Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Pale

Tein tässä sellaisen havainnon, kun oli yksi katkottu pieni puska Pauliina ruukussa jäänyt alku talvesta pihalle ja jäätynyt ihan kunnolla tai ainakin muut jo aikaisemmin pihalta hävitetyt olivat jäätyneet vesitilaa myöten kokonaan. Nostin sitten tämän yksilön sisälle vessaan / pesuhuoneeseen sulamaan, että voin heittää sen sitten roskiin. Siinä lattialla se sitten lojui about kuukauden enkä siihen sen suurempaa huomiota kiinnittänyt, mutta toissapäivänä täysistunnolla sitten huomasin että sieltähän nousee jotain vihreää ja tutkailin sitten tarkemmin sitä, niin kasvi puski uutta alkua ihan mullan rajasta rungon tyvestä vaikka runko on muuten kuollut, laho ja mennyttä.

Sellaista vaan tässä tuumailin, että onko jokin mystinen kylmää kestävä mutaatio vai onko vain sitä, että ei ollut vielä täysin jäätynyt ja kuollut?

CyberDog

Siellä ilmeisesti oli juuristo vielä sen verran hengissä että jaksoivat puskea uutta kasvua. Mulla kävi vähän samalla tavalla kun kaveri hukutti mun lancen.

Murderado

Meikäläisen chileihin on iskenyt melko massiivinen määrä jotakin ötököitä, jotka eivät tunnu ymmärtävän lähteä, vaikka mitä tekisi. Baygonia on mennyt kohta purkillinen ja tuntuu, että ötökät vaan lisääntyvät sen mukaan, mitä enemmän tuota Baygonia suihkii menemään. Olen tähän asti yrittänyt sotia noita vastaan pelkän Baygonin ja suihkepullon avulla, mutta huonoin tuloksin. Tänään niitä olikin sitten jo aivan järjetön määrä joka paikassa ja vein pahiten saastuneen chilin suihkuun ja sen jälkeen suihkuttelin kaikki kasvit mäntysuopaliuoksella. Saas nähdä, mitä huominen tuo tullessaan.

Osaakos joku sanoa, mitä veijareita nämä ovat ja mikä niihin tepsii? En löytänyt haulla aivan vastaavia otuksia mistään, joten päättelin, etteivät ole ainakaan vihannespunkkeja tai harsosääskiä. Ripsiäisiä?

Kärsä Babar

Ne on kirvoja. Ei niihin oikein muu tepsi ku jatkuva myrkyttäminen.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

omarosa

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - joulukuu 06, 2010, 22:18:01 ip
Ne on kirvoja. Ei niihin oikein muu tepsi ku jatkuva myrkyttäminen.

Voisko toi toimia ?, joku tais lausua hienosti, systeeminen myrkky.

Provado hyönteispuikko
http://puutarha.net/index.asp?s=/kauppa/esittelyx.asp?tuote=24255

Mulla on ilmeisesti ansarijauhiaisia, vähän saman näköisiä , pieniä jalkoja ei meinaa erottaa, lähteehän noi suihkussa tai mäntysuopa kylvyssä ja kohta on uudestaan.
chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

zarmo

Hei,
meinasin tässä kylvää kasan siemeniä zengrow-hydroon. Meneekös se niin, että lannoittamista ei sovi aloittaa, ennen kuin alkaa lehtiä ilmaantua? Eli jos ja kun osa siemenistä itää nopeammin, niin ne jotka eivät ole vielä ehtineet itää sillon, kun muut ovat jo lehtivaiheessa, pitää siirtää muualle itämään, jos aikoo antaa lannosta. Vai miten olette homman hoitaneet?
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys

Peetrus

Lainaus käyttäjältä: zarmo - joulukuu 07, 2010, 16:36:26 ip
Hei,
meinasin tässä kylvää kasan siemeniä zengrow-hydroon. Meneekös se niin, että lannoittamista ei sovi aloittaa, ennen kuin alkaa lehtiä ilmaantua? Eli jos ja kun osa siemenistä itää nopeammin, niin ne jotka eivät ole vielä ehtineet itää sillon, kun muut ovat jo lehtivaiheessa, pitää siirtää muualle itämään, jos aikoo antaa lannosta. Vai miten olette homman hoitaneet?

Itse olen aina idättänyt kivivillassa ja iha normaalilannoitus lannoitteita vedessä jossa kivivilla kasvaa.
Ei ongelmaa.

Onhan mullassakin lannoitteita ja sielä itävät luonnossakin.  :)

Julli-

Onko n. 30 celsiusastetta liian poppaa pienille Turbo Pubeille? Aikuisena tykkäävät selkeästi viileämmästä, mutta entä elämän alkutaipaleella?

conscience

Mahtaakohan onnistua kolmen viikon joulunvietto poissa kotoa kun on viisi kasvia jalapenoja vesiviljelyssä, joista 3 kukkii ja 2 puskenut podeja jo 1kk ajan. Olosuhteet tulevat olemaan seuraavanlaiset:

-15 litraa vettä per kasvi
-ilman kastelua
-podit kerään kaikki pois ennen lähtöä
-3 viikkoa pitäisi selvitä

nyt siis kaipaan arvioita sielunkumppaneilta. kysymys kuuluu siis että selviävätkö tuon 3vk ilman isäntää? ja onko jotain ehdotuksia/niksejä mitä voisi tehdä ennen lähtöä ennaltaehkäistäkseen mahdollisia kuolemantapauksia? natikkaa en aijo paloturvallisuussyistä jättää ajastimella hurraamaan tuoksi ajaksi.

