mittareita, tai onko jollakin neuvoa valmis ravinneohjelma samanlaiseen bubbleriin? Ravinteeksi suunnittelin tätä: http://www.pispalanpalmu.fi/catalog/product_info.php?cPath=3&products_id=46&osCsid=51f6ec635cd80dc9dfa75cdbf795d7c3 Onko nuista yksikomponenttisista ravinnepaketeista mihinkään?

Kärsä Babar

Ei kai sitä ilmaa sinne liikaa voi pumpata, mitä enemmän sitä parempi. Ilman mittareita pärjää ihan hyvin, jos kasvi rupee oireileen ravinteista niin aina voi vaihtaa vedet jos siltä tuntuu.
Lannotteita löytyy minulta halvalla: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=3670.60
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

kuje

Niksipirkka:
Vie ilmaletku saavin sivusta sisään, niin säästyt kiroilulta kantta/kasveja siirrellessä kun ilmakivi ei roiku perässä.

Mitä enemmän ilmaa sen parempi.

gurgo

Ja kun vaihtaa ilmapumpun uppopumppuun joka kierrättää vettä, niin tulee systeemistä paljon hiljaisempi.

kuje

Lainaus käyttäjältä: gurgo - maaliskuu 11, 2009, 21:10:26 ip
Ja kun vaihtaa ilmapumpun uppopumppuun joka kierrättää vettä, niin tulee systeemistä paljon hiljaisempi.


Hiljaisempi?
Eikös se pidä enemmän ääntä kun vesi pumpataan vedenpinnan yläpuolellee ja loiskuu siitä sitten veteen?
Vai meinaatko jotain aero tyylistä ratkaisua, jossa vesi pumpataan suuttimille jotka ruiskivat veden?

Itse en ole tuollaista kierto dwc:tä ikinä kokeillut.
Vain normi bubbleria.

mpp

Minulla on toinen sanko ilmapumpulla ja toinen uppopumpulla.
Uppopumppu on sankon pohjalla ilman mitään suuttimia tms. eli laittaa vaan veden kiertämään ja rikkoo pintaa.
Tuo ei pidä ääntä juuri ollenkaan.
Ilmapumpullisesta tulee lähinnä mieleen kusilaari....

Miksaa

Bubblerilla ja ilmapumpulla haetaan erilaista tsydeemiä kuin uppopumpulla. Uppopumppu soveltuu ebb & flood-järjestelmiin tai dribleriin, missä vesi kiertää resosta, mutta juuret ei oo vedessä kuin pumppauksen ajan. Esim waterfarm ja omatekoiset ebbit.

Bubblerissa juuret on kokoajan resossa ja ilmapumpulla ilmataan ravinteet, että juuret saa happea samalla.

Passiivihydrossa väliainesora toimii vedensiirtäjänä juurille ja reso on alempana. Eli kärjistäen idea on sama kuin ebbissä. Eli, juuret saavat ilmaa yläkautta soran välityksellä ja kosteus nousee alakautta soraan... Lisäät passiivihydroon ilmapumpun, niin sulla on bubbleri :)

Eli, älkää sotkeko termistöä keskenään. Bubblerissa ei ole uppopumppua!  :)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

Huemac-

Melu ei ole minulle mikään ongelma. Toinen ratkaisu mitä ajattelin olisi seuraava, tämä olisi hieman kalliimpi.
Mietin tässä kumman ratkaisun valmistaisin ja jos jollain on vertailutulosta bubblerin ja flood&drain metodin eroista kasvunopeuteen niin kertokaa/pistäkää linkkiä ihmeessä. Mielellään älkää opastako teoriaa vaan kertokaa faktoja.

Mistähän mahdollisesti löytää halvimmat Ph ja Ec mittarit mikäli ne joku päivä sitten innostuukin tilaamaan? Jos jollakin olisi valmista taulukkoa tms jossa oisi tarkka ravinneohjelma, joillain halvoilla ravinneratkaisuilla jollekkin kasville (aivansama mikä) niin voisin ihan mielenkiinnosta kokeilla. Tarkoitus olisi tässä nyt kerätä ensin pientä näppituntumaa ja kokemusta hydroihin ja sitten kun rahaa ja kokemusta on enemmän niin sitten hankin kunnon ravinteet ja rakennan isomman järjestelmän.

kuje

Lainaus käyttäjältä: mpp - maaliskuu 11, 2009, 21:35:44 ip
Uppopumppu on sankon pohjalla ilman mitään suuttimia tms. eli laittaa vaan veden kiertämään ja rikkoo pintaa.


