Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

jupelo

Laitoin 1.2 kivivillakuutioihin siemeniä itämään noin 32 kuutiota. Nyt jo työntää aji fantasy ja Habanero jonkunlaista vartta. Tarkoitus olisi laittaa osa sängynaluslaatikko bubbleriin. Mitä jos nuo siemenet itää eri aikoihin ni pitääkö niitä sitten siirtää pikkuhiljaa vesiviljelyyn ja valon alle kun on tehnyt ne sirkkalehdet vai voiko ootella että saa vaikka sen 8kpl kerrallaan. Pitääkö alkaa antamaan vesiravinteita heti ja pitääkö veden yltää alussa juuriin. Valoa tulee natikasta mutta kuinka paljon tarvii taimivaiheessa per vrk. Ilmapumppu pyörii kait 24/7.
isompi marja. parempi torttu

PP

Lainaus käyttäjältä: jupelo - helmikuu 08, 2012, 17:50:24 ip
Laitoin 1.2 kivivillakuutioihin siemeniä itämään noin 32 kuutiota. Nyt jo työntää aji fantasy ja Habanero jonkunlaista vartta. Tarkoitus olisi laittaa osa sängynaluslaatikko bubbleriin. Mitä jos nuo siemenet itää eri aikoihin ni pitääkö niitä sitten siirtää pikkuhiljaa vesiviljelyyn ja valon alle kun on tehnyt ne sirkkalehdet vai voiko ootella että saa vaikka sen 8kpl kerrallaan. Pitääkö alkaa antamaan vesiravinteita heti ja pitääkö veden yltää alussa juuriin. Valoa tulee natikasta mutta kuinka paljon tarvii taimivaiheessa per vrk. Ilmapumppu pyörii kait 24/7.

Voit hyvin odotella. Taimet kasvaa hyvin pelkässä kivivillassa kunhan villa pysyy koko ajan märkänä. Veden ei tarvitse yltää juuriin mutta villaan kyllä ja lannoitusta olisi hyvä olla heti sirkkalehtien ilmestymisen jälkeen. Natikkaa voi antaa vaikka 10-12 tuntia päivässä. Ei taimet siitä säikähdä kunhan valo on päällä alusta asti eikä niin, että taimet siirtyy pimeästä natikan alle.

sorrii

Varmaan bublerilla on tehokasta pitää 24/7 ilmapumppua päällä, muttei välttämätöntä.
En oo mikään bubleriexpertti, kun en pidä ilmapumppujen metelistä: vaikka on hiljaiset pumput, niin vedenkin pulina voi häiritä.
Pakko on ollut toikin tiet kokeilla, sitten kuitenkin: Mä oon pitänyt pumppuja päällä 15min/tunti päivisin (8-24) ja yöaikaan vain joku 3 kertaa esim. klo. 2-4-6

Ainakin bishops crown myös kasvoi ja tuotti hedelmää ihan kunnolla olosuhteet huomioiden (valo). Keittiön ikkunalla paistaa aurinko aamusta n. klo 13 - lisänä vain loisteputki ikkunan päällä iltapäivisin. Käytössä oli parvekelaatikko, jossa vettä ja ilmaverho. Kantena styrofoamista rei-itetty kelluva alusta.
Samassa paikassa kasvatin alkuun mm: kaleidoskop, aji benito, fish pepper, mexican cluster. Nuo kaikki kasvoivat 2kk'ssa metrin mittaan; ja paksua vartta. Siinä kelluvassa tarvittiin aika nopeesti kasvien tukemista ... ;)

Taimivaiheessa tulee varmaan monella hoidettua kasveja vähän "ylikin" eikä liene ongelma lirutella päivittäin litkuja vähän päältä alkuun, kunnes juuret kasvaa veteen. Jos kannesta näkyy läpi tai sitä pustuu nostamaan niin näkee kyllä koska ...

Kaipa taimia voi vähitellenkin lisätä, mutta aika pitkään ne elää ja kasvaa kuutiossa kun alkaa antamaan ravinteita heti oikeiden lehtien alkaessa kasvaa. Alussa tiet laimeampana. Kuutiostahan nuo eivät saa mitään ravinteita. Siemenessä on poveria vain sirkkalehtiin asti.

