Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

unenkuva

Ei olekaan lannoite, vaan lähinnä lisäravinne. Lajiketta en valitettavasti tiedä, koska ostettu siemenet prismasta, joten voi olla periaatteesa mitä sattuu... enkä silloin tosiaan aiheesta tiennyt sitä vähääkään mitä nyt tietää, eli en siis ottanut ylös edes sitä mitä pussissa luki.

-V-

^ Tulipa tämmöinen mieleen, että onko sulla ennestään kokemusta chinenseistä? Niissähän on melko voimakas ominaisaromi, joka tottumattoman nenään sattuessaan ei välttämättä herätä ruokahalua. Muistan itsekin ensimmäisen kerran (Ugandalaisen punaisen) Habaneron avattuani ihmetelleeni, mahtaako se olla pilaantunut.

unenkuva

marraskuu 01, 2012, 15:49:36 ip #5762 Viimeisin muokkaus: marraskuu 01, 2012, 15:52:20 ip käyttäjältä unenkuva
Eipä ole aikaisempaa kokemusta, tainno Datil on tällä hetkellä n.5cm pitkä, muuten ei kokemusta. Itselläkin kävi ensimmäisenä mielessä, että onko pilaantunut, mutta ulkoisesti oli kyllä oikeinkin hyvässä kunnossa.

-V-

Se voisi ehkä sitten olla tuo chinensen ominaisaromi... Sehän on sellainen pistävä ja omalaatuinen. Aprikooseja ja persikoita löytyy sieltä sitten enemmän pieninä vivahteina, tuo mainitsemani aromi on kovin vallitseva ja tavallaan hyökkääväkin.

sorrii

Mä en alkuun ole pitänyt chinensen aromista ollenkaan ja olen ihmetellyt miten noita kuvaillaan hedelmäisiksi: Musta se haju toi mieleen jonkun kemiallisen saasteen.

Kun sitten oon tottunut ja toleranssikin noussut oon yllätyksekseni alkanut aistia sitä hedelmäisyyttäkin. Nyt syksyllä tai loppukesästä perkasin ison satsin Limonia sekä White Habaneroa ja tein niistä mm. paria hilloa [lisänä tiet hedelmää: ananasta, mangoa, valkoista ja keltaista paprikaa mm.] Siinä kokkaillessa ja maistellessa tuli oikein himo. Paha haju muuttui hyväksi.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Pentu

Tuossa kerätessäni parista Aji Cristalista siemeniä tulin miettineeksi, että milloin ko. lajikkeen siemenet ovat ns. kypsiä? Siis voinko ottaa siemeniä Oranssista cristalista vai täytyykö odottaa, että kypsyvät punaisiksi saakka?

Noli Me Tangere

Itse ottaisin vasta punaisesta. Ovat ainakin varmasti valmiita.

Jani M

Oranssistakin itää, mutta punaisesta heti paljon paremmin. Testasin oranssista ottamiani siemeniä, niin 4/10 iti.

Miquel

Mikä se juttu on ettei tupakka huulessa saa mennä kasvihuoneeseen?
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Miquel - marraskuu 02, 2012, 21:55:09 ip
Mikä se juttu on ettei tupakka huulessa saa mennä kasvihuoneeseen?
Se on epäterveellistä, etenkin jos se savuke palaa.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Huru-ukko

Ihan siksi että jos kävelet chilin tai tomaatin oksaa päin, niin tupakka kääntyy ja osuu silmään.....

Noli Me Tangere

Ja vakavasti puhuen varmaan mosaiikkiviruksen vaara saattaa olla. Tosin nuo edelliset selitykset oli hauskempia.

Jani M

Noli Me Tangere

Pentu

Kiitosta Sir Badger ja Jarok. Tehokkaasti täällä saa vastauksen, kun vain uskaltaa kysästä... pussittelen noi siis eri pusseihin, olen onneksi merkannut, että mitkä siemenet ovat punaisesta ja mitkä oranssista :)

Maradoona

En tiiä muita kuin Omnicolor jonka sanotaan haisevan kissan kuselle... Mutta se on pitkulainen eikä habaneron muotoinen.
Kerran luulin olleeni väärässä, onneksi olin erehtynyt.

Lillen

Kiitoksia vinkeistä!

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - lokakuu 29, 2012, 21:13:12 ip
Kypsyyhän ne kun ovat kiinni kasvissa, ja oman käsityksen mukaan niin kauan ei mene pilalle kun vaan kiinni roikkuu. Miksi podeja pitäisi ylipäätään ottaa irti pöydälle kypsymään, eikö ne ole parempi jättää kasviin kypsymään?

Kysymys: Ottaisiko Unenkuva 40 kasvia sisään omaan talouteensa, jos kasvit ovat täynnä kirvoja ja hämähäkkejä. Uloskaan satoa ei voi jättää kun pakkaset pilaavat podit!

unenkuva

Hehheh, enpä ajatellut asiaa tuolta kannalta. Itselläni ei katos ole lähellekään 40 kasvia  ;D

Lillen

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - marraskuu 03, 2012, 16:47:01 ip

Hehheh, enpä ajatellut asiaa tuolta kannalta. Itselläni ei katos ole lähellekään 40 kasvia  ;D

:D

Otinhan minäkin muutaman sisälle kypsyttelemään ,mutta ei oikein tahdo kaikki 40 mahtua vaikka kuinka änkisi ja toinen asia miksi edes ottaisi kaikki 40 kun kasvit ovat selvästi "väsyneitä" ja loppuun kulutettuja. Mielummin idättää talven ja kevään aikana uusia...

unenkuva

Voiko liikakastelu saada lehdet roikkumaan?

Aji Blandon taimi ruvennut roikottomaan ylimpiä lehtiään, tai tarkemminkin ovat alkaneet menemään melkein rullalle. Vasta kylvetty, nyt n.20cm korkea taimi. Kastellut toistaiseksi pelkällä vedellä, koska en vielä ole saanut aikaiseksi tilattua lannoiteita. Kasvualustana kukkamulta, johon laitettu sekaan hyvästi ruukkusoraa ilmavuutta antamaan. Loisteputken alla n.12h päivässä, putken teho on kyllä vain 18w, mutta hyvin lähellä putkea. Aji Blandohan on baccatumi, joten ei pitäisi valonpuutteestakaan kuitenkaan johtua. Onkohan jopa liian lähellä putkea, n.8cm.

Aikaisemmin vähän roikotti lehtiä, johon kastelu auttoi. Nyt roikottaa niitä enemmän ja olen jo kastellut niin paljon, etten uskalla kastella enempää, ja rupesinkin miettimään, että kastelinko jo liikaa...