Niimpä niin... Tätä gurgo varmaan myös tarkoitti.
Eipä taas tullut mieleen.

gurgo

Lainaus käyttäjältä: kuje - maaliskuu 12, 2009, 00:42:07 ap
Lainaus käyttäjältä: mpp - maaliskuu 11, 2009, 21:35:44 ip
Uppopumppu on sankon pohjalla ilman mitään suuttimia tms. eli laittaa vaan veden kiertämään ja rikkoo pintaa.


Niimpä niin... Tätä gurgo varmaan myös tarkoitti.
Eipä taas tullut mieleen.


Jep, tätä tarkoitin. Tällää kaudella en jaksanut raahata ebbejä esille niin päädyin kokeilemaan
10L ämpäreitä ja uppopumppuja. Aluksi ainakin kuvittelin että on mukavempi vaihdella vesiä
noihin 10L ämpäreihin, mutta aika näyttää.

Naga on ainakin viihtynyt kohtuullisen hyvin tuollakin systeemillä. Katsotaan jos saisi vaikka
kesällä jo ensinmäisen sadonkin tästä vuoden vanhasta pikkuisesta.


18.12.08             12.03.09


Huemac-

Gurgo, mitä ravinteita olet tuossa käyttänyt ja minkä verran? Nimenomaan juuri Naga Morich olisi se lajike jota olen ajatellut laittaa seuraavaksi kasvamaan.

gurgo

Lainaus käyttäjältä: Huemac- - maaliskuu 12, 2009, 17:49:12 ip
Gurgo, mitä ravinteita olet tuossa käyttänyt ja minkä verran? Nimenomaan juuri Naga Morich olisi se lajike jota olen ajatellut laittaa seuraavaksi kasvamaan.


Tainnut olla micro 1ml ja mato 2ml, jos laittaa enempi niin alkavat lehdet käpristellä.
Mutta mulla on sellanen perstuntuma että vois mennä pienemmilläkin määrillä. En ole
laiskuuttani jaksanut kokeilla reagtioita.

jewe

LainausUppopumppu on sankon pohjalla ilman mitään suuttimia tms. eli laittaa vaan veden kiertämään ja rikkoo pintaa.


Miten useasti te uppopumppua käyttävät pidätte sitä päällä.

Itselläni kun olisi ylimääräinen uppopumppu jonka ajattelin laittaa sangon pohjalle vettä hapettamaan elikkä pitääkö sitä käyttää yhtä paljon päällä kuin ilmapumppua.

mpp

Lainaus käyttäjältä: jewe - maaliskuu 12, 2009, 22:21:20 ip

Miten useasti te uppopumppua käyttävät pidätte sitä päällä.

Itselläni kun olisi ylimääräinen uppopumppu jonka ajattelin laittaa sangon pohjalle vettä hapettamaan elikkä pitääkö sitä käyttää yhtä paljon päällä kuin ilmapumppua.


Mulla se on ollut saman aikaa kuin valokin, noin 14-15 tuntia päivässä.

hyeena

Mulla uppopumppu pulputtaa 15min paalla 45 pois / 24h, kuten myos ilmapumppu.

cola

Gurgo: Aika pieni on vielä nagasi. Minulla on alle puol vuotias naga samallaisessa 5litran ämpärissä ja on huomattavasti isompi. Nyt kukkii hirveetä vauhtia mut en taida ehtiä ikävä kyllä maistelemaan satoa kun lähden sinne kreikkaan.

Sinä käytät muuten ihan sairaan vähän lannoitteita.(jopa liian vähän)  Minä laitan yleensä 5l ämpäriin 4ml matoa ja 6ml microa.

ps.mageen väriset seinät sulla.

Huemac-

Kuinka usein olette nagoihinne vaihtaneet vedet ja miten lisäätte veden/ravinneliuoksen? Voisiko joku kertoa kattavasti esim. kuukauden ajalta minkä verran on ravinteita ja vettä millonkin lisännyt?