Natikan käyttö heti alussa taimille on tuhlausta. Pienille taimille riittää alkuun loisteputki tai esli ½m päässä. 15cm taimille sitten jo ihan läheltä tai natikka joku metrin päässä ... luulisin..
Mä en ole natikan valoa taimille antanut. Vaan olen käyttänyt monimetallipolttimoita kukkimiseen asti. Jossain lamppusivuilla selitettiin ettei natikan valoa saisi antaa 2 viikkoa pitempään yhteen menoon kasvaville taimille ettei tule honteloita kasveja ... Tää menee kyllä mun alueen ulkopuolelle: MÄ en ole taimille edes kokeillut natikkaa paitsi hajavalona kauempaa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jupelo

Kiitos vastauksista minun kasvihuone tulee rintamamiestalon alakerran suihkutilaan ei pumppujen ja natikoitten valo haittaa. Vedelläkin voipi lutrata:)
isompi marja. parempi torttu

Muli

helmikuu 10, 2012, 18:25:06 ip #4424 Viimeisin muokkaus: helmikuu 10, 2012, 20:06:21 ip käyttäjältä Muli
Melkoisesti ne reilussa viikossa venähti. Kuvissa Lemon Dropin ja Cherry Bombin paikat vaihtuneet. Red Habanero ja Pimenta ovat viihtyneet ruukuissa nyt kuukauden verran, muut kolmisen viikkoa. Eilen illalla huomasin, että Cherry Bomb on ilmeisesti alkanut tehdä kukkia. Miten yleistä moinen mahtaa olla kasvin ollessa vielä näin nuori? Pituutta 8cm, kypärän pudotti n.25 päivää sitten. Nyt on nauttinut Havu- ja rodolannoitteesta sekä kahdesta 45w eslistä. Täytyykö ravinteita alkaa vähentää tai lisätä vai voiko jatkaa entiseen malliin? Ekat chilit tosiaan kyseessä ja tarttis nyt hiukan helppiä noiden kanssa. :D

29.01.2012

10.02.2012

10.02.2012

10.02.2012

PP

Siinä on sopusuhtaisia ja hyvin voivia taimia! Nuppujen tekemisestä ei tarvi välittää. Antaa kukkia, jos haluaa, mutta en jättäisi podeja kasvamaan pieneen kasviin, jos haluat myöhemmin kunnolla satoa. Podien teko ja kypsyttäminen vie paljon energiaa ja voi pysäyttää kasvun.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Muli - helmikuu 10, 2012, 18:25:06 ipCherry Bomb on ilmeisesti alkanut tehdä kukkia. Miten yleistä moinen mahtaa olla kasvin ollessa vielä näin nuori?

Taitaa olla unkarilaista sukujuurta? http://chilivaari.blogspot.com/2011/12/kukkii-kuukauden-ikaisena.html

Luultavasti onkin sukua Cseresznye paprikalle: http://chilivaari.blogspot.com/2012/01/chileja-unkarista.html

Muli

helmikuu 10, 2012, 19:36:15 ip #4427 Viimeisin muokkaus: helmikuu 10, 2012, 20:05:37 ip käyttäjältä Muli
Kiitoksia neuvoista! Chilivaarin havainnot varsin varteenotettavia. En olis kyllä noin nopeata toimintaa olettanut yhdeltäkään noista kuudesta kasvista. Nyt pitäis vielä ruukuttaa Trinidad Scorpion "morouga blend", Pink Haba, Chocolate Scotch Bonnet, Sudden Death ja Naga Morich. Tuossa kuitenkin sellainen satsi tulossa, että taidan antaa ton Cherry Bombin pitää ekat kukkansa. Onhan niitä kiva seurailla!

E: Scorppari siis tietty Morouga Blendi, ei butch T !

masaiman

Lainaus käyttäjältä: Muli - helmikuu 10, 2012, 18:25:06 ip
Melkoisesti ne viikossa venähti.

:o :o :o :o :o :o

What?! Mitä sä noille syötät? mulle satasella samaa...

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Mattson - helmikuu 10, 2012, 19:45:55 ip
Lainaus käyttäjältä: Muli - helmikuu 10, 2012, 18:25:06 ip
Melkoisesti ne viikossa venähti.

:o :o :o :o :o :o

What?! Mitä sä noille syötät? mulle satasella samaa...

LainausNyt on nauttinut Havu- ja rodolannoitteesta sekä kahdesta 45w eslistä. Täytyykö ravinteita alkaa vähentää tai lisätä vai voiko jatkaa entiseen malliin? Ekat chilit tosiaan kyseessä ja tarttis nyt hiukan helppiä noiden kanssa.

-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

masaiman

Osaa lukea ja silleen... tarttis varmaan kattoo tarkemmin... Pitäsköhän kokeilla itekkin tota lantaa...

