Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

PP

Lainaus käyttäjältä: F1kus - toukokuu 27, 2013, 23:14:32 ip
En löytänyt lähikaupasta noita ihan pieniä minigrip -pusseja. Mistä löytyisi noin 3 x 6 cm kokoisia pusseja siemenille? Ei tarvitse olla ihan tuota kokoa mutta ei mielellään paljoa suurempiakaan.

Kärsältä. :)

Feint

Lainaus käyttäjältä: nwldx - toukokuu 27, 2013, 21:14:02 ip
Lainaus käyttäjältä: Feint - toukokuu 27, 2013, 19:27:44 ip
Toimiikohan tollaset pienet minigripit(samanlaiset pussit, kuin missä siemeniä saa tilatessa) suojaksi nupuille? Vai onko liian ahdas/tiivis?

Itse ainakin laitoin, juuri 10min takaperin, pienet minigrip-pussit nupuille suojaksi. En usko että siitä mitään haittaa on, mutta joku kokeneempi voi tietenkin varmistaa asian.

En löytänyt lähikaupasta noita ihan pieniä minigrip -pusseja. Mistä löytyisi noin 3 x 6 cm kokoisia pusseja siemenille? Ei tarvitse olla ihan tuota kokoa mutta ei mielellään
paljoa suurempiakaan.

http://www.chilitarvike.fi/salpapussit

Tosta tilasin itse. En oo kaupassa ikinä nähnyt.

F1kus

Ok, thanks. Pitääpä kysäistä :)

F1kus

Lainaus käyttäjältä: Feint - toukokuu 27, 2013, 23:16:52 ip
Toimiikohan tollaset pienet minigripit(samanlaiset pussit, kuin missä siemeniä saa tilatessa) suojaksi nupuille? Vai onko liian ahdas/tiivis?

Itse ainakin laitoin, juuri 10min takaperin, pienet minigrip-pussit nupuille suojaksi. En usko että siitä mitään haittaa on, mutta joku kokeneempi voi tietenkin varmistaa asian.

En löytänyt lähikaupasta noita ihan pieniä minigrip -pusseja. Mistä löytyisi noin 3 x 6 cm kokoisia pusseja siemenille? Ei tarvitse olla ihan tuota kokoa mutta ei mielellään
paljoa suurempiakaan.

Jumalauta, toimituskulut vajaan 100g kirjekuorelle on 8,50!! Pari-kolme kertaa itse ostoksen hinnan.
Kyllä se voitto pitää muuten hankkia kuin liioitelluilla postikuluilla man!

jaolsten

LainausToimitustapa:
Keltainen kuljetus 16 (posti) (8,50 €)
Nouto myymälästä (0,00 €)
Kirje (1,00 €)

Jos fiikuksella oli 8.5 euron postipaketti valittuna toimitustapana minigrip-pusseille, niin ei varmaan kannata myöntää sitä julkisesti.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Seppo

Lainaus käyttäjältä: F1kus - toukokuu 28, 2013, 02:12:30 ap

paljoa suurempiakaan.

Jumalauta, toimituskulut vajaan 100g kirjekuorelle on 8,50!! Pari-kolme kertaa itse ostoksen hinnan.

Ymmärtääkseni toimitustapa tuossa liikkeessä on se, että Itellan auto käy hakemassa lähetykset suoraan liikkeestä. Se palvelu ei pelkällä postimerkin hinnalla onnistu, mutta asiakkaan kannalta homma on sikäli hyvä että paketti on yleensä perillä jo seuraavana päivänä. Tilaa samalla jotain muutakin: vaikka lannoitteita tai pari paalia kookoskuitua jne. :)

Kärsä Babar

Se maksaa 8,5€ jos valitsee toimitustavaksi postipaketin (Keltainen kuljetus 16).
Kun valitsee toimitustavaksi kirjeen niin se maksaa 1€.
Postipaketti on aina kalliimpi vaikka lähetettäisiin pelkkä kirje postipakettina.
Maksamme enemmän postikuluja Itellalla kun saamme asiakkailta kerättyä, joten emme tee postikuluilla yhtään voittoa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Ryhis

toukokuu 28, 2013, 09:47:58 ap #6647 Viimeisin muokkaus: toukokuu 28, 2013, 10:42:54 ap käyttäjältä Kärsä Babar
Lainaus käyttäjältä: F1kus - toukokuu 28, 2013, 02:12:30 ap

paljoa suurempiakaan.

Sähän voit hakea ne salpapussit vaikka kävellen, niin säästät postikulut.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Pirunpalko

Morjens!