-mIDE-

Lainaus käyttäjältä: conscience - joulukuu 10, 2010, 15:04:13 ip
Mahtaakohan onnistua kolmen viikon joulunvietto poissa kotoa kun on viisi kasvia jalapeñoja vesiviljelyssä

Minkähänlainen vesiviljelymuoto on kyseessä?

Herra 47

kyllä tulee toimeen... Ainakin itselläni ovat tulleet, mutta aina ennen lähtöä tiputtanut huoneiston lämpötilan noin 15 asteeseen jolloin kasvu hidastuu :)
jopa altakastelu ruukuissa ovat selvinneet
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

conscience

Lainaus käyttäjältä: -mIDE- - joulukuu 10, 2010, 15:36:13 ip
Lainaus käyttäjältä: conscience - joulukuu 10, 2010, 15:04:13 ip
Mahtaakohan onnistua kolmen viikon joulunvietto poissa kotoa kun on viisi kasvia jalapeñoja vesiviljelyssä

Minkähänlainen vesiviljelymuoto on kyseessä?

perus bubblerit mulla tuossa porisee. noin 1m mittaisia ovat kasvit.

Macex

Nyt mietityttää.

Eli: Itellä on tollanen n.10-15cm korkea Orange hapsu kasvamassa ja siinä on n.5-7kpl isoja lehtiä. Onko normaalia, että nää isot lehdet tippuvat pois ihan kuin sisilisko tiputtaisi häntänsä? Lehtien juuren ja haban rungon välistä puskee pienempiä uusia lehtiä kyllä verkkaisesti, eli kasvi ei kyllä kuolemaa ole tekemässä. Oma epäilys on, että tiputtaisi tarkoituksella pois, että pienemmät lehdenalut saisivat lisää voimaa omaan kasvuun. Kyseinen puskahan on vielä aika pieni kooltaan.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

MasaT

Olet jättänyt lannoittamatta tai kastelematta lähiaikoina, ehkä kastelit juuri ja alkaa kasvattaa uusia lehtiä?
Hieman lannoitetta ja runsaasti valoa vaatii! Ehkei ole valoakaan tarpeeksi ja ilman kosteus laskenut turhan alas. Suihkuttelua aamuin illoin.

Macex

Lainaus käyttäjältä: MasaT - joulukuu 11, 2010, 02:01:17 ap
Olet jättänyt lannoittamatta tai kastelematta lähiaikoina, ehkä kastelit juuri ja alkaa kasvattaa uusia lehtiä?
Hieman lannoitetta ja runsaasti valoa vaatii! Ehkei ole valoakaan tarpeeksi ja ilman kosteus laskenut turhan alas. Suihkuttelua aamuin illoin.
Haban siirsin viime perjantaina isompaan ruukkuun ja kastelin silloin ja viikkoon en oo kastellu ja aikaisemmin en oo uskaltanut tuota veijaria lannoittaa, ettei tule mitään överiä. Valona 400W natikka, eiköhän pitäis riittää, 40cm kasvin yläpuolella. Suihkuttelen 1krt päivässä suihkupullolla, vois lisätä 2krt päivässä selvästi. Tänään lannoitin kyllä ekan kerran samalla kun kastelin.

2013
Kuiva ja Naseva.

MasaT

Veikkaisin, että tuo natikka on liian lähellä. Sehän tuottaa lämpöä ihan mielettömästi!
Ei ole kokemusta natikoista, kun itse olen kasvattanut loisteputkilla ja esleillä kaikki chilit.
Ketä on kasvattanut natikalla, en ole ikinä nähnyt pitävän noin lähellä. ;)

Macex

Lainaus käyttäjältä: MasaT - joulukuu 11, 2010, 03:58:00 ap
Veikkaisin, että tuo natikka on liian lähellä. Sehän tuottaa lämpöä ihan mielettömästi!
Ei ole kokemusta natikoista, kun itse olen kasvattanut loisteputkilla ja esleillä kaikki chilit.
Vois nostaa pari pykälää korkeemmalle, lämmöt siinä 22-24 lattiatasolla ja natikan korkeudella jotain 24 tasaisesti.

2013
Kuiva ja Naseva.

Nizo

Lainaus käyttäjältä: Macex - joulukuu 11, 2010, 13:52:05 ip
Vois nostaa pari pykälää korkeemmalle, lämmöt siinä 22-24 lattiatasolla ja natikan korkeudella jotain 24 tasaisesti.

Ei tuo 24 astetta kyllä vielä mitään haitallista ole.

Macex

Lainaus käyttäjältä: Jahman - joulukuu 11, 2010, 15:14:42 ip
Lainaus käyttäjältä: Macex - joulukuu 11, 2010, 13:52:05 ip

Ei tuo 24 astetta kyllä vielä mitään haitallista ole.
Niin mäkin olen ajatellut, sais olla vielä pari astetta varmaan enempikin.

2013
Kuiva ja Naseva.

Eric Sour

Onkos tällä jotain erityisominaisuuksia, kun eivät viihdy. Kellastuu lehdet jostain syystä, ja "palaa" kärjistä. Ihan samalla hoidolla menee kuin muutkin.  ???