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Mattson - helmikuu 10, 2012, 20:07:09 ip
Osaa lukea ja silleen... tarttis varmaan kattoo tarkemmin... Pitäsköhän kokeilla itekkin tota lantaa...
Kirjoitin jo huomiseen kauppalistaan...  ::)

;D
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Muli

Joku manaili tota Havu- ja rodolannoitteen olevan happamalle maaperälle toisin kuin chilit. Toisaalta ruukut on salaojitettu ruukkusoralla, jota en aikanaan tajunnu pestä. Luulis sen emäksisyyden tasottavan hiukan mullan ph-arvoa. Puutarhan kesä ois kuulema parempi lanta chileille.

masaiman

Lainaus käyttäjältä: Muli - helmikuu 10, 2012, 22:18:52 ip
Puutarhan kesä ois kuulema parempi lanta chileille.

Itellä käytössä multakasveille, mutta todisteiden valossa ei pidä paikkaansa.. Ikinä nähny tollasia lehtiä viikossa...

Muli

Lainaus käyttäjältä: Mattson - helmikuu 10, 2012, 22:20:23 ip
Lainaus käyttäjältä: Muli - helmikuu 10, 2012, 22:18:52 ip
Puutarhan kesä ois kuulema parempi lanta chileille.

Itellä käytössä multakasveille, mutta todisteiden valossa ei pidä paikkaansa.. Ikinä nähny tollasia lehtiä viikossa...

No onhan siinä reilu viikko ja melkeen parikin jos tarkkoja ollaan, mut kyl toi kasvu yllätti mutkin.

Täti-E

Kuulkaas, joku jossakin joskus ilmoitti että sen chilit haisee. Siihen joku joskus sanoi että luulet vain, että ne on ihan muut kasvit mitkä haisee :D No, mutta nyt minun Chilit haisee jos niitä koskettaa. Yksiä pahimmista on nuo Pubet.. jotkut annuumit myös ??? What is this? Haju muistuttaa hieman samaa mitä tomaateista tulee, ja se on yksi syy miksi en parvekkeella enään edes tomaattia halua. Ne haisee tosi väkevältä kun niitä "karvoja" menee poikki, ja ahtaasti elettäessä niin tapahtuisi koko ajan.
Nyt kuitenkin uskon että Chilitkin tuota hajua pystyy tuottamaan.
DEar Eki, onko tämä normaalia?? ;)

masaiman

Ainakin Aji Cristalin on sanottu haisevan kissan kuselle, jos muistini ei täysin petä, mm. Goats weed taisi haista myös (en ole itse kasvattanut sitä)

Aku

Mun mielestä chilin tuoksu on ihan hyvä, etenkin kun vertaa vaikka tamarilloon... ;D Aji cristal tuoksuu, muttei kissankuselle.

Masa.T

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - helmikuu 10, 2012, 22:44:48 ip
Kuulkaas, joku jossakin joskus ilmoitti että sen chilit haisee. Siihen joku joskus sanoi että luulet vain, että ne on ihan muut kasvit mitkä haisee :D No, mutta nyt minun Chilit haisee jos niitä koskettaa. Yksiä pahimmista on nuo Pubet.. jotkut annuumit myös ??? What is this? Haju muistuttaa hieman samaa mitä tomaateista tulee, ja se on yksi syy miksi en parvekkeella enään edes tomaattia halua. Ne haisee tosi väkevältä kun niitä "karvoja" menee poikki, ja ahtaasti elettäessä niin tapahtuisi koko ajan.
Nyt kuitenkin uskon että Chilitkin tuota hajua pystyy tuottamaan.
DEar Eki, onko tämä normaalia?? ;)

Tuoksuu ja ei mielestäni pahalle ollenkaan Pubescenssien lisäksi on myös baccatumit tuoksuneet minulla aika voimakkaasti. Syytä en tiedä mutta hyvälle tuoksuu!

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Mattson - helmikuu 10, 2012, 22:20:23 ip.. Ikinä nähny tollasia lehtiä viikossa...

Saattoi olla ihan hyvä veto laittaa emäksisen soran päälle hapanta lannoitetta, mutta ennen kuin innostutte liikaa, huomatkaa, että aikaa oli sentään kulunut melkein 2 viikkoa kuvien välissä ja Mulilla on 30° lämmintä latvojen tasalla ja paljon valoa.

Omista arkistoista löydän tuon ikäisistä isompia ja jopa täysin lannoittamatta, perusmullalla. Lämpö, valo ja kosteus kun ovat tasapainossa niin unkarilaiset annuumit kasvavat nopeamminkin, samoin jotkut baccat.
Tuossa on mainittu korkeuksia eri ikäisille taimille, eikä tämä ole mikään ennätys, jos ei keskiarvokaan: http://chilivaari.blogspot.com/2010/06/rehevasti-kasvaa-aji-chanca_21.html
Ei kannata toivoa kaikkien lajikkeiden kasvavan tuota vauhtia. Chilit ovat erilaisia.