Vaikuttaa siltä, että kirvaperhe on tehnyt pesän keittiössä sijaitsevaan Bolivian Rainbown lehdistöön. Keittiön muissa kasveissa ei kirvoja näy, eikä parvekkeella majailevissa yksilöissä myöskään (toivotaan tilanteen pysyävän näin).

Sitten kysymykseen: suojellakseni parvekkeen kasveja, kannattaako minun yrittääkään tarjota BR:lle mäntysuopasuihkua vai vain hävittää kyseinen yksilö? Parvekkeen ja keittiön välissä on noin 8 metriä matkaa ja mietin, josko kirvat löytävät parvekkeen kukat BR:n maistuessa mäntysuovalta?

Dethlock

Mäntysuopa tukehduttaa kirvat joten ei ne siitä pitkälle pötki.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable

Youtube kanava

Pirunpalko

Lainaus käyttäjältä: Dethlock - toukokuu 28, 2013, 10:38:16 ap
Mäntysuopa tukehduttaa kirvat joten ei ne siitä pitkälle pötki.

Kiitos, mäntysuopaostoksille siis! Kuvan uusioperhe ei kauaa noissa lehdissä herkuttele  :D

Huru-ukko

toukokuu 28, 2013, 11:38:15 ap #6651 Viimeisin muokkaus: toukokuu 28, 2013, 11:40:00 ap käyttäjältä Huru-ukko
Kirvapopulaatiossa syntyy myös lentäviä yksilöitä, joten kannattaa tarkkailla muitakin kasveja.
Ilman muuta kannattaa torjunta aloittaa. Pidä se yksilö erillään, ja tarkkaile muita kasveja.
Jos/kun siellä oli jo täysikasvuisia yksilöitä, niin ne on ehtineet munimaan, ja käsittely pitäisi toistaa muutaman päivän välein pari kertaa.

turaukko

Minulla on 6l amppelissa hyvävointinen orange rocoto kasvamassa kuistilla. Aurinkoa se saa aamusta alkaen n. klo 14 saakka. Kasvi kukkii kovasti, mutta podeja siihen ei ole tarttunut. Voisiko tämä johtua mahdollisesti lannoituksesta tai sen puutteesta (en ole vielä antanut lannoitusta, kun kasvi on ollut uudessa ruukussa n. kuukauden verran Kekkilän puutarhamullassa)? Olisiko antaa jotain yleistä ohjetta rocoton lannoituksesta, käytössä on puutarhan kesää?

Anonyymi

Mua vähän askarruttaa se, että onko näillä eri merkkisillä merileväuutteilla suuriakin eroja sisällössä ja "tehossa"?
Itse käytän lehtisumutuksena Biolanin uutetta, mutta Biobizzillä sekä Nekolla on omat merileväuutteet. Samaa tavaraa vai onko toinen toista parempi?

sorrii

LainausMiten toi chilien pölyttäminen pitäis hoitaa? Siis, mitä käy jos pölytän esim. ensin Bolivian Rainbown ja samalla välineellä Malibu Purplen?

Kyllä pölytys tapahtuu ilman pölyttämistäkin...

MÄ en ainakaan ole puuttunut kasvien pölyttymiseen mitenkään muuten kuin joskus vahingossa töninyt kasveja hoitaessa. En ole vuosiin pitänyt tuulettimia enkä tarkoituksella ravistellutkaan puskia. Tällä hetkellä on joitakin taimia umpilaatikossakin jossa ei tuulenvirettäkään eikä varmasti käy muita pölyttäjiä kuin ehkä yksinäisiä harsosääskiä ja -toivonmukaan ei- ripsiäisiä sekä punkkeja  ??? Siellä niissä pikkutaimissa jo kaikissa kasvaa oksilla podeja: Alma paprikaa, Greek pepperonia, Peter pepperiä ...

Tokihan kasveja tulee vahingossa ravisteltua ahtaassa kämpässä siirrellessä, kastellessa, leikatessa jne. Kun sitä pölyä on, niin luonto on sen suunnitellut niin että pöly varisee yleensä oikeaan paikkaan. Joskus 1-kaudellani nypin ensimmäisiä kukkia, pölyttelin vesiväripensselillä, pidin tuulettimia ja ravistelin puskia aina ohi kulkiessani. Nyt kyn on fillari karannut jonnekin Hauhon taakse ja tamia on toistasataa, luotan että luonto hoitaa oman osansa. Itse tarjoan vettä, valoa ja lämpöä sekä lannoitteita kasvikatraalleni ... Riittää puuhastelua noiden kanssa ilman että rupean vielä mehiläistenkin hommiin  8) 8) 8)