Kaveri tuo huomenna ikeasta tuollaisen 56x35x30cm laatikon http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/26696610 ja aijon rakentaa siihen bubblerin. Tosin pitää vielä testata etteihän tuosta läpäise valoa ja käsitellä asianmukaisesti mikäli läpäisee. Ajattelin rakenta siihen ympärille puusta irtoinaisen kehikon jonka päällystän sivuilta harvalla verkolla (esim 7cmx7cm aukkoja) jotteivat kasvit lähde nuokkumaan liikaa, onkohan hyvä idea? Mietin myös montako kasvia tuolla pystyisi kasvattamaan nagaa? Itse ajattelin laittaa kahdet verkkoruukut tähän kanteen.

maxdrehzahl

Nagoista en tiedä mutta mulla on noista Slugis-laatikoista rakennettuna 3 kpl ebbejä. Valo menee kyllä sen verran läpi että levä lähtee kasvamaan jos ei asiaan jotenkin puutu. Itse laitoin foliosta pinnoituksen.

Viime vuonna kasvattelin 2 kpl chilejä per Slugis -periaatteella, ja se oli minusta just passeli määrä.

Ja ilman muuta kannattaa jo hyvissä ajoin olla tukirakenteet funtsittuna. Jos meinaat verkkoa laittaa niin varmasti tukee kasvia hyvin mutta en tiedä kuinka helppoa sadonkorjuu sitten on sieltä 7 cm reikien lävitse :). No joo, saahan sinne sitten leikeltyä käsivarren mentäviä koloja toki...

Huemac-

Lainaus käyttäjältä: maxdrehzahl - maaliskuu 13, 2009, 13:16:45 ip
Nagoista en tiedä mutta mulla on noista Slugis-laatikoista rakennettuna 3 kpl ebbejä. Valo menee kyllä sen verran läpi että levä lähtee kasvamaan jos ei asiaan jotenkin puutu. Itse laitoin foliosta pinnoituksen.


Kiitoksia vastauksesta  :) Huvittaisi vaan saada siitä siistin näköinen joten ajattelin, että jos maalaisi aluksi tuhdin kerroksen mustalla spray maalilla ja sitten maalin kuivattua vielä valkoista sprayta päälle että lopputulos näyttää siistimmältä. En kyllä ole yhtään varma toimisiko pelkkä maali :(
Verkon teen itse jekkulangasta joten sen voi helposti nipsaista poikki satoa korjatessa.

gurgo

Lainaus käyttäjältä: cola - maaliskuu 13, 2009, 01:58:50 ap
Gurgo: Aika pieni on vielä nagasi. Minulla on alle puol vuotias naga samallaisessa 5litran ämpärissä ja on huomattavasti isompi. Nyt kukkii hirveetä vauhtia mut en taida ehtiä ikävä kyllä maistelemaan satoa kun lähden sinne kreikkaan.

Sinä käytät muuten ihan sairaan vähän lannoitteita.(jopa liian vähän)  Minä laitan yleensä 5l ämpäriin 4ml matoa ja 6ml microa.

ps.mageen väriset seinät sulla.


Juu, kyseinen yksilö on kasvanut "kitukasvuisesta siemenestä". Kasvu oli viime vuonnakin
todella hidasta ja sitä ei yhtään auttanut, että naga oli samassa huoneessa kun remontoimme
sitä. Huoneesta jouduimme hiomaan yhden seinän maalit pois ja sitä pölyähän siitä tulee aivan
perkeleesti (mutta tämäkin oli jo loppu kaudesta)... Hiljaa hyvä tulee  ;) .

Lannoituksesta sanon vaan kokeilujeni perusteella jos laitan 2ml & 3ml seoksen niin lehdet
menevät aivan kippuralle. Vähemmällä lannoituksella alkanut kasvattamaan kivasti juuria ja
veikkaan nagani olevan kesällä mukavan iso.... Kasvanut salakavalasti tässä viime
kuukauden aikana.

Ai perskuules, meillä menny hitusen ristiin ajatukset ... eli 1ml & 2ml per litra on ollu annostuksena.