PS: Tuli muuten kesäkelit vähän turhan aikaisin mun hämäläiselle päälleni. Nythän voisi jo suurimman osan kasveista viedä kesälaitumille, mutta on muuta puuhaa  :-[
Ei ehdi kaikkea. Viime vuonna istuttelin chilit palstalleni juhannuksen alla, joten luulen ehtiväni tänä vuonna vähän aikaisempaan  ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Varmaan ihan se purkin ohje on hyvä. Omille turveamppeli pubeille olen antanut EC arvoltaan 2 lannoitetta joka kastelukeralla.  Ei ainakaan vielä näy ödeeman merkkejä.
Siitä taas auttaako sen lannoitteen antaminen podien kiinnijäämiseen, en osaa sanoa mitään varmaa.
Mutta kasvua lisäävä vaikutus sillä kumminkin on.

Feint

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 28, 2013, 12:14:02 ip
LainausMiten toi chilien pölyttäminen pitäis hoitaa? Siis, mitä käy jos pölytän esim. ensin Bolivian Rainbown ja samalla välineellä Malibu Purplen?

Kyllä pölytys tapahtuu ilman pölyttämistäkin...

MÄ en ainakaan ole puuttunut kasvien pölyttymiseen mitenkään muuten kuin joskus vahingossa töninyt kasveja hoitaessa. En ole vuosiin pitänyt tuulettimia enkä tarkoituksella ravistellutkaan puskia. Tällä hetkellä on joitakin taimia umpilaatikossakin jossa ei tuulenvirettäkään eikä varmasti käy muita pölyttäjiä kuin ehkä yksinäisiä harsosääskiä ja -toivonmukaan ei- ripsiäisiä sekä punkkeja  ??? Siellä niissä pikkutaimissa jo kaikissa kasvaa oksilla podeja: Alma paprikaa, Greek pepperonia, Peter pepperiä ...

Tokihan kasveja tulee vahingossa ravisteltua ahtaassa kämpässä siirrellessä, kastellessa, leikatessa jne. Kun sitä pölyä on, niin luonto on sen suunnitellut niin että pöly varisee yleensä oikeaan paikkaan. Joskus 1-kaudellani nypin ensimmäisiä kukkia, pölyttelin vesiväripensselillä, pidin tuulettimia ja ravistelin puskia aina ohi kulkiessani. Nyt kyn on fillari karannut jonnekin Hauhon taakse ja tamia on toistasataa, luotan että luonto hoitaa oman osansa. Itse tarjoan vettä, valoa ja lämpöä sekä lannoitteita kasvikatraalleni ... Riittää puuhastelua noiden kanssa ilman että rupean vielä mehiläistenkin hommiin  8) 8) 8)

PS: Tuli muuten kesäkelit vähän turhan aikaisin mun hämäläiselle päälleni. Nythän voisi jo suurimman osan kasveista viedä kesälaitumille, mutta on muuta puuhaa  :-[
Ei ehdi kaikkea. Viime vuonna istuttelin chilit palstalleni juhannuksen alla, joten luulen ehtiväni tänä vuonna vähän aikaisempaan  ;D

Juu, mulla on sen verran tiiviisti kasvit ikkunalaudalla, ettei pölyttämistä sinänsä tarvitse stressata. Lähinnä halusin juuri varmistaa, että saan myös puhtaita siemeniä joista tulevaisuudessa kasvattaa juuri sitä mitä pitääkin. Eipä risteymät noissa koristeannuumeissa mitään haittaa, mutta esim rhombon ja lancen haluan pitää puhtaina :)

sorrii

Mahtaisivatko Rhombo ja Lance risteytyä ylipäätänsä minkään lajin kanssa?!
Itsellä muuten on yksi vanha Lance joka juuri toi mieleen ajatuksen josko sitä voisi yrittää risteyttää jonkun kanssa, että saisi syötävääkin  :P

Mä olen yrittänyt aina vetää rajaa siihen että en rupea hoitamaan kasveja joista en saa syötävää. Pois "pelakuut" mun ikkunoiltani ...
Ja näyttäsi olevan nyt pari yksilöä Flexua josta ei kait ole särvintä juur odotettavissa. Rikkoo periaatetta pahasti  :-X :-\
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Nupald

Onko joitain tuholaisia, jotka ovat mieltyneet erityisesti naga morich:n nuoriin taimiin?

bobster

En usko olevan. Jostain tuholaisten on pakko aloittaa. Kuvia tuhoista?
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson